Toon posts:

Geen post meer na vervangen GeForce4 door X1600Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb een PC die goed draait, alles doet het goed en heeft het altijd goed gedaan. Ik vond het tijd om mijn geforce 4 te vervangen voor een X1600pro AGP 256 MB.
Dit heb ik dan ook gedaan, maar als ik deze kaart in mijn PC steek dan heb ik zwart beeld, lampjes branden en fans draaien wel maar vooor de rest niets.
Op mijn geforce 4 doet dus alles het goed maar met een ATI X1600 pro niet.

Dit zijn mijn specs, waarbij alles het gewoon doet:

moederbord: a7n8x-e
processor: AMD 3000+
geheugen 2 x 512 MB crossair
hardeschijf: 1 x 200 Gigabyte p-ata-
Een nieuwe behuizing met 400 W voeding(merkloos) die het wel goed doet

Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Misschien iets veranderen in de bios?

Verwijderd

Zit hij er goed in? (niet scheef)

X1600? AGP? Dan moet je toch ook een molex erin pluggen voor extra stroom? Gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
ja, het stekkertje is aangesloten en wel, nog steeds niets. De videokaart zit er ook 100% zeker goed in.
De videokaart heb ik al op een andere PC getest waar hij het wel op doet. De videokaart is dus goed.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 18:17 ]

Verwijderd

Reset je bios eens...

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook al geprobeerd, vergeten te melden.. nog steeds nix, ik begin te denken dat ik die videokaart voor deze PC wel kan vergeten..

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:40
De pc kan de kaart wel aan hoor ;)

Kun je mischien de kaart testen in een ander systeem ?

Werkt hij bij een ander systeem wel :
-Voeding

Werkt hij bij een ander systeem ook niet :
-Videokaart kapot dus garantie

Hoop dat je er wat aan hebt :)

• MacBreQ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01-2024
Je zegt dat je voeding nog goed is, maar een 400Watt merkloze voeding lijkt me toch wat karig... Kan je misschien eens een goede A-voeding van iemand lenen (500+Watt)? Succes!

edit: beetje laat :+

[ Voor 10% gewijzigd door MacBreQ op 18-12-2006 18:23 ]

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Post eens de specificaties en waardes van je voeding?

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg dat de voeding goed is, omdat hij het op de geforce 4 wel doet, maar dat vergt natuurlijk niets.
Ik heb een behuizing+voeding gekocht van NZXT, op een site staat het volgende over de voeding:

The case came with a pre-installed ORION 400 watt power supply.

Het vreemde is , een vriend van mij heeft een soortgelijk moederbord van asrock waar de X1600 het ook niet indoet, terwijl zijn X800 het wel doet in zijn PC.

En ja de X1600 doet het wel op mijn vaders PC, echt vreemd..

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Misschien werkt het als je de drivers van je oude kaart weg gooit?

Verwijderd

Topicstarter
Heb geen drivers erop gezet, de Geforce 4 deed het altijd goed.. dat kan het dus ook al niet zijn.. :(

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Drivers maken niet uit, als de kaart geen beeld geeft bij het booten.
Steek je GF4 erin en kijk naar de waardes van je voeding zou ik zeggen.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn PC opnieuw opgestart en ben in mijn BIOS gaan kijken. Ik ben nogal een noob als het om BIOS enzo gaat, ik heb dit genoteerd:

VCORE voltage: 1.68v
+3.3v voltage: 3.29 á 3.31 v ( dat schommelt tussen die 2 )
+5.0v voltage: 4.86 v
+12v voltage: 12.41 v

Als je nog iets nodig hebt, wil je t dan ff zeggen.. dan kan ik verder kijken in mn bios :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:44:
Ik heb mijn PC opnieuw opgestart en ben in mijn BIOS gaan kijken. Ik ben nogal een noob als het om BIOS enzo gaat, ik heb dit genoteerd:

VCORE voltage: 1.68v
+3.3v voltage: 3.29 á 3.31 v ( dat schommelt tussen die 2 )
+5.0v voltage: 4.86 v
+12v voltage: 12.41 v

Als je nog iets nodig hebt, wil je t dan ff zeggen.. dan kan ik verder kijken in mn bios :)
Dat ziet er wel aardig stabiel uit.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, mooizo.. dan is dat iig goed, weet iemand waar het dán aan kan liggen? :'(

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

nou, ik vind 12.41 nogal voor een 12 volt lijn

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

12.41v kan wel hoog zijn. Maar zover ik weet word de x1600 aangesloten op de 5v lijn met een stekkertje die je ook in je diskette station doet. correct me if i'm wrong.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je gelijk in, ik hoef niet die 12v molex stekker erop aan te sluiten maar die zelfde die je in je diskette station doet..

Kan het niet iets zijn in mn bios ofzo? Aan de voeding zal het waarschijnlijk dus niet liggen..

Verwijderd

staat je AGP slot niet op 4x? of zelfs 2x?

de x1600 accepteerd volgensmij ALLEEN 8x AGP. kijk dus even na op welke snelheid je geforce4 loopt. ander punt kan zijn het voltage op het agp slot. deze moet 1.5volt zijn maar kan ook op 3.3 volt staan, dus let hier op. meest 8x AGP kaarten zijn niet blij met 3.3volt.

of wat je ook kunt doen, steek en pci video kaartje er bij, staart hiervan op door in de bios pci als eerste videokaart in te stellen. dan kun je kijken of je x1600 wel goed wordt herkend.

verders lijkt je voeding inderdaad wel stabiel dus dat zal het probleem niet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:00:
staat je AGP slot niet op 4x? of zelfs 2x?

de x1600 accepteerd volgensmij ALLEEN 8x AGP. kijk dus even na op welke snelheid je geforce4 loopt. ander punt kan zijn het voltage op het agp slot. deze moet 1.5volt zijn maar kan ook op 3.3 volt staan, dus let hier op. meest 8x AGP kaarten zijn niet blij met 3.3volt.

of wat je ook kunt doen, steek en pci video kaartje er bij, staart hiervan op door in de bios pci als eerste videokaart in te stellen. dan kun je kijken of je x1600 wel goed wordt herkend.

verders lijkt je voeding inderdaad wel stabiel dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik heb dit gevonden in mijn BIOS:

Graphics aperature size: 128 MB
DDR Reference voltage: 2.6v
AGP DDQ voltage: 1.5v
AGP 8x support: enabled
AGP fast write capability: enabled

ondertussen is een vriend van me een PCI kaart aan het zoeken voor mij.
Kan je misschien iets met deze info?
Als je nog wat nodig hebt uit mn BIOS, tell me.. ben nogal n BIOS noob.. :P

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-04 07:44

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Probeer qua stroom eens alles los te halen behalve je aansluitingen naar je moederbord en ook alle andere pci-kaarten etc eruit... dus alleen je moederbord, proc, geheugen en videokaart... misschien dat hij stoort met andere kaarten of dat je voeding niet genoeg kan leveren naar je mainboard omdat je grafische kaart teveel stroom trekt. suc6

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

Verwijderd

Topicstarter
P-e-t-j-e schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:14:
Probeer qua stroom eens alles los te halen behalve je aansluitingen naar je moederbord en ook alle andere pci-kaarten etc eruit... dus alleen je moederbord, proc, geheugen en videokaart... misschien dat hij stoort met andere kaarten of dat je voeding niet genoeg kan leveren naar je mainboard omdat je grafische kaart teveel stroom trekt. suc6
Ik heb al geprobeerd mijn systeem te laten draaien zonder hardeschijven, dvd spelers en diskette station, maar nog steeds geen beeld met mijn x1600pro... wèl met mijn Geforce 4..

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 13:34

Thapous

Nee toch niet.

Rare zooi, ik heb ook een X1600PRO alleen met 512 mb geheugen.

Ik drukte hem in mijn computer, en hij deed het.

(zit een merkloze voeding van wss 300-350 watt in)

Heb ook gehad dat hij het niet deed: zat wat stof aan de kaart en in het AGP slot, misschien ff na checken?

//Thapous

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk zelf dat het probleem iets diepgaander is dan stof in het slot aangezien hij het op een bepaald type moederbord niet doet, ASROCK en ASUS..
Toch bedankt voor de moeite..

Verwijderd

AGP voltage staat dus inderdaad op 1.5volt, das goed.

probeer je Graphics aperature size eens op 256MB te zetten, mischien dat daarom de bios je x1600 niet slikt. ook staat er dat je bios 8x APG ondersteunt, dat wil niet zeggen dat de kaart ook werkelijk op die snelheid draait.

probeer dus de het video geheugen eens op 256MB te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:35:
AGP voltage staat dus inderdaad op 1.5volt, das goed.

probeer je Graphics aperature size eens op 256MB te zetten, mischien dat daarom de bios je x1600 niet slikt. ook staat er dat je bios 8x APG ondersteunt, dat wil niet zeggen dat de kaart ook werkelijk op die snelheid draait.

probeer dus de het video geheugen eens op 256MB te zetten?
Ik heb hem nu op 256 MB gezet en de X1600 pro deed het nog steeds niet, zwart beeld. In mijn BIOS stond ook iets over AGP Frequentie wat op auto staat nu.. het is te veranderen van 50 MHZ tot 100 MHZ, heeft dit hierr iets mee te maken of niet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:28:
Ik zeg dat de voeding goed is, omdat hij het op de geforce 4 wel doet, maar dat vergt natuurlijk niets.
Ik heb een behuizing+voeding gekocht van NZXT, op een site staat het volgende over de voeding:

The case came with a pre-installed ORION 400 watt power supply.

Het vreemde is , een vriend van mij heeft een soortgelijk moederbord van asrock waar de X1600 het ook niet indoet, terwijl zijn X800 het wel doet in zijn PC.

En ja de X1600 doet het wel op mijn vaders PC, echt vreemd..
Wat dacht je van een nieuwe driver. Eerst de oude verwijderen!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:17:
[...]

Wat dacht je van een nieuwe driver. Eerst de oude verwijderen!
Als je de rest leest, kan je zien dat ik nog niet eens door het booten heen kom, software is dus nog niet aan de orde

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05 10:47

vleesjus

echte vleesjus!

AGP fast write capability: enabled
Die misschien eens uitzetten en dàn je x1600 er in zetten? Je hoort nog wel eens problemen met die instelling namelijk.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Steek je oude kaartje erin, boot, verwijder via Start > Configuratiescherm > Software de drivers van je vidokaart. Als je dit gedaan hebt moet je even DriverCleaner Pro downloaden, en de 'nVidia' drivers eraf knallen daarmee. Als je klaar bent start je opnieuw op, en als het goed is ziet je beeld er heel vaag uit (lage refreshrate, lage resolutie, etc.).

Als dit werkt, moet je je PC even afsluiten, de boel af laten koelen, en je videokaart vervangen. Start de computer op, en installeer de ATi videodrivers van de CD die erbij zat (of gewoon nieuwere van 't net..)
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:18:
[...]

Als je de rest leest, kan je zien dat ik nog niet eens door het booten heen kom, software is dus nog niet aan de orde
Drivers worden niet altijd alleen ná het booten geladen hoor ;)

[ Voor 20% gewijzigd door TheZeroorez op 18-12-2006 20:21 ]

Verwijderd

RoadKill21 schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:34:
Drivers maken niet uit, als de kaart geen beeld geeft bij het booten.
Steek je GF4 erin en kijk naar de waardes van je voeding zou ik zeggen.
Zonder de juiste drivers en de daarbij behorende instellingen, krijg je gegarandeerd geen beeld. Er zat een totaal andere kaart in. Dus gewoon opnieuw installeren van drivers geeft waarschijnlijk de oplossing. ;) ;) :)

• vleesjus

vleesjus

echte vleesjus!

Ik kan me niet voorstellen dat drivers hier ook maar iets mee te maken hebben. Want ook zonder hardeschijf(waar je de drivers op installeerd) geeft míjn pc gewoon beeld tijdens booten.

Verwijderd

heb je al gekeken op de site van de fabrikant van je moederbord of er meerdere problemen zijn geweest en mischien aan de hand daarvan een nieuwe bios is uitgebracht ?

Verwijderd

Topicstarter
Dus met mijn geforce 4, ati X1600 drivers instaleren.. dan de Geforce eruithalen en de X1600 erin doen? hij doet echt nix hè met opstarten

edit:
vleesjus heeft gelijk, dat heeft geen zin

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 20:30 ]

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Ik gok op een incompatibiliteit met je moederbord en je videokaart. Misschien kan je een BIOS update proberen, BIOS in DOS flashen (of in windows als je dat aandurft, ik wel overigens ;) ), daarna de nieuwe kaart erin en kijken of het dan wel werkt.

Verder zou je nog via Google kunnen zoeken naar mensen met hetzelfde probleem en hun oplossingen. Suc6
TheZeroorez schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:20:
Steek je oude kaartje erin, boot, verwijder via Start > Configuratiescherm > Software de drivers van je vidokaart. Als je dit gedaan hebt moet je even DriverCleaner Pro downloaden, en de 'nVidia' drivers eraf knallen daarmee. Als je klaar bent start je opnieuw op, en als het goed is ziet je beeld er heel vaag uit (lage refreshrate, lage resolutie, etc.).

Als dit werkt, moet je je PC even afsluiten, de boel af laten koelen, en je videokaart vervangen. Start de computer op, en installeer de ATi videodrivers van de CD die erbij zat (of gewoon nieuwere van 't net..)

[...]

Drivers worden niet altijd alleen ná het booten geladen hoor ;)
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:21:
[...]

Als jullie serieus zijn, hou aub dan op met antwoorden geven op zijn vraag. Als het beeld zwart blijft tijdens het booten dan ligt het 100% zeker weten NIET aan de drivers. Drivers worden pas geladen als windows of linux of <insert OS hier> wordt geladen. Het BIOS laad GEEN drivers. Voordat de BIOS wordt ingeladen zijn er GEEN drivers geladen.

Zonder de juiste drivers en de daarbij behorende instellingen, krijg je gegarandeerd geen beeld. Er zat een totaal andere kaart in. Dus gewoon opnieuw installeren van drivers geeft waarschijnlijk de oplossing. ;) ;) :)
Als jullie serieus zijn, hou aub dan op met antwoorden geven op zijn vraag. Als het beeld zwart blijft tijdens het booten dan ligt het 100% zeker weten NIET aan de drivers. Drivers worden pas geladen als windows of linux of <insert OS hier> wordt geladen. Het BIOS laad GEEN drivers. Voordat de BIOS wordt ingeladen zijn er GEEN drivers geladen.

[ Voor 26% gewijzigd door GambitRS op 18-12-2006 20:32 ]

MechWarrior || Monsters Game

• TheZeroorez
  • Niet online
vleesjus schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:25:
Ik kan me niet voorstellen dat drivers hier ook maar iets mee te maken hebben. Want ook zonder hardeschijf(waar je de drivers op installeerd) geeft míjn pc gewoon beeld tijdens booten.
Ja, maar als hij drivers ziet, pakt 'ie die. En als die drivers de verkeerde drivers zijn.. ;)

En nee, niet met je GF4 erin de X1600 drivers installen, lees m'n post nog 'ns..

---EDIT: Maargoed, hoe je het ook went of keert: Die drivers moet je toch wel opnieuw installeren. Als je dat nu gewoon al doet, kun je dat iig al uitsluiten ;)

[ Voor 14% gewijzigd door TheZeroorez op 18-12-2006 20:33 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:26:
Dus met mijn geforce 4, ati X1600 drivers instaleren.. dan de Geforce eruithalen en de X1600 erin doen? hij doet echt nix hè met opstarten
Neen. Je oude kaart erin en als dat beeld geeft, dan pas de driver verwijderen. Comp uitzetten, nieuwe kaart erin en opstarten, heb je beeld doorgaan - ook als is het nog zo slecht beeld -. Vervolgens de nieuwe drivers installeren.

Gaat het bovenstaande niet op dan bestaat er de kans dat je videokaart niet compatible is met je moederboard. Je bent dan 'uitgepraat'.

Kijk even op een forum naar je videokaart of anders de site van de maker van je moederboard. vaak staat daar wel welke videokaart geschikt is voor je mobo. Er zijn er een aantal videokaarten die niet passen in bepaalde merken mobo's en de daarvan afgeleide serie's.

Oplossing: andere videokaart.

Succes. :) :) :)

• GambitRS

GambitRS

w00t

TheZeroorez schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:32:
[...]

Ja, maar als hij drivers ziet, pakt 'ie die. En als die drivers de verkeerde drivers zijn.. ;)

En nee, niet met je GF4 erin de X1600 drivers installen, lees m'n post nog 'ns..
zucht.... drivers hebben niks te maken met het wel of niet doorkomen van de BIOS POST routine of het zwart blijven van een scherm tijdens het booten.

Trouwens, WAT pakt volgens jou dan drivers? Windows? Kan niet want dat is niet geladen. de BIOS? De bios pakt geen drivers want er zijn geen drivers die een BIOS gebruikt. Waarom denk je dat Windows drivers niet werken in linux en omgekeerd? Als de BIOS de drivers zou 'pakken' dan zou dat dus wel moeten werken.

[ Voor 25% gewijzigd door GambitRS op 18-12-2006 20:36 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
GambitRS schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:33:
[...]

zucht.... drivers hebben niks te maken met het wel of niet doorkomen van de BIOS POST routine of het zwart blijven van een scherm tijdens het booten.
Hij heeft het heel de tijd over niet booten.

Er zit toch echt 'n behoorlijk verschil tussen booten en posten :X

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor een zinnige reply, ik ga proberen een bios update te doen, er zijn 2 updates te verkrijgen.. ik heb het nog nooit gedaan dus ik weet eigenlijk niet of ik t wel aandurf, heb geen floppie drive.. moet ik met CD een boot CD maken, als ik wat mol in mn BIOS heb ik helemaal nix meer.. dag PC, ik ben nogal noob met BIOS enzo..

• GambitRS

GambitRS

w00t

TheZeroorez schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:34:
[...]

Hij heeft het heel de tijd over niet booten.

Er zit toch echt 'n behoorlijk verschil tussen booten en posten :X
Laat maar, ik ga hier geen energie in stoppen. :P

[ Voor 16% gewijzigd door GambitRS op 18-12-2006 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ga nou niet teegn GambitRS in, hij heeft tenminste een zinnige reply.. hoe kan ik nou drivers instaleren met mijn X1600 als hij de boot niet doorkomt????? dat kan niet! dus.. nix over updates plz:) wel bedankt dat jullie helpen maar dat is t gewoon echt niet

• GambitRS

GambitRS

w00t

Ik bedacht me net.... je kan altijd nog een andere stekker proberen dan het stekkertje wat je er nu in stopt. Het kan zijn dat een ander apparaat wat op dezelfde stekker aangesloten zit net iets teveel stroom trekt. Het is wel een longshot maar het is hier ook wel eens voorgekomen, al was dat met een normale molex. De molex was afgetakt van een ander apparaat dat gewoon net teveel stroom trok, door een molex te pakken die niet afgesplitst was van een ander kreeg de videokaart wel genoeg stroom.

Verwijderd

GambitRS schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:31:
Ik gok op een incompatibiliteit met je moederbord en je videokaart. Misschien kan je een BIOS update proberen, BIOS in DOS flashen (of in windows als je dat aandurft, ik wel overigens ;) ), daarna de nieuwe kaart erin en kijken of het dan wel werkt.

Verder zou je nog via Google kunnen zoeken naar mensen met hetzelfde probleem en hun oplossingen. Suc6

[...]

[...]

Neen, laat ik het simpel houden. De opstart modus geeft altijd beeld. De boot instructie's zorgen voor beeld. Of het nu zwart-wit is of kleur, je hebt gewoon een videokaart nodig met!! drivers. Punt! Het lijkt mij logisch, ook als je in de Dos Mode opstart - dat doet een comp. in het begin van het aanzetten van het systeem - behoort de videokaart toch een signaal te geven anders heb je totaal niets. Dus - m.a.w. - een zwart scherm. :) :)

• vleesjus

vleesjus

echte vleesjus!

Heb je al geprobeerd om die fastwrites uit te zetten? Deze zorgt namelijk ook erg vaak voor problemen.

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:40:
Ik bedacht me net.... je kan altijd nog een andere stekker proberen dan het stekkertje wat je er nu in stopt. Het kan zijn dat een ander apparaat wat op dezelfde stekker aangesloten zit net iets teveel stroom trekt. Het is wel een longshot maar het is hier ook wel eens voorgekomen, al was dat met een normale molex. De molex was afgetakt van een ander apparaat dat gewoon net teveel stroom trok, door een molex te pakken die niet afgesplitst was van een ander kreeg de videokaart wel genoeg stroom.
Heb ik net geprobeerd, dat was het geval bij mijn vader z'n PC maar hier heb ik geen resultaat..

Verwijderd

Topicstarter
vleesjus schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:41:
Heb je al geprobeerd om die fastwrites uit te zetten? Deze zorgt namelijk ook erg vaak voor problemen.
ga ik nu doen, ben er over n kwartier

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:58

Harrie

NederVlaming

Ik meen ooit ergens een keer gelezen te hebben dat sommige problemen "op te lossen" waren door je AGP aperature size terug te zetten naar 64MB. Ik las dat je al wel 128MB geprobeerd had, maar ik dacht dat specifiek 64MB of kleiner het op loste. Ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden. Probeer het eens zou ik zeggen.

edit: hier iemand anders het hetzelfde moederbord en probleem: x1600 probleem
helaas in dat topic nog geen oplossing.

[ Voor 20% gewijzigd door Harrie op 18-12-2006 20:53 ]

• GambitRS

GambitRS

w00t

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:41:
[...]

Neen, laat ik het simpel houden. De opstart modus geeft altijd beeld. De boot instructie's zorgen voor beeld. Of het nu zwart-wit is of kleur, je hebt gewoon een videokaart nodig met!! drivers. Punt! Het lijkt mij logisch, ook als je in de Dos Mode opstart - dat doet een comp. in het begin van het aanzetten van het systeem - behoort de videokaart toch een signaal te geven anders heb je totaal niets. Dus - m.a.w. - een zwart scherm. :) :)
Sorry, maar, lees aub dit even voordat je nog een bericht post.

http://www.bitzenbytes.com/Content-Arcanum-18-1-7.html

"BIOS initialization routines will add to the system BIOS routines with routines and data from other BIOS chips on installed controllers (video, drives, etc.) Following this sequence of events, the system loader runs."

Drivers? Nope.

"When the system is powered on, the BIOS will perform diagnostics and initialize system components, including the video system. (This is self-evident when the screen first flicks before the Video Card header is displayed). This is commonly referred as POST (Power-On Self Test). Afterwards, the computer will proceed its final boot-up stage by calling the operating system."

Pas NA de POST wordt een OS geladen en worden er drivers geladen.

• GambitRS

GambitRS

w00t

Trouwens, de videokaart heeft zelf ook nog een BIOS die te flashen is. Je kan hier nog de laatste BIOS opzetten voor je videokaart, mogelijk dat dat ook nog iets oplost, maar dit is alleen wel lastig te doen, aangezien je hiervoor wel eerst een werkend systeem nodig hebt. Mogelijk dat dit in de pc van je vader kan?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

TheZeroorez schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:32:
[...]

---EDIT: Maargoed, hoe je het ook went of keert: Die drivers moet je toch wel opnieuw installeren. Als je dat nu gewoon al doet, kun je dat iig al uitsluiten ;)
jonge hou je je nou echt zo dom, of doe je nou gewoon extra zo...
als hij nog geen beeld in de bios krijgt is het geen driver issue
wat dus al heeeeeel vaak is gezegd

en hoe wilt iemand dan drivers installeren als ie met de betreffende kaart geen beeld krijgt ?

[ Voor 8% gewijzigd door CrankyGamerOG op 18-12-2006 20:55 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
hey, ben ik weer.. het laatste wat ik geprobeerd heb is agp frequentie op 66 mhz zetten en agp fast write uitgezet beide zonder resultaat ;( iemand nog een idee?

edit:
Als laatste kan ik mijn bios updaten maar dat houd ik 8er de hand als laatste optie omdat ik daar dikke noob in ben..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 21:04 ]

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
x1600 probleem

Je bent niet alleen, het ziet er naar uit dat op de een of andere manier het mobo toch niet werkt met die videokaart.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:58

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:03:
hey, ben ik weer.. het laatste wat ik geprobeerd heb is agp frequentie op 66 mhz zetten en agp fast write uitgezet beide zonder resultaat ;( iemand nog een idee?

edit:
Als laatste kan ik mijn bios updaten maar dat houd ik 8er de hand als laatste optie omdat ik daar dikke noob in ben..
Probeer je AGP aperature size op 64MB of kleiner te zetten. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat soms helpt.

Verwijderd

Topicstarter
FragileM64 schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:07:
x1600 probleem

Je bent niet alleen, het ziet er naar uit dat op de een of andere manier het mobo toch niet werkt met die videokaart.
idd, moet ik een nieuwe kopen, helaas.. deze is nog zo goed als nieuw maar hij is te oud om terug te brengen of om te ruilen.. jammer dat er geen lijst is met videokaarten die het wel doen op dit moederbord, dat zou me enorm helpen bij de koop van een nieuwe videokaart.

edit:
ik ga em nu op 64 MB zetten.. hopen datie t nu doet.. ben er weer over 10 minuten ( jaja ik word er sneller in 8) )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 21:11 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:53:
[...]

jonge hou je je nou echt zo dom, of doe je nou gewoon extra zo...
als hij nog geen beeld in de bios krijgt is het geen driver issue
wat dus al heeeeeel vaak is gezegd

en hoe wilt iemand dan drivers installeren als ie met de betreffende kaart geen beeld krijgt ?
Rustig maar hoor.. :X

Ik lees overal: "Hij boot niet" "ik kan niet booten" etc.
FragileM64 schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:15:
[...]

[...]

Mss in het vervolg gewoonweg de startpost ff lezen, dat kan je heel wat tijd besparen :)
Dit zegt nog niet meteen dat de boel niet POST. Het kan ook daarna gebeuren.

Denk ik te helpen, komt er ineens iemand "MAAR HIJ POST NIET!". Daar zit gewoon een verschil tussen, period.

[ Voor 20% gewijzigd door TheZeroorez op 18-12-2006 22:05 ]

• FragileM64
FF gewoon ter info, is die van jou ook van het merk Sapphire?

Op google heb ik ook nog een link naar het Saphire forum gevonden met dit probleem...
http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=4795

• FragileM64
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:05:
Dit heb ik dan ook gedaan, maar als ik deze kaart in mijn PC steek dan heb ik zwart beeld, lampjes branden en fans draaien wel maar vooor de rest niets.
TheZeroorez schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:10:
[...]

Rustig maar hoor.. :X

Ik lees overal: "Hij boot niet" "ik kan niet booten" etc.

Denk ik te helpen, komt er ineens iemand "MAAR HIJ POST NIET!". Daar zit gewoon een verschil tussen, period.
Mss in het vervolg gewoonweg de startpost ff lezen, dat kan je heel wat tijd besparen :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:08:
[...]

idd, moet ik een nieuwe kopen, helaas.. deze is nog zo goed als nieuw maar hij is te oud om terug te brengen of om te ruilen.. jammer dat er geen lijst is met videokaarten die het wel doen op dit moederbord, dat zou me enorm helpen bij de koop van een nieuwe videokaart.

edit:
ik ga em nu op 64 MB zetten.. hopen datie t nu doet.. ben er weer over 10 minuten ( jaja ik word er sneller in 8) )
sneakygoly is een vriend van me en heeft me net gebeld. Hij heeft agp aperture size op 64 mb gezet. maar ook zonder resultaat. iemand nog een idee?:)

Verwijderd

Topicstarter
FragileM64 schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:12:
FF gewoon ter info, is die van jou ook van het merk Sapphire?

Op google heb ik ook nog een link naar het Saphire forum gevonden met dit probleem...
http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=4795
Ja, het is een saphire

Verwijderd

GambitRS schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:52:
[...]

Sorry, maar, lees aub dit even voordat je nog een bericht post.

http://www.bitzenbytes.com/Content-Arcanum-18-1-7.html

"BIOS initialization routines will add to the system BIOS routines with routines and data from other BIOS chips on installed controllers (video, drives, etc.) Following this sequence of events, the system loader runs."

Drivers? Nope.

"When the system is powered on, the BIOS will perform diagnostics and initialize system components, including the video system. (This is self-evident when the screen first flicks before the Video Card header is displayed). This is commonly referred as POST (Power-On Self Test). Afterwards, the computer will proceed its final boot-up stage by calling the operating system."

Pas NA de POST wordt een OS geladen en worden er drivers geladen.
Sorry. lees mijn verhaal eens beter door. :) :)

• GambitRS

GambitRS

w00t

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:43:
[...]

Jouw verhaal: Je hebt een videokaart nodig met drivers.

Mijn verhaal: Nietes. Bij een POST worden geen drivers gebruikt. Zeker geen windows drivers waar jij het over hebt. Alleen de video BIOS wordt dan gebruikt om beeld te krijgen op het scherm.

En je zegt ook dat alle computers in DOS modus opstarten oid als het geen windows is. Dan raad ik je aan een keertje naar het woord linux, unix, macos, TOS of zelfs gewoon atari en amiga te googlen en je zal verbaasd zijn hoeveel computers er niet gebruik maken van MS gebaseerde OSen.

Maar goed, misschien dat je gewoon nog niet lang genoeg op dit forum zit en je daarom wel de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

• GambitRS

GambitRS

w00t

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:23:
[...]

sneakygoly is een vriend van me en heeft me net gebeld. Hij heeft agp aperture size op 64 mb gezet. maar ook zonder resultaat. iemand nog een idee?:)
BIOS flashen van zowel moederbord als videokaart. Verder zit er niets anders op dan de kaart terug te brengen. Als de kaart echt al zo oud is, waarom is hij dan niet meteen teruggebracht na het constateren van het probleem? Heeft de kaart soms eerst wekenlang in de kast gelegen oid?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:43:
Zoals GambitRS al zei: er hoeven geen drivers te zijn geinstalleerd om beeld te krijgen. Dat zou wat zijn zeg, dat je eerst drivers moet installeren voordat je beeld krijgt. Hoe wil je bijvoorbeeld dan uberhaupt een nieuwe pc in elkaar zetten 8)7

En we hebben het hier (zoals door iedereen al beaamd is) dus over beeld (bijvoorbeeld POST message) vanaf het begin en niet wanneer windows moet worden geladen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 22:50 ]

Verwijderd

hij heeft een moederbord\bios probleem die deze kaart niet detecteert.

Oorzaak kan zijn dat de bios van het bord en de bios van de vga kaart elkaar storen.
(heb ik ook gehad met een matrox g400 en een via pentium3 bord van asus)
Probleem was bekend bij asus en een beta bios update zorgde er voor dat het werkt.

Ook heb ik hier twee maxtors harddisk die samen onmogelijk met elkaar zullen werken hoe de jumpers op de harddisk is ingestelt.
Komt omdat de de twee bios van de harddisk elkaar in de weg zaten.

Zijn probleem moet hij door mailen naar asus en zijn kaart fabricant.
Zodat ze een oplossing kunnen vinden voor eventueel anderen klanten.

Zoals het nu is zal zijn bord en zijn vga kaart nooit werken welke instelling hij ook probeert.

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

heb je wel de nvidia driver gedeinstalleerd?

slaapogen enzo

[ Voor 22% gewijzigd door Vuurvoske op 19-12-2006 10:53 ]

Beroeps brabander

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

TheZeroorez schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:10:
[...]

voor de gemiddelde gebruiker
BOOT=POST ;)

en komaan zeg, als iemand zegt mijn pc boot niet, kan jij je toch wel indenken na de TS dat hij bedoeld dat de pc niet eens post
is mij toch heel duidelijk dat de pc niet post ? 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door CrankyGamerOG op 19-12-2006 16:19 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:18:
[...]

voor de gemiddelde gebruiker
BOOT=POST ;)

en komaan zeg, als iemand zegt mijn pc boot niet, kan jij je toch wel indenken na de TS dat hij bedoeld dat de pc niet eens post
Voor de laatste maal:

Het is logischer om dat andere aan te nemen, aangezien dat ook enorm vaak gebeurt, en dat vermeld wordt. Verder zijn wij hier @ tweakers.net, en niet op computeridee.nl ofzo. We zijn dus geen 'gemiddelde gebruikers', en we gebruiken de juiste termen.

Als ik een ander niet/verkeerd begrijpt omdat hij verkeerde termen gebruikt, is het niet mijn schuld.

• Zagosch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-05 19:37
offtopic: Voor een POST heeft een pc geen drivers nodig

ontopic: Probeer je bios te flashen naar de laatste versie, zoals er al vermeld is. De videokaart bios hoeft niet geflashed te worden, omdat je zelf al aangeeft dat de kaart het wel doet in je pa's pc.

Durf je het echt niet aan met flashen, vraag iemand die het wel kan/wil. Anders moet je er garantie werk van maken.

Dit is het enige wat ik nog kan bedenken, na het lezen van de topic is alles wel genoemd/geprobeerd.

suc6 ;)

Verwijderd

Topicstarter
r.vd.essenburg schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 17:00:
offtopic: Voor een POST heeft een pc geen drivers nodig

ontopic: Probeer je bios te flashen naar de laatste versie, zoals er al vermeld is. De videokaart bios hoeft niet geflashed te worden, omdat je zelf al aangeeft dat de kaart het wel doet in je pa's pc.

Durf je het echt niet aan met flashen, vraag iemand die het wel kan/wil. Anders moet je er garantie werk van maken.

Dit is het enige wat ik nog kan bedenken, na het lezen van de topic is alles wel genoemd/geprobeerd.

suc6 ;)
idd, heb er nu maar een 9600 pro in gedaan die het wel doet, verder valt er nix meer voor te doen;) tog allemaal bedankt voor de geboden hulp..!

peace

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

TheZeroorez schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:26:
[...]

Voor de laatste maal:

Het is logischer om dat andere aan te nemen, aangezien dat ook enorm vaak gebeurt, en dat vermeld wordt. Verder zijn wij hier @ tweakers.net, en niet op computeridee.nl ofzo. We zijn dus geen 'gemiddelde gebruikers', en we gebruiken de juiste termen.

Als ik een ander niet/verkeerd begrijpt omdat hij verkeerde termen gebruikt, is het niet mijn schuld.
ik zeg ook niet dat jij die miscommunicatie schuld bent, maar je stelt je te makkelijk op in mijn mening, niet iedereen is onderlegd in pc hardware, en uit zijn Topicstart kon ik toch heel duidelijk halen dat de pc niet post

Verwijderd

offtopic:
Windows boot niet --> deze is duidelijk
Mijn PC boot niet --> deze is minder duidelijk, het kan zijn dat zijn OS niet boot, maar ook zijn PC kan niet booten (=geen postmessage).
Het werd al snel duidelijk dat hij geen POST message kreeg, dus waarom sommige mensen daarop bleven doorzeuren geen flauw idee...

In ieder geval, het lijkt mij een conflict/incompatibiliteit tussen vga en mobo. De x1600pro met 512MB is misschien te nieuw voor dit nforce2 moederbord. Zoals gezegd, misschien dat een bios update helpt...

Verwijderd

geen beeld betekent in de meeste gevallen geen bios POST. omdat een windows zonder wat voor driver dan ook ALTIJD BEELD ZAL GEVEN. zij het in 640x480 16kleuren MAAR DUS WEL BEELD.

om deze reden is het zoals ook al in de topic start werd aangegeven, ZEER ANEMELIJK EN IN EEN GROTE MEERDERHEID VAN DE GEVALLEN, AAN TE NEMEN DAT WORDT BEDOELD DAT HET HIER GAAT OM GEEN BEELD BIJ DE BIOS POST.

ik moet de eerste windows nog tegen komen die geen beeld geeft. WANT ALS WINDOWS FAALT OM DE GRAFISCHE KAART TE GEBRUIKEN HEB JE OF EEN BLUE-SCREEN-OF-DEATH OF EEN DOS SCHERM MET EEN ERROR. WINDOWS ZAL ALTIJD BEELD GEVEN. DRIVER OF NIET. PERIOD.

Verwijderd

zo dat luch op zeg. waarwaren we ook al weer. ohja je had de agp frequentie op 66mhz gezet dat is goed, agp fast write uitgezet. mischien kun je ook nog proberen agp fast read uit te zetten als dat kan.

verder is het denk ik aan te raden je bios te flashen aangezien het hier een zeer nieuwe kaart betreft die waarschijnlijk nieuwer is dan de bios versie van je moederbord.

mocht dat niet helpen, dan kun je nog wat uitproberen met de settings van je moederbod.

mocht echt niks meer helpen dan kun je of proberen je kaart om te ruilen bij de winkel waar je deze kaart hebt gekocht. zelf zou ik eerder een nieuw moederbord kopen dan een videokaart. bijvoorbeeld met een goedkoop asrock bordje want een x1600 is een behoorlijk nieuw kaart waar nog veele spellen zeer goed op te spelen zijn, en ook die nog gaan komen.

dus tja, veel meer valt er eigenlijk niet te doen. tenzij iemand wonder boven wonder nog de oplossing vind.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 00:02:
geen beeld betekent in de meeste gevallen geen bios POST. omdat een windows zonder wat voor driver dan ook ALTIJD BEELD ZAL GEVEN. zij het in 640x480 16kleuren MAAR DUS WEL BEELD.

om deze reden is het zoals ook al in de topic start werd aangegeven, ZEER ANEMELIJK EN IN EEN GROTE MEERDERHEID VAN DE GEVALLEN, AAN TE NEMEN DAT WORDT BEDOELD DAT HET HIER GAAT OM GEEN BEELD BIJ DE BIOS POST.

ik moet de eerste windows nog tegen komen die geen beeld geeft. WANT ALS WINDOWS FAALT OM DE GRAFISCHE KAART TE GEBRUIKEN HEB JE OF EEN BLUE-SCREEN-OF-DEATH OF EEN DOS SCHERM MET EEN ERROR. WINDOWS ZAL ALTIJD BEELD GEVEN. DRIVER OF NIET. PERIOD.
Dus niet
Ik heb het een keer gehad
Windows boot wel (kan je merken aan de harddisk)
En de server was online.

Kon gewoon in loggen met mijn anderen pc naar die server)
Helaas had ik geen beeld op die server.
De videokaart was zijn uitgang kapot voor beeld weergave .
Alleen windows kan dat niet controleren en booten gewoon door.

Verwijderd

oke das dan een heel specefiek geval, maar 9-10 keer zal je monitor dan daar ok wel wat van laten merken. in geval van de TS was er nix maar dan ook niks te zien. duidelijk geval van een videokaart die niet wordt opgestart door de bios.

maargoed was ook meer een frustratie uitbarsting tegen de onkunde van somige mensen op dit forum die dan ook niet willen snappen wat er aan de hand was voor de TS, en dan ook nog niet eens lezen en maar gewoon lul raak wat posten. daar kan ik soms echt niet tegen, en ik ben niet de enige.
Pagina: 1