Atx stekker doorgebrand

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• no-name
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07-2025

no-name

geen ondertitel

Topicstarter
Ik heb deze pc als desktop. Zelf in elkaar geschroefd en altijd prima gewerkt tot ongeveer 2 maanden geleden begon toen (in periodes) spontaan te rebooten. Dacht eerst dat ie te warm werd dus kap er afgehaald en met asus tooltje de temps in de gaten gehouden.
Daar was niks mis mee en deed het een paar weken achter elkaar weer goed en begon toen weer spontaan te rebooten. En als je goed rook een beetje te stinken. Dacht het zal toch geen condenstor zijn die het langzaam gegeven.
Had in de tussentijd een waterset-up besteld om mijn pc stiller en koeler te krijgen. Omdat te bevestigen moet je je plank uitbouwen en ben me toen de krampen geschrokken want dit kwam ik tegen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2e7a77c027d8443437d068a508f6b689/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6640cb9bef11b9cbedc725c015c160ad/thumb.jpg

Ben erg blij dat ik geen brand heb gehad en erg teleur gesteld in zowel mijn voeding als mobo beide zijn toch A-merken:
Voeding Antec 550 TrueControl 2,5 jaar oud E155,-
Mobo Asus A7V880 1,5 jaar oud E60,-
Begrijp niet hoe mijn 5v draden bijna zijn doorgesmolten met een voeding die ongelofelijk veel headroom heeft, (atx stekker zit trouwens vastgesmolten aan het mobo) zowel mijn video als geluidskaart hebben eigen voedingsaansluitingen. (hoeft dus niet door het mobo heen)
Weet dus niet hoe of waarom het fout is gegaan. Wil daar wel achter komen aangezien bieden producten nog garantie hebben. Ik wil dus garantie gaan claimen alleen bij welke fabrikant?

intel 8008

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het hoeft heen grote stroom zijn. Het kan te maken hebben meet een slecht contactje. Dat gaat dan vonken en wordt loeiheet. Dan kan de voeding het wel aan, maar de verbinding kan het niet aan. En als het eenmaal heet aan het worden is wordt het steeds erger

[ Voor 35% gewijzigd door Ortep op 19-12-2006 15:46 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• gxpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-04 21:53
Nog nooit zoiets gezien... Als je nog garantie heb zou ik in ieder geval even Asus en Antec een mailtje sturen met dit topic en de uitleg daarvan... Maar of Asus hier iets aan kan doen? Ik denk dat die zeggen dat het probleem bij de voeding ligt (Connector) en niet bij het moederbord...

En Antec andersom ook ....

Veel succes ;)
Dit ga ik volgen

[ Voor 6% gewijzigd door gxpower op 19-12-2006 15:49 ]

Verwijderd

Technisch gezien kan dat molex-draad 12A per draad aan... Volgens mij verschilt dat op 12V en 5V natuurlijk... maar ik heb het eerder gezien bij een plankje dat gewoon verrot geworden was en zulk soort taferelen veroorzaakte...

Beste is nieuwe voeding / plank.. want je weet nooit wat het doet met je volgende PSU.

• no-name

no-name

geen ondertitel

Topicstarter
Voor de duidelijkheid de 2 5volt lijnen aan de voorkant van de atx stekker zijn er het ergste aan toe. Maar de 2 overige 5volt lijnen aan de achterkant zijn ook overbelast. Dus alle 4 de lijnen hebben teveel ampere's op gestaan.

intel 8008

• gxpower
  • Laatst online: 21-04 21:53
no-name schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 15:48:
Voor de duidelijkheid de 2 5volt lijnen aan de voorkant van de atx stekker zijn er het ergste aan toe. Maar de 2 overige 5volt lijnen aan de achterkant zijn ook overbelast. Dus alle 4 de lijnen hebben teveel ampere's op gestaan.
Dan blijkt dat het probleem bij de voeding ligt.. Daar zou ik de garantie claimen

• no-name

no-name

geen ondertitel

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 15:48:

Beste is nieuwe voeding / plank.. want je weet nooit wat het doet met je volgende PSU.
Ik zal wel moeten aangezien beide gezellig aan elkaar gesmolten zitten. Heb er echt al idoot hard aan lopen trekken om het lost te krijgen. mobo begint dan gewoon te buigen

intel 8008

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 23:25
Had je mischien veel of zware USB apparaten aan de computer hangen?

• no-name

no-name

geen ondertitel

Topicstarter
GeneralNL schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 15:51:
Muis (wacom), PDA, cardreader, af en toe gsm

intel 8008

Verwijderd

Waarom denkt bijna niemand aan interne kortsluiting?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
GeneralNL schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 15:51:
Dat maakt helemaal niets uit, dit hoort gewoon niet te gebeuren. Ik ben het wel vaker tegen gekomen en volgens mij komt het puur door slechte contacten, overbelasting lijkt me onzin, die voeding moet gewoon zijn maximum te leveren zonder het smelten van draden. En aangezien hij gewoon werkte heeft hij zijn maximum niet bereikt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:50

E-Vix

Nu met sneeuw!

Heb je een fan op een 7 volt mod lopen? Dus de + aan 12 volt en de - aan 5 volt? Zo ja, dan is dat het probleem geweest...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

E-Vix schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 15:55:
Heb je een fan op een 7 volt mod lopen? Dus de + aan 12 volt en de - aan 5 volt? Zo ja, dan is dat het probleem geweest...
Voor 7 volt sluit je de + draad aan de 12V+ draad aan, en de - aan de +5V.

• no-name

no-name

geen ondertitel

Topicstarter
E-Vix schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 15:55:
Nope

intel 8008

• Rataplan_
  • Laatst online: 05-12-2025
probleem ligt bij de voeding zeg je, ik zeg bij je mobo. Waarom? Een voeding kan nooit meer stroom leveren dan er van hem gevraagd wordt. waar zou dit anders heen moeten gaan? Enkel zou de spanning te hoog kunnen zijn, waardoor er vanzelf ook een wat hogere stroom gaat lopen, maar dat hou je in de gaten met je mobo-sensors.

Derhalve denk ik dat er domweg teveel van je 5V lijn gevraagd wordt. Ga eens na wat er allemaal van die 5V lijnen snoept. Je CPU (misschien tòch wel rotte condensatoren die daardoor meer trekken, het hoeft er maar eentje te zijn natuurlijk...), GPU (zit de losse molex (indien voorhanden) nog wel goed erop?) andere insteekkaarten...

Maar nogmaals een voeding kan nooit meer stroom leveren dan er gevraagd wordt.

• Ernie
  • Laatst online: 19-05 16:16
Sorry dat ik je topic even kaap. Maar waarom zou de 7 volt mod dit kunnen veroorzaken dan?. Ik dacht er namelijk ook over om dit te gaan gebruiken.

Ik denk dat het probleem in je moederbord zit ergens. Misschien is daar ergens een kortsluiting die veel stroom trekt uit je voeding. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je voeding teveel stroom of spanning gaf oid. Dan waren je USB apparaten misschien raar gaan doen of die waren kapot gegaan (ivm met de hogere spanning op de 5 volt lijn) en dan denk ik niet dat je moederbord nog 2 maanden was blijven draaien.

Je zei dat je Asus Probe gebruikt hebt. Heb je toevallig ook gekeken of de voedingslijnen stabiel waren ofniet?

[ Voor 11% gewijzigd door Ernie op 19-12-2006 16:08 ]

• micha_no
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-05-2021
Ik zou me niet druk maken over welke fabrikant je moet hebben voor de garantie. Het is niet de fabriek maar de winkelier waar je het gekocht hebt die garantie moet leveren. Hopelijk heb je ze niet bij verschillende winkels gekocht...

Verwijderd

Ik kan me herinneren dat hier ooit ook een topic van is geweest van iemand anders met hetzelfde probleem.

Verwijderd

Er zijn meerdere topic over geweest zie ik: ATX connector afgefakkeld (2e keer) oorzaak ?

• no-name

no-name

geen ondertitel

Topicstarter
Rataplan_ schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:00:

Derhalve denk ik dat er domweg teveel van je 5V lijn gevraagd wordt. Ga eens na wat er allemaal van die 5V lijnen snoept. Je CPU (misschien tòch wel rotte condensatoren die daardoor meer trekken, het hoeft er maar eentje te zijn natuurlijk...), GPU (zit de losse molex (indien voorhanden) nog wel goed erop?) andere insteekkaarten...
1 keer vergeten 1 van de 2 molex stekkers terug te plaatsen pc start dan niet op en begint vreselijk hard te piepen
micha_no schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:11:
Ik zou me niet druk maken over welke fabrikant je moet hebben voor de garantie. Het is niet de fabriek maar de winkelier waar je het gekocht hebt die garantie moet leveren. Hopelijk heb je ze niet bij verschillende winkels gekocht...
Dat heb ik dus wel, beiden komen van ander on-line leverancier met een geveer 1 jaar tijdsverschil

intel 8008

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
hum,,zal wel niet,,maar ik doe maar een gooi.

Kan het zijn dat er een van de moederbord afstandhouders te veel onder moederbord zit,,die zo af en toe effe moederbord raakt op 5V lijntje oid.

Heb ik een keer gehad,,,zat er een te veel onder op een plek waar die niet hoorde...toen losgetrild door 10000 Raptor vrees ik,,komt dan iets omhoog en raakt moederbord...

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

Verwijderd

Die voeding heeft zijn werk uitstekend gedaan, anders was hij er wel mee gekapt.
En die draden zijn ook niet doorgesmolten, dat lijkt maar zo.
De isolatie rond de koperdraden zijn opgezwollen en hard geworden.
Maar mochten de draden wel van de stekkertjes af zijn, dan heb je met een constructie fout van de voeding te maken.
De stekkertjes zijn nl om de koperdraden geperst, en als dat niet goed vast zit, dan heb je een slecht contact.
Door die vier 5 volt draadje kan wel 50 ampère gaan, wat 250 watt is.
En dat kan heet worden. Maar:
Je mobo kan ook ergens een sluiting veroorzaakt hebben die een zeer grote stroom vroeg.
Heb je je cpu niet over geklokt?
Dat plastic van die atx stekker en van de mobo connector, die zijn aan elkaar geplakt op die 4 bruine plekken.
Zo'n dunne Stanley afbreekmesje doet hierbij wonderen.
Vooral als je dat spul al hebt uitgebouwd, met voeding en al, kun je er gemakkelijk bij komen.

Mijn oordeel is gewoon allebei afzonderlijk mailen met een grotere foto erbij, je eigen verhaal er bij dan maar afwachten wat ze er van zeggen.
Dan pas met de stekkers gaan prutsen, niet eerder daar aan komen.
Ik wens je succes.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 00:25
Ook wel eens gehad: 5V lijnen op de ATXstekker waren toen helemaal verkoolt. Oorzaak was een externe USB ADSLmodem. Overbelastingbeveiliging is niet zo fantastisch geregeld bij USB.

Alleen wanneer het een usbapparaat was, dan zou er denk ik maar één set 5V lijnen doorgebrand zijn, tenzij je regelmatig andere USB poorten gebruikt voor een apparaat.

_██_
(ಠ_ృ)

• NightCruiser
  • Niet online
hoop dat het opgelost wordt

Succes man

[ Voor 93% gewijzigd door NightCruiser op 20-12-2006 02:02 ]

Verwijderd

Had een medion pc vroeger. Elke keer voeding stuk of moederbord.
Of mobo aansluiting iets minder als jou maar toch kapot. Of videokaart kapot.
Nadat medion de garantie stopte (Na 3 mobo's, 2 voedingen, 4 videokaarten)
Was ik het ZAT.
Toen ook nog mijn tv raar ging doen en me xbox begon te flippen ben ik een verder gaan zoeken.

Toen kwam ik bij een persoon die over aardstalen begon.
Die persoon is langs geweest.

Heeft 1 of andere ding onder het huis gezet.
Nu komt het raarste van al. (Geen vage of klote reacties graag)

Op me niewe tv werkt teletext ineens normaal (Voordat hij was geweest verotte teletekst)
Pc die spontaan reboote of verot gingen. Andere aparaten die raar gingen doen.

Heb nou nergerns meer last van.

Mijn huidige pc draaid sinds hem prima nooit meer problemen( Ook nog een raar iets bliksem slaat ook niet meer in Daarvoor was hij al 3 keer ingeslagen)

Mochten er nou vragen over dit hele verhaal zijn mail contact verder en NIET hier)

Succes verder met je probleem hoop dat je er mischien wat aan hebt!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 10:07

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 02:03:
(...)

(...)
Ah, we hebben de oplossing. Gewoon even "een persoon" "een of ander ding" onder je huis laten zetten en je hebt geen smeltende ATX stekkers meer. Geweldig. Wil ik wel voor je doen, kost nie duur ;)

[/cinisme]

Volgens mij is er hoe dan ook iets mis met die voeding. Een voeding hoort nooit zoveel stroom op een draad te gooien dat deze zo heet wordt dat er dingen zwart worden of gaan smelten. Voedingen zijn intern beveiligd en horen dan gewoon af te slaan toch?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:22
Welkom bij de club,
Ik ben ook eigenaar van een asus, in combinatie met een antec psu.
Deze is onlangs ook afgefikt, net zoals bij ts is de atx stekker gesmolten.

Helaas was de garantie periode net verlopen, volgens Antec en Asus valt het ook niet onder garantie.

My favorite programming language is solder.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Alleen ligt de fout nu bij het Asus mobo of de Antec voedingen ? Wel behoorlijk balen. Ik heb het nog nooit gezien. Heb wel veel PSU's gehad. En ben op een gegeven moment ook overgestapt op A merk PSU's maar dan verwacht je idd dat je dit soort dingen niet zou hebben. En wat andere ook al zeggen voeding heeft het goed gedaan. Ik heb wel een keer iets raars gehad.

Ik had een Enermax 435 watt en een Epox KT 333 Mobo met watercooling op een XP 1900 cpu. Ik was naar beneden om te gaan eten. Toen ik boven kwam en aan de pc ging zitten voelde ik dat me voeten nat waren. Ik dus kijken PC liep nog maar al het water was er uit. Dus ik snel alles uit gezet en gekeken. Moederbord mosfett was doorgebrand en de tin van het waterblok was gewoon gesmolten. ( Danger Dan 2, 2 kopere platen op elkaar gesoldeert ) Ik wist niet wat ik zag. Het rare was ook nog dat de CPU het nog deed. Ik had verwacht dat die ook doorgefikt zou zijn. Want een waterblok dat smelt door de hitte is wel heel raar en die kan alleen door de cpu aan het blok gegeven worden. En dan verwacht je ook dat je CPU het niet overleeft.

Anyway de voeding had het prima gedaan pc stond nog aan maar door de kapotte mosfett kreeg de cpu geen stroom meer.

Dus ook ik denk eerder aan een probleem met het moederbord.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06
Was ik het ZAT.
Toen ook nog mijn tv raar ging doen en me xbox begon te flippen ben ik een verder gaan zoeken.

Op me niewe tv werkt teletext ineens normaal (Voordat hij was geweest verotte teletekst)

Mijn huidige pc draaid sinds hem prima nooit meer problemen( Ook nog een raar iets bliksem slaat ook niet meer in Daarvoor was hij al 3 keer ingeslagen)

Mochten er nou vragen over dit hele verhaal zijn mail contact verder en NIET hier)

Nou wil ik toch even een ervaring van mij met wichelroedelopers quoten die ik al eerder op GoT gepost had:

"Dat doet me denken aan die wichelroedeloper die ik ooit vreselijk bij zijn veter gehad heb!

Die kerel zat al weken bij een vriendin te zeuren dat hij de aardstralen in haar huis wilde neutraliseren.
Uiteindelijk stemde ze toe, en hij loopt met zijn roedes het huis rond, loopt naar de kelder, legt een koperen 8 heel zorgvuldig neer, loopt weer naar boven, en zegt dat de aardstralen nou geneutraliseerd waren.

Ik vraag aan hem: Weet je dat zeker?
Hij loopt nog een keer te meten, en zegt met overtuiging: Ja, nou is het goed.

Nou had ik die koperen 8 meteen nadat hij naar boven was gelopen opgeraapt, en in mijn broekband onder mijn shirt gestoken, dus haal ik de 8 tevoorschijn, en zeg dat hij de mensen niet moest belazeren.

Sjezus! Ik heb er nog nooit een zo gruwelijk pissig zien worden! :P
Hij griste die 8 uit mijn handen, schold me verrot (boeiuh), en ging er meteen vandoor! :D

Die vriendin was me wel dankbaar, want dat scheelde haar 100 gulden, die die kerel voor dat 'consult' vroeg."

Ik denk dat de TS erg weinig kan met jouw tip... :+

• Astennu
Ik heb geen ervaring op dit gebied. Maar ik weet niet of er misschien bedrijven zijn die wel te vertrouwen zijn in dit opzicht ? Er zullen wel veel oplichters zijn maar er zullen misschien ook wel mensen zijn waar het echt geholpen heeft ? Ik zou het echt niet weten....

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

't Lijkt mij niet dat het aan de voeding ligt. De stroom wordt immers gevraagd pas 'achter' de ATX stekker, (het moederbord + componenten hebben deze stroom nodig). Het kan dus ook kortsluiting zijn in het moederbord zijn.
Geen kortsluiting in de voeding, de stroom loopt namelijk via de ATX connector. Als er wel kortsluiting in de voeding zou zijn, dan zou er fysieke schade in de voeding zijn. (zekering, brandplekken, etc)

tot zover mijn theorie :P

Toen waren beige computers heel gewoon.

• maratropa
  • Niet online
Dit gebeurde ook vaak bij de Tiger MP
Bij de oude athlon borden werd de stroom voor de proc van de 5 volt lijn getrokken, hier dus ook denk ik zo.

Verhitting is een resultaat van veel ampere's door weinig draad. Ik denk dat de verbinding stekker / moederbord niet helemaal goed was, waardoor er verhitting optrad, wat het probleem alleen maar erger maakte.

Dit soort verbindingen op druk zijn altijd zwakke plekken.

Als alles in princiepe nog werkt kun je wat molex stekker aan de achterkant van het moederbord solderen, en zo extra 5 volt lijnen naar je mobo krijgen.

check dit:

http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&threadid=28746

zo dus ongeveer:

Afbeeldingslocatie: http://members.optushome.com.au/shanebrooks/power/7.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 20-12-2006 10:36 ]

specs

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 07:00
Was ik het ZAT.

Ja dit is normaal, je had geen geaarde stopcontacten hiervoor blijkbaar. Nu heb je wel aarding.

http://specs.tweak.to/16567

• Astennu
gladiool schreef op woensdag 20 december 2006 @ 10:27:
Dit gebeurde ook vaak bij de Tiger MP
Bij de oude athlon borden werd de stroom voor de proc van de 5 volt lijn getrokken, hier dus ook denk ik zo.

Verhitting is een resultaat van veel ampere's door weinig draad. Ik denk dat de verbinding stekker / moederbord niet helemaal goed was, waardoor er verhitting optrad, wat het probleem alleen maar erger maakte.

Dit soort verbindingen op druk zijn altijd zwakke plekken.

Als alles in princiepe nog werkt kun je wat molex stekker aan de achterkant van het moederbord solderen, en zo extra 5 volt lijnen naar je mobo krijgen.

check dit:

http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&threadid=28746

zo dus ongeveer:

[afbeelding]
Die oplossing die je geeft klopt idd wel. Alleen dit moet natuurlijk niet nodig zijn. Dus misschien is het dan ook tijd om te gaan kijken naar een Athlon X2 systeem wat netjes de stroom van de 12v lijn haalt. En je hebt dan meteen weer een snellere pc :).

Ik heb zelf nooit last gehad van dit probleem. Ik heb wel veel A XP mobo's gehad en ook veel cpu's. Maar ik wisselde altijd wel snel van moederbord en cpu. ook was ik altijd zwaar aan het overclocken. 2.2v op de cpu was voor mij niet raar. En dan worden je lijnen ook wat zwaarder belast. Wel raar dat mensen die niets raas met hun pc doen hier dan last van krijgen.

• maratropa
  • Niet online
Tja ik zo vaak komt het ook niet voor. Het is ook een combi van veel ampere trekken EN slecht contact, lijkt me.

specs

Pagina: 1