Toon posts:

[SDSL] VoIP via aparte PVC; hoe werkt dit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben drie vestigingen gekoppeld met SDSL lijnen en VPN. Het zijn allemaal 2,3Mbits 1:1 verbindingen. Nu willen wij naast het koppelen van de vestigingen via VPN ook bellen tussen de vestigingen middels VoIP.

Na wat onderzoek te hebben gedaan is een aparte PVC op de SDSL lijn aanvragen een goede optie. Hiermee kan bijvoorbeeld 512Kbps van de lijn worden gereserveerd voor voice en daar kan ook een CBR QoS op worden gezet.

Enkele vragen:
- Wat voor apparatuur moet ik hiervoor gebruiken? Volstaat een Cisco SOHO 87?
- Hoe spreek ik die aparte PVC aan in de router? Krijg ik een aparte radius login en gekoppelde IP adressen?"
- Kan ik in de Cisco ervoor zorgen dat de aparte PVC via een bepaalde netwerkpoort van de Cisco naar buiten toe gaat?
- Heeft iemand ook documentatie hoe het werkt met PVC?

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 10:59:
Wij hebben drie vestigingen gekoppeld met SDSL lijnen en VPN. Het zijn allemaal 2,3Mbits 1:1 verbindingen. Nu willen wij naast het koppelen van de vestigingen via VPN ook bellen tussen de vestigingen middels VoIP.

Na wat onderzoek te hebben gedaan is een aparte PVC op de SDSL lijn aanvragen een goede optie. Hiermee kan bijvoorbeeld 512Kbps van de lijn worden gereserveerd voor voice en daar kan ook een CBR QoS op worden gezet.

Enkele vragen:
- Wat voor apparatuur moet ik hiervoor gebruiken? Volstaat een Cisco SOHO 87?
- Hoe spreek ik die aparte PVC aan in de router? Krijg ik een aparte radius login en gekoppelde IP adressen?"
- Kan ik in de Cisco ervoor zorgen dat de aparte PVC via een bepaalde netwerkpoort van de Cisco naar buiten toe gaat?
- Heeft iemand ook documentatie hoe het werkt met PVC?
Ik zou eerst maar eens kijken of je ISP wel meerdere PVC's aan kan bieden. Er zijn ISP's die op ATM- en op IP nivo afnemen waarbij de laatste niet de mogelijkheid heeft om meerdere pvc's binnen een verbinding te definieren. Ik denk dat je er dus beter aan doet om je provider te bellen dan deze vraag hier neer te plempen :)

I'm not as think as you stoned I am