PC5400 wordt herkend als PC3200

Pagina: 1
Acties:

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik zit me al langer af te vragen waarom mijn computer trager is dan dat ik had verwacht. Vandaag denk ik het probleem gevonden te hebben. Enige probleem; ik krijg het niet rechtgezet.

Ik heb dit geheugen in mijn computer zitten.

Zoals te zien, is dit 2x512MB DDR2 PC5400 geheugen. Dit zou met een kloksnelheid van ongeveer 333 Mhz moeten kunnen draaien. Probleem is; mijn BIOS herkend dit als PC3200 geheugen. In CPU-Z zie ik dat mijn geheugen op dit moment een frequentie heeft van 220.2 Mhz met als timings:

code:
1
2
3
4
5
Cas: 5
Ras to Cas 5
Ras Precharge 5
Tras 15
TRC 20

Dit is al meer dan toen ik mijn BIOS op "auto" had staan, toen had ik namelijk "maar" 200 Mhz.

Als ik nu 1 tabblad verder ga kijken (bij "SPD") zie ik staan bij "max bandwith" 333 Mhz staan en in de Timings tabel onder 333 Mhz exact de waardes staan die nu in mijn BIOS zitten.

Waarom draait mijn RAM geheugen niet op 333 mhz? Moet ik nog iets verder instellen?

Het geheugen zit op een PL5D2 Deluxe moederbord. Deze heeft de laatste BIOS versie. Ik weet dat PQI niet in de QVL van Asus staat, maar er moet toch een manier zijn om dit te forceren?

Ik heb al op google gezocht, maar kan alleen dingen vinden over verkeerd gedetecteerde grootte, niets over timings.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Stel het geheugen in het BIOS handmatig in op 333MHz (DDR667) met een Vdimm van 1,8V (standaard) en timings van 4.0-4-4-12 (CAS-tRCD-tRP-tRAS). Let hierbij dus op de geheugendivider, want die bepaalt de uiteindelijke kloksnelheid aan de hand van de FSB.

[ Voor 29% gewijzigd door Rone op 19-12-2006 00:57 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Rainmaker
Wauw, 5 minuten :)

Dat is snel. Klein probleem is dat ik niet handmatig het "type" geheugen kan selecteren, maar alleen de timings. Nadat ik deze waardes heb ingesteld, geeft de BIOS nog steeds "PC3200 dual leave" aan. CPU-Z zegt nu dat het op 200.7 Mhz draait :S

Ook zit er nog een optie "DRAM Write Recovery Time" in, die ik nu op 4 heb gezet. De TRC / bank cycle time kan ik NIET instellen in de BIOS.

*edit: als je een minuut kijkt naar CPU-Z, zie je dat de kloksnelheid verspringt tussen de 200,7 en de 220.X Mhz. Kan het zijn dat ik ergens een soort van throttling heb aangezet?

[ Voor 63% gewijzigd door Rainmaker op 19-12-2006 01:08 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Rainmaker schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 00:57:
Wauw, 5 minuten :)

Dat is snel. Klein probleem is dat ik niet handmatig het "type" geheugen kan selecteren, maar alleen de timings. Nadat ik deze waardes heb ingesteld, geeft de BIOS nog steeds "PC3200 dual leave" aan. CPU-Z zegt nu dat het op 200.7 Mhz draait :S
Kun je in het BIOS wel ergens de divider aanpassen? Deze bepaalt, zoals ik hiervoor al aangaf, de kloksnelheid van het geheugen aan de hand van de FSB. Heb je bijvoorbeeld een processor met een FSB van 266MHz, dan zorgt een divider van 4:5 (FSB:DRAM) voor een 333MHz geheugenkloksnelheid.
Ook zit er nog een optie "DRAM Write Recovery Time" in, die ik nu op 4 heb gezet.
De 'Write Recovery Time' (tWR) is niet echt van belang. In ieder geval een stuk minder dan de modules eerst normaal aan de praat te krijgen.
De TRC / bank cycle time kan ik NIET instellen in de BIOS.
De 'Bank Cycle Time' (tRC) is niets meer dan de tRAS en tRP bij elkaar opgeteld.
Belangrijkste is dat de kloksnelheid op 333MHz komt, dus kijk nogmaals even naar de divider.

• Rainmaker
Ik snap nu waarom ie verspringt!

Ik heb een Pentium D 945. Die heeft een FSB van 200 Mhz (multiplier 17). Ik heb een AI overclock aanstaan, die de FSB 10% omhoog schroeft als dat nodig is

Ik heb dus eigenlijk een divider nodig van 1:2? Ik ga even zoeken :)

Wederom bedankt voor de snelle reactie.

*edit: :D Ik krijg veel leukere opties als ik alles op "manual" zet. Nu kan ik mijn geheugen en mn FSB onafhankelijk van elkaar instellen... DRAM staat nu op DDR2-667 (ook in CPU-Z :)), ik kan het alleen niet per Mhz bestellen, maar dit scheelt volgens mij al een hoop :) Ratio is nu 3:5

Dank voor je hulp _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door Rainmaker op 19-12-2006 01:41 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Rainmaker schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 01:35:
[...]

*edit: :D Ik krijg veel leukere opties als ik alles op "manual" zet. Nu kan ik mijn geheugen en mn FSB onafhankelijk van elkaar instellen... DRAM staat nu op DDR2-667 (ook in CPU-Z :)), ik kan het alleen niet per Mhz bestellen, maar dit scheelt volgens mij al een hoop :) Ratio is nu 3:5

Dank voor je hulp _/-\o_ _/-\o_
Dat bedoelde ik met alles handmatig instellen. In ieder geval mooi dat het is opgelost. :)

Pagina: 1