Toon posts:

PC schoolwerk, webdesign. Max. €500,-

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik ben momenteel hard op zoek naar een PC (alleen kast).
Ik gebruik deze PC eigenlijk alleen maar voor schoolwerk en webdesign (ASP.NET en PHP) en heel af en toe om wat onzin te programmeren. Dit is dus niet zo zwaarbelastend voor de PC (maar wel voor de 1GHz AMD Athlon PC die ik momenteel bezit).
Ik wil echter maximaal €500,- aan mijn PC besteden.

Omdat ik wat betreft hardware een volledige noob ben vond ik het wel een goed idee om jullie te vragen wat jullie vonden van de PC die ik na veel wikken en wegen in elkaar heb gezet op Alternate:

Asus P5V-VM DH (Socket 775)
Maxtor DiamondMax 10 (250GB)
Teac Floppydrive + 7in1 cardreader
Midi Tower MS-TECH LC-30
DVD-drives IDE LG GDR-8164B
Intel® Pentium® 4 541 (Socket 775)
2x Silverstone FN82 koelers
Buffalo 1 GB DDR2-533

Totaalbedrag:
€ 430,80

Ik heb een beetje geprobeerd om met geheugen en processor een beetje hoog te zitten. Ik wil niet een al bijna verouderd systeem kopen.
Daarnaast heb ik een 64-bit processor ingebouwd (om evt. 64-bit software te kunnen draaien). Bij de andere dingen heb ik voornamelijk een beetje op mijn budget gelet, en veel vergeleken. Om te zorgen dat ik niet over de € 500,- heen zou komen.
Wat vinden jullie van deze samenstelling? Wat zouden jullie zelf doen, gezien mijn wensen?

Hartelijke groet,
JW

Verwijderd

als je deze computer voor wat programmer werk wilt gebruiken, investeer dan vooral in een goed toetsenbord. verder goede configuratie, je zou alleen nog een stillere proccessor koeler er bij kunnen halen aangezien je nog wat geld overhoudt.

denk wel dat je voor 64bit programma's je ook een 64bit besturings-systeem moet draaien.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Waarom geen AMD? Volgens mij veel beter voor deze toepassingen, en meer prestaties voor minder geld.

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste snap ik.
Verder heb ik momenteel al het beste toetsenbord wat ik ooit gehad heb. Een logitech die schuin naar boven oploopt.

Vind je de samenstelling ok? Of zou jij bepaalde dingen toch nog anders doen gezien mijn wensen?

Ik heb trouwens net nog even op de site van intel zelf gekeken. En de CPU die ik geselecteerd heb ondersteund EM64T (http://www.intel.com/prod...number/chart/pentium4.htm). Na even te zoeken zag ik op wiki dat dit een teken was dat het 64-bit applicaties ondersteund. Echter op wikipedia wordt beweerd dat 32-bit applicaties een stuk tragen zouden draaien op deze processor (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/EM64T). Is dit waar en wat zou je me dan aanraden?

Verwijderd

Topicstarter
Waarom geen AMD?
Wel: De AMD's die op Alternate werden aangeboden kwamen niet boven de 2,4 GHz uit... Dat vond ik nog niet bepaald veel...

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
AMD was toch altijd goed op het gebied van gamen en intel processoren juist van het verwerken van films en foto's? Toch zou je idd voor een AMD 4000+ kunnen gaan voor een kleine meer prijs. Voor de rest ziet het er goed uit volgens mij.

@hierboven: Je moet niet naar de GHz kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 18-12-2006 20:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:56:
De AMD's die op Alternate werden aangeboden kwamen niet boven de 2,4 GHz uit... Dat vond ik nog niet bepaald veel...
Tegenwoordig kan je processoren bijna niet meer vergelijken op de kloksnelheid, voor intel/amd zou ik naar de modelrating kijken.

Verwijderd

SOEPSTENGEL13 schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:00:
AMD was toch altijd goed op het gebied van gamen en intel processoren juist van het verwerken van films en foto's? Toch zou je idd voor een AMD 4000+ kunnen gaan voor een kleine meer prijs. Voor de rest ziet het er goed uit volgens mij.

@hierboven: Je moet niet naar de GHz kijken.
Bloep

Met de Core 2 Duo is Intel op alle gebieden het snelste.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:28

aex351

I am the one

Probeer toch voor de E6300 minimaal te gaan indien je budget dat toelaat.

< dit stukje webruimte is te huur >

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
ghzen maakt eigenlijk bijna niks meer uit, ik zou proberen een core2duo E6300 te nemen en anders een amd.
de processor die je nou hebt is echt uit de tijd en te oud.

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:46

aerofreak

Steve Jobs

Afbeeldingslocatie: http://i95.photobucket.com/albums/l140/aeropiet/syteempje.jpg

is dit niks :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Nap

whiplash1990 schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:22:
ghzen maakt eigenlijk bijna niks meer uit, ik zou proberen een core2duo E6300 te nemen en anders een amd.
de processor die je nou hebt is echt uit de tijd en te oud.
Het is natuurlijk een beetje te kortzichtig om te denken dat deze uit de tijd is, dat komt alleen omdat er nieuwere op de markt zijn. Daarnaast kan je met elke processor met een rating van 3000+ erg goed dingen doen die TS wil.
Ook is het zonde om een derde van je budget uit te geven aan een processortje

Onderste voorstel ziet er trouwens prima uit :)

Verwijderd

ik zou wel even DDR nemen ipv DDR2 :) of is dit gewoon pc4300 ram? dan heb ik niks gezecht.

ik zou ook voor een iets snellere gaan, neem een 2e hands 3700/4000+ op V&A voor 80 euro of koop een nieuwe, want deze processor is inderdaad best oud !.

en als je tog geen games doet, neem een mobo met onboard videokaart :), scheelt weer 58 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 20:58 ]

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

bedankt :P maar er valt natuurlijk nog wat aan te sleutelen je kan bijvoorbeeld ook iets doen met een opteron 144/146 s939 maar das weer oud, wel snel :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• skelleniels
  • Laatst online: 30-01 22:41
Antec Sonata II, Zwart € 112,59
TwinMos Memory, 1024 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 1 x € 93,78
Seagate DiamondMax 21, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 € 69,50
NEC AD-7173, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 31,73
Asus M2V-TVM € 54,18
AMD Athlon 64 X2, 3800+, Socket AM2, Boxed € 125,89

Totaal 487.67 euro(hier komen nog verzendingskosten bij, maar zal wel niet boven de 500 komen als je het tenminste zelf in mekaar steekt)

Wat denk je hiervan: voldoende cpukracht, voldoende geheugen. En daar je in je TS voor 250 GB nam, nam ik aan dat je hiermee voldoende hebt.

Waarom dit systeem beter is dan van aerofreak: er zit een dualcore cpu in(eigenlijk 2*3200) en een grotere harde schijf. Jammer dat een C2D niet in het budget past, maar goed.

[ Voor 13% gewijzigd door skelleniels op 18-12-2006 23:29 ]

http://specs.tweak.to/16567

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

offtopic:
je hoort mij ook niet zeggen dat dit goed is zoals ik al eerder aangaf er kan aan gesleuteld worden want gooi de DVD speler er uit en de videokaart en koop een eits ander mobo en dan heb je geld ja voor een 3800 x2

dit is niet als flame/ troll bedoelt hoor }:O

maar dat ziet er idd beter van jouw dualcore is de toekomst voor vele dingen behalve voor games :/

~Leonardo Da Vinci~

• b00ster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-10-2025
:) Voor €500 kan je wel een leuke pc samenstellen... Kijk eens op perfect-systems.nl daar haal ik al mijn hardware ook...

[ Voor 74% gewijzigd door b00ster op 19-12-2006 08:36 ]

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Gebruik de BBG was nog vergeten te melden :/

~Leonardo Da Vinci~

Verwijderd

Topicstarter
Even een klein vraagje: Wat is uberhaupt het voordeel van dualcore?
Je kunt dan misschien meerdere taken te gelijk uitvoeren, maar volgens mij maakt het niet uit of je twee taken met een dual-core 2GHz processor of met een gewone processor doet. Het lijkt mij dat beide taken bij elkaar in totaal evenveel processortijd nodig hebben...

Ik heb naar aanleiding van jullie tips even een nieuwe PC in elkaar gezet:
Moederborden Socket AM2 - GigaByte M51GM-S2G
Harddisks 3,5 inch SATA - Maxtor DiamondMax 10 (250GB)
Floppy-drives - Teac Floppydrive + 7in1 cardreader
Behuizingen Midi Tower - MS-TECH LC-30
CPUs Socket AM2 - AMD Athlon™ 64 X2 4200+
Koelers - 2x Arctic-Cooling Fan 8L
Wireless LAN - Asus WL-138G Encore WL125
Geluid - Speakers MS-TECH LD-1000
DVD-reWriters Serial-ATA - Samsung SH-S183A
Geheugen - Buffalo 1 GB DDR2-800

Totaalbedrag: € 630,-

Zonder extra's zoals netwerk e.d. kom ik zo'n €100,- lager uit.

Wat vinden jullie van deze configuratie? Een stuk beter?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2006 17:11 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 20:37
Ja maar bij een dual core worden ze verdeeld, zodat een core zich bezig kan houden met 1 taak en de ander met de andere taak.

Even een voorbeeldje. Je wilt Counter Strike spelen en tegelijk muziek luisteren. Dan kan 1 core zich toespitsen op Counter Strike en de ander op het muziekprogramma wat je draait.

Verder zullen ook steeds meer spellen en applicaties in de toekomst (lees 2007/2008) zich gaan ontwikkelen voor dualcore waardoor ze sneller worden. Madtracker kan dit bijvoorbeeld nu al in de beta. Mijn oom kon met zijn P4 3.0Ghz niet meer uit de voeten, maar zijn AMD Athlon X2 3800+ kon dit nog gemakkelijk aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een derde PC gebouwd. Gebaseerd op de 2e versie de specificaties hiervan zijn deze:

Moederbord: GigaByte M51GM-S2G
Harddisks 3,5 inch SATA: Maxtor DiamondMax 17 (250GB)
Teac Floppydisk + 7in1 cardreader
Behuizing: MS-TECH LC-30
CPU: AMD Athlon™ 64 X2 4600+
Koelers: 2x Arctic-Cooling Fan 8L
WLAN: Asus WL-138G Encore WL125
Speakers: MS-TECH LD-1000 (5.1).
DVD-reWriter SATA: Samsung SH-S183A
Geheugen DDR2-800: Buffalo 1 GB DDR2-800

Deze komt overigens op € 644,95 uit. Zonder extra's kom ik op zo'n €100,- minder net als bij de vorige

Als jullie zouden moeten kiezen. Welke van de drie zouden jullie kiezen, en waarom?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2006 17:33 ]

• Wapster
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-01 18:37
Ik snap eigenlijk niet waar je een dualcore voor nodig hebt, als je alleen wat webdesign doet? Je kan het dan veel goedkoper houden op een single core toch?

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
Misschien was het kort door de bocht van mij maar die Pentium 4 is echt oud, dan kon hij beter een amd kopen zo bedoelde ik het omdat amd's dan beter presteren en nieuwer zijn. voor ongeveer dezelfde prijs.
Hij heeft echt geen dikke dual core nodig, als hij het geld er aan wil uit geven kan hij dat doen dan gaat zijn pc wat langer mee, maar aangezien hij dat niet wil heeft hij niet zo veel aan een pc die 150 euro boven zijn budget is.

Verwijderd

LOL, de btw komt nog over de verzendkosten heen. lekkere camouflage. Staat bij de verzendkosten in onze shop database wel die 19% eroverheen?

back ontopic.

Amd is volgensmij ook veel beter in dit prijzengebied, tenzij je extra geld uit trekt voor een E6300 intel, maar dan is je processor veel beter dan de rest.

Verwijderd

juist voor webdesign is dual-core een zege.

webdesign is niet alleen maar typewerk hoor. ik heb meestal een dozijn programma's aanstaan als ik bezig ben een website te bouwen. vooral photoshop is een beruchte. echt als ik mocht kiezen zou ik een voor een 8-core Pentium2 gaan met 2gigabyte ram. waarom omdat veel van deze programma's niet echt veel vragen maar wel allemaar tegelijk. het systeem wordt er gewoon veel sneller, en het reageert gewoon sneller met een dualcore. jammergenoeg wordt de pentium2 niet meer gemaakt.

en aangezien de topicstarter geen zware applicatie's wil draaien(games) en een zeer beperkt budget heeft is zo'n oude pentium-D 8xx serie's die intel nou voor dumpprijzen kwijtmoet helemaal geen slechte keuze.

maar als de topicstarter ook nog van plan is om met een jaartje of 2 een proccessor te upgraden dat is het wel aanteraden om of voor een socket AM2(AMD) danwel socket 775(INTEL) te gaan. let wel op dat als je voor intel gaat je dan wel een moederbord koopt dat een 1066 of 1333mhz frontside bus koopt omdat alle nieuwe intel proccessoren die snelheid nodig hebben. zelf zou ik over 3 jaar dan gewoon een nieuwe computer kopen mocht deze dan al te oud zijn(wat ik betwijfel.)

core2 duo is gewoon te duur. de goedkoopste core2duo is 155 euro, terwijl de pentium-D 805 slechts 84 euro kost en veel beteer aansluit op wat de topicstarter will.

voor AMD is de Athlon X2 3800+ voor 110 euro, bij univendi dan, een aanrader.

Verwijderd

In jou budget kan je opzich wel een c2d kwijt zonder extratjes, je komt dan net boven de 500 euro uit met dit systeem,

AOpen H420B, Zwart € 54,82
(Met 300w voeding en zwart is altijd netjes)

Intel Core 2 Duo (Allendale), E6300, Socket 775, Boxed € 167,93
(Boxed dus met cooler)

OEM DDR2 SDRAM, 1024 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 1 x € 93,78
(Loopt syncroon met de processor, mocht je willen overklokken dan kan je altijd nog pc 5300 nemen voor een paar euro meer)

Asus P5L-MX Intel 945G 1,066 GHz DDRII € 74,38
(ziet er degelijk uit kwa features voor deze prijs, 6kanaals geluid gbit lan e.d)

Samsung Spinpoint, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 € 71,26
(Leek me voldoende samsungs schijnen ook lekker stil en betrouwbaar te zijn)

Asus EN7300TC256/TD, 64 MB, DDR, PCI Express x16 € 39,38
( Toch iets meer power dan zon intel media geval, kan altijd handig zijn ivm vista en dual monitor setup)

NEC AD-5170, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 28,61
(Nec goede ervaringen mee, maar alles kan hier natuurlijk)

Asus WL-138G v2 € 20,69
Apacer 15-in-1 card reader, Zwart € 9,52

Dit is trouwens een mATX kast + moederbord een lekker klein systeem dus, en de videokaart is nogsteeds onboard dus je kan eventueel die geforce weglaten.

Totaal € 560,81 bij www.azerty.nl.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2006 12:09 ]

• skelleniels
  • Laatst online: 30-01 22:41
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 01:04:

Asus EN7300TC256/TD, 64 MB, DDR, PCI Express x16 € 39,38
( Toch iets meer power dan zon intel media geval, kan altijd handig zijn ivm vista en dual monitor setup)

Totaal € 560,81 bij www.azerty.nl.
Haal die videokaart daar toch uit, spaar je weer 40 euro uit, onboard is echt genoeg voor webdesign en wat schoolwerk. Ik doe webdesign op pentium 3 866 mhz met 8 MB onboard in laptop. Ik merk kwa beeldkwaliteit niets verschil met mijn core2duo en geforce 8800 gtx. Behalve in snelheid dan, maar daar heeft die videokaart niets mee te maken

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1