Extensies Mac bestanden verdwenen na copieeren

Pagina: 1
Acties:

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Het probleem luidt als volgt:

Wij hebben hier op kantoor 2 dataservers staan, 1 oude en 1 nieuwe. Uiteindelijk moet de nieuwe de oude gaan vervangen.
Binnen dit bedrijf word er veel met Mac machines gewerkt (zowel OSX als OS9), al de bestanden die men opslaat vanaf de mac machines komen op de dataserver te staan.

Nu heb ik zojuist via de windows verkenner alle data gecopieerd van de oude server naar de nieuwe. Maar door deze actie zijn een groot aantal bestanden (die erop zijn gezet door mac machines) hun extensies kwijt, ze kunnen nu dus niet meer geopend worden door OSX of WinXP.

Nu denken jullie natuurlijk: "Ach, dan vul je de extensies toch even handmatig weer in", dat is een mogelijkheid, maar het gaat hier wel om een paar duizend bestanden.

Wat is de beste manier om de data te copieeren zodat de extensies van alle bestanden netjes blijven staan?

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02 10:15

BFS

Rude awakening

Is het niet handig om even wat meer te vermelden over de (file?) servers? Welk OS bv?

En is de copieerslag met de hand afgestart vanaf een client? Is het niet handiger om even een script te schrijven met Xcopy of robocopy (als het Windows servers betreft)?

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• Mishmash
Mijn excuses, er mist inderdaad wat info.

De oude servers is een win2k server, de nieuwe een win2k3. De copieerslag is eenvoudig gedaan door in win2k de inhoud van de opslagschijf te copieeren over het netwerk naar de andere.

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02 10:15

BFS

Rude awakening

Mishmash schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:54:
Mijn excuses, er mist inderdaad wat info.

De oude servers is een win2k server, de nieuwe een win2k3. De copieerslag is eenvoudig gedaan door in win2k de inhoud van de opslagschijf te copieeren over het netwerk naar de andere.
Met de hand als ik het zo lees? Probeer eens een directory te copieren door een simpel script? Krijg je dan het zelfde probleem?

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BFS schreef op donderdag 21 december 2006 @ 09:43:
En is de copieerslag met de hand afgestart vanaf een client? Is het niet handiger om even een script te schrijven met Xcopy of robocopy (als het Windows servers betreft)?
Het was in dit geval waarschijnlijk het slimst geweest om met behulp een MacOSX client de bestanden te kopiëren van de ene server naar de andere. Het duurt wel langer, maar een Mac client lapt eventuele problemen op rond de resource forks en filetype/creator info (specifieke meta-informatie die bij Apples van oudsher native in het HFS filesystem werd opgeslagen, maar op andere filesystems of servershares in losse files wordt bewaard zoals .DS_Store).

Als je in één keer af wilt zijn van alle bestanden zonder extensie, zou je dat (vanaf een Apple client) met een Applescript kunnen doen, die alle bestanden afgaat, en aan de hand van de filetype/creator info alsnog een extensie toevoegt. Ik kan er zo gauw niet eentje kant en klaar vinden, maar het is niet al te moeilijk om te verzinnen, voorzover je niet al teveel verschillende types bestanden hebt.

Addit:
Hier vond ik een basis scriptje:
AppleScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
tell application "Finder"
   set thefolder to folder "path" of folder "to" of folder "the" of folder "folder"
   set kindList to {"Application", "Microsoft Word document", "JPEG Image", "PDF Document", "AIFF Audio", "Microsoft PowerPoint document", "MIDI File", "script", "TIFF Document", "Microsoft Excel workbook", "Portable Network Graphics Image", "Graphics Interchange Format Image"} --These are the kinds
   set extList to {".app", ".doc", ".jpg", ".pdf", ".aiff", ".ppt", ".mid", ".scpt", ".tiff", ".xls", ".png", ".gif"} --These are the extensions that go with the kinds. Notice they're in the same order.
   repeat with theItem in thefolder
       set k to kind of theItem
       if name of theItem does not contain "." then --Sometimes extensions are really there and just hidden.
           repeat with i from 1 to number of items in kindList
               if k is (item i of kindList) then set name of theItem to (name of theItem) & (item i of extList)
--Go through each item of kindList and check to see if the file is that kind. If it is, append the file name with the extension in the same place in extList.
        end repeat
       else
           set extension hidden of theItem to false 
       end if
   end repeat
end tell

Het kan nog wel wat makkelijker hoor, bijvoorbeeld met een drag'n'droplet ingang:
AppleScript:
1
2
3
on open draggedfolder
 tell application "Finder" to set thefolder to draggedfolder
end open

Mmm... hij gaat ook nog niet recursief de subfolders af zie ik, het loopje zou daarvoor in een functieblokje moeten.

[ Voor 45% gewijzigd door benoni op 21-12-2006 12:04 ]

• Mishmash
Is het een oplossing om de copieeractie nogmaals te doen, maar het dan gewoon te laten doen dmv een Mac machine? Dat hij het van de ene server af trekt en bij de ander erop gooit?
Pagina: 1