Toon posts:

PC hangt regelmatig.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oi :)

Ik heb al een tijd na de uninstall van vista weer vervangen met XP , dat m'n pc regelmatig "eventjes" hangt.

Het uit zich vooral met opstarten, wanneer mijn muis dan over het beeld als een diavoorstelling voorbij komt, het lijkt er ook op, dat als ik m'n muis dan eventjes met rust laat, het zich herstelt en verder gaat met normaal doen.

Ik vermoedt dat het hier mischien aan de drivers kan liggen van Ati, maar het ook best iets hardwarematigs kan zijn waarop het hele systeem lijkt te wachten.

De reden waarom ik de Ati drivers verdenk, is dat met games zoals Unreal Tournament bij het opstarten, hetzelfde gebeurd, ook gehang en zodra ik mijn muis met rust laat, het weer over lijkt te gaan.

Als ik een .rar bestand uitpack op m'n Raid 0 array, dan gebeurt hetzelfde weer. Ik heb standaard Winrar altijd op "background" staan dus die verdwijnt dan ook in de traybar.. dubbelklik ik op het icoon heeft het tijd nodig om op het beeld te verschijnen inclusief weer de vertragingen.

Zover ik weet was dit ook voor m'n Raid 0 array.

Specs:

Asus k8n Nforce 3 met Realtek ac97 audio op 4kanaals.
AMD Athlon 64 3000+ @ 2.4GHz zonder IHS ( lees ook even deze post )
2x512MB pc3200 + 1x1024MB cl2.5 (2GB totaal)
1x200GB Seagate baracuda / 7200/8MB op IDE en 2xmaxtor 160GB in Raid 0 op onboard S-ata controller.
Asus X800XT (was wayyy before een Pro/vivo maar met biosflash successvol naar XT met 16pipes/speeds).
16x Dvd brandert + Dvd speler.
En een sexy Q-tec PSU van 650watts (peak) :)

Nu weet ik dat sommige dingen wel vragen oproepen, van waarom is de CPU deels beschadigd en waarom is de Pro geflashed.. Ik kan er niet uit opmaken dat het de stabiliteit van m'n systeem zou moeten beinvloeden, aangezien gamen wel voor uren kan, en vaak meer dan 3 dagen achter elkaar het systeem aan kan hebben zonder reboot.

Ik moet wel even toevoegen, dat sinds een week geleden, m'n hele Raid array leek te sterven.. Na een reboot bleef het nog en na het uitzetten van het systeem / controleren van bekabeling was het weer normaal. Verder geen dataverlies, maar alles wat op de schijven geschreven of gelezen werdt, kwam uit op een error.

Op het begin had ik er geen last van , maar als je met iets bezig bent dan gaat het knap irriteren.

Weet iemand wat er aan de hand is of oplossing heeft?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zie je toevallig ook errors staan in je logboek? En kijk eens naar de betrouwbaarheid van je schijven bij Schijfbeheer.

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Gekgenoeg is m'n logboek leeg. Volgens mij stel ik die dingen standaard 'uit' omdat ik er nauwelijks gebruik van maak. Weet iemand hoe ik die weer enable? :P

En verders is er niet veel veranderd aan de config of status.

Verwijderd

Topicstarter
Ah... mijn vermoeden eerder is werkelijkheid geworden :'(

1 van de schijven in Raid 0 array bevat volgens mij Bad sectors. Zodra ik een mediabestand open vanaf 1 van de Raid partities loopt het systeem abrubt vast en het HD lampje blijft branden. Een disk check is geen oplossing aangezien die er ook mee op vastloopt.

Ik ga even goed zoeken naar een berg HD's hier en kijken of ik eventueel nog zo veel mogelijk data kan redden.

Verwijderd

Topicstarter
Oke... zover even mijn bevindingen.

Ik heb alle data kunnen recoveren. Vervolgens heb ik Maxblast (bootable iso) gepakt van het internet, gedraaid (3 tests op beide schijven apart) en hij vond gewoon niets! Terwijl ik windows toch echt geluiden hoor van een HD die het niet meer leuk vind ...

Vervolgens... besluit ik om toch de schijven te gaan gebruiken, dus de-installeer in de bios netjes de raid functie. In windows aankomend wordt er niks gevonden qua nieuwe hardware... gek.. toch maar eens even kijken in apparaat beheer.. ook niets... Disk management kon mij ook niks zinnigs vertellen of de schijven aanwezig waren of niet. Vervolgens handmatig de S-ata controller in windows eruit geknikkerd, en gereboot. De bios herkent de schijven wel en zegt dat er volgens "SMART" niets aan de hand is.. afijn.. Nieuwe hardware wordt gevonden in Windows inclusief de schijven. Wat doet windows nu (of nvidia) , die gaat vrolijk de raid drivers installeren en vervolgens zie ik de schijven nog niet. Dat is ook niet zo gek, aangezien de optie in de bios niet aanstaat ;)

Dus... dan is het een kwestie van drivers uninstallen & opnieuw installeren toch? :)

Niet dus :( Als ik via control panel naar Software ga, en daar kies om de Nvidia drivers te de-installeren krijg ik per direct een reboot. Hetzelfde gebeurt me als ik toch de drivers eroverheen wil installeren...

wat is hier nu aan de hand? Blijft windows steken op de Raid drivers die mee-geinstalleerd zijn en meegestart worden? Sinds de laatste windows update is m'n systeem aanzienlijk trager geworden.. ik wordt er echt schijtziek van dat dit weer de zoveelste reinstall moet worden omdat ik een probleem niet opgelost krijg, en bijna niets lijkt te werken!

Ik weet niet aan welke softwaremaker dit probleem ligt, maar het moge duidelijk zijn dat ik geen drivers mag uninstallen, of re-installen zonder een reboot voor m'n flikker te krijgen. Een blauw scherm zal me denk ik ook niet veel opleveren, aangezien ik wel zeker weet dat het hier om de IDE / S-ata drivers gaat, en niets anders.

Ik ga dan nogmaals een reinstall doen. Ik ga express geen updates meer binnenhalen om even zeker te zijn dat het "Slome gedrag" niet aan mijn PC ligt, maar aan de updates of drivers die ik binnenhaal :(

Ook met de overstap naar Windows live messenger is het alleen maar erger geworden, ik denk dat mijn systeem ruim 7 tot 10 seconden nodig heeft om aan te melden en de lijst te presenteren al is het niet dat ik in de tussentijd niets kan doen.

En dan kan er wel makkelijk geroepen worden "Ja blijf dan bij windows messenger oid of upgrade niet naar live." was het maar zo.. dan deedt ik dat al te graag en bleef ik lekker bij 6.2. Je wordt geforceerd om mee te gaan met het nieuwe systeem waar je gebruik van maakt, zonder er ook maar stil te bij staan dat het gros gebruikers niet het geld heeft voor een snelle PC, en daarmee alleen maar trager en trager wordt.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

[hele lap tekst]

dat je mee moet naar live is niet geheel waar hoor, ik draai hier nog vrolijk op 7.5 en wil dat ook voorlopig gewoon blijven doen

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 17:43:
[hele lap tekst]

dat je mee moet naar live is niet geheel waar hoor, ik draai hier nog vrolijk op 7.5 en wil dat ook voorlopig gewoon blijven doen
naja was het maar zo dat als je naar www.windowsmessenger.com gaat daar netjes 7.5 kan kiezen....

Zover draait m'n systeem weer in orde. Raid array is eruit en beide schijven draaien weer single. Windows update uitgezet en nergens meer last van. Bij elke install van nvidia drivers vernietigde het m'n MBR .. en heb ik tot 4 keer kunnen reinstallen. Lang leve windows.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 21:24:
[...]

naja was het maar zo dat als je naar www.windowsmessenger.com gaat daar netjes 7.5 kan kiezen....
en daarom draai ik dus een eigen thuis servertje :P heb ik altijd de meeste installs bij de hand ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Pagina: 1