APK - Hoeveel te laat mag?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.086 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 01:06
Ik ben nogal laks met mijn papierwerk en kwam er dus achter dat ik nog een brief had liggen van de RDW met een oproep om mijn auto te keuren. En dat bleek dus eind november te zijn geweest. Ik bel dus mijn dealer om te vragen of het nog mogelijk was om te keuren en mij werd verteld dat het geen probleem was omdat je vier weken te laat mag zijn. Mijn laksheid wordt dus beloond zou je zeggen, want ik win er toch weer een paar weken mee. Echter vertelde mijn beunhaas dat het zelfs 6 weken is dat je te laat mag zijn wat betreft keuring.

Ik dus kijken op de RDW site, maar daar wordt geen termijn genoemd, en om nou de klantenservice te bellen gaat me wat ver. slapende honden...

Nu is dus mijn vraag, wie kan mij vertellen hoeveel ik te laat mag zijn? Ik ga het sowiezo niet riskeren hoor, morgen wordt hij gekeurd, maar puur uit interesse ben ik wel benieuwd eigenlijk.

offtopic:
Ja ik weet dat als ik aangehouden wordt en ze er om vragen dat ik een boete krijg, living on the edge... :+

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Weet niet precies hoe veel te laat je mag zijn, weet wel dat je er in ieder geval niets mee wint. Als je nog een maand APK over hebt, en je laat hem dan weer keuren, dan heb je een geldige APK voor een jaar plus die ene maand..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
Glashelder schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:21:
Weet niet precies hoe veel te laat je mag zijn, weet wel dat je er in ieder geval niets mee wint. Als je nog een maand APK over hebt, en je laat hem dan weer keuren, dan heb je een geldige APK voor een jaar plus die ene maand..
Ok, maar ik ben dus al later als de datum die in de oproepbrief staat. De uiterlijke keuringsdatum was namelijk 27 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Je mag niet te laat zijn. Als je 1 dag na verloop van je APK toevallig wordt aangehouden kun je de klos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als ze op, bij wijze van spreken, 1 december een steekproef in het systeem hadden gehouden, dan had je de bekeuring vanzelf wel gekregen (been there, done that). Ik zou je adviseren om in ieder geval z.s.m. een vaste afspraak te maken bij een garage want ook je verzekering kan erg moeilijk doen als je in een ongekeurde auto rijdt en een ongeluk maakt!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
Dat het niet verstandig is weet ik, maar ik was eigenlijk benieuwd of er een termijn staat op hoelang het mag duren na de uiterlijke keuringsdatum dat je hem nog mag keuren. Over die termijn hoor ik namelijk verschillende dingen. Of er moet geen termijn op staan, dat kan ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Wom schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:31:
Dat het niet verstandig is weet ik, maar ik was eigenlijk benieuwd of er een termijn staat op hoelang het mag duren na de uiterlijke keuringsdatum dat je hem nog mag keuren. Over die termijn hoor ik namelijk verschillende dingen. Of er moet geen termijn op staan, dat kan ook natuurlijk.
Ik lees dit enigszins als: ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen en probeer uit te vinden welk grijs gebied er is in de wet.

Er is vast wel een grijs gebied maar voor jouw en onze veiligheid: laat dat ding keuren. Want wat gebeurt er zometeen? Je rijdt oma van de fiets. Oma is altijd slachtoffer (fietster) en je verzekering laat het afweten. Ga je even een ritje ambulance, weekje ziekenhuis en 9 maanden revalidatie voor dat mensje zelf betalen of probeer je je een bekeuring uit de zak te sparen door het grijze gebied van keuringen op te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:35

Just_I

What did you just say?

Anoniem: 35978 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:24:
Je mag niet te laat zijn. Als je 1 dag na verloop van je APK toevallig wordt aangehouden kun je de klos zijn.
Volgens mij mag het wel, maar mag je dan niet met de auto op de openbare weg rijden, oftewel je zou hem op een trailer naar de garage moeten brengen officiel.

Correct me if I'm wrong.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Just_I schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:34:
[...]

Volgens mij mag het wel, maar mag je dan niet met de auto op de openbare weg rijden, oftewel je zou hem op een trailer naar de garage moeten brengen officiel.

Correct me if I'm wrong.
Zelfs dat niet.

Je moet dan een ontheffing aanvragen bij de RDW. De auto mag dan niet meer op de openbare weg staan/rijden en die moet je dus stallen op prive-terrein of bij een gecertificeerd bedrijf. Je mag dan geen kentekenplaten meer voeren, ook niet tijdens transport op aanhanger/trailer en na keuring moet de auto, dacht ik, opnieuw bij de RDW worden gemeld en/of goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 12:03
De ene reden waarop je over je uiterste APK datum mag rondrijden met je auto, voor zover ik weet dan tenminste, is wanneer er al een afspraak staat dat de auto gekeurd zal worden.
Dan is het ook nog zo dat dit tot uiterlijk 4 of 6 weken na de verloopdatum mag worden gedaan.
Daarna is het volgens mij, zoals Max3400 al een beetje aan geeft, officieel laten herkeuren via de RDW, alleen APK is dan niet meer voldoende...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
Pfff, ik wilde alleen uit interesse iets weten.. :+

Laat ik voorop stellen dat ik hem netjes had gekeurd voor de uiterste datum als ik het niet vergeten was. Echter reed ik dus al enige tijd ongekeurd rond. Dat dit niet mag weet ik, en ik streef ook helemaal niet naar een rekking van de keuringsdatum. Als ik geld wil besparen dan zijn daar vele betere manieren voor. De situatie was dus volledig en absoluut onbedoeld.

Maar om nu te zorgen dat ik wel conform de regelgeving ben moet ik hem dus laten keuren. En ik was dus enkel benieuwd (zonder enige verdere bijbedoeling) of hier een termijn aan vast zat. Maargoed, als ik het goed begrijp zit hier geen termijn aan vast omdat het dus feitelijk onmogelijk zou zijn. Dus stel dat ik (bewust of onbewust, doet niet ter zake) een half jaar te laat zou zijn, mijn auto op een trailer naar het keuringsstation rijdt, dan zou ik hem nog steeds kunnen laten keuren?
MAX3400 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:48:

Als je, zoals je zegt, nu nog via beun een afspraak moet maken en dat gaat minimaal 4 tot 6 weken duren, vermoed ik dat je eenieder een plezier doet en de auto laat schorsen.
Zoals eerder gemeld, morgen wordt hij gekeurd.

[ Voor 15% gewijzigd door Wom op 20-12-2006 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Heb nog even gezocht: http://www.boetes.nl/apk.php en daar staat niets genoemd over uitstel/overschrijding. Oftewel; als de wetgever iets niet meldt, dan behoor je te voldoen aan de overige bepalingen en dat is dus keuren of schorsen.

Als je, zoals je zegt, nu nog via beun een afspraak moet maken en dat gaat minimaal 4 tot 6 weken duren, vermoed ik dat je eenieder een plezier doet en de auto laat schorsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MAX3400 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:36:
[...]

Zelfs dat niet.

Je moet dan een ontheffing aanvragen bij de RDW. De auto mag dan niet meer op de openbare weg staan/rijden en die moet je dus stallen op prive-terrein of bij een gecertificeerd bedrijf. Je mag dan geen kentekenplaten meer voeren, ook niet tijdens transport op aanhanger/trailer en na keuring moet de auto, dacht ik, opnieuw bij de RDW worden gemeld en/of goedgekeurd.
Bijna goed.
Je moet het voertuig schorsen en gedurende die tijd mag het voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Heeft verder niks te maken met het kenteken of de platen.

Meer info hier

edit: Ik zou eigenlijk niet weten waarom de auto niet op een trailer zou mogen staan. Zodra het ding op een trailer staat is het gewoon de lading van die trailer.
MAX3400 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:26:
Als ze op, bij wijze van spreken, 1 december een steekproef in het systeem hadden gehouden, dan had je de bekeuring vanzelf wel gekregen (been there, done that). Ik zou je adviseren om in ieder geval z.s.m. een vaste afspraak te maken bij een garage want ook je verzekering kan erg moeilijk doen als je in een ongekeurde auto rijdt en een ongeluk maakt!
Die bekeuring kan nog gewoon komen hoor, RDW kan gister ook een query gemaakt hebben :+

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 20-12-2006 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je er niet mee rondrijdt (en dus niet gepakt kan worden) krijg je na 2 maanden automatisch een bekeuring. De eerste twee maanden alleen als de politie je ergens ziet rondrijden en je kenteken natrekt.
[...]

Zelfs dat niet.

Je mag wel geparkeerd staan (tenminste die twee maanden). Ik heb dit zelf nagevraagd bij de RDW omdat ik het ook niet ging halen. Ik was in eerste instantie wel op tijd, maar het ging zo veel kosten dat ik hem weer op ben gaan halen en zelf wat dingen wilde doen. Maar daardoor liep alles wat vertraging op en was ik uiteindelijk een halve week te laat ofzo :)

[ Voor 68% gewijzigd door Marzman op 20-12-2006 17:56 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:13

4x2

lộn xộn quá

Je kunt m trouwens ook iets van een maand van tevoren laten keuren en dan blijft de keuring geldig tot de oorspronkelijke datum+1 maand (ofwel: je moet m op 2 oktober 06 uiterlijk laten keuren, je keurt m op 2 september 06, dan mag je tot 2 oktober 07 rondrijden, als ie afgekeurd wordt geeft het je zo ook wat meer tijd om het in orde te maken).

En dat gemekker over veiligheid: je zou eens moeten weten wat er op de weg rijdt met geldige APK wat eigenlijk een wrak is...
Of door een gare keuring, of omdat er in de tussentijd iets kapot is gegaan.
En volgens mij valt dat verzekeringsverhaal ook wel mee, tenzij dr aan te tonen is dat het ongeluk veroorzaakt is/kan zijn door een apk afkeur mankement.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Marzman schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:54:
Als je er niet mee rondrijdt (en dus niet gepakt kan worden) krijg je na 2 maanden automatisch een bekeuring. De eerste twee maanden alleen als de politie je ergens ziet rondrijden en je kenteken natrekt.
Lang niet altijd hoor. Ben wel eens wat te laat geweest en niks gekregen. Mijn pa is door een foutje ergens een jaar lang niet apk gekeurd geweest en daar kwamen we ook pas achter door een boete toen dat jaar al bijna voorbij was.

Overgens klopt het dat als je auto geschorst is dat hij niet op de openbare weg mag staan de kentekenplaten ook niet van de openbare weg leesbaar moeten zijn

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wuursj schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:12:
[...]Overgens klopt het dat als je auto geschorst is dat ...... de kentekenplaten ook niet van de openbare weg leesbaar moeten zijn
Heb je daar een bron van, ik geloof daar namelijk geen r** van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wuursj schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:12:
[...]

Lang niet altijd hoor. Ben wel eens wat te laat geweest en niks gekregen. Mijn pa is door een foutje ergens een jaar lang niet apk gekeurd geweest en daar kwamen we ook pas achter door een boete toen dat jaar al bijna voorbij was.

Overgens klopt het dat als je auto geschorst is dat hij niet op de openbare weg mag staan de kentekenplaten ook niet van de openbare weg leesbaar moeten zijn
Dat is wat de RDW me in september vertelde. Van hoe lang geleden zijn jouw voorbeelden?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

Just_I schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:34:
[...]

Correct me if I'm wrong.
je mag met een ongekeurde auto niet rijden
hij mag wel tot 2maanden na keuring geparkeerd staan
na die 2 maanden mag hij worden weggesleept.
ook magmet je auto rijden
naar een keuringsstation
.. dit mag iedere erkend station door de RDW zijn
en mogen je niet weigeren! zolang het maar dichts bijzijnde is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 46077 op 20-12-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:55:
[...]

je mag met een ongekeurde auto niet rijden
hij mag wel tot 2maanden na keuring geparkeerd staan
na die 2 maanden mag hij worden weggesleept.
ook mag je tot 2 maanden met je auto rijden
naar een keuringsstation
.. dit mag iedere erkend station door de RDW zijn
en mogen je niet weigeren!
Bron: www.rdw.nl
Uitsel APK niet mogelijk

Het is niet mogelijk uitstel te verlenen voor de APK-keuring. Als u niet aan de keuringsplicht kunt of wilt voldoen, heeft u de mogelijkheid de geldigheid van het kentekenbewijs te laten schorsen op het postkantoor. Hieraan is echter de uitdrukkelijke voorwaarde verbonden dat u gedurende die periode met de auto geen gebruik mag maken van de openbare weg. Dit betreft zowel het staan als het rijden op de openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Zelfs dat niet.

Haal de wielen er onder vandaan, samen met de kentekenplaten. Het ding kan niet meer rijden, en staat niet meer op kenteken. > Het is geen auto meer :Y)

Mgoed, als je toch al te laat bent, is het denk ik het slimste om gewoon even de gok te wagen, of je moeder 5 min. voor je uit te laten rijden met telefoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

mja ok
wij als bedrijf zijnde hebben meerdere keren geprobeerd een auto te laten wegslepen die bij het pand geparkeerd stond
maar dit mocht niet omdat de keuring nog geen 2maanden verlopen was
aldus de wijk agent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:09:
[...]

mja ok
wij als bedrijf zijnde hebben meerdere keren geprobeerd een auto te laten wegslepen die bij het pand geparkeerd stond
maar dit mocht niet omdat de keuring nog geen 2maanden verlopen was
aldus de wijk agent
Wegslepen doen ze sowieso niet zo snel. Ik heb ook een keer de politie gebeld voor een auto die hier stond met een stoeptegel door de voorruit, lege banden en mos op de motorkap maar het enige wat ze deden was de eigenaar proberen te bellen en een bekeuring uitschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Vriend van me kreeg 2 (!) bekeuringen omdat zijn 2 oldtimers (Willys MB '42 en Land Rover 88 '74) gedurende zijn werkperiode in het buitenland niet waren gekeurd. De datum van die bekeuringen was toevallig alletwee even lang na het vervallen van de APK, 6 weken om precies te zijn.
Was zijn eigen fout, dat wist ie ook, maar hij was toen niet in de mogelijkheid het te regelen en had tevoren niet aan schorsen gedacht...
En dan staan die auto's nog gewoon netjes in een stalling.... (en de RDW kan zien dat het historische voertuigen/ oldtimers zijn...)
Als je zonder kennisgeving te laat bent krijg je standaard een boete blijkbaar...
Probeer zoiets dus niet uit! Tegenwoordig staan er ook langs veel snelwegen van die mobiele camera's. Dit zijn geen flitsers maar apparaten van de belastingdienst/ RDW zover ik heb gehoord. Hiermee wordt zowel gecontroleerd of je APK nog geldig is, en of je belasting betaalt voor je auto (als je ermee rijdt moet je dat wel doen, duh). Hoop dat je niet met je verlopen APK gefotografeerd wordt, want dan heb je volgens mij wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Anoniem: 35978 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:15:
[...]

Wegslepen doen ze sowieso niet zo snel. Ik heb ook een keer de politie gebeld voor een auto die hier stond met een stoeptegel door de voorruit, lege banden en mos op de motorkap maar het enige wat ze deden was de eigenaar proberen te bellen en een bekeuring uitschrijven.
Een telefoontje naar het politiebureau heeft hier in de straat wel voor wegslepen van een 2 maanden over APK-tijd zijnde AX geleid... Ding stond al zeker 8 maanden op dezelfde plek en het leek alsof de eigenaar hem niet meer wilde gebruiken... slappe banden, onder dikke laag zand en vuiligheid, halve meter gras er onder. de politie kwam kijken en constateerde dat de auto zou worden weggesleept als de eigenaar de auto niet binnen 5 werkdagen zou melden op het bureau.
Die gast was net 3 weken op vakantie bleek achteraf en keek nogal verwonderd dat dat ding verdwenen was bij thuiskomst. Gezien de waarde van de auto en het veel hogere bedrag van de sleepkosten heeft ie em maar gelaten waar ie was en de boete betaald... Hij had het ding beter zelf naar de sloop kunnen brengen, had ie nog geld toe gehad 8)7

Of het nou uiteindelijk terecht was of niet. Het scheelt weer een schaars parkeerplekje in de straat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:11

Meneer aard

Porsche rulez!

Brede P schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:43:
De ene reden waarop je over je uiterste APK datum mag rondrijden met je auto, voor zover ik weet dan tenminste, is wanneer er al een afspraak staat dat de auto gekeurd zal worden.
Dan is het ook nog zo dat dit tot uiterlijk 4 of 6 weken na de verloopdatum mag worden gedaan.
Daarna is het volgens mij, zoals Max3400 al een beetje aan geeft, officieel laten herkeuren via de RDW, alleen APK is dan niet meer voldoende...
Op de dag zelf mag je naar de dealer toe rijden om een APK keuring te laten doen. Mijn auto was zelf 2 maandjes te laat ivm vele reparaties etc deden ze niet moeilijk over bij de keuring :+

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Marzman schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:22:
[...]

Dat is wat de RDW me in september vertelde. Van hoe lang geleden zijn jouw voorbeelden?
Vorig jaar maar. Misschien dat er ondertussen iets veranderd is? Staat me nu iets bij dat op autoweek forum ook iets dergelijks langs kwam dat ze nu strenger gingen worden.

Idd: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,2039619
Anoniem: 35978 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:19:
[...]

Heb je daar een bron van, ik geloof daar namelijk geen r** van.
Bron in mijn geval was de man in het postkantoor waarbij ik mijn auto afgelopen maart ging schorsen. Ik weet niet of dat officieel is, misschien een oude regel ofzo want ik kan het ook niet vinden op de rdw site. Diverse andere klassiekerliefhebbers kwamen met hetzelfde verhaal.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 23:11

The Deaken

Nexus

Mijn auto had 24 augustus voor de keuring gemoeten. Ik ben een hele tijd ziek geweest en op dat moment zijn er belangerijkere dingen dan een APK, maar goed dit neem niet weg dat het ding ASAP gekeurd moet worden. Ik ben nu gelukkig weer aan de beterende hand dus woensdagochtend meteen maar even bellen met de garage.

Ik wil met dit verhaal niemand aanmoedigen lang te wachten met het keuren van zijn auto, het is er bij mij gewoon bij in geschoten ivm mijn ziekte en ik denk dat ik gewoon ontzettend veel geluk heb dat ik nog steeds geen brief van het RDW op de mat heb gekregen.

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 11:20
Had half oktober gemoeten maar heb er nog niks van gehoord... Toch maar eens doen binnenkort :p
Pagina: 1