Pc boot niet verder dan mobo opstart scherm

Pagina: 1
Acties:

• dartbord
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2025
Hey mensen,

Ik heb gister mijn oude spulletjes uit mn pc in de pc van een vriend van mij gebouwt.
Het gaat hier om het volgende spul:

Asus A8N-SLI
Amd Athlon 64 3500+ Venice
2 x 512MB Dane Elec PC3200
MSI Geforce 7800 GTX 256 MB

Als ik hem opstart hoor ik alle fans en de harde schijf draaien, dat werkt dus allemaal gewoon.
Maar als ie wat verder opstart, dan komt het Asus A8N-SLI scherm in beeld, met daaronder press delete to enter setup en dan gebeurt er verder niets meer. Je kan ook op DEL drukken tot je een ons weegt, maar hij gaat de bios niet in.

Ik dacht zelf meteen, tja zijn voeding trekt het niet. Het is namelijk een 300watt voeding waarvan de constant stroom waarschijnlijk lang geen 300watt is. Maar ik ben daar niet helemaal zeker van. Het is ook geen pci-express voeding, maar hij heeft een converter gekocht die 2 molex nodig heeft en die kan je dan in de graka doen.

Zijn oude systeem was een onbekend MSI bordje met een duron 1600 erop dacht ik.
Hij heeft er een 80GB Maxtor schijf in zitten en gebruikt een cd-rom speler en een cd-brander.
Ook heeft hij 3 casefans aangesloten. 1 achter, 1 in het "dak" van de pc en 1 in het zijpaneel.
Ik heb ook geprobeerd om alles los te halen om te kijken of hij dan wel doorstart, maar dit heeft ook geen succes. Ik had alleen nog de proc en videokaart koelers erin zitten en de harde schijf en dergelijke eruit gehaald. Na het opstarten zie je dan weer dat moedebord opstartscherm en je hoort geen piepjes van "hey dr zit geen harde schijf aan" ofzo... :)

Weten jullie misschien uit dit verhaal meteen van "ohh ja dat is de voeding" of zou het nog wat anders kunnen zijn en zo ja wat dan? Ik hoop zo genoeg informatie te hebben gegeven.

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Het beste is gewoon alle onderdelen afzonderlijk testen en zo kijken welke onderdelen mogelijk problemen geven.
Voeding zou ik sowieso vervangen als dat maar een 300W is waarvan je vermoed dat die het niet eens helemaal trekt.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 08:30

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Probeer het eens met zo min mogelijk spul erin ; dus alleen mobo, ram, lichte videokaart (7800 is pittig), en start dan eens. Als het goed is gaat ie mekkeren over van alles en nog wat, maar als je dan wel je BIOS inkomt, is het waarschijnlijk de voeding.

Werkt dat niet, check dan de koeling eens. Het kan zijn dat je processor te heet wordt, en er dan mee kapt. Koelpasta ertussen? Eventueel kun je met het oude spul ook nog een beetje proberen, maar ik gok of voeding of CPU-koeling. (een PCI-videokaartje, je weet wel, die uit de oertijd, is altijd goed om even te testen)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Zagosch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-05 19:37
ik kan je zowiezo een nieuwe voeding aanraden 400W+.

Ik heb dit probleem eerder gehad bij ons op de reparatie afdeling, het probleem was een bijna dood gaande hdd. Probeer je hdd eens te ontkoppelen en voer een bios reset uit.

Werkt alles daarna weer verder, probeer dan een bios update uit te voeren. Bij ons op de zaak was dat het probleem, na een bios update pakte hij de hdd wel weer en starte normaal op.

*na 2 weken kwam die pc weer terug met een kapotte hdd 8)7 , die hebben we vervangen en hebben we nooit meer terug gezien.

hopelijk lost dit je probleem op.

suc6

[ Voor 1% gewijzigd door Zagosch op 20-12-2006 15:38 . Reden: typ fout ]

• dartbord
Bedankt voor de snelle reacties.

Hij heeft meteen ff een nieuwe voeding gekocht. Coolermaster 450 watt als het goed is. Dat moet het wel volhouden dacht ik zo.

Ik had die hangen etc troubleshooter niet gevonden, sorry, zal daar is kijken!

Thx, ik zal nog ff laten weten wat het was! :)

• dartbord
Ah kijk eens aan, hij heeft de nieuwe voeding aangesloten en het werkt nu als een zonnetje!

Sorry voor de overlast! :P
Pagina: 1