Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 02:40:
Ik ben het er mee eens een plasma tv veel betere kleuren/contrast en zwart heeft.
Eerlijk gezecht vind ik het beeld van de meeste LCD-tvs die ik gezien heb tegenvallen. Het is erg scherp, maar de kleuren/contrast, en met name zwart (waarin je de backlight ziet) vind ik gewoon echt niet mooi om naar te kijken.
Van een plasma-tv die ik bij een kennis heb gezien was ik veel meer onder de indruk. Persoonlijk vind ik een goede CRT zelfs beter dan de meeste LCD-tvs (iig sub €2-3k).
Dessondanks zou ik als ik nu voor een plasma zou gaan, ik toch voor een 1080i native, of of z'n minst 720p native resolutie scherm gaan 1080p is imo best overrated/hyped, dat zie je pas op een veel groter scherm. Of je moet echt 2m van je huge plasma af willen zitten.
Dan heb je ten eerste 'the best of both worlds' en ten tweede koop je toekomst gericht. Misschien dat je NU nog niet veel hd-content hebt, maar ik neem toch aan dat die TV langer dan een jaar of 2 meemoet, en zoals hierboven ook gezegt is, next-gen consoles.
Ik bedoel als je over 2-3 jaar alles wat je erop afspeelt moet downscalen, is dat toch zonde.
Een belangrijk aspekt en keuze is vaak, wat je ziet, dat mensen gaan voor el cheapo LCD schermen. Men kijkt eerder naar de prijs dan dat men bekijkt wat het scherm daadwerkelijk kan. Met TS opgesteld budget val je toch al gauw in de lagere klasse LCD schermen die gewoon redelijk presteren maar waar het nog vele malen beter kan.
Als ik naar de nieuwste schermen kijk van bijvoorbeeld Samsung dan worden de voornoemde bezwaren daarin helemaal niet meer teruggevonden, zoals de backlight issue en zwart is daar gewoon zwart. Kwaliteit komt nu eenmaal met een prijskaartje en zolang je dat niet kan of wil uitgeven eraan dan moet je gewoon genoegen nemen met een lagere kwaliteit.
Overigens is het leuk dat sommige spellen nu 1080 aan kunnen, maar kijk naar de cijfers van de verkochte console's, dan valt het aantal bezitters best wel mee en zolang de oorlog voortduurt tussen de 2 next gen HD platvormen, BR en HD-DVD, is er nog niet echt de noodzaak om op korte termijn een TV aan te schaffen die het ondersteunt, want op de korte termijn zie ik nog geen winnaar aan de horizon, gezien de films apart op een formaat verschijnen en niet op beide. Ik zie Sony niet op korte termijn concessie's doen hieraan, aangezien Sony zelf ongeveer 30-50% van alle films uit brengt.
Dit zijn zaken die je aan je vriend dan ook duidelijk moet maken, aangezien ze een belangrijke rol spelen in deze hele materie. En een wijs gezegde leert ons : Wat niet weet wat niet deert

Persoonlijk kijk ik nu liever een DVD op een groot scherm dan op een kleiner scherm waar ik amper een film op zal kijken die de nieuwe HD-DVD technologie op kan toveren, 1080p-i. Misschien leuk voor over 5 jaar, maar nu nog niet aan de orde, zeker als de persoon ook geen spelconsole heeft of gaat nemen, dan is het helemaal redelijk nutteloos. En we weten nu eenmaal, wat je vandaag koopt is morgen oud, net zoals met pc's. Je kan wel wikken en wegen tot je een ons weegt, maar met de huidige technologische invoeringen gaat dat met de TV's ook steeds sneller.
Persoonlijk begrijp ik mensen vaak niet die een huis kopen voor een appeltje voor de dorst later. Zie dat "later" maar eens te halen. Ik geef me geld liever nu uit, ik kan er nu van genieten, of ik morgen wakker word is nog maar de vraag. Dan spaar je feitelijk alleen maar voor je naasten, heb je last van de inflatie en in je graf heb je toch niks aan je geld. En nu ontzien een hoop mensen zich van al het leuke in het leven, want ze liggen krom voor de rekeningen en de hypotheek. Geef mij portie maar aan fikkie, maar ik ga wel lekker geleefd mijn kistje in

Dus jah, koop een groot scherm en geniet er nu van, tegen die tijd zien we wel weer

En zeg nou eerlijk, zo verbijsterd mooier is 1080 nu ook weer niet, zeker niet voor het prijskaartje wat er aan hangt. Markten worden gecreeerd om de bedrijven van werk te voorzien, maar of het nu echt nodig is