Ik heb een vreemd verschijnsel na een upgrade naar een 6800XT kaart. Helaas heb ik mijn oude AGP kaart niet meer en een andere monitor heb ik ook niet even bij de hand...dus het is even zoeken waar de fout zit. Het is geen typisch windows probleem: ook in de BIOS setup komt het verschijnsel voor.
Verschijnsel is dat de monitor op zwart springt als hij uit standby komt, soms uit 'monitor power save' en vrijwel altijd na het spelen van een game. De monitor geeft niet aan 'No Signal', beeld is gewoon zwart. Als ik de monitor een aantal keren aan en uit doe (soms drie keer, andere keren 12 keer waarbij het beeld steeds even een fractie zichtbaar wordt) verschijnt er uiteindelijk weer permanent beeld. Daarna even wat flikkerend beeld en hij doet het weer.
Laatste verschijnsel was vandaag dat het monitorbeeld een dikke zwarte band vertoont (die op een printscreen niet zichtbaar is) of het beeld tot de bovenste helft van het scherm wordt samengedrukt; door even van schermresoplutie te wisselen wordt het probleem weer opgelost.
Geprobeerd:
Andere drivers (verschillende Forceware series: 97, 90, 85): geen verschil
BIOS instellingen m.b.t. powersafe modi: geen oplossing
Monitor instellingen 'phase' aangepast: geen verschil
Andere VGA kabel: geen verschil
Installeren/deinstalleren ASUS Enhenced driver: geen verschil
Windows opnieuw geinstalleerd: geen oplossing
Met of zonden Asus Smartdoctor: geen verschil
Omstandigheden:
OS: Server 2003 SP1 (verse installatie) met alle updates qua drivers etc.
Monitor: Yakumo 17"SL TFT
Hulpprogramma: Asus SmartDoctor (alle voltages zijn gezond, GPU temp 60 gr., RAM 48 gr.) Enige opmerkelijke signalering is een te lage FB vddq (RAM spanning) zie plaatje:
Kan dit de oorzaak zijn (en dus de voeding)?
Config:
Voeding 350 watt (12v geeft in MBM 11.92v aan)
P4e 2.8 Prescott, Asus P4S800D (SiS chipset), meest recente AGP driver.
1 Gb RAM
1x PATA HDD, 1x SATA HDD
2 USB devices aangesloten (102 Mw aan stroomverbruik)
1x PATA DVD-RW
1x TV kaart (Leadtek)
Wie kan mij vertellen of ik het probleem nu moet zoeken bij de monitor, voeding of de grafische kaart? Of ligt het aan de ACPI? Enerzijds verdenk ik de 6800XT (die heeft weleens last blijkens de artikelen van BSS), maar anderzijds vind ik het dan raar dat door de monitor een paar keer aan en uit te zetten er weer beeld komt: dit heeft toch geen enkele interactie met de grafische kaart?
Verschijnsel is dat de monitor op zwart springt als hij uit standby komt, soms uit 'monitor power save' en vrijwel altijd na het spelen van een game. De monitor geeft niet aan 'No Signal', beeld is gewoon zwart. Als ik de monitor een aantal keren aan en uit doe (soms drie keer, andere keren 12 keer waarbij het beeld steeds even een fractie zichtbaar wordt) verschijnt er uiteindelijk weer permanent beeld. Daarna even wat flikkerend beeld en hij doet het weer.
Laatste verschijnsel was vandaag dat het monitorbeeld een dikke zwarte band vertoont (die op een printscreen niet zichtbaar is) of het beeld tot de bovenste helft van het scherm wordt samengedrukt; door even van schermresoplutie te wisselen wordt het probleem weer opgelost.
Geprobeerd:
Andere drivers (verschillende Forceware series: 97, 90, 85): geen verschil
BIOS instellingen m.b.t. powersafe modi: geen oplossing
Monitor instellingen 'phase' aangepast: geen verschil
Andere VGA kabel: geen verschil
Installeren/deinstalleren ASUS Enhenced driver: geen verschil
Windows opnieuw geinstalleerd: geen oplossing
Met of zonden Asus Smartdoctor: geen verschil
Omstandigheden:
OS: Server 2003 SP1 (verse installatie) met alle updates qua drivers etc.
Monitor: Yakumo 17"SL TFT
Hulpprogramma: Asus SmartDoctor (alle voltages zijn gezond, GPU temp 60 gr., RAM 48 gr.) Enige opmerkelijke signalering is een te lage FB vddq (RAM spanning) zie plaatje:
Kan dit de oorzaak zijn (en dus de voeding)?
Config:
Voeding 350 watt (12v geeft in MBM 11.92v aan)
P4e 2.8 Prescott, Asus P4S800D (SiS chipset), meest recente AGP driver.
1 Gb RAM
1x PATA HDD, 1x SATA HDD
2 USB devices aangesloten (102 Mw aan stroomverbruik)
1x PATA DVD-RW
1x TV kaart (Leadtek)
Wie kan mij vertellen of ik het probleem nu moet zoeken bij de monitor, voeding of de grafische kaart? Of ligt het aan de ACPI? Enerzijds verdenk ik de 6800XT (die heeft weleens last blijkens de artikelen van BSS), maar anderzijds vind ik het dan raar dat door de monitor een paar keer aan en uit te zetten er weer beeld komt: dit heeft toch geen enkele interactie met de grafische kaart?
[ Voor 7% gewijzigd door Edgarz op 19-12-2006 23:53 ]