Netwerkcamera's via via bekijken

Pagina: 1
Acties:

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-03 17:14
Mede tweakers, ik heb een nogal lastige vraag.. ik zal eerst even de situatie schetsen met behulp van een tekening *ooeh creatief*

Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/6551/situatieschetsnetwerkjpbx6.th.jpg

De bedoeling is nu dat via het internet deze netwerk-camera's bekeken kunnen worden.

op de cameracomputer kan ik gewoon 192.168.0.xx intypen om de camera te zien.

Ik hoopte eigenlijk op een oplossing als:

outsideip/routerip/cameracomputerip/camera maar ip's kennen zover ik weet geen directory structuur.

Ik heb het geprobeerd met een brug tussen de 2 netwerkaarten van de camerapc, en dan via een andere pc op de router de camera's te bekijken maar zelfs dit lukt me al niet. Port forwarding zou kunnen op de router, maar hoe krijg ik voorelkaar dat de camera pc zelf een poort door forward?

De camera pc draait op XP PRO SP2, de router is een Trust Speedshare Turbo Pro Router (& Wireless access point) de Modem is een 4Poorts KPN modem.

~ Mijn prog blog!

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Wat je wilt is NAT.

Om de camera (of willekeurig wat dan ook) via internet te bereiken, moet datgene normaliter een publiek IP adres hebben (dus geen 192.168.x.x 10.x.x.x of 172.16-32.x.x).

Als dit niet voorhanden is (omdat je er maar 1 hebt en dit al op je router zit) of omdat het niet handig is (omdat je device intern makkelijk te benaderen moet zijn), zal je het (publieke) adres van de router moeten gebruiken

Op je router kun je vervolgens instellen dat hij connecties op een bepaalde poort doorgeeft aan het adres van je camera op poort 80 (of welke poort er dan ook gebruikt wordt intern). Dit heet Port Forwarding en hierover is een groot onderwerp op GoT: Het grote Poortmappings verhaal

[ Voor 12% gewijzigd door bazkar op 20-12-2006 14:31 ]

Verwijderd

Waarom werk je niet met windows media encoder (gratis)
je streamt dan als het ware de camera beelden op het net.

Kijk je niet dan kost het je ook geen bandbreede. (is in te stellen)

Camera -- camera server (intern bereikbaar) -- netwerk -- Firewall -- Router/ADSL -- Internet
|
|
+ -- Windows media encoder (eventueel via apart publiek IP) -- Internet

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 16:39 ]

• roy-t
@ Bazkar, inderdaad moeten de camera's ook binnen het bedrijf goed berijkbaar blijven, omdat daar de computer staat waar de beelden mee worden opgenomen als er beweging is, ik weet van het poortforwarding verhaal ongeveer, maar heb het nooit intensiever gebruikt dan het forwareden van een ftp poort vanaf de eerste router(modem).

Het probleem is vooral van router(modem) naar router naar pc naar switch! er zit een gewone pc tussen.. ook is de 2e router een trust router wat soms nogal een appart gevalletje is.

Iig alvast hardstikke bedankt voor de link.

@ roycovic_psv windows media encoder klinkt intressant... de stream kan ik normaal opvragen via de camera pc door 192.168.0.xx in te typen, dan krijg ik een soort webpagina met een schermpje waarin de stream afspeelt. Het lukt me 1,2,3 niet om die stream in wmp te openen maar dat kan ik nog even testen, op de camerapc staat een custommade programma van een of ander iemand uit Beckum die alle streams combineerd en een soort surveilance functie heeft.

Ik zal even zoeken naar windows media encoder als ik weer op mijn werk ben, alvast hardstikke bedankt, maar wat extra info (zal zelf ook even zoeken) zou welkom zijn :)

Hardstikke bedankt jullie 2 :)!

~ Mijn prog blog!

• bazkar
Het zal vast met je overige infrastructuur te maken hebben, maar als de KPN modem al een router functie heeft, waarom dan nog een 2e router erbij hangen?

Ik neem aan dat op de buitenkant van de Router (dus niet het KPN device) een publiek IP adres zit? Op de binnenkant zit een 192.168.0.x adres?

De PC en camera zullen zelf ook adressen in het 192.168.0.0/24 subnet gebruiken, dus zo veel problemen geeft het niet als je er nog switches e.d. tussen hangt, je kunt gewoon vanaf de binnenkant van je router bij de camera.

Het enige wat je dus nog moet regelen is dat je van de buitenkant van je router een portforward doet. Als je inderdaad 2 routers achter elkaar hebt staan moet je misschien 2 x forwarden.

De FTP forward die je hebt gedaan, die liep ook naar een 192.168.0 adres achter de 2e router? Of liep die naar een machine tussen KPN modem en Router in?

Tenslotte: als je (trust) router geen portforwarding ondersteund heb je een probleem en dan zou ik serieus overwegen hem buiten te schoppen. (heb het zowiezo niet zo op trust, geef mij maar een Cisco en als het goedkoper moet een Linksys)

• roy-t
@ Bazkar.. ja de kpn modem is ook een router..

echter op de kpn modem, zit 1 computer die fungeert als ftp server, en lopen 2 lijnen naar 2 verschillende routers.

de kpn modem geeft een ip als 10.0.0.199 het aan de trust router, de trust router geeft een ip als 192.168.1.101 aan de camerapc, de camerapc is verbonden met de switch en krijgt van de switch op de 2e netwerkaart een ip als 192.168.0.1, en de camera's op de switch krijgen een ip als 192.168.0.80

ik moet dus van: outsideip->10.0.0.199->192.168.1.101 (naar de netwerkkaart die 192.168.0.1 is)->192.168.0.80.

Ik kan dus niet van een outside ip meteen naar 192.168.0.80.

Ik kan zelfs van een andere computer die op de trust router zit niet naar de camera's dit is al intranet, het lukt alleen vanaf de camerapc, dit komt denk ik omdat de pc ook ingesteld moet worden als router, of iig moet portforwarden, maar ik weet niet hoe dit moet... :(

~ Mijn prog blog!

• bazkar
therat10430 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 09:12:
@ Bazkar.. ja de kpn modem is ook een router..

echter op de kpn modem, zit 1 computer die fungeert als ftp server, en lopen 2 lijnen naar 2 verschillende routers.

de kpn modem geeft een ip als 10.0.0.199 het aan de trust router
10.0.0.199 is dus het outside IP van de trust neem ik aan en de KPN router heeft op zijn inside interface ook een IP in de 10.0.0.0 range.
, de trust router geeft een ip als 192.168.1.101 aan de camerapc,
De camera PC heeft als outside IP dus 192.168.1.101, en de trust router heeft op zijn inside interface ook een IP in de 192.168.1.0 range.
de camerapc is verbonden met de switch en krijgt van de switch op de 2e netwerkaart een ip als 192.168.0.1, en de camera's op de switch krijgen een ip als 192.168.0.80
Switches maken zoals gezegd niet uit, dat is allemaal laag 2, IP is laag 3
ik moet dus van: outsideip->10.0.0.199->192.168.1.101 (naar de netwerkkaart die 192.168.0.1 is)->192.168.0.80.

Ik kan dus niet van een outside ip meteen naar 192.168.0.80.

Ik kan zelfs van een andere computer die op de trust router zit niet naar de camera's dit is al intranet, het lukt alleen vanaf de camerapc, dit komt denk ik omdat de pc ook ingesteld moet worden als router, of iig moet portforwarden, maar ik weet niet hoe dit moet... :(
Nee, aangezien je alles private IP hebt, hoef je maar 1 portforward te doen, namelijk op je KPN router (waar de portforwarder van de FTP machine ook zal zitten). Je moet uiteraard wel al je verdere routes goed instellen.

Waarom je de PC als router gebruikt is mij niet helemaal duidelijk, maar wat ik tot nu toe zie is dat je moet regelen:

- Port forwarder op de KPN router (publiek IP:poort x -> 192.168.0.80:poort x)
- Route op de KPN modem (192.168.0.0 mask 255.255.255.0 -> 10.0.0.199)
- Route op de Trust modem (192.168.0.0 mask 255.255.255.0 -> 192.168.1.101)
- Route op de PC: hier zit een probleem. Volgens mij routeert een PC niet standaard over zijn netwerkkaarten.

Ik snap ook niet helemaal waarom dat hij er op die manier tussen staat. Is een goede router met VLANning niet een idee als je toch de subnetten 192.168.0.0/24 en 192.168.1.0/24 gescheiden wilt houden?

[ Voor 9% gewijzigd door bazkar op 22-12-2006 14:08 ]

• roy-t
De Cameracomputer staat daar omdat die alle camerastreams (7 in totaal) moet verwerken met een soort van bewakings programma, maar opzich zou de switch ook verbonden kunnen worden met de trust router. (is maar 2m verschil).

De rest van je verhaal snap ik in theorie, even kijken hoe dat werkt in de verschillende routers, opzich wil ik de ip's niet gescheiden houden hoor, maar de switch geeft standaard .0.xx adressen terwijl de trust standaard .1.xxx adressen geeft. Maar ik vermoed dat dit niet uit maakt voor de huidige setup.

ik ga het morgenmiddag testen op het werk ben benieuwd! tot nu toe bedankt, maar blijf rustig hangen :P wie weet wat er allemaal nog gebeurt :P

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1