[Mandriva] geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04-2025
Ik ben sinds kort van Ubuntu naar Mandriva overgestapt, omdat deze veel sneller werkte op mijn oude pc. In Ubuntu was het simpel om verbinding te maken met het internet, maar Mandriva herkent mijn netwerkkaart niet. Het gaat om een SMC netwerkkaart. Ik dacht dat de drivers in de kernel zaten en dat deze niet verschilden voor verschillende linux-distro's :?
Kan ik mijn netwerkkaart nog aan de praat krijgen?

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:45

DizzyWeb

Ondertiteld

Ik weet iig zeker dat elke distro een andere kernel gebruikt, wat de ene distro standaard in de kernel heeft zitte, hoeft een ander helemaal niet standaard te hebben. Misschien je kernel zelf compileren en kijken of je de driver kan aanzetten?

• Waster
Ok, maar hoe compileer je zelf de kernel. Kan ik dan gewoon de drivers van de linux-kernel van Ubuntu in mijn kernel zetten? En vervang je dan de hele kernel of alleen een deel van de kernel?

[ Voor 21% gewijzigd door Waster op 20-12-2006 16:38 ]

Verwijderd

Een nieuwe kernel compileren om een netwerkkaart aan de praat te krijgen hoeft volgens mij sinds 1999 niet meer. Volgens mij ondersteunt Linux (en Mandriva) al jaren alle netwerkkaartjes die er zijn.

Kijk eerst maar eens wat voor module je precies nodig hebt. Start een console en type: lspci -v. Dat geeft je het type van je netwerkkaart en dan kan je Googlen voor de module (driver) naam. Als je weet wat de naam van de module is ga je kijken of hij geïnstalleerd is. Dat doe je door opnieuw in een console (dit keer als root) te typen: lsmod | grep <naam van de module>.

Krijg je iets te zien dan weet je dat de driver geïnstalleerd is. Zie je alleen de prompt dan moet je de drive zelf installeren. Dat doe je met het commando: modprobe <naam van de module>. Krijg je een foutmelding kom dan nog maar eens terug. Zie je niets probeer dan de verbinding opnieuw te maken.

Als je daarbij foutmeldingen krijgt plaats ze dan maar hier.

Succes

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:45:
Een nieuwe kernel compileren om een netwerkkaart aan de praat te krijgen hoeft volgens mij sinds 1999 niet meer. Volgens mij ondersteunt Linux (en Mandriva) al jaren alle netwerkkaartjes die er zijn.
Moet het natuurlijk wel gecompileerd zijn in de kernel of als module. Als dat niet gebeurd is moet je alsnog aan de bak met een nieuwe kernel brouwen.

0.0

• Waster
Bedankt voor je reactie. Ik heb een SMC kaart type SMCWPCI-G en ik krijg het volgende over mijn netwerkkaart:
00:0e.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8185 IEEE 802.11a/b/g Wireless LAN Controller (rev 20)
Subsystem: Abocom Systems Inc Unknown device abb2
Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 11
I/O ports at a800 [size=256]
Memory at ea010000 (32-bit, non-prefetchable) [size=512]
Capabilities: <access denied>
Ik heb mijn best gedaan en heb dan volgens deze site een type realtek 8185 met module pcmcia?

Ik heb in ieder geval het volgende ingetikt terwijl ik root was.
lsmod|grep pcmcia
Volgens mij voert hij hem wel uit, maar ik krijg geen response. Het volgende uitgevoerd:
modprobe pcmcia
Voert hij ook uit, maar ook geen response.

Daarna weer geprobeerd verbinding te maken, ik kreeg dezelfde foutmelding:
Unable to find interface for selected device (using r8180 driver).
Ik hoor graag wat ik fout gedaan heb, want ik vind dit erg lastig.

Verwijderd

Wireless LAN Controller (rev 20)
Dit is een wifi kaart en geen netwerk kaart Anyway, Google voor rtl-8185 geeft een Google hint rtl8185 en dan zie je dat de driver rtl818x heet. Dat geeft je een link naar: http://rtl818x.sourceforge.net/ Er zijn blijkbaar ook closed source drivers dus als deze niet werken probeer die.
Pagina: 1