Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Andere nokkenas, wat zijn de gevolgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
op het moment heb ik een motorblok van een Volvo 164E open liggen.
de huidige nokkenas is duidelijk versleten.

nu sta ik dus op het punt een andere nokkenas te bestellen (+nokvolgers!).
ik kan een originele kiezen (profiel C) of een 'snelle' nokkenas (profiel K)

weet iemand wat de voor en de nadelen zijn?
de voordelen heb ik zelf kunnen vinden

+
Meer koppel in lage toeren +/- 40pk meer vermogen
de snelle as kost 20,- meer dus daar zeuren we niet over.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 14:06
40 pk lijkt me zowieso al wat veel extra vermogen maaruh hij zal wat feller zijn met optrekken.

• T1eA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-11 10:57

T1eA

Browser

De kleppen timing veranderd.
Je kan dus hebben dat een klep openstaat terwijl je motor ontbrand dus dat resulteert in zo'n "rally"-achtige knal.

Je auto word feller op het gas en je zal het zeker merken! 40PK is teveel van het goed meer richting de 15PK (iets meer misschien) maar nagel me daar niet op vast!

ICT G33K

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
denk er om dat het een 3liter 6 cilinder motor is met standard 175pk.

zou de 'rally' knal altijd hoorbaar zijn?
ik neem aan dat dit het brandstofverbruik niet ten goede komt (mengsel in de uitlaat)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15
T1eA schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:49:
Je kan dus hebben dat een klep openstaat terwijl je motor ontbrand dus dat resulteert in zo'n "rally"-achtige knal.

Je auto word feller op het gas en je zal het zeker merken! 40PK is teveel van het goed meer richting de 15PK (iets meer misschien) maar nagel me daar niet op vast!
Ik weet er niet zoveel vanaf .. maar als de klep openstaat bij de ontbranding heb je toch minder druk tegen de zuiger en daardoor minder vermogen?

• T1eA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-11 10:57

T1eA

Browser

m3gA schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:54:
[...]

Ik weet er niet zoveel vanaf .. maar als de klep openstaat bij de ontbranding heb je toch minder druk tegen de zuiger en daardoor minder vermogen?
De knal is ook alleen maar bij het loslaten van het gas omdat de timing zo strak staat.
B-lennium schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:52:
denk er om dat het een 3liter 6 cilinder motor is met standard 175pk.

zou de 'rally' knal altijd hoorbaar zijn?
ik neem aan dat dit het brandstofverbruik niet ten goede komt (mengsel in de uitlaat)
Oke ik wist idd niet dat het zo'n zware motor was :P ;) maar 40PK is wel erg veel maar dat terzijde. Het is niet relevant als jij een snelle nokkenas kan plaatsen MOET je het doen _/-\o_ .

De knal zal variëren met wat voor uitlaat je hebt. De knal zal binnen de auto wel meevallen en het verbruik zal ook niet drastisch toenemen.

Geloof mij het is hem echt wel waard!

Haha @ hieronder ik was sneller :+ :+ :+ :+ .
:O |:( 8)7 *grapje eh* O+

Ik ben iig blij dat mijn verhaal bekrachtig word!

[ Voor 5% gewijzigd door T1eA op 20-12-2006 14:10 ]

ICT G33K

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

m3gA schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:54:
[...]

bij gas los of schakelen (is gas terugnemen) krijg je vooral z'n knal en dan vraag je toch geen vermogen ;)

spuit 11

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 20-12-2006 14:08 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ligt volgens mij ook aan je uitlaat of je dat hebt. Mijn oom heeft een Opel Manta met snelle nok en die heeft daar nooit last van.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
40 pk op de 175 pk is zeker geen onhaalbaar iets

Nou is het vaak wel zo dat veelal beweerd wordt dat je met een openlucht filter al 10 pk winst krijgt wat meestal weer onzin is.

Maar nokkenassen hebben een grote invloed op de motoreigenschap. Je kleptimings veranderen hierdoor waardoor je vaak een betere verbranding krijgt en je brandstof verbruik zal wel omhoog gaan.
Het kan wel zijn dat stationair de auto ietswat onrustig gaat lopen, dit omdat snelle nokkenassen wat minder lekker stationair draaien.

Voor een normale auto voor normaal rijden zou ik het niet zo snel doen eigenlijk.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
B-lennium schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:31:
de voordelen heb ik zelf kunnen vinden
+
Meer koppel in lage toeren +/- 40pk meer vermogen
de snelle as kost 20,- meer dus daar zeuren we niet over.
Dat strookt niet met elkaar. Meer koppel onderin betekent minder vermogen boven in, meer vermogen bovenin betekent minder koppel onder. En dat allemaal dankzij het veranderde kleppendiagramma.
Verder mag jij (afhankelijk van het nokprofiel) ook andere klepveren gaan monteren en terwijl je daar mee bezig bent mag je de kop vlakken voor meer compressie en daarna blijken de kleppen de zuiger te raken en mag je de klepzittingen gaan inslijpen voor die nokkenas.

Het is niet voor niets dat ze bij snellere nokkenassen ook andere zuigers monteren. Sommige mensen doen dat niet, is hun goed recht maar de nokkenas zal zijn functie niet naar behoren kunnen doen en je zal dan onderin een verlies van koppel hebben om bovenin te winnen.

Volvo 164E, dat is nog met conventionele ontsteking.. flikker dat maar eraf want met de onsteking kan je veel winnen. Ookal ga je van een gewone carb naar individuele gasklephuizen, je ontsteking zal alles ongedaan maken.
Dat is gevolg van een oorzaak. Het mengsel / ontsteking staat verkeerd bij knallen in de uitlaat.

[ Voor 60% gewijzigd door Chevy454 op 20-12-2006 14:38 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
het wisselen van de nokkenas is niet hoofdzakelijk om het vermogen te verbeteren.
de huidige as is gewoon op (harde laag is weg gesleten)

nu kan ik voor €20,- meer een snelle nokkenas kopen
meer vermogen is altijd meegenomen

@chevy454, doen of niet doen? (alleen as en volgers)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
B-lennium schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:51:
Het prijskaartje is het probleem niet. Alleen moet je gewoon kiezen voor een bepaalde setup. Die keuze moet jezelf maken. Wil je koppel hebben dan moet je geen heel snelle nokkenas hebben omdat die voor topvermogen is gericht. Wil je een wat sterker midden en top hebben dan kan je het doen mits het profiel niet te snel is...

En laten we wel wezen:
ik kan een originele kiezen (profiel C) of een 'snelle' nokkenas (profiel K)
Hoe weet iemand nu hoe een nokkenasprofiel eruit ziet op basis van deze gegevens en of dat die gaat werken in combinatie met het motorblok? Als het een snelle nokkenas is voor een standaard motor zou ik het wel doen en nam ik het gering verlies van koppel onderin voor lief.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
For the B18-B30 there's 4 camshafts, A and C are STD and nothing to use as you try to get
as much power as possible out of the engine..
D or K cams are a litle "hotter" and is common to be used for simple power up..
http://legolas.mdh.se/~mas95jed/volvo/cam.htm
-Standaard en snellere Volvo nokkenassen. Type A en C: gericht op laagtoerig koppel. Type D en K: voor dagelijks gebruik, maar gericht op een hoger vermogen. Type F en R: met name gericht op topvermogen.
http://www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor-int.html

De nokkenassen met het K profiel is een as die door volvo geleverd (werd)
dus ik neem aan dat dit niet een extreme as is, zeker als je bovenstaande quote's leest.

ik ga voor de K as, koppel zat:P

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

B-lennium schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:51:
het wisselen van de nokkenas is niet hoofdzakelijk om het vermogen te verbeteren.
de huidige as is gewoon op (harde laag is weg gesleten)

nu kan ik voor €20,- meer een snelle nokkenas kopen
meer vermogen is altijd meegenomen

Ik zou het wel doen, beetje extra vermogen is wel meegenomen en je motor klinkt ook beter.
Dus ik zou het doen, btw laat eens wat foto`s zien van je project :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03

-tom-562

Oliesjeik

ik zou er niet eens over nadenken, gewoon zo'n snelle nokkenas erin, altijd mooi meegenomen :)

Vaak bu'j te bang!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

-tom-562 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:56:
ik zou er niet eens over nadenken, gewoon zo'n snelle nokkenas erin, altijd mooi meegenomen :)
Dus gewoon doen die snelle nokkenas! :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Het is niet voor niets dat ze bij snellere nokkenassen ook andere zuigers monteren. Sommige mensen doen dat niet, is hun goed recht maar de nokkenas zal zijn functie niet naar behoren kunnen doen en je zal dan onderin een verlies van koppel hebben om bovenin te winnen.

Volvo 164E, dat is nog met conventionele ontsteking.. flikker dat maar eraf want met de onsteking kan je veel winnen. Ookal ga je van een gewone carb naar individuele gasklephuizen, je ontsteking zal alles ongedaan maken.
hij bouwt geen mega-monster-motor, maar gewoon een klassieke volvo.
B-lennium schreef op woensdag 20 december 2006 @ 15:32:
[...]

http://legolas.mdh.se/~mas95jed/volvo/cam.htm

[...]

http://www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor-int.html

De nokkenassen met het K profiel is een as die door volvo geleverd (werd)
dus ik neem aan dat dit niet een extreme as is, zeker als je bovenstaande quote's leest.

ik ga voor de K as, koppel zat:P
Ik gok inderdaad dat die 'snelle' nokkenas niet zo heel extreem is en dat je die daarom zo als 'direct-replacement' kunt gebruiken. Wat Chevy zegt klopt wel. Je zult misschien bij lage toeren iets inleveren.

Je auto wordt inderdaad wat zenuwachtiger en wat feller vooral als ie al toeren maakt. Ik weet niet of dat bij het karakter van je volvo past, dat moet je voor jezelf uitzoeken.

Mensen die hier roepen "doen, meer vermogen" hebben er waarschijnlijk niet zoveel ervaring mee. Tuurlijk als je een of andere 'sportwagen' aan het bouwen ben.. ga ervoor alsjeblieft.. maar voor een klassieke volvo? tja. het kan.. ik zou daarentegen liever wat koppel hebben zodat die 6-cylinder tot zijn recht komt en ik lekker schakellui kan rijden. Meer topvermogen is niet altijd meegenomen zoals je zegt. het motorkarakter zal zeker veranderen (al zal het niet extreem zijn)

Omdat dit geen extreme nokkenassen zijn verwacht ik niet dat je verdere aanpassingen hoeft te doen aan je blok.

[ Voor 44% gewijzigd door FragDaddy op 21-12-2006 08:48 ]

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1