Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vertraging activering

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig mijn PWS over elektronica. Ik ben bezig met het ontwerpen van een alarminstallatie om een winkel te beveiligen. Nu heb ik daar echter een onderdeel bij nodig wat de activatie van het alarm vertraagt, omdat degene die het alarm in werking stelt de tijd moet hebben om het alarm aan te zetten. Ook moet hij/zij de mogelijkheid hebben om in een aantal seconde het alarm weer uit te schakelen. Eerst dacht ik aan een condensator, maar die werkt niet vertragend bij het uitschakelen. Weet iemand iets beters of anders?

(ik ben een 6VWO leerling, dus heel erg thuis in elektronicatermen ben ik niet O-) )

BVD

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik weet niet hoe jouw schakeling precies in elkaar zit, maar een condensator + weerstand betekent dat zowel bij op als ontladen het een tijdje duurt voor hij zijn uiteindelijke waarde heeft bereikt (jaja hij haalt het nooit maar het gaat om het idee).

Er zijn ook gewoon timer IC's beschikbaar.

Maar zolang wij niet weten wat het precies moet doen kunnen we niet veel helpen denk ik. Als je gewoon een signaal hebt dat hoog wordt wanneer alarm moet afgaan, en jij zet er weerstand + condensator + comperator achter (comperator misschien niet nodig, ligt weer aan je circuit), dan zal het altijd een poosje duren voordat het alarm afgaat.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Er zijn complete tijdrelais te koop. Maar dat is een dure grap. (100 Euro of zo, voor een goede)

Met een NE555 kun je een prima schakeling bouwen.
Of een Velleman bouwkitje gebruiken.

Guus Assmann

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

hier is al eens een posts over geweest.. ik vind hem alleen zelf niet meer.
het ging over een alarm systeem om het zadelhok te beveiligen, ik dacht dat ze daar toch iets hadden gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat topic over dat zadelhok heb ik ook gelezen, maar daar stond niet echt iets in wat bruikbaar is.

Bedankt voor de overige tips! Ik ga kijken wat ik ermee kan.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Jah kan een Oscilatortje maken met een kristal, en als die niet al te snel gaat kan je er een tellertje achter hangen. een Oscilatortje van 1 Hz, (1 puls per seconde) en dan een tellertje (Counter IC) die dan een pootje hoog maakt als er een x aantal pulsjes zijn geweest.

Google op:
Oscilator (RC, of Xtal)
Counter IC of Johnson Counter (die zet een pootje hoog bij precies 10 pulsjes)
Pagina: 1