Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Parttimer recht op vergoeding na 1 ziektedag?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een korte specifieke vraag en daardoor slecht te googlen,

Ik heb contract voor 8 uur per week bij een tankstation. (klein metaal CAO)

In week X ben ik overeengekomen dat ik ipv 8 uur, 32 uur zou werken. Toen de week begon werd ik op maandag ziek. Ik wist dit pas 2 uur van te voren omdat ik toen wakker werd. (het was dag ervoor al kielekiele)

Nu heeft een collega voor mij in gevallen en heb ik de rest van de dagen wel gewerkt, mijn vraag is nu mag ik als part timer deze 8 verloren uren op maandag opschrijven als ziekte uren en uitbetaald krijgen?

Het CAO boekje bood geen uitkomst voor dit specifieke geval hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. _/-\o_

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:09

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

weet niet pcies hoe het zit, maar bij veel cao's heb je zoiets als "wachtdagen"
dan is je eerste ziektedag dus niet betaald

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 12:31
Dat kunnen er ook meer dan 1 zijn. Paar bazen terug waren het er 2. Met als gevolg dat bijna niemand zich na 2 dagen beter meldde als men wel beter was. Men bleef dan gewoon een week ziek. Dit moet wel in de CAO vermeldt staan volgens mij. Als er niets in staat moeten ze uitbetaald worden dacht ik.

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Als het goed is staat er in je CAO boekje na hoeveel dagen je ziekengeld krijgt. Bij de ene CAO is dat 1 of 2 dagen, bij de andere CAO krijg je altijd uitbetaald. Dit kun je ook bij je baas navragen.
Je kan het ook opschrijven en kijken of je het uitbetaald krijgt.

Of je jezelf langer ziek 'voelt' als je 2 wachtdagen hebt ligt denk ik toch ook een beetje aan je eigen instelling. Volgens mij krijg je nog steeds maar 70% van je look als je ziek bent dus het lijkt me niet dat je die dagen dan terug kunt 'verdienen'.

[ Voor 32% gewijzigd door 10110001 op 20-12-2006 10:37 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
10110001 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 10:35:...Of je jezelf langer ziek 'voelt' als je 2 wachtdagen hebt ligt denk ik toch ook een beetje aan je eigen instelling. Volgens mij krijg je nog steeds maar 70% van je look als je ziek bent dus het lijkt me niet dat je die dagen dan terug kunt 'verdienen'.
Er zijn zat werkgevers die aanvullen tot 100%. Maar goed, die instelling kan dan wel verkeerd zijn, het is een illusie te denken dat mensen niet op deze manier reageren op wachtdagen. Als werkgever wordt het dan gewoon een rekensom. Wat kost het meest, wachtdagen of niet.

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 22:25
Volgens de CAO moet je je vóór 9:00 uur ziekmelden. Doe je het later dan mag de werkgever de dag als verlof aanmerken.

Je hoort doorbetaald te worden over de ingeroosterde uren. Dus als je op maandag 6 uur zou werken, dan krijg je die 6 uur doorbetaald, tenzij het de tweede ziekmelding in 2006 is, dan mag de werkgever deze uren in mindering brengen op je vakantie-uren.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:38:Het CAO boekje bood geen uitkomst voor die specifieke geval
Het staat er echt in, o.a. artikel 66 en 67.

Verwijderd

Topicstarter
trenza schreef op woensdag 20 december 2006 @ 15:37:
Volgens de CAO moet je je vóór 9:00 uur ziekmelden. Doe je het later dan mag de werkgever de dag als verlof aanmerken.

Je hoort doorbetaald te worden over de ingeroosterde uren. Dus als je op maandag 6 uur zou werken, dan krijg je die 6 uur doorbetaald, tenzij het de tweede ziekmelding in 2006 is, dan mag de werkgever deze uren in mindering brengen op je vakantie-uren.

[...]
Het staat er echt in, o.a. artikel 66 en 67.
dankjewel voor je input, het maakt het specifiek omdat ik maar 8 contracturen heb en geen 'recht' heb op de extra 8 maandag uren want ik werkte die week 24 uur. Daarbij begint mijn werkdag om 15:00 uur en zou een ziekmelding om 13:00 ook tijdig zijn.

Ik ga mijn baas vragen wat zijn visie is maar denk dat er weinig schot in de zaak zit, ik moet daar nog 2 maanden volmaken :)

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 22:25
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 00:31:
Daarbij begint mijn werkdag om 15:00 uur en zou een ziekmelding om 13:00 ook tijdig zijn.
Nee, CAO stelt 9:00 uur, zonder onderscheid in tijdstip aanvang werkzaamheden. Dus als je je om 13:00 uur hebt ziekgemeld, dan mag je werkgever de uren van die dag als verlof aanmerken.
Pagina: 1