Toon posts:

Zalman CNP9500 CPUKoeler haalt niet max toeren..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Vandaag heb ik een CPU Koeler aangeschaft, namelijk de Zalman CNP9500. Deze behaald toeren van 1350 - 2500 +- 10%.
Deze net op de juist manier geinstalleerd.

Echter, als ik hem via fanmate op full zet, en dan het aantal toeren via Speedfan ga bekijken, staat deze 'maar' op 1918 toeren. Als ik hem dan terugzet komt die wel totaan de 1350.

Weet iemand wat hier mis kan zijn? Of zijn er verder nog progs waarmee ik mijn Fanspeed kan regelen?

Alvast bedankt ;)

Verwijderd

Hoor je hem wel hard draaien als je hem op full zet?

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Heb jij al 's zonder fanmate gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:19:
Hoor je hem wel hard draaien als je hem op full zet?
Ja, je hoort wel goed het verschil

Verwijderd

Wat is je vraag dan? Geloof je eerder een free-ware software programma dan je geluid dat van de Zalman komt? Ik heb hem ook, en pas boven de 2000rpm hoor ik hem duidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Rigi schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:22:
Heb jij al 's zonder fanmate gedaan?
Nee nog niet, alleen ik wil graag weten of ik ook met een proggie mijn CPUFan kan controllen :/

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:03
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:24:
[...]

Nee nog niet, alleen ik wil graag weten of ik ook met een proggie mijn CPUFan kan controllen :/
speedfan, als je moederbord het ondersteund dan..

Verwijderd

Topicstarter
Lex_brugman schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:26:
[...]

speedfan, als je moederbord het ondersteund dan..
Die gebruik ik ook, alleen daar geeft die aan dat mijn CPUFan 1918 Toeren draait, terwijl die Zalman makkelijk de 2200 moet halen :?

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
In je bios zul je ws. ook wel het aantal toeren kunnen uitlezen, maar misschien dat die fanmate daarin dwarsligt.

Als je een AMD cpu hebt, kan het trouwens ook nog zijn dat je Cool 'n Quiet aan hebt staan in je bios. Dit lijkt me niet handig samen met een fanmate. CnQ regelt je fanspeed op basis van je cpu temps. Dan krijg je de situatie dat CnQ en je fanmate ruzie gaan maken over het voltage (en dus de snelheid) van je fan.

• Lex_brugman
Dreamstar schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:34:
In je bios zul je ws. ook wel het aantal toeren kunnen uitlezen, maar misschien dat die fanmate daarin dwarsligt.

Als je een AMD cpu hebt, kan het trouwens ook nog zijn dat je Cool 'n Quiet aan hebt staan in je bios. Dit lijkt me niet handig samen met een fanmate. CnQ regelt je fanspeed op basis van je cpu temps. Dan krijg je de situatie dat CnQ en je fanmate ruzie gaan maken over het voltage (en dus de snelheid) van je fan.
Cool 'n Quiet doet niks met je fan, het regelt alleen maar de processorsnelheid.

Verwijderd

Topicstarter
Dreamstar schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:34:

Bedankt voor de Info.

Echter heb ik een Intel CPU, dus daar kan het probleem ook niet liggen.
Speedfan geeft wel aan dat CPU1 op 75% staat. Als ik hem op 100% zet, veranderd er helaas ook niets aan de snelheid |:(

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Staat in je BIOS aan dat ie de fan speed automatisch verlaagt? En probeer hem gewoon eens zonder die fanmate.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Let er op dat de fanmate altijd iets wegsnoept als ie er tussen zit. normaal heb je 12v, met fanmate nog iets van 11v ongeveer.

Daarnaast, heb je niet in de bios nog aanstaan dat ie dynamisch de cpu fan regelt?

Daarnaast, ik heb zelf de koeler op de laagst mogelijke fanspeed draaien, en ja op een Athlon 64 4600+ X2. Dit is ruim voldoende, als dat voor jou echt niet genoeg is, kun je beter ff naar de airflow en temperatuur in je kast kijken.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:43:
[...]

Bedankt voor de Info.

Speedfan geeft wel aan dat CPU1 op 75% staat. Als ik hem op 100% zet, veranderd er helaas ook niets aan de snelheid |:(
Bij een simple doe het zelf zaak een voltmetertje pakken. en voltage van je fanmate controleren.
Ik heb zelf 1 Zalman Cooler voor CPU en 1 voor me GPU

CPU = CNPS7700-Cu
GPU = VF700-Cu

CPU silent mode = 1000~1400rpm bij mij draaid ie op 1290 rpm
GPU silent mode = 1350 ~ RPM bij mij 1100
CPU full = 1400~2000rpm Bij mij draaid ie max op ruim 2100 rpm
GPU full = 2650 ~ RPM bij mij op ruim 2500 rpm.

Fan Mate controleerd de snelheid..
Aflezen RPM doe ik via tooltje van asus.

Met een Volt meter kan je controleren of fanmate beetje overeen komt met de stand dat hij staat,
er zijn ook puls meters die je op je RPM kan zetten...

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Lex_brugman
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:43:
[...]

Bedankt voor de Info.

dan ondersteund je moederbord dat niet.
maar ik zou zoals hierboven ook is gezegd het even zonder de fanmate proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Daarnaast, heb je niet in de bios nog aanstaan dat ie dynamisch de cpu fan regelt?
Dit was dus inderdaad het probleem. Hij draait nu gewoon op 2150 RPM, iets wat ik ook voor ogen had.

Bedankt voor jullie reacties O-) _/-\o_
Pagina: 1