Toon posts:

C: windows Xp D: Windows Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds korte tijd Windows vista geinstalleerd op mijn D scijf, op C draait gewoon nog Xp. Nu wil ik eigenlijk van Xp af en volledig op Vista gaan draaien. Is het mogelijk dat ik de C schijf geheel leeg maak (formateren lukt niet maar kan volgens mij wel met shift = Delete wel alles er af gooien) Kom ik dan niet in de problemen met opstarten. Heb nu als ik opstart de keus tussen Vista en Xp. Maar volgens een vriend van me kan het zo zijn als ik C: leeg maak ik niet meer kan booten. Doordat de boot ini op c staat. Begrijp hier eerlijk gezegd niet zoveel van maar ik geloof hem als hij dat zegt.

Als ik trouwens in Xp cmd uitvoert in ik zeg format c: dat krijg ik de vraag of ik de gekoppelde bestanden wil ontkoppelen als ik dan op ja zou drukken kan ik wel c: formateren. Maar ik wil eerst zeker weten dat ik dan nog wel Vista kan opstarten.

Alvast bedankt

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
Als het goed is boot XP met de Vista bootloader, dus gewoon in Vista rechtermuisknop op de partitie waar XP op staat en formatteren die handel.

Vermelding van XP in de bootloader valt altijd nog in Vista aan te passen.

[ Voor 25% gewijzigd door Kaspers op 18-12-2006 18:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat kan dus niet als ik in Vista zeg dat hij de C: schijf moet formateren dan krijg ik de melding dat ik hier geen rechten toe heb, terwijl ik in alles beheerder ben. (heb alles al ingesteld zodat ik volledig beheer heb)

• Kaspers
Ik werk zelf niet meer met Windows, maar kun je niet ownership krijgen over die partitie onder Vista ?
En anders ff met een opstart floppy booten met format.com, en format C:\ uitvoeren (wel eerst ff dir /w uitvoeren onder C:\ om er zeker van te zijn dat je de juiste partitie ervoor hebt), want format C:\ IN XP gaat niet werken natuurlijk :p.

Verwijderd

Topicstarter
ok heb nu dus de volledige rechten van mijn cpu dus ook van de c: schijf. Kreeg wel de medling van dat ik geen toegang krijg tot c: boot. Betekent dit dan dat de computer boot van c: ? en krijg ik hier dan geen problemen mee als ik c: formateer???

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-03 17:45
wat je wilt kan niet zomaar, op je c schijf staat een boot.ini en nog een paar bestandjes die er voor zorgen dat je pc opstart :),
wat je wel kan doen, verwijder de windows en program-files mapjes en dan werkt het wel. wat je achteraf nog wel even moet doen is alle verwijzingen naar xp in de boot.ini verwijderen zodat je dat boot menu niet meer krijgt.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Waarom trek je niet gewoon die C schijf eruit en probeer je dan of je kan opstarten? Als het werkt kan je C formateren.

Verwijderd

Topicstarter
"wat je wilt kan niet zomaar, op je c schijf staat een boot.ini en nog een paar bestandjes die er voor zorgen dat je pc opstart "

Kijk dat is waar ik benieuwd naar was. Ik kan dus wel gewoon zeggen als ik mijn schijf selecteer dat hij windows, documents en settings en alles wat er nog meer op staat er af kan gooien. Ik neem aan dat hij de boot.ini er dan niet van verwijderd? zodat hij gewoon opstart. Ik krijg dan wel nog het keuze menu te zien neem ik aan als ik je antwoord goed leest en ik zal hiervoor wat moeten veranderen.

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Let wel ff op.. je hebt op je D schijf Vista geinstalleerd, maar als je Vista draait dan ziet Vista de systeemschijf als C-schijf. Dus ff de c-schijf formateren gaat niet.. Wat misschien wel zou lukken.. Formateer de D-schijf waar XP op staat. Boot van de Vista installatie cd, en doe herstel opties en maak je bootbestanden opnieuw aan. Waar je ook ff naar zou kunnen kijken is VistaBootPRO ( http://www.vistabootpro.org/ ). Hiermeer kun je ook opnieuw bootbestanden voor Vista aanmaken.

--

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
potatox schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:46:
Let wel ff op.. je hebt op je D schijf Vista geinstalleerd, maar als je Vista draait dan ziet Vista de systeemschijf als C-schijf. Dus ff de c-schijf formateren gaat niet.. Wat misschien wel zou lukken.. Formateer de D-schijf waar XP op staat. Boot van de Vista installatie cd, en doe herstel opties en maak je bootbestanden opnieuw aan. Waar je ook ff naar zou kunnen kijken is VistaBootPRO ( http://www.vistabootpro.org/ ). Hiermeer kun je ook opnieuw bootbestanden voor Vista aanmaken.
Dit was misschien zo bij een Win98/WinXP multiboot, als je Win98 op FAT32 en XP op NTFS had draaien, maar Vista "ziet" gewoon een C-schijf waar al Windows op staat, en als er al een bestaande D-schijf is, zal hij zich echt op de D-schijf nestelen hoor.
Sterker nog, met een lege schijf, en een aangesloten kaartlezer, heb ik in mijn onoplettendheid Vista de eerste keer al op een H-schijf geïnstalleerd gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb nu net geprobeerd wat Bassie zei, maar dat werkte dus niet. De comp heeft de C: schijf nodig om te kunnen booten. Als ik het goed begrijp is dus eigenlijk mijn enige mogelijkheid nog om opnieuw Vista te installeren alleen dan op C: en de D: instalatie waar nu dus Vista op draait ongedaan te maken?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee hoe gehecht je bent aan je Windows-versies maar het allersnelste is:

- Boot-DVD van Vista erin.
- Tijdens de installatie alle schijven "weggooien".
- Nieuwe partitie maken en Vista installeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
ok mensen bedankt voor het meedenken. hetgeen wat ik wou kan dus niet, ik zal voorlopig wel met twee os-en blijven werken tot ik een keer de tijd heb om alles goed te zetten. In ieder geval bedankt!!!

• Kaspers
jordan2k schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:40:
wat je wilt kan niet zomaar, op je c schijf staat een boot.ini en nog een paar bestandjes die er voor zorgen dat je pc opstart :),
Volgens mij regelt Vista dat met z'n eigen bootloader, heeft a.f.a.i.k. niks met de partitie waar XP op staat te maken..
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:50:
ok mensen bedankt voor het meedenken. hetgeen wat ik wou kan dus niet, ik zal voorlopig wel met twee os-en blijven werken tot ik een keer de tijd heb om alles goed te zetten. In ieder geval bedankt!!!
Kan echt wel hoor...

[ Voor 31% gewijzigd door Kaspers op 18-12-2006 19:52 ]

• MAX3400

MAX3400

Kaspers schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:51:
[...]

Volgens mij regelt Vista dat met z'n eigen bootloader, heeft a.f.a.i.k. niks met de partitie waar XP op staat te maken..

[...]

Kan echt wel hoor...
Bootloader staat toch "ook"op de eerste actieve partitie van een disk? Waarschijnlijk C: Dus er zal toch iets gedaan moeten worden met andere configgen/formatteren.

• Kaspers
Nou je komt al met een erg aardige oplossing:
C:\ formatteren
D:\ active maken
kan allemaal met fdisk

• MAX3400

MAX3400

Ik vermoed een snufje NTFS in het verhaal en dan moet je TS weer op zoek naar bootfloppen met Fdisk en NTFS-ondersteuning.

• Kaspers
Volgens mij kun je met FDISK die geen NTFS ondersteund wel gewoon partities met NTFS active maken, correct me if i'm wrong...

Kon namenlijk wel met een HFS+ partitie aangezien dat mij laatst een keer gelukt is.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
kan je niet gewoon..

de paritities zo laten als ze zijn, en dan

documents & settings deleten, windows map deleten, program files deleten?

heb je gewoon 2 partities, paritites waar dan eerst XP stond ken je dan als download map gebruiken..

en kan je die paritie gedeelte niet gewoon weghalen dmv dat disk management van vista??, vista partition schijn je daarna gewoon groter te kunnen maken *evt ff d'r een dynamic disk van maken..*

Verwijderd

Topicstarter
als ik dat doe gooi ik dan niet mijn boot.ini eraf??

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zelfde probleem hier:
Windows XP Pro op c: en Vista Premium op D: geinstalleerd (Wel een en dezelfde schijf).
Alles installeert perfect, daarna start de PC op maar telkens gewoon met Windows XP Pro.
Geen Bootmenu, helemaal niks.
Kan dus niets kiezen.
Windows VistaBootPro geinstalleerd, maar die vind vanuit Windows XP Pro geen enkel besturingssysteem.
Vista bootmenu fix een keer geprobeerd, geen effect.
Ik heb goed gezocht en in de Windows Clients - Vista FAQ's gekeken (daar staat hierover niets, alhoewel moderators anders beweren of ik moet gewoon ontiegelijk scheel kijken).
Ik wil dus niet een nieuwe HDD toevoegen gewoon op een schijf welke verdeeld is in 2 partities.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je een SATA en IDE schijf en toevallig XP op de SATA schijf staan en Vista gestart vanaf de dvd? Ik had hetzelfde namelijk, Vista zet dan de boot info op je IDE schijf. Om het goed te doen, dien je de dvd op je hdd te zetten en vanuit XP de installatie te starten. Hij pakt dan netjes op dat je SATA schijf de boot schijf is en zet daar dan de boot gegevens. Je kan dit controleren door verborgen en systeembestanden te laten weergeven in de verkenner en naar je C: gaan en je IDE schijf. Waar staat dan de verborgen map 'boot'?
Edit:
Even voor degene die gaan zeuren dat het in het BIOS goed moet staan, dit heeft geen enkele nut. Ik boot vanaf mijn SATA schijf, meld niets over een IDE, heb SATA prio 1 gegeven en dan nog gaat het fout.

Voor de TS, indien het nog niet gelukt is:
Je kan elk bestand wat er op je C: staat verwijderen, zelfs je Boot.ini. Vista gebruikt een andere bootmanager en roept alleen Boot.ini op als je kiest voor "Eerdere versie van Windows". Dit kan je aanpassen in Vista zelf zodat hij nergens om gaat vragen en direct naar Vista zelf gaat. Let wel bij het verwijderen op welke bestanden je laat staan. Zorg dat de map 'boot' blijft staan en het bestand 'bootmgr'. Je kan daarna de partitie verkleinen zo ver je wilt, tot zelfs 15 MB. Beste oplossing blijft nog wel Vista opnieuw erop zetten en dan direct voor C: te kiezen (eerste partitie).

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 16-02-2007 23:13 . Reden: Extra info BIOS config toegevoegd ]

Commandline FTW

Pagina: 1