Toon posts:

Laptop opstart probleem (hardware?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb het volgende probleem met mijn laptop.

Mijn laptop zat op de netstroom toen mijn huisgenoot de stroom uitschakelde in de stoppenkast en later weer inschakelde. Sindsdien heeft mijn laptop (soms) het probleem dat ie niet meer aan gaat.
Als ik op de aan knop druk hoor ik een klik en flitst het ledje naast de aanknop een keer maar verder gebeurt er niets (vaker drukken = meer klikjes). Het lijkt echter alsof het probleem zich telkens vanzelf oplost, na een aantal dagen doet de laptop het namelijk weer.

Heb al een aantal dingen uitgesloten: ALS de laptop het doet laadt de batterij gewoon op, ook zonder voeding werkt de laptop (op de batterij dus) gewoon, ook met voeding zonder batterij werkt de laptop. Dus batterij en voeding doen het nog.
Het lijkt echter wel invloed te hebben hoe ik de laptop afsluit: als ik afsluit terwijl de laptop op de batterijstroom werkt lijkt hij het de volgende keer gewoon te doen. Op netstroom en dan afsluiten lijkt echter het genoemde effect van niet meer opstarten te veroorzaken.

Waar kan dit door worden veroorzaakt, vaag ook dat het na ongeveer 5 dagen vanzelf weer opgelost is??

Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Verwijderd

Je kan eens alle stroom uit de condensators halen: adapter eraf, batterij eruit, en dan 1 minuut de aan knop ingedrukt houden. Daarna deze nog een keer of 5 indrukken. Toch wel een kans dat er een piek is ontstaan bij de stroomonderbreking en inschakeling, en dat er een onderdeel dicht aan het eind van zijn bestaansrecht is gekomen door de "schok". Je bios batterij kan een klappie gekregen hebben, kan je 't voltage ervan meten.?

Verwijderd

Topicstarter
@ Badpritt

OK dat werkte idd na het ingedrukt houden van de aan knop en het weer aansluiten van de adapter deed hij het weer THNX!!.
Symptoom opgelost maar weet je ook wat de oorzaak zou kunnen zijn van het niet aan willen? Is dat een onderdeel, heeft de bios batterij ermee te maken (ik weet niet hoe je daar het voltage kan meten)? Waarom wil een computer eigenlijk niet opstarten als de condesatoren "vol" zitten?

Kan ik er verder nog iets aan doen om dit te voorkomen of moet ik gewoon voortaan zo opstarten?
Alvast bedankt.

Verwijderd

Tis niet zozeer dat er condensatoren "vol" zitten, alswel een rare zwerfstroom (weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven) tussen cmos en bootrom dacht ik. Die trek je er zo uit. Kan zijn dat er een onderdeeltje niet helemaal meer lekker is, en dat het terug gaat komen. Bekend moederbord die dat van huis uit meekreeg was de ECS k7sa, om de haverklap resette het bios zich dan, bij een groot deel van de bordjes.

Verwijderd

Topicstarter
Gister werkte het vandaag doet hij weer niks?? Ook na extreem lang de aanknop indrukken en dan nog een paar keer drukken geeft de laptop alleen weer een klik (na het weer aansluiten van de adapter) VAAG?!?!?!

Je hebt het over het eruittrekken van de cmos of de bootrom? Waar zit die kan ik dat makkelijk zelf doen of moet ik de laptop toch ff laten checken?

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Zoals Badpritt het al zei heeft je voeding waarschijnlijk een klap te verduren gehad, waardoor je voeding niet helemaal lekker meer is. Ik zou het toch laten checken, want als het wel werkt als de condensatoren ontladen zijn en de volgende keer weer helemaal niets doet, dan kan het niet anders dat je voeding gaar is IMO.

EDIT: haha 900ste post :P

[ Voor 4% gewijzigd door Oguz286 op 21-12-2006 23:35 ]

Verwijderd

Nee, niet fysiek die chip eruit halen. Er is een gedeelte rom wat nooit verloren gaat, zorgt ervoor dat je na een misflash van je bios nog een recovery kunt doen, er zit o.a. een commando ingebakken om het bios elders te zoeken als het niet in de eeprom gevonden word, bijv. van een a:/ drive. Daartussen kan het fout gaan, maar dat is dan een hardware probleem. En niet noodzakelijk hier het geval. Iets draait niet mee volgens specificaties, en gaat steeds verder kapot. Ben bang dat het een nieuw moederbord gaat worden, Oh ja, kan je je memory elders laten testen, voor de zekerheid?

Verwijderd

Als je nog garantie er op hebt, zou ik het gewoon daar op gooien.. lekker makkelijk :P
Pagina: 1