Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met Zelfbouw Atmel USB Programmer

Pagina: 1
Acties:

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
Haaaai :w

Ik ben bezig met een USB programmer voor mijn Atmega162.
Ik heb hier http://w3.ele.tue.nl/nl/e..._base/atmel_programmeren/ een turoturial gevonden. Die heb ik met wat moeite nagebouwd en de software geinstalleerd en op dit moment wordt de USB progger herkend, goed geinstalleerd als apparaat.
Ik heb de Atmega 8 geflashed via de seriele poort mbv PonyProg.
Als ik nu probeer met AVRdude de Atmega162 te flashen via de Atmega8, dan krijg ik iedere keer twee foutmeldingen.:

* avrdude: error: programm enable: target doesn't answer. 1
* avrdude: Device signature = 0xffffff
avrdude: Yikes! Invalid device signature.

De tweede foutmelding krijg ik niet iedere keer en die negeer ik ook even, maar die 1e, daar zit ik mee. Op de site staat een oplossing gegeven maar ik heb het bordje al 2x gesoldeerd en het helpt niet.....

Iemand nog suggesties of ervaring hiermee? Ik zie door de bomen het bos niet meer... :(

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:07
Je gebruikt niet toevallig MISO enof MOSI van je 162 ergens anders voor?

Had ik van het weekend ook, de MISO en MOSI van mn tiny84 zijn ook 2 pwm kanalen die ik gebruik. Daar was de STK500 het alleen niet zo mee eens :')
Dan krijg je dus foutmeldingen.

[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 19-12-2006 16:47 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Nocturno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 13:55
op die site die je post staat onder aan de pagina:

De chip is op zo geprogrammeerd dat in-circuit programmeren niet meer mogelijk is of de chip is niet voorzien van de juiste oscillator. Programmeer de chip op een daarvoor bestemd bord of sluit de juiste oscillator aan op de chip. :z

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
Nocturno schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 18:52:
op die site die je post staat onder aan de pagina:

De chip is op zo geprogrammeerd dat in-circuit programmeren niet meer mogelijk is of de chip is niet voorzien van de juiste oscillator. Programmeer de chip op een daarvoor bestemd bord of sluit de juiste oscillator aan op de chip. :z
Ja ik heb die pagina nu al 400 keer doorgelezen en deze foutmelding kan ik negeren zoals in mijn TS staat ;)

@ Mewbie: Thnx ga ik es naar kijken :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Op zich moet het niets uitmaken dat je die pinnen ergens anders voor gebruikt omdat tijdens het programmeren deze pinnen uit worden gezet (reset is laag). Wel maakt het uit wat je er verder aan hardware op hebt hangen. Dat kan wel gewoon zolang ze niet te zwaar de pinnen naar GND of VCC trekken. Heb je de Atmega162 los als IC of zit deze ergens op?

Verder nog: heb je de laatste avrdude software?

edit:
In de source van avrdude kun je trouwens zien dat de eerste foutmelding (inclusief typfout) komt van een mislukt USB commando.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
  int nbytes =
    usbasp_transmit(1, USBASP_FUNC_ENABLEPROG, cmd, res, sizeof(res));

if ((nbytes != 1) | (res[0] != 0)) {
    fprintf(stderr, "%s: error: programm enable: target doesn't answer. %x \n",
        progname, res[0]);
    return -1;
  }

usbasp_transmit mapt weer direct door naar libusb's transmit, er gaat dus iets fout met de usb connectie of Duurt het ook 5 seconden voordat het bericht verschijnt?
Hmm nee het kan niet de timeout zijn, want res[0] is gezien je foutmelding 1. Blijkbaar moet de software hier 0 terugsturen en krijg je 1. In het program enable command.

edit2: in de firmware is te zien dat er 1 wordt teruggegeven op dat commando nadat er 32 keer geprobeerd is het programmer enable commando te sturen naar de AVR zonder reactie. Er is daar dus toch iets mis. Heb je een andere AVR die je er even aan kunt hangen?

[ Voor 60% gewijzigd door madwizard op 20-12-2006 12:51 ]

www.madwizard.org

• MewBie
madwizard schreef op woensdag 20 december 2006 @ 12:33:
Op zich moet het niets uitmaken dat je die pinnen ergens anders voor gebruikt omdat tijdens het programmeren deze pinnen uit worden gezet (reset is laag). Wel maakt het uit wat je er verder aan hardware op hebt hangen. Dat kan wel gewoon zolang ze niet te zwaar de pinnen naar GND of VCC trekken. Heb je de Atmega162 los als IC of zit deze ergens op?
Ik had er direct transistoren aan hangen die de Z-power schakelen.
Heb er toen een paar jumpers tussen gezet. Tijdens programmeren de jumpers er af halen en het gaat wel goed. Als ze er wel op zitten krijg ik foutmeldingen, kan hij de signature niet uitlezen, etc.

*beeeeep*

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Zou kunnen dan inderdaad dat de basis van de transistor te veel stroom trok (bij kleine basisweerstand). Of zijn het mosfets? dan zou het niet moeten uitmaken.

www.madwizard.org

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
Thnx voor de replies :)
Ik sta nu ongeveer op het punt om weg te gaan voor vakantie dus ik kom hier op terug ;)

• MewBie
madwizard schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:41:
Zou kunnen dan inderdaad dat de basis van de transistor te veel stroom trok (bij kleine basisweerstand). Of zijn het mosfets? dan zou het niet moeten uitmaken.
BC337 transistoren.

*beeeeep*

Pagina: 1