[GRUB] Linux/Windows start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 11:32
Hallo,

vorige week heb ik besloten om geleidelijk over te stappen naar Linux, dus heb ik SuSE 10.1 geinstalleerd, naast mijn WinXP installatie. Dat werkte allemaal prima, tot vanavond...
Ik heb vanmiddag nog de pc kunnen opstarten, heb in Linux gewerkt, alles zonder problemen. Na een tijdje heb ik de pc opnieuw opgestart in Windows om wat op te ruimen.
Omdat ik een partitie wilde veranderen had ik PartitionMagic opgestart, deze gaf bij mijn harde schijf waar ik van opstart aan dat deze "BAD" was. Had ik al eens eerder gehad, leek me geen probleem. Ik kon namelijk nog gewoon alle bestanden bekijken, openen en wijzigen. Vervolgens niks in PM gedaan.
Toen starte ik de pc opnieuw op omdat ik klaar was in Windows en het een en ander in Linux wilde doen.

Maar helaas, het enige wat ik krijg is een scherm van GRUB, en ik heb geen idee hoe ik nu weer verder kan! Ik hoop dat jullie hierbij kunnen helpen :)
Ik heb al even gezocht, en zag vervolgens dat "grub-install" uitvoeren misschien zou werken. Dit heb ik nog niet gedaan omdat ik niet weet wat de consequenties zijn. Als iemand dat weet dan hoor ik dat graag.

Ik typ dit nu onder Knoppix, en ik kan alle bestanden op zowel mijn Windows-partitie als mijn Linux-partitie gewoon bekijken. Het is dus niet zo dat mijn harde schijf kapot is o.i.d.
Mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik het wel.

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Full-stack webdeveloper in Groningen

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Wat er gebeurd is is dat grub die in de main boot record van je harde schijf geinstalleerd is op de een of andere manier (door Partition Magic waarschijnlijk) is aangetast. Vanuit Knoppix een grub-install uitvoeren kan geen kwaad en als het goed is verhelpt dit inderdaad je probleem. Om ervoor te zorgen dat hij grub in de oude staat herstelt zou ik het commando op de volgende manier uitvoeren:
code:
1
grub-install --root-directory /mnt/boot

Waarbij /mnt/boot de normale boot partitie is die je in SuSE gebruikt. Deze moet je dan eerst mounten in Knoppix.

• Spinal
Oke, bedankt voor de geruststelling dat dat gewoon kan :)
Vanuit Knoppix heb ik geen schrijfrechten voor de betreffende map, dus ik zal even kijken of dat wel werkt als ik de pc opnieuw opstart.
-edit-
Niet dus, vanuit grub kan ik niet grub-install uitvoeren (vrij logisch), wel het commando "install" maar ook grub geeft aan geen schrijfrechten te hebben.
Is er een manier om Knoppix of grub schrijfrechten te geven?

-edit 2-
Ik kom net dit tegen: http://www.linuxforums.or...e/61594-need-fix-mbr.html
Windows cd heb ik nog wel liggen, maar als ik fixmbr van Windows uitvoer, kan ik Windows dan nog wel opstarten?
Dit ziet er op zich ook wel goed uit: http://linuxhelp.blogspot...corrupt-mbr-and-boot.html
maar bij de laatste stap (grub-install /dev/hda7) krijg ik de volgende foutmelding:
/dev/hda7: Not found or not a block device
Nou zie ik hier: http://ubuntu.wordpress.com/2005/10/20/backing-up-the-mbr/ het volgende staan: "The reason that you get a “Not found or not a block device.” when trying to run grub-install /dev/hdx or sdx is because after you chroot to /mnt/temp, the /dev you are referring to is on your defunct filesystem, therefore it is not active."
Klinkt logisch, maar als ik niet chroot krijg ik wederom de "Permission denied" foutmelding...

[ Voor 87% gewijzigd door Spinal op 18-12-2006 22:30 ]

• Spinal
*schopje*
Opstarten van de SuSE dvd geeft wel de "rescue system" mogelijkheid, en ik kan dan grub-install uitvoeren, maar in dit geval krijg ik een melding van een "read-only filesystem", oftewel: ik kan niks :(
Alle hulp is welkom, want van elke keer Knoppix opstarten word ik niet echt blij...

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
-knip-
/me Drgn zat met z'n gedachten heel ergens anders

Overigens kun je na een fixmbr juist windows booten, maar blijf je wat Linux betreft volgens mij met hetzelfde probleem zitten.

Weet je trouwens zeker dat je root-rechten hebt? En je bent ook zeker van /dev/hda7? Wat mount je precies op /mnt/temp ?

[ Voor 103% gewijzigd door Drgn op 20-12-2006 03:04 ]

Leave the gun, get the canoli

• Spinal
Drgn schreef op woensdag 20 december 2006 @ 02:47:
Overigens kun je na een fixmbr juist windows booten, maar blijf je wat Linux betreft volgens mij met hetzelfde probleem zitten.
Daar ben ik ook bang voor, vandaar dat ik het nog niet heb uitgeprobeerd...
Weet je trouwens zeker dat je root-rechten hebt?
Vanuit Knoppix dus niet, vanuit grub weet ik het niet zeker. Kan ik dat vanuit grub zien?
En je bent ook zeker van /dev/hda7? Wat mount je precies op /mnt/temp ?
Niet 100%, ik zit nu niet thuis dus ik kan het op dit moment niet bekijken. Hier: http://linuxhelp.blogspot...corrupt-mbr-and-boot.html stond dat je met "fdisk -l" de partities kon bekijken. Hier stonden 2 Linux partities en 1 Linux-swap. Het leek mij logisch dat de eerste van die twee partities de boot-partitie is, dus hda7. De ander, hda8 heb ik dacht ik ook al geprobeerd, maar met hetzelfde effect.
Ik kan nu dus ook niet bekijken wat ik precies op /mnt/temp mount, dat zal ik vanmiddag even opzoeken.

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:23
Zoiets heb ik volgens mij ook ooit gehad met suse 10.0, toen kreeg ik ook een grub fout iets in de zin van grubloader fout. Ik had toen cd1 er ingestopt en de optie van repair aangeklikt en toen het repairen klaar was deed suse/windows het weer.

• Drgn
  • Niet online
root rechten krijg je in SUSE volgens mij door 'su' te geven. Dat moet je, denk ik, eerst doen voordat je grub-install probeert (sorry, ik ben geen SUSE gebruiker en ook geen doorgewinterde Linux gebruiker dus ik gok hier en daar wat).

Als het om je eerste partitie gaat, dan is hda7 waarschijnlijk niet goed (tenzij dat een SUSE 'feature' is):

Je eerste schijf is hda, je tweede schijf (of CD/DVD-rom) is hdb, etc.
De eerste partitie op je eerste schijf is hda1, de tweede hda2, etc.
(de derde partitie op je tweede schijf is dus hdb3).

Dus tenzij je zeven partities op je hdd hebt staan is hda7 niet goed. Maar goed, je hebt 'fdisk -l' gedraaid, dus jij kan het weten, het zou er letterlijk moeten staan in de eerste kolom. In de kolom 'boot' staat een sterretje bij de bootable partities. Die moet je hebben.

Overigens worden hier heel snel conclusies getrokken. Je zegt dat je tot grub komt, en niet verder. Meestal als er bij mij (ubuntu) iets overhoop ligt in de opstart procedure, dan probeert Grub de standaard boot optie uit en krijg ik vervolgens foutmeldingen in de trant van 'unknow block device' en 'kernel panic'. Hoe zit dat bij jou precies?

• Spinal
Drgn schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:52:
root rechten krijg je in SUSE volgens mij door 'su' te geven. Dat moet je, denk ik, eerst doen voordat je grub-install probeert (sorry, ik ben geen SUSE gebruiker en ook geen doorgewinterde Linux gebruiker dus ik gok hier en daar wat).
Ik zal me nog wat meer moeten inlezen, ik had geen idee wat 'su' deed :X
Als het om je eerste partitie gaat, dan is hda7 waarschijnlijk niet goed (tenzij dat een SUSE 'feature' is):

Je eerste schijf is hda, je tweede schijf (of CD/DVD-rom) is hdb, etc.
De eerste partitie op je eerste schijf is hda1, de tweede hda2, etc.
(de derde partitie op je tweede schijf is dus hdb3).

Dus tenzij je zeven partities op je hdd hebt staan is hda7 niet goed. Maar goed, je hebt 'fdisk -l' gedraaid, dus jij kan het weten, het zou er letterlijk moeten staan in de eerste kolom. In de kolom 'boot' staat een sterretje bij de bootable partities. Die moet je hebben.
Bedankt voor ook deze uitleg :)
Mijn schijfindeling is als volgt:
/dev/hda1 NTS (bootable)
hda2 W'95 ext'd
hda5 NTFS
hda6 Linux swap
hda7 Linux
hda8 Linux

Dit klopt geloof ik wel, ik heb op die schijf inderdaad 2 Windows partities en ik had 2 Linux partities aangemaakt. Blijkbaar is er nog een derde voor de Linux swap. Maar goed, zo staat het er, dus zou het echt /dev/hda7 moeten zijn... Maar daar staat geen * bij en is dus niet (meer?) bootable.
Wat op mij ook enigzins vreemd overkomt is dat hda3 en hda4 "missen", geen idee of dat nog wat uitmaakt...
Overigens worden hier heel snel conclusies getrokken. Je zegt dat je tot grub komt, en niet verder. Meestal als er bij mij (ubuntu) iets overhoop ligt in de opstart procedure, dan probeert Grub de standaard boot optie uit en krijg ik vervolgens foutmeldingen in de trant van 'unknow block device' en 'kernel panic'. Hoe zit dat bij jou precies?
Ik krijg geen foutmeldingen, alleen een grub-scherm zoals je dat ook ziet als je het in de console zou uitvoeren. Via de "rescue mode" op de SUSE-dvd kom ik ook in de console uit, en als ik dan (na su uitgevoerd te hebben) grub-install uitvoer krijg ik de melding "cannot create directory '/boot/grub': read-only filesystem"

• Drgn
  • Niet online
Maar daar staat geen * bij en is dus niet (meer?) bootable.
Ik zit net bij mezelf te kijken, maar ik heb ook alleen een '*' bij m'n windows schijf staan..misschien dat daar het probleem dan niet zit, maar als je het wilt checken, doe dan het volgende:

verkrijg root rechten met 'su',
doe 'fdisk /dev/hda',
geef 'a' (toggle bootable flag),
kies je partitie: 7 (in jouw geval),
geef 'w' (write and exit)

Dit zou overigens ook met Partition Magic moeten kunnen, of kijk hier als je het met fdisk vanuit Windows wilt doen.

Had je trouwens de howto's waar je naar linkt al geprobeerd met root rechten? Kan wel eens de oplossing zijn.

• Spinal
Drgn schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:24:
[...]

Ik zit net bij mezelf te kijken, maar ik heb ook alleen een '*' bij m'n windows schijf staan..misschien dat daar het probleem dan niet zit, maar als je het wilt checken, doe dan het volgende:

verkrijg root rechten met 'su',
doe 'fdisk /dev/hda',
geef 'a' (toggle bootable flag),
kies je partitie: 7 (in jouw geval),
geef 'w' (write and exit)

Dit zou overigens ook met Partition Magic moeten kunnen, of kijk hier als je het met fdisk vanuit Windows wilt doen.

Had je trouwens de howto's waar je naar linkt al geprobeerd met root rechten? Kan wel eens de oplossing zijn.
haha, leuk, PM/fdisk vanuit Windows :+ (mocht niks werken dan kan ik het nog proberen)
Ik heb net je suggestie geprobeerd, maar het leverde niks op. Ik zag nu wel een tekst staan die er volgens mij eerder niet stond: "Partition table entries are not in disk order". Ik ga het dus ook nog even met hda8 proberen (kan geen kwaad toch?), misschien dat daar de fout wel zit.
Iig bedankt voor de suggestie! :)

-edit-
hda8 is het niet, in Knoppix staan er maar 2 mappen: "lost+found" en een map waar het bureaublad en wat andere dingen in staan. Het moet dus echt hda7 zijn, maar dat werkt dus niet...
Misschien is het dan toch de enige mogelijkheid om eerst Windows weer te laten werken en het dan vanuit Windows te regelen :/

[ Voor 12% gewijzigd door Spinal op 21-12-2006 16:55 ]

• Spinal
*nog een schopje*

Ik weet niet hoe, maar inmiddels zie ik met "fdisk -l" bij /dev/hda7 een sterretje staan. Ik heb het ook voor elkaar gekregen om /dev/hda7/boot/grub/menu.lst schrijfrechten voor alle gebruikers te geven zodat ik in Knoppix dingen kan veranderen mocht dat nodig zijn.
Dus bij deze mijn menu.lst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# Modified by YaST2. Last modification on di dec 12 20:08:49 UTC 2006
color white/blue black/light-gray
default 0
timeout 8
gfxmenu (hd0,7)/boot/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title SUSE Linux 10.1
    root (hd0,7)
    kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda8 vga=0x31a    resume=/dev/hda7  splash=silent showopts
    initrd /boot/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
title Windows
    chainloader (hd0,0)+1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Veilige modus -- SUSE Linux 10.1
    root (hd0,7)
    kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda8 vga=normal showopts ide=nodma apm=off acpi=off noresume nosmp noapic maxcpus=0 edd=off 3
    initrd /boot/initrd

Hier staat dus bij SUSE root (hd0,7) en root=/dev/hda8, is het normaal dat de getallen anders zijn?

Verder merkte ik net nog wat geks: gister zei ik dat op /dev/hda8 2 mappen stonden, maar een paar minuten geleden zat ik hda8 met maar 1 map: boot, met daarin een map grub, met daarin het bestand device.map
Als ik daar nu weer kijk zie ik weer de 2 mappen van gister. Ik ben nou kwijt of ik net wel in de zelfde map zat of dat ik iets anders heb gedaan...

Ik hoop dat iemand nog een briljante suggestie heeft, zo niet dan ga ik morgen met de Windows-cd de MBR "herstellen" en dan vanuit Windows met Partition Magic of fdisk hopelijk echt herstellen.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-02 17:58

Robtimus

me Robtimus no like you

Drgn schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:52:
Dus tenzij je zeven partities op je hdd hebt staan is hda7 niet goed.
Offtopic, maar logische partities worden genummerd vanaf hdX5 en verder. Als je alleen maar 1 extended partitie hebt dan is hda7 dus je derde partitie, niet de zevende.

hdX1-4 zijn de primaire en extended partities (meer dan 4 zijn ook niet mogelijk). Alles erboven is logisch.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Drgn
  • Niet online
Offtopic, maar logische partities worden genummerd vanaf hdX5 en verder.
Weer wat geleerd. :P
Ik weet niet hoe (..)
Heb je nadat je 'fdisk /dev/hda' hebt gedaan al eens gekeken onder 'm'? Daar zie je alle opties, dat zou moeten verklaren wat er is gebeurd. Overigens zou je 'sterretje' bij hda8 moeten staan volgens je menu.lst (maar zoals ik al zei, waarschijnlijk maakt het weinig verschil).
Hier staat dus bij SUSE root (hd0,7) en root=/dev/hda8, is het normaal dat de getallen anders zijn?
De een begint bij 0 met tellen, de ander bij 1. Klopt dus.
Verder merkte ik net nog wat geks: gister zei ik dat op /dev/hda8 2 mappen stonden, maar een paar minuten geleden zat ik hda8 met maar 1 map: boot, met daarin een map grub, met daarin het bestand device.map
Als ik daar nu weer kijk zie ik weer de 2 mappen van gister. Ik ben nou kwijt of ik net wel in de zelfde map zat of dat ik iets anders heb gedaan...
Ben je aan het chrooten en mounten geweest vanuit Knoppix? Waarschijnlijk haal je dan de mappen op je hdd en de Knoppix cd door elkaar.

Maar ik begrijp dus dat een grub-install niet werkt? Je zegt immers de rechten op menu.lst veranderd te hebben (wat ik voor de lange termijn een slecht idee vind), dus je weet nu hoe je je hdd kunt benaderen?

[ Voor 22% gewijzigd door Drgn op 22-12-2006 14:06 ]

Pagina: 1