Beste data opslag methodiek

Pagina: 1
Acties:

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb hier binnen het bedrijf waar ik werk een probleem. Allereerst even een schets van de infrastructuur:

Wij hebben hier een 10-tal client machines, deze varieren tussen mac os9, mac osx en winXP pro. Tevens hebben wij een 3-tal servers die allen onder windows 2k3 draaien. Al deze machines draaien op 2 switches (1x 16 poorts 100mbit switch en 1x 8 poort 1000mbit switch, deze zijn aan elkaar gekoppeld dmv een 100mbit uplink). Alle servers en clients met een 1000mbit verbinding zitten ook op de 1000mbit switch.

Wij hebben op dit moment een dataserver van 1TB waar alle data van de verschillende werknemers op komt te staan, deze draait op dit moment op windows 2003.

De dataserver heeft 1 share die gedeeld is op 2 manieren, samba en file sharing voor mac (voor de os9 bakken).

Nu het probleem!

Het komt regelmatig voor dat de file transfers naar de OS9 machines en de OSX machines niet vooruit te branden is, zowel up en down verkeer. Naar de windows clients gaat alles goed!

Het komt ook regelmatig voor dat zodra er een bestand vanaf de mac naar de windows file server geschreven word, en dat vervolgens de extensie van dit bestand verdwenen is. De mac machines kunnen het bestand dan niet meer openen. Als je op de windows machine gaat kijken zie je dat het bestand geen extensie heeft.

Door deze 2 problemen lopen de processen binnen het bedrijf hier behoorlijk stroef en hier moet dus een oplossing voor gevonden worden.

De vraag:

Wat is de beste manier (met de bestaande hardware!) om de data op te slaan zodat het goed benaderbaar en snel is voor alle systemen? Is windows wel de beste keus, of kunnen we beter overstappen op linux?

De specs van de dataserver:

- Dual Xeon 3.2ghz
- Asus NCCH-DL moederbord
- Highpoint Rocketraid 8poorts raid-5 Sata-II controller (1220)
- 4GB memory

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
Services for Mac is bewezen buggy (net als FPNW), dat wil niet zeggen dat het niet goed kan werken. Over het algemeen zijn problemen bij MS bekend en kan je via een support call hotfixes ontvangen. Bijv:
Macintosh-based computers stop responding when you try to browse a Services for Macintosh shared folder on a computer that is running Windows Server 2003 with Service Pack 1

Opsomming van mede mac gebruikers: http://www.macwindows.com/Win2003.html#1

In grote bedrijven met veel mac's wil men nogal eens uitwijken naar specifieke software van derden zoals ExtremeZ-IP

Advies: eerst een call in schieten bij Microsoft

NB: wordt het geen tijd de OS-9 machines te vervangen/upgraden? De OS-X machines die ik heb gezien konden prima overweg met standaard Windows shares, zonder SfM.

[ Voor 10% gewijzigd door paulhekje op 21-12-2006 07:43 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Mishmash
De OS9 machines eruit trappen gaat niet zo gemakkelijk, er draait nog oude software op die niet onder OSX draait.

Is het een optie om de dataserver in te richten met Linux (heb zelf redelijk wat kennis van linux), en de windows clients te laten praten via samba en de mac's gewoon het volume laten mounten?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

TeeDee

CQB 241

Wat betreft de snelheid van de filetransfers: dit probleem heb ik een ver verleden ook ondervonden.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Mishmash
Als er tussen windows en mac problemen zijn met de snelheid, is linux dan geen beter alternatief? Ik zat eraan te denken om de mac's gewoon het volume te laten mounten van de dataserver, en de windows clients ermee te laten praten via samba.

Welk filesystem zou ik dan het beste kunnen gaan gebruiken?

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07-2025
Je wilt erg graag naar linux he :) ? Als ik alle info lees, ligt het probleem bij de werkstations, hardware OF rammelende software/ip-stack. Helpt dus niets om je server formatteren, al zou je dat graag willen.

• Mishmash
thund3rball schreef op zondag 24 december 2006 @ 09:34:
Je wilt erg graag naar linux he :) ? Als ik alle info lees, ligt het probleem bij de werkstations, hardware OF rammelende software/ip-stack. Helpt dus niets om je server formatteren, al zou je dat graag willen.
Ben zelf al een aantal jaren linux gebruiker voor servers... De enigste reden dat ik het nog op mijn werk heb geimplementeerd heb, is dat mocht ik er niet zijn (werk parttime) en de server gaat down, m'n baas helemaal niks kan doen (hij weet nog wel wat van windows).

Mijn grootste probleem ligt bij de software van de clients, maar dat is niet zomaar te veranderen... Dus denk ik dat de beste oplossing is, om een linux file server op te zetten (is wat vriendelijker tegen de Mac clients). Het enigste probleem is echter nog hoe ik de server precies op zal zetten.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49

Asteroid9

General Failure

En dan moet je nog maar zien of dat A) het probleem oplost en B) je geen nieuwe connectivity problemen tussen Samba en de Windows clients veroorzaakt.
Alles vervangen zonder dat je een idee van de oorzaak hebt lijkt mij persoonlijk niet handig.

Heb je managed switches? Zo ja, heb je die al eens bekeken op port errors?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
Kijk voor de gein eens op de mac clients(os 9) in de map /System/Servers bevat deze erg veel connecties?

• Mishmash
Asteroid9 schreef op maandag 25 december 2006 @ 16:38:
En dan moet je nog maar zien of dat A) het probleem oplost en B) je geen nieuwe connectivity problemen tussen Samba en de Windows clients veroorzaakt.
Alles vervangen zonder dat je een idee van de oorzaak hebt lijkt mij persoonlijk niet handig.

Heb je managed switches? Zo ja, heb je die al eens bekeken op port errors?
Ik heb op dit moment geen managed switches hier hangen, ik ga wel aankomende week de 16 poort 100mbit switch vervangen voor een 24 poort 3com managed switch, dan kan ik ook eens wat gaan monitoren.

Met punt B zit ik ook nog te stoeien, de ervaringen die ik zelf met samba heb is dat het nog wel eens stroef kan lopen.

Argh irritant dit :P krijg bijna de neiging om een OSX dataserver hier neer te zetten...

• Mishmash
leon1e schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 05:11:
Kijk voor de gein eens op de mac clients(os 9) in de map /System/Servers bevat deze erg veel connecties?
Heb gekeken, er staat bijna niks. (de OS9 clients worden ook niet vaak meer gebruikt)
Pagina: 1