Gentoo + ALSA + HDA Intel volume

Pagina: 1
Acties:

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Sinds een week heb ik een nieuwe laptop, en ik ben nog bezig met alles lekker draaiende te krijgen in Gentoo.
Een van de dingen die ik hierin tegenkom is het probleem dat ik mijn volume niet kan regelen in ALSAMixer.
Het gaat om een HDA Intel-geluidskaart, met een Realtek ALC861-chip.
In eerste instantie had ik nieteens een 'PCM' of 'Master' in m'n ALSAMixer staan, maar vandaag staat die er ineens wel, helemaal prima, alleen doet'ie niets.
Dan heb ik nog de 'Headphone' en 'Front' volumesliders, die ik alleen kan muten, maar verder niets (niet verhogen of verlagen dus)
Als ik 'Headphone' mute, gaan mijn speakers uit. Een koptelefoon in de headphone-jack in de laptop steken laat gelukkig wel de speakers nog uitgaan, en ook de koptelefoon gaat uit als ik 'Headphone' mute.

LSPCI heeft er het volgende over te zeggen:
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)

DMesg laat niets vreemds zien.

Via Google heb ik wel het een en ander gevonden, maar het betrof steeds topics waarin mensen hulp zochten, maar steeds uiteindelijk niet bij een oplossing komen.
Ook de nieuwere ALSA-Drivers schijnen volgens deze topics geen oplossing te bieden, dit heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Iemand een idee, of misschien het zelfde probleem gehad en opgelost? :)

Edit: Hele sound-verhaal is als module gecompiled.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Wormaap schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 14:58:
Sinds een week heb ik een nieuwe laptop, en ik ben nog bezig met alles lekker draaiende te krijgen in Gentoo.
Een van de dingen die ik hierin tegenkom is het probleem dat ik mijn volume niet kan regelen in ALSAMixer.
Het gaat om een HDA Intel-geluidskaart, met een Realtek ALC861-chip.
In eerste instantie had ik nieteens een 'PCM' of 'Master' in m'n ALSAMixer staan, maar vandaag staat die er ineens wel, helemaal prima, alleen doet'ie niets.
Dan heb ik nog de 'Headphone' en 'Front' volumesliders, die ik alleen kan muten, maar verder niets (niet verhogen of verlagen dus)
Als ik 'Headphone' mute, gaan mijn speakers uit. Een koptelefoon in de headphone-jack in de laptop steken laat gelukkig wel de speakers nog uitgaan, en ook de koptelefoon gaat uit als ik 'Headphone' mute.

LSPCI heeft er het volgende over te zeggen:
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)

DMesg laat niets vreemds zien.

Via Google heb ik wel het een en ander gevonden, maar het betrof steeds topics waarin mensen hulp zochten, maar steeds uiteindelijk niet bij een oplossing komen.
Ook de nieuwere ALSA-Drivers schijnen volgens deze topics geen oplossing te bieden, dit heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Iemand een idee, of misschien het zelfde probleem gehad en opgelost? :)

Edit: Hele sound-verhaal is als module gecompiled.
Gebruik je al een unstable-branch versie van ALSA (wie weet lost een nieuwere versie je probleem op) ?

0.0

• Hadron
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07-2022
Gebruik je de alsa drivers uit de kernel of het alsa drivers package uit portage (media-sound/alsa-driver)?

De laatste wil nog wel eens een nieuwere driver bevatten dan de kernel, misschien is't je moeite waard dat te proberen.
Als dat niet werkt, zou je een unstable kunnen mergen (even aanzetten in /etc/portage/package.keywords).

Veel succes iig!

[edit: typo]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Hadron schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:14:
Gebruik je de alsa drivers uit de kernel of het alsa drivers package uit portage (media-sound/alsa-driver)?

De laatste wil nog wel eens een nieuwere driver bevatten dan de kernel, misschien is't je moeite waard dat te proberen.
Als dat niet werkt, zou je een unstable kunnen mergen (even aanzetten in /etc/portage/package.keywords).

Veel succes iig!

[edit: typo]
Of je hele systeem ~x86/~amd64 maken :)
Ik ben er alleen maar blijer van geworden in ieder geval.

0.0

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Welke kernel draai je?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Wormaap
  • Nu online
Sorry voor mijn gebrek aan reactie :X

Momenteel gebruik ik m'n Linux-install even niet, omdat X stuk is :+ Fix ik morgen wel, vandaag geen zin in gehad (ook pas om'n uur of 2 vannacht achtergekomen trouwens)

De kernel is 2.6.19-gentoo-r2 (uit het blote hoofd)
De ALSA-drivers die ik gebruik zijn die uit de kernel. Bij de topics die ik heb gevonden over mensen met dit probleem heeft het gebruiken van nieuwere drivers niet geholpen, maar ik ga het morgen toch eens proberen (ik probeer zoveel mogelijk losse drivers te vermijden, vooral het type dat ik handmatig opnieuw moet installeren na een kernel recompile :P)

Overigens gebruik ik ~x86 vrij regelmatig (heck, m'n hoofd-WM is 9999, en ik gebruik de package-masked nVidia-drivers :P) maar alleen als het voor mij daadwerkelijk iets toevoegt, het hele systeem ~x86 gooien lijkt me dan op dit moment niet al te handig, ben nog maar een n00bje :+

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Wormaap schreef op donderdag 21 december 2006 @ 03:54:
Sorry voor mijn gebrek aan reactie :X

Momenteel gebruik ik m'n Linux-install even niet, omdat X stuk is :+ Fix ik morgen wel, vandaag geen zin in gehad (ook pas om'n uur of 2 vannacht achtergekomen trouwens)

De kernel is 2.6.19-gentoo-r2 (uit het blote hoofd)
De ALSA-drivers die ik gebruik zijn die uit de kernel. Bij de topics die ik heb gevonden over mensen met dit probleem heeft het gebruiken van nieuwere drivers niet geholpen, maar ik ga het morgen toch eens proberen (ik probeer zoveel mogelijk losse drivers te vermijden, vooral het type dat ik handmatig opnieuw moet installeren na een kernel recompile :P)

Overigens gebruik ik ~x86 vrij regelmatig (heck, m'n hoofd-WM is 9999, en ik gebruik de package-masked nVidia-drivers :P) maar alleen als het voor mij daadwerkelijk iets toevoegt, het hele systeem ~x86 gooien lijkt me dan op dit moment niet al te handig, ben nog maar een n00bje :+
Er gaat weinig mis hoor bij het draaien van Gentoo unstable (toevallig eergisteren voor het eerst een probleem met glib, maar dat hadden ze na een paar uur al weer gefixed). Als ik jou was zou ik gaan voor de externe alsa-drivers (de alsa-driver package) en dan een schreeuw geven als de nieuwste versie hiervan geen soelaas biedt (wel even alsa uit je kernel slopen voordat je deze package installeert).

Over het noob-zijn : als je niets probeert kun je niets leren ook ;)

0.0

• Wormaap
  • Nu online
Sorry dat het zo lang heeft geduurd voordat ik deze schop, maar had nog geen zin om wat te proberen.

Wat achteraf maar goed is ook.
Ik kwam er dus zojuist achter dat MPlayer standaard OSS gebruikt i.p.v. ALSA. Dan gaat je ALSAMixer inderdaad weinig doen :D
Even omgooien en voilá, ik heb geluid dat geregeld kan worden.
Ook Flash geupdate naar 9 (die via ALSA loopt i.p.v. OSS) en ook daar kan ik nu het volume prima regelen :)

Soms zijn dingen zo veel makkelijker dan ze lijken :P

Pagina: 1