Toon posts:

Cisco 1605R configuratie voor @Home

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beginner op Cisco gebied en zoek hulp bij een eenvoudig probleem. Ik wil mijn Cisco 1605R gebruiken met vaste IP adressen op de twee ethernet poorten, verder wil ik dat verkeer van binnen naar buiten kan en uitsluitend op verzoek naar binnen.
Ik heb IOS versie 12.0(14)

conf t
ip name-server 81.12.23.37 (voorbeeld de DNS server van de provider)
ip default gateway 81.12.23.1 (de default gateway naar @home)

int eth0
ip address 81.12.23.81 255.255.255.0 (voorbeeld)

int eth1
ip address 192.168.1.1 255.255.255.0 (voorbeeld)

Mijn PC (IP adres 192.168.1.2) kan de router pingen (192.168.1.1)
Mijn PC kan de andere interface van de router niet pingen...
Kan iemand mij helpen met de route tabel en of instellingen om naar buiten te kunnen...

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02 20:08
Hmm, lijkt me niet dat 192.168.1.0/24 gerouteerd wordt op internet... 8)7 Even er vanuit gaande dat je een routing protocol draait wat je nu niet doet en ook geen zin heeft als je dat wel zou doen...

nameserver is heel leuk maar het zou mijn geen ruk intresseren of mijn router iets kan resolven op inet. Waarschijnlijk wil jij dat jouw clients aan de private kant een nameserver adresje uitgedeeld krijgen.. Daarvoor zou ik even een dhcp servertje inrichten op je router.

Verder draai je een IOS die nogal oud is. Ik zou even kijken naar hoeveel werkgeheugen je hebt en dan de best mogelijke erop zetten. Volgens mij zit NAT in de ip base feature set.

NAT is dus ook wat je moet gebruiken om jouw adresjes te transleren naar de buitenzijde van jouw router. Dit even icm een default route naar de router aan de providerskant. Let op: wel naar IP adres wijzen en NIET naar een outgoing interface wijzen.. denk niet dat je router dat leuk vind.. arp tabel zal ietsies groter worden dan je wilt (als proxy arp aanstaat aan de overkant) :)

Gezien de vragen die je stelt lijkt het me een beter idee om een kant en klare router/modem te kopen waarbij je een GUI kan volgen.

Of anders: kijk even op cisco.com (CCO)

Verwijderd

Topicstarter
klopt IOS versie is ook oud....

Kan alleen geen nieuwere versie downloaden... heb de router gekocht via marktplaats en kan dus niet inloggen op cisco met een account die IOS 12.3 mag downloaden :-(
Mijn IOS versie kent bijvoorbeeld geen "ip dhcp" of "ip address negotiated".

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 22:48:
Mijn IOS versie kent bijvoorbeeld geen "ip dhcp" of "ip address negotiated".
Dan heb je zowiezo al een probleem, omdat je dan je IP lease niet kan verlengen. Ben je overigens op de hoogte dat een 1605R max 2Mbps doet? Niet echt bruikbaar voor je @home verbinding denk ik.

Voor meer benodigde configuratie, check even het volgende topic, daar heb ik een flinke lap voorbeeld config getypt. Was voor een 1800, maar werk zeker ook op een 1600 (en anders even het '?' gebruiken ;) )

[cisco 18410]Router puur als gateway instellen voor ADSL

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-03 16:38
Mijn 1605R haalt prima de 5 mbit/s, en 8 mbit/s lukt misschien ook nog wel.
Dat is wel met een vrij kale config.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
In het 7xx/8xx series tijdperk was er een soort config wizard voor die routers waarmee je heel makkelijk een basic config kon maken zonder telnet.

Ik weet alleen niet meer hoe het heet en of het nog bestaat. :-(

ff gegoogled en volgens mij was dit hem: http://www.cisco.com/univ.../smbc6_rg.htm#xtocid33338

Maar hierbij staat kopen kopen kopen. Alleen bij onze routers zat ie erbij, moet dus wel ergens te krijgen zijn :-)

[ Voor 36% gewijzigd door raymonvdm op 19-12-2006 00:10 ]

Pagina: 1