Nederlands standpunt vaak "default"

Pagina: 1
Acties:

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Het valt me op, dat in artikelen over de Nederlandse politiek vaak gewoon de woorden "kamer", "ministerraad" etc worden gebruikt. In artikelen over Vlaamse en/of Belgische zaken, wordt wel vermeld dat het over België gaat.

Het zou duidelijker zijn voor Vlaamse lezers van de tweakers.net-frontpage als in het vervolg steeds in elk artikel ook vermeld wordt over welk land het gaat. Gewoon maar een suggestie

Het gaat meer bepaald over dit artikel:
nieuws: Ministerraad schiet thuiskopieheffing mp3-spelers af

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 23:20

mr_petit

opperprutser

Het lijkt me dat als het er niet bijstaat, het gewoon over nederlandse zaken gaat.
Tweakers.net is toch een nederlandse site?
Als het over België of een ander land gaat staat het er toch gewoon bij?
(of het moet duidelijk zijn in een kop à la "Onenigheid tussen Bush en de senaat over iTunes")

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

mr_petit schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:46:
Het lijkt me dat als het er niet bijstaat, het gewoon over nederlandse zaken gaat.
Tweakers.net is toch een nederlandse site?
Als het over België of een ander land gaat staat het er toch gewoon bij?
(of het moet duidelijk zijn in een kop à la "Onenigheid tussen Bush en de senaat over iTunes")
Misschien komt TS via http://tweakers.be? Dan is het in eerste instantie helemaal niet zo duidelijk dat t.net een NL site is. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:00:

Misschien komt TS via http://tweakers.be? Dan is het in eerste instantie helemaal niet zo duidelijk dat t.net een NL site is. :)
Ik heb nooit helemaal begrepen waarom http://tweakers.be/ niet naar http://tweakers.net/ geredirect wordt. De beste verklaring is misschien dat sommige bedrijven anders de site zouden blokkeren zodat haar werknemers er niet op kunnen, of iets dergelijks?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:58:
[...]

Ik heb nooit helemaal begrepen waarom http://tweakers.be/ niet naar http://tweakers.net/ geredirect wordt. De beste verklaring is misschien dat sommige bedrijven anders de site zouden blokkeren zodat haar werknemers er niet op kunnen, of iets dergelijks?
Ik denk eerder om Belgen in waan te laten dat ze ook een goedlopende computersite hebben :+

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:00:
[...]

Ook al is dat imo een beetje vreemd; in de 1e zin van de t.net FAQ staat dat het een nederlandse site is. Dat zou toch duidelijk genoeg moeten zijn lijkt me

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31
Als er niet expliciet bij staat dat het over België gaat, dan mag je aannemen dat het over Nederland gaat, simpel zat. Als je aan twee mensen vraagt wie er ouder is (van de twee), dan hoef je toch ook niet nog eens te vragen wie dan de jongste is? ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

mr_petit schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:20:
[...]

Ook al is dat imo een beetje vreemd; in de 1e zin van de t.net FAQ staat dat het een nederlandse site is. Dat zou toch duidelijk genoeg moeten zijn lijkt me
Ja, de doorsnee nieuwslezer gaat zekers en vast de FAQ lezen.

Verwijderd

Kan me ergens wel vinden in de TS zijn reactie. Onze lectoren vermelden altijd dat een nieuwsbericht zo duidelijk mogelijk moet zijn, zowel voor je kranige tante van 85 als je broer die een bekend strafpleiter is. Voor de nieuwsposter is dit allemaal vanzelfsprekend, maar het artikel zou er in theorie alleen maar beter van worden.

Dat dit over Belgische/Vlaamse aangelegenheden steeds vermeld wordt ligt in de aard van onze staatshervormingen: we zitten nu eenmaal met verscheidene parlementen, ministerraden, etc. Dan moet het er gewoon bij, dat maakt dadelijk duidelijk voor wie de maatregel van kracht is.

Maar om terug te komen op de TS: zou het nuttig zijn: ja. Nodig: nee.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:25:
[...]

Ja, de doorsnee nieuwslezer gaat zekers en vast de FAQ lezen.
De doorsneenieuwslezer zal dat niet doen nee. Maar, de doorsneenieuwslezer zal ook uit Nederland komen. En, de doorsneenieuwslezer zal ook snel genoeg doorhebben of een artikel over Nederland of België gaat.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik vind dat je van een doorsnee lezer welke vragen heeft over elementaire zaken als taalgebruik best wel mag verwachten dat ze de FAQ lezen.
Zeker als het een site betreft welke als doelgroep mensen met een overmatige interesse voor computers / IT heeft.
We zitten hier immers niet op libelle.nl

Verwijderd

Harm schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:27:
[...]

De doorsneenieuwslezer zal dat niet doen nee. Maar, de doorsneenieuwslezer zal ook uit Nederland komen. En, de doorsneenieuwslezer zal ook snel genoeg doorhebben of een artikel over Nederland of België gaat.
Waarom zou de doorsnee nieuwslezer uit Nederland komen?? Zijn toch ook zat Belgen op zoek naar computernieuws?

@mr_petit: Ik kom op zat sites om nieuws te lezen, maar een FAQ ga ik hooguit eens lezen als ik me wil registreren of iets dergelijks. D'r staat doorgaans namelijk vooral informatie in die me geen ruk interesseert, net als de colofon in een krant eigenlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 20:42 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:36:
[...]

Waarom zou de doorsnee nieuwslezer uit Nederland komen?? Zijn toch ook zat Belgen op zoek naar computernieuws?
Er zijn 16 miljoen Nederlanders en slechts 6 miljoen Vlamingen. De kans is dus aanzienlijk groter dat de doorsneenieuwslezer uit Nederland komt dan uit België, dat is de volledige redenatie achter mijn opmerking.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:36:
[...]

@mr_petit: Ik kom op zat sites om nieuws te lezen, maar een FAQ ga ik hooguit eens lezen als ik me wil registreren of iets dergelijks. D'r staat doorgaans namelijk vooral informatie in die me geen ruk interesseert, net als de colofon in een krant eigenlijk.
Het gaat er ook niet om dat er informatie instaat die je interesseert, het gaat er om dat er informatie instaat die duidelijkheid biedt als iets betreffende de content van de site vragen opwerpt. (ik neem aan dat dat bij jou onder iets dergelijks valt)

In het geval van de vraagstelling van de TS biedt de FAQ dus de juiste informatie, en was imo de onduidelijkheid waarmee de TS danwel kennelijk een gedeelte van zijn landgenoten mee worsteld reeds opgelost voor dit topic gestart werd.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Alhoewel je er volgens mij statistisch gezien wel vanuit kan gaan dat de lezer Nederlands is, en alhoewel het ook wel zo is dat de lezer het bedoelde land wel snel genoeg uit kan figureren, vraag ik mij af of het niet tóch handiger om het er bij te zetten :) . Zoals hierboven al is gesuggereerd: niet noodzakelijk, wel nuttig.

Ik bedoel, hoeveel maakt het nu uit om ergens in het begin van een artikel in plaats van "de regering", "de Nederlandse regering" te schrijven :) ?

DM!

Verwijderd

Gaat het niet vervelend worden als je in 70% van de artikelen 8 keer een verwijzing naar Nederland terug vindt?

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Hoho, ik doelde op een éénmalige verwijzing in het begin van het artikel :) . Daarnaast vraag ik me af of het 70% van de artikelen zou betreffen. Een aantal artikelen van de afgelopen twee dagen:Do you catch my drift ;) ?

DM!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02 11:18

Beaves

Usque ad Finem

Het is toch veel logischer om dat te doen als het om nieuws gaat wat betrekking heeft op Belgische zaken?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Oók natuurlijk :) . Mijn punt, en dat van anderen hierboven, is dat het de duidelijkheid alleen maar ten goede kan komen, met praktisch géén negatieve gevolgen.

DM!

Verwijderd

JHS schreef op donderdag 21 december 2006 @ 12:49:
Oók natuurlijk :) . Mijn punt, en dat van anderen hierboven, is dat het de duidelijkheid alleen maar ten goede kan komen, met praktisch géén negatieve gevolgen.
Als het bij subtiele verwijzingen blijft in de titel of in de eerste alinea (of iig daar waar het het eerst genoemd wordt) moet het wel kunnen denk ik

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2006 12:57 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Uiteraard proberen we om duidelijke teksten te schrijven. In dit geval kwam het om een technische reden net niet lekker uit (de leadtekst werd op de FP in een aankondigingsbericht 'gedubbeld' en daarvoor was 'Nederlands' net één woordje te lang - ik ben echter de eerste om toe te geven dat ik daar ook best wat anders had kunnen weglaten of de artikeltekst, zoals vaker gebeurt, had kunnen laten afwijken).

Belangrijker is wmb dat er in het stuk nog aardig wat 'localiserende' informatie wordt gegeven. Het vermelden van het feit dat het Nederlands nieuws betreft behoort zeker tot de aanbevelingen, maar teveel is ook niet goed. Zo zou in dit geval in de lead al op basis van de term 'Tweede Kamer' (en niet: Kamer!) geconcludeerd kunnen worden dat dit niet over België gaat, want daar heet de Tweede Kamer de Kamer van Volksvertegenwoordiging, en de Eerste Kamer de Senaat. Hirsch Ballin en Vonhoff zijn twee household names in Nederland, en behoeven geen toelichting. Heb je die desondanks nodig, dan kan je dus eenvoudig concluderen dat deze mensen niet uit jouw land afkomstig zijn.

Omdat dit bovendien bericht nummer zoveel over de thuiskopieheffing op hardware is en er al vaker is vermeld dat het daarbij om Nederlands nieuws gaat, vind ik de extra vermelding nog altijd niet echt nodig. Feit is en blijft dat, ondanks de gewaardeerde Belgische inbreng van zowel community als Belgische redactiemedewerkers, T.net een Nederlandse site is.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
* Yoeri doet als Belgische redacteur duit in het zakje door Rataplan bij te treden :)

Ik ben het ermee eens dat vaak de context al duidelijkheid zat biedt om af te leiden dat het niet op Nederland gaat :)

[ Voor 39% gewijzigd door Yoeri op 21-12-2006 13:38 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Alhoewel het woord 'Tweede Kamer' op zich wel een giveaway kan zijn, kan ik me goed voorstellen dat je daar niet gelijk aan denkt, en dus met de vraag blijft zitten over welk land het gaat :) . De household names vind ik eerlijkgezegd niet echt een goed argument. Je moet er dus maar vanuit gaan dat een naam die niet of beperkt toegelicht en je niet kent, dús wel in de dominante cultuur bekend zal zijn?

Natuurlijk is het zo dat de context veel bied, maar het is in mijn ogen niet zaligmakend. Het leesgemak zou mijns inziens verhoogd worden door het aanbieden van dergelijke informatie die anders uit de context moet worden afgeleid. Zo kan je je aandacht bij de daadwerkelijke inhoud houden.

Met betrekking tot de technische reden: in de lead-in had "met een persbericht" volgens mij best weggelaten kunnen worden, aangezien het niet essentieel is voor de boodschap van het artikel. En dan was er ruimte geweest voor "Nederlandse" :) .

Die lead-ins vind ik overigens een gigantische verbetering, complimenten :) !

DM!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Misschien doelt de TS meer op een verslaggevingsstijl à la kranten. Daar wordt niet aangegeven om welk land het gaat, maar er wordt wel (bijna?) altijd een plaatsnaam gegeven. Illustratie typische kop:
Ruim twee derde auto’s vertoont gebreken

UTRECHT - Het lijkt droevig gesteld met het onderhoud van auto’s in Nederland. Ruim twee derde van de voertuigen...
Ik weet niet of zoiets te doen is voor t.net omdat verslaglegging bij een krant natuurlijk verschilt met de verslaglegging op t.net. Daarnaast wordt er bij buitenlandse zaken wel vermeld dat het bijvoorbeeld om de britse politie gaat of het griekse parlement enz, net als op t.net dus.

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Die plaatsnaam duid aan wáár het artikel geschreven is, of waar de auteur iniedergeval is geweest. Maar dat voegt in deze weinig toe, denk ik :) .

DM!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
JHS schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:55:
Die plaatsnaam duid aan wáár het artikel geschreven is, of waar de auteur iniedergeval is geweest. Maar dat voegt in deze weinig toe, denk ik :) .
Afaik is dat altijd de naam waar het nieuws plaatsvond en schrijft een journalist die in Eindhoven zit ook "DEN HAAG - Voor het Europese hof is gisteren beslist...." en zo

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Ik heb uit onder andere het boek van Joris Luyendijk juist begrepen dat dat niet zo was, aangezien journalisten altijd erg veel moeite doen om zo dicht mogelijk bij 'het nieuws' te zijn. Dat vind de redactie leuk, naar het schijnt. Vandaar dat je bij berichten over een bomaanslag ergens in de Gaza strook ook met regelmaat Tel Aviv als plaats ziet :) . Dat ding had overigens een naam, maar die ben ik vergeten..

DM!

Pagina: 1