Probleem met ADSL snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Gijs1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05-2013
Hallo
Een maand geleden ontdekte ik dat mijn download snelheid dramatisch (25%) was afgenomen van 4000 naar 3000 kbits/s. Na contact met mijn ISP werd een ticket aangemaakt bij KPN. KPN-ADSL heeft mij gebeld en de lijn gemeten zowel voor als na de splitter. Volgens KPN zit er ruis op de lijn en dat veroorzaakt dat de maximale snelheid 3000 is geworden hetgeen in d epraktijk neer komt op ongeveer 2500 kbits/sec
Volgens KPN ziet de kabel er op afstand goed uit, maar kan het ook nog het ISRA punt zijn. Ze willen best komen, maar indien de monteur er een meegebracht modem aan hangt en die haalt wel de snelheid zijn de kosten (€ 50 voorrij en € 10 ero per 10 minuten ) voor mij.
Mijn vraag is nu komt een dergelijk spontaan verval in performance bij dit soort modems (Speedtouch510) wel meer voor of moet ik de gok maar wagen ?
graag jullie advies
groet
Gijs1

Verwijderd

modem rebooten (zie handleiding modem) desnoods even testen met andere kabels mocht het probleem er dan nog zijn toch maar die monteur laten komen.

suc6

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Oudere 510's staan er inderdaad bekend om dat ze, naarmate ze ouder worden, lopen kutten met de snelheden. Het vervangen door een ander modem lost het probleem op.

• Gijs1
Modem is op verzoek van 1e en 2e lijns medewerker van HetNet al gereset naar fabrieksinstellingen en vervolgens weer geconfigureerd.
De KPN ADSL medewerker was vrij zeker van zijn zaak. Het gaf geen verschil met mijn huisbekabeling inclusief splitter en een directe connectie aan mijn ISRA punt. De afstand naar de centrale was 2,5 km, de kabel zag er op afstand gemeten goed uit. De upload valt ook binnen specs (212 kbits/s van de 256.
Het zou een beetje zondegeld zijn als het toch mijn modem blijkt te zijn
groet
Gijs1

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Leen een modem van een buurman en kijk wat die voor snelheid haalt, dan weet je het zeker. ST510's staan er wel bekend om snel stuk te gaan en snelheidsverlaging is dan een symptoon.

Eigen bekabeling wil ook best wel storingen veroorzaken overigens, maar ik zou met die modem beginnen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Probeer van een kennis of zo even een modem te lenen. Zoals GraveR al zegt, de ST510's kunnen inderdaad zo'n probleem veroorzaken, het kan zelfs zo zijn dat het ding het binnenkort compleet begeeft (de 1e serie van de ST510's in ieder geval, de 2e serie heeft er stukken minder last van).

[spuit11]
Zelfde als hierboven staat dus :+

@hieronder: Dat wil niks zeggen. Mijn 1e ST510 had ook altijd goede waardes en de juiste snelheid en ineens is het ding compleet defect.
Je hoeft trouwens niet iedere keer je naam/groet eronder te zetten.. Het algemeen beleid #groeten

[ Voor 35% gewijzigd door FlipFluitketel op 20-12-2006 19:55 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Gijs1
GraveR schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:47:
Oudere 510's staan er inderdaad bekend om dat ze, naarmate ze ouder worden, lopen kutten met de snelheden. Het vervangen door een ander modem lost het probleem op.
Maar de diagnostics zien er goed uit. Hieronder staat het wlan deel
Dsl
DSL Flavour = ADSL over POTS
Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 256 / 2976
Uptime = 1d 20:16
kBytes Tx/Rx = 35300 / 194069
Properties
Output Power (dBm) up/down = 10.0 / 19.5
Attenuation (dB) up/down = 12.5 / 27.0
Noise Margin (dB) up/down = 26.0 / 6.5
Vendor Id (local/remote) = ALCB / BDCM
Statistics
Loss of signal (local/remote) = 0 / 0
Loss of power (local/remote) = 0 / 0
Loss of framing (local/remote) = 0 / 0
Errored Seconds (local/remote) = 146 / 0
Loss of link (remote) = 0
die noise getallen zeggen me niets

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

drie mensen zeggen dat het je modem kan zijn, maar dat je dat pas weet als je het test. Lees de 100.000 topics over de 510 en je zal zien dat er soms wel en soms geen symptonen zijn. Wij kunnen dat niet voelen vanaf hier, dus test het!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Gijs1
Ok,ok ik zal zien of ik ergens een modem kan vinden. In mijn buurt zijn een hoop kabelaars.
Ik zal tevens eens kijken naar de 100.000 items mbt de 510
Ik dacht dat misschien iemand aan de diagnostic iets kon zien

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 00:10

qless

...vraag maar...

Uit jouw post:
---
---
Circa 2500 meter kabel

----
---
Slechte lijn/verbinding. 6.0 dB is echt het minium voor het houden van een verbinding!

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Ongetwijfeld de Speedtouch 510 die aan zijn eindje is gekomen. Hij zal wel gaan piepen ook als je even je oor erbij houdt. Wordt vanzelf steeds lager die snelheid en je lijn wordt instabiel zelfs.

Haal even een nieuwe 516, 546 of 780 van Speedtouch bijvoorbeeld bij primafoon ofzo. Voor onder de kerstboom zeg maar dan ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
qless schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:48:
Uit jouw post:
---
---
Circa 2500 meter kabel

----
---
Slechte lijn/verbinding. 6.0 dB is echt het minium voor het houden van een verbinding!
met deze waardes mag je 4mbit makkelijk halen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door kamphuis op 21-12-2006 03:40 ]

• Gijs1
Uit bovenstaande berichten destilleer ik een aantal tegenspraken. Zo begrijp ik dat 6.0 dB het minimum is maar dat 6.5 dB nog 4 Mbits moet halen. De een zegt lijn en de ander modem
Ik ga zoeken naar een modem. Een nieuw modem is geen optie ook niet voor onder de kerstboom, ik denk er nl over om over te stappen op Surfen en Bellen en dan krijg je een modem.
Ik wil alleen vooraf zeker weten of dan de 4 Mbits dan weer gehaald gaan worden.
Als tussenoplossing moet ik even aan een leenmodem zien te komen

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Gijs1 schreef op donderdag 21 december 2006 @ 08:45:
Uit bovenstaande berichten destilleer ik een aantal tegenspraken. Zo begrijp ik dat 6.0 dB het minimum is maar dat 6.5 dB nog 4 Mbits moet halen.
Dat kan je niet stellen zo. En deze gegevens kan je geen aannames op doen omdat je modem deze nu genereert terwijl deze niet meer 100% functioneert wellicht.

Puur op basis van de downstream attenuation is de lijnlengte ongeveer te schatten. Ik zie daar aan geen beperking dat je 4Mbps niet zou halen op die lijn.

Op basis van een SNR kan je niets zeggen, zeker niet in deze situatie. Dat hij nu 6.0dB is betekent dat je lijn met dit modem op deze snelheid nu maximaal loopt. Een ander modem kan wel hogere snelheden doen en dan ook op 6.0dB zitten. Het wordt pas hoger die SNR als je lijnsnelheid waarop je modem verbindt lager is dan wat je lijn maximaal aan kan. Dus als je modem op 4Mbps verbindt door je abonnement en je lijn 6Mbps aan zou kunnen, dan zie je hogere SNR.
De een zegt lijn en de ander modem.
Ik ga zoeken naar een modem. Een nieuw modem is geen optie ook niet voor onder de kerstboom, ik denk er nl over om over te stappen op Surfen en Bellen en dan krijg je een modem.
Ik wil alleen vooraf zeker weten of dan de 4 Mbits dan weer gehaald gaan worden.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 20:36
Gijs1 schreef op donderdag 21 december 2006 @ 08:45:
Uit bovenstaande berichten destilleer ik een aantal tegenspraken. Zo begrijp ik dat 6.0 dB het minimum is maar dat 6.5 dB nog 4 Mbits moet halen. De een zegt lijn en de ander modem
Ga gewoon naar de primafoon en haal daar een modem. Mocht dat het probleem niet zijn kan je de modem altijd weer terug brengen naar de primafoon, mits netjes alles weer terug in de doos en het bonnetje erbij, en je geld terug krijgen. Je kunt de modem altijd terug brengen, ook als een nieuwe modem het probleem wel oploste natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Morgoth op 21-12-2006 12:29 ]

Pagina: 1