Audio delay op AV versterker i.v.m. audio video sync.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-01 14:51
De hedendaagse LCD & Plasma TV's hebben allemaal een kleine vertraging in het beeld. Het geluid krijgt in de TV dezelfde vertraging waardoor alles mooi synchroon blijft. Wanneer je echter geluid rechstreeks via de (surround) versterker laat lopen dan zal je in de versterker dus ook een delay moeten instellen om beeld en geluid mooi gelijk te laten lopen.

Wanneer je (zoals ik) het geluid gelijktijdig zowel door de TV (i.v.m. de verstaanbaarheid) als door de surround installatie wilt laten lopen dan wordt het helemaal een drama als dat niet helemaal synchroon gaat. Zelfs de kleinste vertraging geeft al een enorm storend echo effect. Helaas heeft mijn Onkyo receiver geen mogelijkheid tot vertraging, dus ben ik op zoek naar een receiver die dat wel heeft. Nu heb ik gezien dat Onkyo wel modellen heeft met delay, maar dan is dat in vaste stappen van 10, 20 en 100 mSec. Dat is niet goed genoeg. De delay moet traploos instelbaar zijn, omdat niet elke input op de TV dezelfde delay heeft en omdat het ook tussen verschillende modellen TV's zal verschillen.

Ik zie dat Marantz wel een lipsync functie heeft in een aantal receivers, maar is die ook traploos instelbaar en hoeveel kan je maximaal vertragen? Ik wil minimaal 100mS en eigenlijk tot 200mSec kunnen vertragen. Heeft iemand daar ervaring mee?

[ Voor 0% gewijzigd door synthdood op 20-12-2006 17:00 . Reden: Typo's ]

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:37
Mijn Marantz SR-5001 is instelbaar van 10ms tot 200 ms, in stapjes van 10.
Heerlijk apparaat trouwens... ;)

• yvesg
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2021
Dat is de allereerste keer dat ik ervan hoor dat een LCD tv dusdanig vertraging heeft dat als je een externe geluidsbron hebt dat het out of sync loopt.
Maar afijn, in de usermanual van je surround systeem vind je wel ergens de delay functie per luidspreker.
Bedoeling hiervan is eigenlijk om de afstandsvertraging van het geluid afzonderlijk bij te regelen, maar in jou geval zal het ook wel werken.
Stappen van 10mSec merk je echt niet.
Als je dan toch wil doorzetten heb je een soundprocessor nodig. Kostprijs van zulke degelijke dingen is ettelijke malen meer dan een degelijk surroundsysteem van een betrouwbaar merk.
De keuze is aan jou.

[ Voor 23% gewijzigd door yvesg op 20-12-2006 19:59 ]

• synthdood
yvesg schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:57:
Dat is de allereerste keer dat ik ervan hoor dat een LCD tv dusdanig vertraging heeft dat als je een externe geluidsbron hebt dat het out of sync loopt.
Alle LCD en plasma TV's hebben er in meer of mindere mate last van. Sterker nog, de duurdere modellen (die veel meer post processing doen, denk aan pixelplus, deinterlacen, 2:3 pulldown, ruisfilters, etc) hebben vaak zelfs een grotere vertraging. Al die beeldbewerking heeft nou eenmaal wat tijd nodig. De vertraging is meestal echter niet zo groot dat het gaat opvallen dat beeld en geluid een beetje uit sync is. Dat het bij mij tot problemen leidt komt omdat ik het geluid van de TV tegelijkertijd met het rechstreekse geluid via de surround versterker wil laten lopen. Dan hoor je dus eerst het rechstreekse geluid via de boxen en een fractie van een seconde later het geluid uit de TV speakers (want die wordt keurig door de TV vertraagd om wel synchroon te lopen met het beeld). Als ik het geluid van de TV uitzet en alleen via de surround installatie luister dan is er eigenlijk niets aan de hand, maar ja dat is leuk voor muziek, dialogen worden dan een stuk slechter verstaanbaar.

Een externe audio-processor is een oplossing waar ik wel aan heb gedacht, maar voor het bedrag van een beetje fatsoenlijke processor kan ik net zo goed een nieuwe receiver kopen.

Het is inderdaad mogelijk om op m'n versterker per kanaal (front, rear, center) een delay in te stellen om te compenseren wanneer de speaker niet op gelijke afstand staan. Die is echter niet bruikbaar voor het audio-video sync probleem omdat het bij deze instelling om hele kleine vertragingen van hooguit 5 of 6 ms gaat. De vertraging ik nodig heb ligt in de orde van grootte 50 tot 200 ms. Dit is iets wat in de nieuwste modellen van de wat betere receivers wel is ingebouwd. In mijn Onkyo (van 4 jaar oud) zit dat helaas nog niet.
NeoPhix schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:49:
Mijn Marantz SR-5001 is instelbaar van 10ms tot 200 ms, in stapjes van 10.
Heerlijk apparaat trouwens... ;)
Dat klinkt goed! Ik hoop dat stapjes van 10ms klein genoeg is. Wanneer je de 2 systemen bijna gelijk kan laten lopen, maar net niet helemaal, dan kan je nog vervelende fase effecten krijgen.

Ik inmiddels ook al bedacht dat ik misschien het idee van gelijktijdig geluid via de TV en de surround installatie maar moet verlaten en op zoek moet naar een goede center speaker. Jammer genoeg vind ik alle center speakers foeilelijk en heb ik nog geen idee hoe ik zo'n bakbeest op een nette manier in de buurt van de TV kwijt kan. 8)7

• synthdood
Update:

Ik heb inmiddels een andere receiver gekocht. Een Onkyo TX-SR703:

Afbeeldingslocatie: http://images.ciao.com/ide/images/products/normal/379/Onkyo_TX_SR_703_E__2276379.jpg

Ik moet zeggen.. very very nice! Klinkt erg goed en qua instelmogelijkheden lichtjaren beter dan wat ik had. Waar het me uiteindelijk om ging waren de audio delay mogelijkheden en bij deze receiver kan je per input een delay instellen van 0..250ms in stappen van 1ms. Standaard staan deze voor video bronnen op 45 mS en laat dat nou precies de juiste waarde zijn om het geluid perfect synchroon te krijgen met m'n LCD TV. Ik ben helemaal happy.