Toon posts:

Probleem met booten vanaf CD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ik heb het volgende probleem: Ik wil Ubuntu installeren vanaf een cd, maar dat lukt maar niet. Het ligt niet aan de boot-volgorde in BIOS, want dat heb ik veranderd. Het probleem zit hem volgens mij dat hij op zoek gaat naar een cd-rom die er niet is en dus de dvd-brander overslaat. In windows heb ik namelijk een D-schijf (dvd-brander) en een E-schijf (niet-bestaande cd-rom). Primary master wordt aangegeven met Atapi cd-rom en daar staat verder wel weer de dvd-brander aangegeven. Als dit al het probleem is, weet ik niet hoe ik dat moet oplossen en het lukt me ook niet om er iets over te vinden. En dan kom ik dus bij dit forum en jullie hulp uit.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Palindroman

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als jij zegt dat je BIOS instellingen goed staan (dus eerst kijken of er een CD in zit die bootable is) en daarna van harddisk, ziet het er naar uit dat je de CD verkeerd gefikt heb.

Het bestand wat je hebt gedownload, heb je die wel als image gebrand, en niet met drag'n'drop als een data-cd?

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op woensdag 20 december 2006 @ 10:35:
Als jij zegt dat je BIOS instellingen goed staan (dus eerst kijken of er een CD in zit die bootable is) en daarna van harddisk, ziet het er naar uit dat je de CD verkeerd gefikt heb.

Het bestand wat je hebt gedownload, heb je die wel als image gebrand, en niet met drag'n'drop als een data-cd?
Ja, ik heb hem wel als image gebrand. En in windows kan ik weer prima bestanden vanaf een cd naar de desktop slepen. Het probleem zit hem volgens mij in die niet bestaande E:-schijf die in BIOS als 1e boot device aangegeven staat. Die wordt niet gevonden en dan boot hij dus vanaf de harde schijf. Als ik de harde schijf disable, vindt hij helemaal niets meer om te booten en moet ik opnieuw opstarten.

M'n computer bestaat allemaal nieuw spul waarmee ik een beetje aan het experimenteren ben. Ik heb al een paar keer Win XP Home en Pro en Ubuntu erop gezet. De vorige keer kreeg ik ook windows XP home niet aan de praat via booten, en toen heb ik die image uitgepakt en daarvandaan geïnstalleerd. Maar met die uitgepakte image van Ubuntu lukt het niet.

M'n systeem:

Asrock Alive NF6G-DVI (geflasht naar nieuwste BIOS 1.60)
Sempron 64 3200+
512 MB DDR2 667 mhz
Brander: Samsung DVD-RW SH-S182D

Hmmm, misschien ligt het dan toch aan die image, want die XP home was ook zo'n image. Ik zal het nog eens proberen met de officiële Ubuntu-cd die ik hier heb liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, RaZ, ik heb iets verkeerd gedaan bij het branden van de image, want hij boot wel vanaf de Ubuntu-cd. Toch blijf ik het raar vinden dat er onder 'Mijn Computer' een niet bestaande cd-rom op de E:-schijf staat.

Ik ga even die image eens goed branden voor de verandering en kijken of het dan lukt. :$

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een niet bestaande E-schijf zou kunnen betekenen dat je DaemonTools geinstalleerd hebt, of Nero ImageDrive.

Die emuleren een cd-rom of dvd-rom, dan kan je een image mounten, zonder dat je de CD of DVD daarwerkelijk hoeft te fikken. Ik heb wel eens ISO's die ik niet nodig vind om te branden, dan mount ik de image, en kan ik gewoon installeren. Scheeld weer een schijfie :P

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ja, je had gelijk, RaZ! Ontzettend stom van me. Ik gaf in Nero aan dat ik een image wilde branden, krijg je daarna Nero Express en daar klikte ik gewoon door zonder nog een keer Burn Image te doen. Gelukkig ging het licht op tijd branden voordat ik mezelf nog meer voor geschut had gezet.

Bedankt, man!
Pagina: 1