ATI X1550

Pagina: 1
Acties:

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-07 17:19
Hallo,

Ik zag vanochtend iets bij dollarshop en ik zag dat ze de
X1550 kaarten van ati hebben.
Nu zeggen ze dus echt dat die kaart DX10 compatible is
maar als ik op internet zoek vind ik er vrijwel nauwelijks iets over.
Ik denk dat het wel handig is voor mensen
die vista willen gebruiken met DX10 maar die niet een al te
hoge bundel hebben, want de duurste X1550 kost daar 82,-
Tevens staat de X1950 Pro daar ook in de 256/512MB versie
te koop die DX10 ondersteund en de X1600 & X1650 die dan
ook DX10 zouden moeten ondersteunen

Als ik naar de specs kijk van de X1550 liggen die vrij hoog

600/1000.

Zou de X1550 dan een echte budget zijn of toch meer mid range :P

(Excuses als dit al eerder is besproken) O+

[ Voor 22% gewijzigd door Tjona100 op 19-12-2006 09:50 ]

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
De kaarten zijn DX10 compatible, maar niet DX10 compliant.

Ze ondersteunen niet hardwarematig alle functies van DX10 (= compliant) zoals Shadermodel 4, maar kunnen wel werken onder DX10 en zullen dan terugvallen op een lager pad zoals DX9c. Compliant is dus beter dan compatible. Compatible wil in deze context zo veel zeggen als 'er mee kunnen werken'. Compliant gaat nog een stap verder en wil zeggen dat de standaard echt tot op de letter wordt nagevolgd.

Maak niet de fout door te denken dat compatible betekent dat alle nieuwe DX10 functies hardwarematig ondersteund wordt. Die fout maakten veel mensen ook bij bijvoorbeeld de GeForceFX serie die eigenlijk meer DX9 compatible was, en niet DX9 compliant (wat de ATI Radeon 9x00 serie wel was).

Om Vista te gebruiken en op de maximale instellingen te kunnen draaien hoeft je kaart niet per se DX10 compliant te zijn. Een simpele X1300Pro kan bijvoorbeeld al Vista in al z'n glorie (incl Aero Glass interface) laten draaien. Als straks echter Vista wordt geupdate met DX10 halverwege volgend jaar, dan zal Vista nog steeds prima draaien, maar dan kan het zijn dat games die echt gebruik maken van DX10 (op dit moment nog niet uit) terugvallen naar het DX9 pad.

Een X1550 is trouwens een gerenamede X1300Pro die op 80nm is geproduceerd, terwijl de 'echte' X1300Pro op 90nm is gemaakt. De core clocksnelheden van de X1550 varieren nogal per fabrikant. Standaard zit deze op 575Mhz core (X1300Pro draait op 600Mhz), maar AMD laat fabrikanten vrij om het hoger te klokken (wat in dit geval dus gebeurt is). Het is dus een low-end/budget kaart.

[ Voor 12% gewijzigd door CJ op 19-12-2006 12:03 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.