Goede Laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 918 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tinus94
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05 17:43
Ben op zoek naar een nieuwe laptop: budget ±€700
Er moet in ieder geval een nieuwe generatie processor in (Intel Duo Core of AMD X2) om straks Vista te kunnen draaien.
Daarnaast 1G werkgeheugen. Nu heb ik op dell.nl onderstaand systeem geconfigureerd:

Dell 1501 Inspiron
...............................................................................................
AMD® Turion 64 X2 Mobile-technologie TL50
Legitieme Windows® XP Media Center Edition 2005
15,4-inch XGA TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™: 1.280 x 800
1.024 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2 x 512)
Harde schijf van 60 GB (5.400 rpm)
Vast intern 8x DVD+/-RW-combinatiestation met software
ATI Radeon® Xpress 1150 256 MB HyperMemory™
6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 W/h)
Dell Wireless 1390 802.11g 54 Mbps draadloze minikaart18
.............................................................................................
dit voor € 768,25 incl. BTW & verzendkosten

Is dit een goeie koop? of zijn er (goedkopere) alternatieven?

Bedankt alvast voor jullie reactie(s)!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een PC doet vaak meer dan alleen een OS draaien; wat wil je ermee gaan doen is dus een belangrijker vraag.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51
Tjah als je alleen maar word wilt draaien heb je aan een P2 300Mhz @ marktplaats genoeg :+, dus wat wil je ermee doen zoals MAX3400 ook al zei :P ?

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:52
Ipv die dell kun je een vergelijkbaar asus a6m kopen voor dezelfde prijs. De asus heeft een geforce 6100 er in zitten, die is vergelijkbaar met die x1100. De voordeel van de asus is 9 cell accu en 2 jaar garantie op de laptop. Als je een batterij met meer capaciteit en langer garantie neemt bij dell. Ben je minimaal 100 euro extra kwijt. Tevens krijg je ook nog een muis en laptop tas bij een asus notebook

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51
Volgens mij zit er wel geen fance TrueLife op dat Asus scherm, maar geloof me, daar zul je niet veel van zien geloof ik, ikzelf vind het zelf lelijker.

Zoals karakedi ook al aangaf, bij Asus krijg je wel 2 jaar pick up & return garantie, wat bij Dell wel een heel stuk anders is ! Overigens is een 9-cell accu bij Dell niet zo duur, 15 euro dacht ik om te upgraden.

Daarnaast moet ik nog wel even kwijt dat die Ati Radeon Xpress 1150 256MB HyperMemory is, dat houd in dat hij - als ik het bij het juiste eind heb - maximaal 256MB van je systeemgeheugen kan gebruiken. Dit betekend dus dat je computer zoiezo al met iets minder geheugen zit ivm de videokaart.

• tinus94
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05 17:43
MAX3400 schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:39:
Een PC doet vaak meer dan alleen een OS draaien; wat wil je ermee gaan doen is dus een belangrijker vraag.
Ik ben inderdaad niet helemaal duidelijk geweest in m'n openingspost. Even iets meer achtergrondinfo. Ik heb een gewone (prima) desktop draaien (van Dell) en die gebruik ik voor de zwaardere applicaties (PSP, Pinnacle, etc).

Het is de bedoeling dat de laptop door mij vrouw gebruikt gaat worden voor MSN, fotootje downloaden, bekijken etc.

Wel vind ik het van belang dat ik, via m'n draadloze netwerk, via m'n laptop een film-/foto-/muziekbestand van de desktop via het netwerk kan openen en afspelen via tv/home cinemaset...

Punt is: hoe belangrijk is nu de (hardware)voorbereiding op Vista...?

• MAX3400

MAX3400

tinus94 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:45:
[...]

Ik ben inderdaad niet helemaal duidelijk geweest in m'n openingspost. Even iets meer achtergrondinfo. Ik heb een gewone (prima) desktop draaien (van Dell) en die gebruik ik voor de zwaardere applicaties (PSP, Pinnacle, etc).

Het is de bedoeling dat de laptop door mij vrouw gebruikt gaat worden voor MSN, fotootje downloaden, bekijken etc.

Wel vind ik het van belang dat ik, via m'n draadloze netwerk, via m'n laptop een film-/foto-/muziekbestand van de desktop via het netwerk kan openen en afspelen via tv/home cinemaset...

Punt is: hoe belangrijk is nu de (hardware)voorbereiding op Vista...?
Heb je enig idee waarom Vista voor jou "belangrijker" zou zijn dan XP Pro SP2? Want in jouw vraagstelling ingelosten ligt al de oplossing namelijk dat je eigenlijk niet weet wat Vista kan/doet en of het voor jou van belang is.

Voor de rest is de config wel redelijk opgewassen tegen je eisen, ware het niet dat ik er liever een Intel dual-core CPU in zou leggen omdat deze, ten opzichte van de AMD, een stuk beter presteert.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 19-12-2006 16:52 ]

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Met vista heb je genoeg aan een TL-50 cpu (64bits) maar 1GB kan denk ik wel wat trager lopen. Dan is upgraden weer een ander geval, 2x512 betekend 1 of 2 dimm's eruit halen om er uiteindelijk 1,5 gb of 2gb van te maken.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00
Eigenlijk denk ik dat Vista sneller loopt op een AMD Turion 64 X2 dan een Core Duo. Eindelijk zal met Vista de stap naar x64 worden versneld en dat is iets dat de Core Duo mist! Hier loopt Vista x64 net zo snel, zo niet sneller dan XP x86 bij mij.

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 21:41
maar MAX3400 bedoelde denk ik de Intel Core 2 Duo T-serie, en die ondersteunen volgens mij wel 64-bits.

[ Voor 43% gewijzigd door Dennist4 op 19-12-2006 17:13 ]

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• BoyzNDaHood
edit:

lama, hierboven al ge-edit. ik denk al waarom staat er ineens mn nickname

[ Voor 138% gewijzigd door BoyzNDaHood op 19-12-2006 17:16 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
GremliN-Online schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 17:02:
Eigenlijk denk ik dat Vista sneller loopt op een AMD Turion 64 X2 dan een Core Duo. Eindelijk zal met Vista de stap naar x64 worden versneld en dat is iets dat de Core Duo mist! Hier loopt Vista x64 net zo snel, zo niet sneller dan XP x86 bij mij.
De Core 2 Duo (merom) ondersteund wel degelijk de x64 architectuur. De Core Duo (yonah) ondersteunen dit inderdaad niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Dick op 19-12-2006 17:17 ]

• BoyzNDaHood
Met de budget van TS zal C2D zeker niet gehaald worden. Dus is een AMD X2 beter wanneer je Vista goed wil draaien op budget.

[ Voor 38% gewijzigd door BoyzNDaHood op 19-12-2006 17:18 ]

• MAX3400

MAX3400

Eventjes vooruitlopend op Vista: met genoemde videokaart, kan je net zo goed XP houden. Effectief gezien zal je eerst moeten uitzoeken welke versie van Vista lekker draait op de laptop met in je achterhoofd dat je zeer waarschijnlijk niet alle fancy toeters & bellen kan aanzetten vanwege de videokaart.

• Dick
  • Niet online
BoyzNDaHood schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 17:17:
Met de budget van TS zal C2D zeker niet gehaald worden. Dus is een AMD X2 beter wanneer je Vista goed wil draaien op budget.
toch wel, echter heeft dit ding dan maar weer slechts 512MB geheugen en een Intel grafische chip. Nou moet de TS prima met een dergelijk systeem uit de voeten kunnen maar dat zal die ook met een Sempron/Celeron/P-M kunnen. Voor wat msn'en, foto's bekijken en wat muziek/film is een relatief zware Turion of Core (2) Duo/Solo overbodig, evenals 1024 MB geheugen (ook al is dit tegenwoordig standaard). Dat Vista dit allemaal nodig heeft is klinklare onzin.

Niettemin ben ik wel van mening dat het nooit verkeerd is om een systeem aan te schaffen dat eigenlijk wat overkill is. Zo gaat het weer wat langer mee :) Als ik de TS zou ik waarschijnlijk ook wel gewoon voor een Turion systeempje gaan met toch 1GB ram, puur voor de toekomst en om niet tegen de max. aan te zitten :)

• GENETX
ARGH! Wat heeft iedereen met Vista en traag. MENSEN FF DUIDELIJK:

Je hebt GEEN, duidelijk GEEN en nogmaals GEEN quad SLI 8800GTX in SLI nodig :/ . Ook heb je GEEN DX10 kaart nodig, dat sprookje kan naar de prullenbak.

De ENIGE reden waarom er een bepaalde videokaart nodig is de DX9 shaders. Meer niet. Op zowel een X700, X1600 als een GeForce 7600 heb ik nu Aero zien draaien en nergens had het problemen. Het gaat niet om de power, Aero is lang geen game. Het gaat om de shaders en eventueel geheugen dat nodig is bij het beeld. 128MB GF 5200 zou het evengoed kunnen doen als mijn Go 7600. Houd alsjeblieft op met het Aero sprookje en videokaart.

Van Intel GMA 950 tot Quad SLI 8800GTX, allen draaien ze Aero zonder problemen.

Als je me niet geloofd, installeer dan Vista maar eens en kijk maar en je ziet dat het echt niet zwaar is of je systeem vertraagd!

• MAX3400

MAX3400

GremliN-Online schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 17:31:Van Intel GMA 950 tot Quad SLI 8800GTX, allen draaien ze Aero zonder problemen.
Denk aan je hart... ;) De laptop heeft een shared videokaart; hij houdt dus zometeen effectief minder RAM over voor Vista en de vraag is dus meer of Vista uberhaupt nodig is (voor welke functionaliteit dan ook)? Is het antwoord ja, dan is 1GB misschien (nadruk) te weinig i.c.m. dingen als Pinnacle en videobewerking.

• Robvdberger
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
quad SLI 8800GTX in SLI ?? is dat dan n keer of 8..?? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Robvdberger op 19-12-2006 17:39 ]

• Dick
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 17:23:
Eventjes vooruitlopend op Vista: met genoemde videokaart, kan je net zo goed XP houden. Effectief gezien zal je eerst moeten uitzoeken welke versie van Vista lekker draait op de laptop met in je achterhoofd dat je zeer waarschijnlijk niet alle fancy toeters & bellen kan aanzetten vanwege de videokaart.
Vista kan je ook uitstekend zonder Aero draaien hoor :) puur gelet op uiterlijk kan je dan wel inderdaad net zo goed xp houden. Echter zijn de genoemde videokaarten wel degelijk in staat om Aero te draaien.

Vereist is:

DirectX 9-graphics met een WDDM-stuurprogramma, 128 MB grafisch geheugen (minimaal)2, Pixel Shader 2.0 en 32 bits per pixel.

Zowel de Ati Xpress 1150 en de Nvidia Geforce 6100 bieden dit.

Volgens mij worden de vereisten voor Vista nog steeds zwaar overschat.

Edit: Te laat

[ Voor 5% gewijzigd door Dick op 19-12-2006 17:40 ]

• Dick
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 17:35:
[...]

Denk aan je hart... ;) De laptop heeft een shared videokaart; hij houdt dus zometeen effectief minder RAM over voor Vista en de vraag is dus meer of Vista uberhaupt nodig is (voor welke functionaliteit dan ook)? Is het antwoord ja, dan is 1GB misschien (nadruk) te weinig i.c.m. dingen als Pinnacle en videobewerking.
1024 MB - 256 MB = 768 MB = meer dan zat voor Vista. Zowel op mijn desktop met 512MB en laptop met 512 - 128 MB shared video (= 384 MB !) geheugen draait Vista prima. Ja voor videobewerken ed. is dit te weinig en zal het absoluut niet lekker werken, dit is de TS echter ook helemaal niet van plan. Hiervoor heeft hij namelijk al een geschikte desktop.

Tuurlijk verdient een videokaart met eigen geheugen de voorkeur en meer geheugen is uiteraard altijd beter, maar de TS heeft het niet nodig en Vista evenmin.

• MAX3400

MAX3400

Ik zie allemaal heftige reakties over Aero en Vista, onder andere nadat ik ge-quote wordt. Ik kan me niet herinneren dat ik Aero heb genoemd, laat staan dat Aero en die videokaart niet samen gaan.

Het gaat mij om het feit dat een shared videokaart en maar 1GB RAM misschien niet de meest slimme basis zijn om later naar Vista over te stappen.

*edit*
Om in ieder geval te voorkomen dat we misschien over 2 maanden van de TS vragen krijgen hoe je een Dimension 1501 kan voorzien van meer geheugen...

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 19-12-2006 17:46 ]

• GENETX
Vista heeft genoeg aan 1GB. Mijn games werken evensnel op Vista als XP. Verder heb ik zelf en wordt nog steeds het geheugen verbruik onderschat. Vista gaat er gewoon anders mee om. Dit heet Superprefetch. Had laatst iemand met 768MB en ik heb 1GB, Beide een dedicated videokaart. Toen hebben we het geheugegebruik even gekeken: Ik had 700-800Mb bij standaard werkzaamheden. Hij 400-500. Ofwel, Windows stemt het geheugengebruik af op je aantal geheugen. Bij meer geheugen zullen apps sneller starten omdat ze worden voorgeladen in het geheugen. Echter houdt Vista zo'n 300MB vrij! Het zou me niks verbazen als mijn geheugenbgebruik zou stijgen tot boven de 1Gb als ik er een reepje van 1GB bij zou zetten.

Ik zou zeggen voor de mensen die nog nooit de RTM van Vista hebben gedraaid, draai en kijk zelf. Ik wil niet voor niks niet meer terug naar XP!

• MAX3400

MAX3400

Superfetch is leuk maar "liever" niet op een 5400rpm-schijf in een laptop. Daarbij vreet Vista minstens (!!) 10% van de HDD-ruimte weg en bij volledige installatie met wat applicaties zo tegen de 25%.

Geheugengebruik is afhankelijk van je apps en niet je totaal RAM. Met 2GB RAM start Vista op en doe ik met FireFox, Outlook 2007 en SmartFTP ook niet meer dan 420MB in gebruik.

• GENETX
Gebruikt hier een AMD Turion 64 X2 TL-52. x64 Vista Ultimate, GeForce Go 7600 met 256MB dedicated VRAM en 256MB TC, 1GB ram en een 5400rpm HDD. Gebruikt nog geen 20% voor zijn app's (onder nadere PS CS2, Office 2007) en Vista is merkbaar sneller in starten dan XP.

Bij nader inzien kan het ook wel eens kan komen dat ik meer geheugen gebruik door het TC gedoe, dan nog merk ik niks van een tragere laptop onder Vista t.o.v.[/me] XP. Helaas kan ik TC niet uitzetten, ik dank Vista voor deze build in feature :|. Zal even mijn klasgenoot vragen ^^. Onder XP had ik verder geen TC en ook 450MB. Iig is 1GB genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 19-12-2006 17:56 ]

• Dick
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 17:45:
Ik zie allemaal heftige reakties over Aero en Vista, onder andere nadat ik ge-quote wordt. Ik kan me niet herinneren dat ik Aero heb genoemd, laat staan dat Aero en die videokaart niet samen gaan.

Het gaat mij om het feit dat een shared videokaart en maar 1GB RAM misschien niet de meest slimme basis zijn om later naar Vista over te stappen.

*edit*
Om in ieder geval te voorkomen dat we misschien over 2 maanden van de TS vragen krijgen hoe je een Dimension 1501 kan voorzien van meer geheugen...
Hmm, je had het toch echt over alle 'fancy toeters&bellen' die de TS uit zou moeten schakelen vanwege de videokaart. Als je over fancy toeters&bellen icm Vista praat, ja dan ga ik uit van Aero.

Verder ben ik het nog steed met je eens dat 1GB aan te raden is, zeker met het oog op de toekomst, maar voor msn en wat foto's kijken is en blijft het gewoon overkill...maar lekker werken zal het wel :)
Pagina: 1