Toon posts:

Transparant kader om foto

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet hoe je in PSP en PS een zwart kader rond een foto kunt maken. Echter wil ik het volgende resultaat bereiken:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ber01352/voorbeeld.JPG

De rand van de foto moet dus lichter worden, en eventueel geblurred. Ik ben al verschillende dingen ana het proberen gweest maar het lukt me niet eenvoudig. Hebben jullie een idee?

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
uh. adjustment layer erop. Blur daarin. Dan het stuk wat je niet wil blurren de 'layer' met een zwart blok markeren. Klaar. Snap je dat of moet ik het in normaal nederlands uitleggen ?:P heb hier geen Photoshop bij de hand namelijk..

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-01 09:22

Foamy

Fulltime prutser

of als je dat te ingewikkeld vind: binnenste deel (wat je dus normaal wilt houden) kopieren en in een nieuwe layer plakken. Vervolgens achterste layer (origineel en grootste dus) de gewenste effecten meegeven...

blub

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Wat ik zou doen is een layer met witte achtergrond over de foto heen doen, het stuk wat normaal moet blijven eruit knippen, dan de helderheid van die layer op bijv. 50% zetten, dan heb je dat doorschijnende effect.

Voor de blur doe je ctrl+click op de layer met de rand, dan doe je in de layer met de foto ctrl+c. Deze plak je weer bovenop de layer met de foto, maar onder de layer met doorschijnende effect. Op deze layer doe je dan een filter over.

Work hard & be brave.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Netste (en non-destructieve) methode is inderdaad een adjustment layer waarin je een masked.

Verwijderd

j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:16:
adjustment layer erop. Blur daarin.
Je bedoelt toch een kopie maken van de bestaande laag of kan je ook een blur ook apart als laag gebruiken?
dacht dat dit enkel voor helderheid enzo ging?

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

kader maken iets groter dan dat je eigenlijk wilt
dan doe je bijv. brightness +2
dan kader 1 of 2 pixels verkleinen, brightness + 4
kader weer 1 of 2 pixels verkleinen, brightness + 6
etc.

tot het gewenste resultaat bereikt is...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Verwijderd

Of je doet een nieuwe witte layer (maak deze invisible) boven het orgineel ... dan doe je in de layer van je foto je feather naar 15px of wat dan ook vervolgens doe je layer from copy.. plaats deze layer boven de witte layer en maak de witte layer weer visible. (als dat is wat je bedoelt) O-)

Verwijderd

Al wil je hem echt transparant, dus niet persé lichter. Copy de foto, de bovendste sneid je de randen vanaf. En de achterste zet je op 50% (wat je wil) opacity in je layer pallet. En vervolgens sla je de file op als een png file.
Let op, want als je het voor een site gebruikt heb je een javascript hack nodig om hem goed weer te geven in IE6.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:51:
[...]

Je bedoelt toch een kopie maken van de bestaande laag of kan je ook een blur ook apart als laag gebruiken?
Ok, met die smart filters in CS3 gaat dit blijkbaar wel >:)

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kon in CS2 ook al joh. Gaussian blur toepassen op een ajustment laag.

Verwijderd

Matias schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:28:
Kon in CS2 ook al joh. Gaussian blur toepassen op een ajustment laag.
Maar dat kan je toch niet non-destructief? Je moet toch die laag kopiëren of niet? Kan je me even kort zeggen hoe ik dat doe?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Adjustment layers zijn non-destructief ;)

Verwijderd

sdomburg schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:54:
Adjustment layers zijn non-destructief ;)
Ja, dat snap ik wel, maar ik kan geen blur-adjustment layer kiezen. Als ik op dat tekentje (half zwart cirkeltje) klik om lagen aan te maken, dan krijg ik enkel de keuze uit solid color, gradient, patern,... Maar hoe kan ik dan een laag maken om een willekeurige filter op toe te passen?

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Inderdaad, dat is CS3, Excuus

[ Voor 16% gewijzigd door Matias op 07-01-2007 18:31 ]

Verwijderd

ok geen probleem, maar als het wel mogelijk was wou ik het natuurlijk graag weten :*)
Pagina: 1