Toon posts:

[XP] Tijdens XP setup herkent harddisk niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi beste tweakers,

Ik ben aardig vastgelopen met een nieuw systeem. Nieuw systeem in elkaar gezet, asrock conroe xfire sataII mobo 775 socket, met een E6400 en 2x1024 Gskill 5400 geheugen, Galaxy 7900 GS 256 MB, en 2 Seagate Barracudas 7200.10 250 GB.

Omdat ik wat had gelezen over een windows xp pro genuine ultimate edition, (zogenaamd getweaked e.d. rotzooi eraf, handige tweaks etc erop) heb ik deze 1 HDD laten formatteren, en zich daarop laten installeren. Nu zitten er een paar bugs in deze editie, en omdat ik qua snelheid in games enzo toch niets heb gemerkt, wil ik mijn nieuwe XP home erop gaan zetten.

Logischerwijs boot ik het systeem met de nieuwe CD erin, kies in de setup een nieuwe install, maar krijg een foutmelding: Er worden geen drives gedetecteerd. (terwijl hij tijdens de boot al wel herkend werd, sterker nog, der staat al een windows versie op enzo.) Wellicht een driver probleem dacht ik, een driver diskette gemaakt via mn mobo setup CD, en met F6 tijdens de XP setup laten installeren, maar dezelfde foutmelding verschijnt weer op mijn scherm. De drives worden niet herkend.

Mijn doel is dus om alles te formatteren, en zo weer opnieuw te beginnen met een vers systeem. Maar wordt alles wel gereset bij een format ? (controllers bvb?) En tweede vraag is waarom hij de HD's met de mobo meegeleverde drivers in de setup nog steeds niet herkent. De search levert me een hoop informatie, maar ben een leek wat dit betreft. bij voorbaat dank.

edit: Het vaakste kom je tegen dat het met een floppy de drivers via F6 installeren wordt opgelost, of een jumpersetting. Op die seagates zitten geen jumpers meer geloof ik, en die drivers die door de mobo setup op de floppy geschreven zijn kunnen toch niet anders dan de goede zijn neem ik aan..

Verder kreeg ik een bangmakende foutmelding op een soort blauwscherm dat ik mn schijven moet checken op virussen, als het de eerste keer is dat ik het scherm zie, opnieuw moet opstarten, en mn schijven eventueel kapot zijn en dat ik misschien mn controllers moet verwijderen enzo. Naja, goed. Misschien kan iemand hier wat mee. Ben erg benieuwd naar een oplossing!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 21:10 ]

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 17:00
Bij een format gooi je alleen de data van een partitie weg. Meer niet. Wil je je controller resetten, kijk dan of die via een jumper op je mobo te resetten zijn oid.

Daarnaast is een driver diskette via F6 laden een goeie optie, waarbij je ervan uit mag gaan dat je idd de juiste drivers voorgeschoteld krijgt. Wellicht twee verschillende sata controllers, en de driverdiskette gepakt voor de reguliere controller terwijl je disks aangesloten zitten op die ander (die door je uber-getweakte-en-toch-hikkende-xp wel standaard herkent wordt? )

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Staat in je BIOS geen virus-protection aan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Dreamstar schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:46:
Bij een format gooi je alleen de data van een partitie weg. Meer niet. Wil je je controller resetten, kijk dan of die via een jumper op je mobo te resetten zijn oid.

Daarnaast is een driver diskette via F6 laden een goeie optie, waarbij je ervan uit mag gaan dat je idd de juiste drivers voorgeschoteld krijgt. Wellicht twee verschillende sata controllers, en de driverdiskette gepakt voor de reguliere controller terwijl je disks aangesloten zitten op die ander (die door je uber-getweakte-en-toch-hikkende-xp wel standaard herkent wordt? )
In BIOS had ik nooit iets over virus protection gezien. Heb het nog even gecheckt, maar ik vind hier niets over, dus het lijkt me niet dat dit het probleem zou kunnen zijn.

In mn BIOS zie ik wel dat in mijn IDE Configuration, de "configure SATA as: AHCI" staat ingesteld, in plaatse van eventueel IDE of RAID. Is dit juist ?

Verder heb ik even gekeken of er een jumper op mn mobo zit om mn controller te resetten. Deze bestaat niet. (Heb dit moederbord: http://www.asrock.com/product/ConRoeXFire-eSATA2.htm) Hun faqs leveren in elk geval niets op.

Misschien de CMOS resetten? Ik geloof niet dat hier de controllers mee gereset worden.

@ Dreamstar "Wellicht twee verschillende sata controllers, en de driverdiskette gepakt voor de reguliere controller terwijl je disks aangesloten zitten op die ander." Deze zin begrijp ik niet zo goed. Kun je het misschien wat uitwijden ?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 22:25:@ Dreamstar "Wellicht twee verschillende sata controllers, en de driverdiskette gepakt voor de reguliere controller terwijl je disks aangesloten zitten op die ander." Deze zin begrijp ik niet zo goed. Kun je het misschien wat uitwijden ?
Sommige borden hebben 2 verschillende SATA-controllers. Hij vroeg zich dus af of je niet de diskette met F6 probeert te laden met de driver van de controller waar de HDD niet op zit aangesloten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 18 december 2006 @ 22:26:
[...]

Sommige borden hebben 2 verschillende SATA-controllers. Hij vroeg zich dus af of je niet de diskette met F6 probeert te laden met de driver van de controller waar de HDD niet op zit aangesloten.
Ah ok. Nee dat is het niet.

Verwijderd

Sorry hoor, maar heb jij wel de bijbehorende handleiding door gelezen?

Dan vooral vanaf bladzijde 48 doornemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 22:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb oem versies van mn HD's, en mn moederbord heeft een vrij beknopte handleiding, zie de asrock site overigens, waar hij in PDF formaat staat. Ik heb alles doorgelezen wat er in staat, maar dit zal inderdaad niet genoeg zijn. (EDIT: Mmm, mooi is dat, op de site staan er nog wat bladzijdes meer bij als in mijn boekje.. Sterker nog, ik heb heel hoofdstuk 3 niet. Inmiddels doorgenomen, maar weinig wijzer van geworden, behalve dat AHCI de juiste setting is)

Ik ben alle stappen nog eens aan het doornemen, en stuit op iets wat me onbelangrijk leek, maar wat misschien toch van belang is;

In de setup, na F6, en vervolgens S gedrukt te hebben, mag ik kiezen:

1. INTEL(R) 82801GR/GH SATA RAID Controller (Desktop ICH7R/DH Windows XP/2000)
2. INTEL(R) 82801GR/GH SATA AHCI Controller (Desktop ICH7R/DH Windows XP/2000)
3. INTEL(R) 82801FR SATA RAID Controller (Desktop ICH6R Windows XP/2000)

Ik heb geen voorkeur, maar aangezien iemand het net over meerdere controllers had begin ik te twijfelen. Zelfs als ik geen RAID setup wil kan ik toch RAID kiezen, hij zou hoe dan ook een harddisk toch moeten herkennen ?

EDIT: AHCI geprobeerd (optie 2, als de IDE config in de BIOS), en hij herkent direct beide harddisks |:( Ben nu aan het formatteren, dus alles zal in orde zijn. Ben nog steeds benieuwd naar een antwoord op mijn laatste vraag ?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 23:43 ]

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 17:00
Check even wat voor instelling je in je BIOS hebt.
Je kan je controller op Raid instellen, maar geen Raid set aanmaken. Dan werken je schijven gewoon als losse schijven. Het is mogelijk dat je dan met drivers voor een AHCI controller niet zoveel opschiet. Probeer idd de Raid optie eens. Je mobo heeft een ICH7 ding erop zitten, dus dan is de keuze voor nummer 1 niet zo ingewikkeld.
Pagina: 1