onderspanning?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02 20:55

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
hoi allemaal,

Een klasgenoot van mij en ik hebben ongeveer dezelfde setup in onze computers. Amd3000+, k8s8x plankje, 1 gig werkgeheugen (kingston), in beide gevallen 1 harddisk (hij een 160 ide en ik een 160 ide) bijde hebben we een dvd brander een 6 tal fans 1 tot 2 neonstaven en in mijn geval een radeon 9550 256mb in zijn geval een FX5200 128MB. Bijde hebben we een 300 watt voeding.

Nu lopen we al geruime tijd tegen problemen aan, kleine hardware defectjes en systeem instabilieteit. tot een paar maanden geleden de harddisk van mijn klasgenoot kapot ging. We konden geen oorzaak vinden. De hd was warm maar was gewoon in de pc tijdens normale omstandigheden kapot gegaan. Raar maar we dachten aan een incident.

Onlangs is bij mij de harddisk en de brander kapot gegaan. We kregen steeds meer vermoeden dat het aan onze 300 watt voeding lag die overigens niet van A-merken zijn. Ik heb nieuwe A-merk hardware besteld en wacht nu af op mijn bestelling

Zojuist kreeg ik een telefoontje van dezelfde klasgenoot dat weer zijn harddisk de geest gegeven heeft, Dit maal ging het om een 2 maanden ouden 320 gig sata schijf. Weer onder normale omstandigheden alleen was in dit geval de schijf zeer goed gekoelt door een 120 mm fan.

Nu is onze vraag wordt dit probleem veroorzaakt door "onderspanning" van onze 300 watt voedingen? of zien jullie andere verbanden en of oorzaken?

bij voorbaat dank Zygivt.

Verwijderd

Overclockt?

Volgens mij zou je indien de voeding niet voldoende kan leveren, eerder te maken krijgen met systeem-instrabiliteit..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor 300W voeding is het? wokkie tokkie tm of deugdelijk spul?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18
Meet gewoon eens de spanningen.

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
- Geen van beide pc's zijn overgeclockt
- Het gaat om een standaard voeding uit een aopen hq F50 (dacht ik) en om de standaard voeding uit een sweex xenon XB. Wel tokkie tokkie in mijn ogen.
- Ik heb zelf geen apparatuur om te meten hoeveel spanning er door heen komt enig idee hoe ik dit aanpak?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zygivt schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 23:17:
- Geen van beide pc's zijn overgeclockt
- Het gaat om een standaard voeding uit een aopen hq F50 (dacht ik) en om de standaard voeding uit een sweex xenon XB. Wel tokkie tokkie in mijn ogen.
- Ik heb zelf geen apparatuur om te meten hoeveel spanning er door heen komt enig idee hoe ik dit aanpak?
Sweex is wokkie tokkie, Aopen echter niet. Maar goed vervang die voedingen sowieso eens :)

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 23:19:
[...]

Sweex is wokkie tokkie, Aopen echter niet. Maar goed vervang die voedingen sowieso eens :)
ik krijg deze week een hiper type r (blauw) binnen :9~

Verwijderd

'Sweex is wokkie tokkie, Aopen echter niet.'

Aopen voedingen die standaard in mijn kasten zaten zijn anders behoorlijk crap..
(van die 100gram voedingen..)

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:30
aopen heeft maar een paar goeie voedingen en een paar mindere dit gaat dan echt van het type afhangen.
het probleem zou best eens op te lossen zijn met een betere voeding.

succes

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:20

Cheezus

Luiaard

Dat het een goedkope voeding is wil niet zeggen dat ie te weinig spanning levert. Hardware overlijd eerder aan een te hoge spanning, iets wat slechte voedingen ook erg goed kunnen leveren (ik had bijvoorbeeld een no-name voeding die standaard 13V leverde i.p.v. 12V).

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

dezejongeman schreef op woensdag 20 december 2006 @ 00:06:
aopen heeft maar een paar goeie voedingen en een paar mindere dit gaat dan echt van het type afhangen.
Jup, eerder had AOpen alleen Fortron/FSP Group voedingen, echt superdingetjes met 120mm fan. Tegenwoordig 'Component Pro', imo wat minder kwalitatief spul...

Meten = weten. Voor alle spanningen geldt max 5% afwijking. Voor EPS voedingen 4% dacht ik.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 18:55

Theo

moederbord

300 watt voedingen zijn echt ruim voldoende voor de systemen. Zoals eerder gezecht is is een Wokkietokkie troep die in de vuilnisbak behoort te liggen naast de sweex voedingen. Deze voedingen hebben veel nadelen waaronder geen spaningsbeveiliging en een zwak vermogen. De 300 watt is wat de voeding aan piekvermogen kan leveren (gedurende max 1 seconde ofzo). Je voeding zal eerder maar 200-225 watt continu kunnen leveren en dat is eigleijk best krap voor je systeem.

Ik denk dus dat de HD stuk is gegaan omdat de voeding overbelast werd op een lijn (bijv de 12 volt lijn waar cpu en gpu opzitten) en daardoor andere lijnen foute spanningen is gaan geven (bijv 6 volt op de 5 volt) of dat hij enorm veel ruis op de 5 volt lijn heeft gezet (spanning continu tussen 4.60 en 5.50 volt)
Met een goede voeding had je deze overbelasting nooit gehad. Mocht je hem wel hebben gehad was de spanningspiek opgevangen door de beveiliging in je voeding en was je hardware niet stuk gegaan.

Naar mijn weten is de HD dus echt stuk gegaan door een prutvoeding.

Mocht je nog op zoek zijn naar een goede en betaalbare voeding moet je eens naar de Coolermaster eXtremepower kijken. De 380 watt voeding kost ongeveer 30 euro op internet (wel de versie nemen met 120 mm fan!!) en de 430 watt versie kost 40 euro bij Paradigit. Het grote voordeel van de 430 wat voeding is dat je gelijk een goede voeding heb mocht je je systeem willen upgraden.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Prutz0r schreef op woensdag 20 december 2006 @ 10:09:
[...]

Meten = weten. Voor alle spanningen geldt max 5% afwijking. Voor EPS voedingen 4% dacht ik.
Dat ligt eraan welke specificatie je pakt de ATX standaard schrijft bij mijn weten 10% voor, daarnaast is er ook een strengere specificatie die 5% voorschrijft

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-01 13:40
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 12:52:
[...]

Dat ligt eraan welke specificatie je pakt de ATX standaard schrijft bij mijn weten 10% voor, daarnaast is er ook een strengere specificatie die 5% voorschrijft
eehhh..... weet je wat je zegt? Dan mag een ATX-voeding dus 13,2V of 10.8V leveren op de 12V..... beetje ruim verschil..... 8)7

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
theodouma schreef op woensdag 20 december 2006 @ 12:41:
300 watt voedingen zijn echt ruim voldoende voor de systemen. Zoals eerder gezecht is is een Wokkietokkie troep die in de vuilnisbak behoort te liggen naast de sweex voedingen. Deze voedingen hebben veel nadelen waaronder geen spaningsbeveiliging en een zwak vermogen. De 300 watt is wat de voeding aan piekvermogen kan leveren (gedurende max 1 seconde ofzo). Je voeding zal eerder maar 200-225 watt continu kunnen leveren en dat is eigleijk best krap voor je systeem.

Ik denk dus dat de HD stuk is gegaan omdat de voeding overbelast werd op een lijn (bijv de 12 volt lijn waar cpu en gpu opzitten) en daardoor andere lijnen foute spanningen is gaan geven (bijv 6 volt op de 5 volt) of dat hij enorm veel ruis op de 5 volt lijn heeft gezet (spanning continu tussen 4.60 en 5.50 volt)
Met een goede voeding had je deze overbelasting nooit gehad. Mocht je hem wel hebben gehad was de spanningspiek opgevangen door de beveiliging in je voeding en was je hardware niet stuk gegaan.

Naar mijn weten is de HD dus echt stuk gegaan door een prutvoeding.

Mocht je nog op zoek zijn naar een goede en betaalbare voeding moet je eens naar de Coolermaster eXtremepower kijken. De 380 watt voeding kost ongeveer 30 euro op internet (wel de versie nemen met 120 mm fan!!) en de 430 watt versie kost 40 euro bij Paradigit. Het grote voordeel van de 430 wat voeding is dat je gelijk een goede voeding heb mocht je je systeem willen upgraden.
bedankt voor je reactie. Mijn voeding is ook kapot gegaan al staat dit boven niet vermeld. Ik heb zoals wel boven vermeld staat een hiper type r blauw gekocht, dit is een 580 watt voeding en ik hoop op deze ook nog een beetje te kunnen overcocken. (deze voeding krijg ik morgen of overmorgen binnen)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 20:57
Zygivt schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:13:
[...]

bedankt voor je reactie. Mijn voeding is ook kapot gegaan al staat dit boven niet vermeld. Ik heb zoals wel boven vermeld staat een hiper type r blauw gekocht, dit is een 580 watt voeding en ik hoop op deze ook nog een beetje te kunnen overcocken. (deze voeding krijg ik morgen of overmorgen binnen)
eehmz, weet je wel wat je hier zegt ;)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Stroom meten kun je door een programma te downloaden van je moederbord firma, deze laat voltages zien en temperatuur zien van verschillende hardware.(of speedfan). Indien deze zeer sterk afwijkt dan met een multimeter meten.

Dus de pc flink belasten en dan de voltages en temps kijken.
12 volt mag 10% afwijken, dus 5% naar boven en 5% naar beneden, indien dit meer is dan is de voeding niet goed. Bij speedfan kun je een log file aanmaken die onder spellen de temps en volts bijhoud in een file.
Flink belasten kun je bijv. door cpu burn-in 2x starten, videokaart belasten, en harddisk laten scannen.

Temp van harddisk mag niet boven de 50 komen, hierdoor kan een harddisk defect gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 21-12-2006 07:56 ]

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
speedfan gedownload, en zie hier de resulataten

VCORE: 1.54
+3.3V: 3.20V
+5V: 5.08V
+12V: 10.82V
-12V: -0.10V

-5V: 1.34V
+5VSB: 5.40V
VBAT: 0.06V

vooral de +12V lijkt me een uitschieter, maar zijn deze resultaten boosdoener van een instabiel systeem of zijn er andere oorzaken? Dit overzicht is waargenomen terwijl de browser + msn + firewall aan stond

[ Voor 5% gewijzigd door Zygivt op 22-12-2006 00:20 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Zou heel goed kunnen 10.8V is niet echt gezond, bijna 10% te weining. Dus dat kan zeker een verklaring zijn. Maar om het zeker te weten zou je het toch na moeten meten. Dus even kijken of je een multimeter kan regelen.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 02:02
Ik zou even stressed kijken met multimetertje, dan gok ik zo dat die 12 v nog lager word. (misschien wel 9 volt ? :D)
Vaak blijkt het uiteindelijk toch de voeding te zijn, en voor 30 euro ofzo heb je een erg leuke hutnkey ofzow. (persoonlijk zou ik nog wel eens zo'n greenstar ofzo willen voor ons (data)servertje)
Komen de pc's toevallig bij dezelfde leverancier vandaan, en zijn ze ook in eenzelfde periode besteld? (toevallig geen rma moederbordjes?)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:07
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 12:52:
[...]

Echt niet, op de meeste spanningen (+12V, +5V, +3.3V en +5VSB) mag een maximale afwijking van ±5% voorkomen, alleen op de -12V (gebruikt voor COM- poorten) zit een maximale afwijking van ±10%. Dit is volgens de ATX12V 2.02 & ATX12V 2.2 standaard.en Deze zijn te vinden op de officiële site van formfactors.org
warcow schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 00:53:
Ik zou even stressed kijken met multimetertje, dan gok ik zo dat die 12 v nog lager word. (misschien wel 9 volt ? :D)
(...)
Mja, of er zijn gewoon baggersensoren op dit bordje geplaatst, niet raar natuurlijk voor een budgetbordje ;). Met 9 volt op de 12V- lijn denk ik niet dat het moederbord überhaupt wil starten :).

[ Voor 24% gewijzigd door Jaap-Jan op 22-12-2006 01:04 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Normaal zijn de Aopen voeding toch van goede kwaliteit voor een niet al te uitgebreid systeem. Het enigste probleem waar ik ooit ben tegengelopen was een piepende spoel oid. Voor de rest hebben ze het altijd fijn gedaan in de systemen die ik heb gebouwd.

Maar het lijkt inderdaad alsof het probleem bij de voedingen ligt. Ik heb ooit eens een computer gerepareerd met een gelijkaardig probleem en daar zakte de spanning van de voeding af en toe serieus in om daarna te pieken. Harde schijven vinden dit natuurlijk niet leuk.

Je zegt dat je een paar CCFL's in je kast hebt. Staan deze toevallig op een modus die reageert op geluid? Ik weet niet wat een paar knipperende CCFL's doen met je voeding.

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 22:26:
Normaal zijn de Aopen voeding toch van goede kwaliteit voor een niet al te uitgebreid systeem. Het enigste probleem waar ik ooit ben tegengelopen was een piepende spoel oid. Voor de rest hebben ze het altijd fijn gedaan in de systemen die ik heb gebouwd.

Maar het lijkt inderdaad alsof het probleem bij de voedingen ligt. Ik heb ooit eens een computer gerepareerd met een gelijkaardig probleem en daar zakte de spanning van de voeding af en toe serieus in om daarna te pieken. Harde schijven vinden dit natuurlijk niet leuk.

Je zegt dat je een paar CCFL's in je kast hebt. Staan deze toevallig op een modus die reageert op geluid? Ik weet niet wat een paar knipperende CCFL's doen met je voeding.
die hebben geen knipper functie, die staan of aan of uit.
Pagina: 1