[OOo] professioneel uitziend template

Pagina: 1
Acties:

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:12
voor mijn afstudeerverslag wil ik de opmaak van mijn document op een bepaalde manier ingesprongen hebben. Van een collega-afstudeerder zag ik namelijk een standaar tno-template en dat zag er ongeveeer zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
     1    Hoofdstuk 1

tekst van hoofdstuk 1, dus een stuk ingesprongen vanaf de normale
          linkermarge. De mooiste truuc is dus eigenlijk dat de nummering
          weer op een vaste afstand binnen deze inspringing staat.

1.1  Paragraaf 1.1

Dus eerst een paragraaf/hoofdstuknummering voor de kantlijn, dan in lijn
          met de inspringing van de tekst de titel van deze paragraaf/hoofdstuk.
          Misschien dat het door gebruik van spaties niet zo best overkomt, maar
          deze tekst moet een boel verduidelijken

Heeft iemand enig idee hoe dit in OOo te versieren is? (of misschien weet iemand een template te vinden?

• Rhaloc
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:12
Dit gaat gemakkelijk in OpenOffice. Pas voor de koppen (Kop1, Kop2) de nummering aan (onder Opmaak -> Nummering/Opsommingstekens) en verander daarbij de inspringing en de afstand tot de tekst.

Zie het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/1457/tn/nummering.gif

Maak van de alinea's bijvoorbeeld tekstblokken (er zit bij mij al een standaard opmaakprofiel in genaamd "Tekstblok inspringen"), waarbij je de inspringing zet op de som van de inspringing en de afstand tot de tekst die je voor je koppen gebruikt hebt. In het voorbeeld wordt dat dus 0,60 cm + 1,50 cm = 2,10 cm.

Zie alweer een plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/1458/tn/tekstblok.gif

Dat is alles. Misschien dat het nog wel iets netter kan, maar dit werkt iig.

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:12
Tjsa, je moet je weg even weten in de menu's. Ik heb onder opmaak -> 'stijlen en opmaak' alle gebruikte profielen een inspring van 3cm gegeven. Dan onder extra -> hoofdstuknummering de inspringing -1,5 cm en de afstand tot tekst 1,5 cm gegeven. Komt op hetzelfde neer.

dank voor de tips en de moeite om de plaatjes te maken.

Overigens: mijn topictitel is niet zo best gekozen, professioneel uitziend is namelijk redelijk subjectief, maar ik vond die opmaak mooi iig :) .