laptop "versterken"

Pagina: 1
Acties:

• navyseal44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08-2025
Volgend jaar ga ik een aantal maanden naar afghanistan.

Ik wil mijn laptop meenemen, maar de omgeving daar is over het algemeen nogal stoffig.
Aangezien het nieuw kopen van een "rugged" laptop wat boven mijn budget gaat ben ik aan het kijken naar manieren om mijn eigen laptop (IBM R50) wat beter te wapenen tegen de omstandigheden die ik daar aan ga treffen (vooral stof)

Iemand goede tips voor me?

Verwijderd

De laptop van m'n vriendin heeft redelijk te leiden gehad van haar trip naar Kameroen, dus zo'n slecht idee is het niet. Echter, naast stof is hitte je andere vijand. Voor stof wil je je laptop zoveel mogelijk afschermen, maar voor de hitte wil je hem juist zoveel mogelijk door kunnen laten tochten. Door deze tegenstelling lijkt het me ook vrij lastig om efficiënte maatregelen te nemen.

• navyseal44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08-2025
Het stof had ik al wel onderkent ja.
Dat zie ik eigenlijk meer als mijn probleem dan de hitte daar.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik zou de hitte toch niet onderschatten. Een vriend van mij zat een tijdje vast in Irak en zijn laptop ging kapot toen het per ongeluk in de zon achtergelaten was. Door hitte helemaal onbruikbaar geworden. 'tis maar dat je het weet. :)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Trinsec schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 20:08:
Ik zou de hitte toch niet onderschatten. Een vriend van mij zat een tijdje vast in Irak en zijn laptop ging kapot toen het per ongeluk in de zon achtergelaten was. Door hitte helemaal onbruikbaar geworden. 'tis maar dat je het weet. :)
als je daar dient in het leger dan weet je toch waar de zon staat wanneer. En vooral hoe heet dat wordt!

Ik zou van die mooie stof filtertjes kopen en in alle fans plakken. Verder CD-rom drive afplakken met tape (gebruik liever usb stick/ protable HD'je) Toetsenbord beschermen met plakfolie (zoiets is vast wel ergens tekoop) en verder zou ik van alle aansluitingen (USB, microfoon, koptelefoon, firewire etc.) de stekkertjes los kopen en erin pluggen, zodat er een soort van dop op zit.

Door de stoffilters wordt de airflow gehinderd, en ik zou de CPU langzamer laten draaiien ivm de hitte als blijkt dat hij het niet aankan.

Ctrl+k

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 20:37
Je zou hem ook compleet in plastic kunnen insealen, je hebt volgens mij ook hoezen ervoor. Of natuurlijk gewoon zelf een hoes maken van plastic. USB stick er gewoon induwen en erin laten zitten ofzo. DVD drive zou ik ook niet gebruiken. Verder als je het plastic niet te strak doet kun je nog gewoon typen en op je scherm kijken.

In ieder geval veel succes in Afghanistan
* alex3305 salueert !

Verwijderd

onderschat de hitte zeker niet. Computers worden heet maar mogen niet te heet worden. Alles wordt actief gekoeld. Laptops zijn vaak warmer dan gewone pc's en omdat weinig lawaai vaak ook een eis is worden ze vaak maar net genoeg gekoeld.
Harde schijven zouden bijvoorbeeld beter onder de 55 graden moeten blijven, maar zijn in laptops vaak al iets warmer. Boven de 75 graden gaan dingen smelten.

Tegen stof kun je wel panties voor de roosters schroeven/tapen als filter. Wel opletten dat ze niet dichtslippen door ze regelmatig schoon te maken. Er moet namelijk nog wel lucht doorheen kunnen. Je kunt kijken of je toetsenbord makkelijk los kan, zodat je je laptop regelmatig goed kunt schoonmaken onder en tussen het toetsenbord.

Als het scherm erg warm is en je doet je laptop dicht, zet er dan niet iets zwaars op wat het scherm tegen de toetsen aan drukt. Dan zou het afdrukken achter kunnen laten.

Verder geen tips. Behalve ook goed op jezelf passen. Ook niet geheel onbelangrijk ;)
Pagina: 1