Toon posts:

[WLAN] AP's, en beveiliging; wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Halloe,

Ik heb sinds een paar weken een nieuw huis met een paar vrinden, en daar hebben wij een fijne ADSL-aansluiting bij besteld, in combinatie met een Speedtouch 716i modem (incl. WLAN dus).
Het probleem is dat wij over vier verdiepingen verspreid zitten, en de telefoonkabel helemaal onderin binnenkomt en in de hoek zit. Nou zit ikzelf onderin, dus ik red het prima, maar mijn huisgenoten zouden toch ook wel eens hun email willen lezen.

De situatie:
  • De telefoonkabel komt helemaal onderaan binnen
  • 20 Mbit ADSL via Speedlinq
  • 6 computers/laptops hanger er aan
  • erg veel (ik heb er wel eens 13 ontvangen) draadloze netwerken in de buurt, kanalen 1, 6 en 11 zijn al bezet
  • Oud gebouw, dus niet veel beton/staal aanwezig, vooral houten vloeren
  • Een snehleidsverlies tot er 10Mbit overblijft is acceptabel, maar liever natuurlijk niet
  • Ik begrijp hoe radiogolven, antenne's, interferentie etc. werken.
Mijn vragen:
  • Is WDS voor mij de beste oplossing? Ik hoef niet te "roamen", maar wil in de toekomst wellicht wel een centrale server neerzetten waar iedereen al zijn ellende op neer kan zetten zodat we er allemaal bij kunnen.
  • Zoja: Ik heb begrepen dat ik dan geen WPA meer kan gebruiken. Klopt dat?
  • En wat voor een merk raadt u mij dan aan?
  • Zou het ook kunnen met een betere antenne? Of aluminiumfolie achterop de meterkast plakken, aan de kant waar niemand woont? Of zoiets?
Ik heb mij al behoorlijk ingelezen in het onmderwerp, ook hier veel gezocht etc. maar ik lees zoveel tegenstrijdige dingen en vage geruchten (ook over dingen die je in het stopcontact stopt en alle radiosignalen in het 2.4 GHz gebied oppompen voor $30), dat ik door alle bomen het bos niet meer zo zie.....

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je nu het modem zo centraal mogenlijk houd, ergens op vloer niveau 3de verdieping, of plafond 2de verdieping, moet dat volgensmij de lading prima dekken

Daarmee zijn gelijk al je vragen beantwoord denk ik zo.

Ik zoe dan de speedtouch of kanaal 3 of 9 zetten, precies tussen de gebruikte kanalen van anderen.

Ik zelf scan van tijd tot tijde de omgeving om te zien of het niet te druk werk vlakbij m'n kanaal. 11 is namelijk nogal standaard, dus zou je denk ik het beste voor kanaal 3 kunnen kiezen.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet ik alsnog met kabels aan de gang; de modem moet bij de hoofdaansluiting van de telefoon zitten ivm dat hij niet na splitsingen kan zitten (volgens de handleiding).

Bijkomend probleem: Eigenlijk zijn het twee appartementen, het telefoonsignaal boven is niet eens hetzelfde als beneden (achteraf gezien had ik het dus beter op boven aan kunnen vragen, maar toen ik het aanvroeg wist ik nog niet dat het zo zat. Is nu niks meer aan te doen, anders dan er een abonnement bij nemen)

EDIT: leesbaarheid en opmaak

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2006 10:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hm, gister toch een WRT54GC aan laten smeren bij de winkel, daar had ik dus geen hol aan. Vanmiddag maar weer even terug, een WRT54G halen, en HyperWRT er op gooien....

Het rare was wel dat ik de WRT54GC kon zien en configureren, ook draadloos, en dat die op zijn beurt de speedtouch kon pingen, maar toch kreeg ik het niet werkend....

Iemand daar ervaring mee?

Verwijderd

Topicstarter
Het is volbracht!

Voor de mensen die in hetzelfde schuitje zitten:
Ik heb nu dus een speedtouch 716 adsl modem met wlan, die via WDS verbinding maakt met een Linksys WRT54GL die ik heb geflasht met HyperWRT-Thibor.

Ik heb nog een bult dingen geconfigureerd, weet niet eens of dat nodig was, maar het werkt als een malle!