[Netware 5.1] Remote shutdown tool?

Pagina: 1
Acties:

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ik heb hier op kantoor een Netware 5.1 bak staan. Hartstikke mooi natuurlijk, maar nu heb ik een probleem met het beestje down krijgen in het geval van een stroomstoring.

Normaal gesproken heb je daar gewoon Powerchute voor (er hangt ook een APC UPS aan), maar die is dus niet meer te verkrijgen voor Nw5.
Ik heb wel de Powerchutversie liggen voor Nw6/6.5 maar die wil niet installen vanwege de té oude javaversie op deze Nw5.1 server.
En nee, java ga ik niet updaten, te veel risico :)
Nu is er hier misschien wel iemand met Powerchute voor Nw5.x maar die is niet meer veilig te gebruiken, dus hoef ik niet :) Hier was op een gegeven moment een probleem mee mbt een conflict tussen java en Powerchute, kan resulteren in niet meer bootende server en nog meer enge dingen.

Er staan hier 3 servers, Windows, Netware en Linux.
Op het moment is de:
- Windows bak de Powerchute server
- Linux bak een Powerchute agent
- Netware server gewoon een server aan simpel een UPS zonder UPS-software.

Aangezien die Linux server netjes in de Powerchute console te zien is vanaf de Windows Powerchute server, gaat die Linux server gewoon netjes uit bij een stroomstoring evenals de Windows server zelf.

Alleen die Netware server zal gewoon blijven draaien totdat hij het niet meer trekt :/
Die moet dus een 'down' krijgen, maar hoe?
Ik weet dat je in die Windows Powerchute console kan aangeven dat er een bestand/script uitgevoerd moet worden als er een powerfailure is en ik denk dat daar mijn kansen liggen.

Mijn plan is dus ook om als er stroomstoring is vanaf die Windows server een commando naar die Netware server te sturen zodat hij direct down gaat. Maar hoe kan ik dit doen? Rconj of Rconsole accepteren geen parameters of zo, die moet je eerst opstarten en dan handmatig 'down' intikken.

Dus hoe kan ik van afstand (het liefst via IP!! en geen IPX :/ ) een Nw. 5.1 server een down geven vanuit een script?

Vriend Google kon me het iig niet vertellen.. jullie misschien? :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Down Server
DOWN.EXE will down a file server from the command line if you are supervisor or equivalent. Syntax: 'DOWN <server name>'. Help is available by calling DOWN without parameters. Can be used in batch jobs

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Top, ziet er goed uit. Maar zo te zien heb ik waarschijnlijk wel admin rechten nodig op de netware server, best logisch ook natuurlijk.
Het hele grote nadeel is dan alleen dat ik op die Windows (DC) server een Netware client moet installeren zodat hij altijd als admin is ingelogged op die Nw server?

Liever heb ik dus niet dat die Windows server een Novell client nodig heeft. Kan zeker bijna niet anders?

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Je kan dmv CRON elk minuut een klein NSN scriptje laten runnen (of een JAVA applicatie hiervoor schrijven :P) die kijkt of er een speciale file aanwezig is. Deze file zou je door de Windows Server aan kunnen laten maken op de NetWare Server (dmv CIFS als je dat op de NetWare Server configureerd hebt of door FTP).

Dat scriptje zou dan een klein srvdown.ncf scriptje aan kunnen roepen met de volgende inhoud:
code:
1
2
3
disable login
clear station all
down -f

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
JoetjeF schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:23:
Je kan dmv CRON elk minuut een klein NSN scriptje laten runnen (of een JAVA applicatie hiervoor schrijven :P) die kijkt of er een speciale file aanwezig is. Deze file zou je door de Windows Server aan kunnen laten maken op de NetWare Server (dmv CIFS als je dat op de NetWare Server configureerd hebt of door FTP).

Dat scriptje zou dan een klein srvdown.ncf scriptje aan kunnen roepen met de volgende inhoud:
code:
1
2
3
disable login
clear station all
down -f
Hier was ik al bang voor :P
Precies wat ik uiteindelijk ook zelf opgezet zou hebben, al wist ik niet dat CRON er ook voor Nw was :) Perl scriptje ipv java of NSN moet ook kunnen denk ik btw :)
Maar waar ik dus bang voor ben.. dit is echt een leuke oplossing, leuk ook om even in elkaar te prutsen, maar er hoeft maar één zwakke schakel te zijn en het werkt al niet meer. Het is dus niet erg robuust. En op het moment dat de stroom eraf ligt wil je natuurlijk wel dat het goed gaat.

Toch zal ik er even naar kijken, want het is wel een oplossing, bedankt voor het opstapje ;)

Mocht er iemand nog een andere oplossing weten dan hoor ik dat graag :)

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Het grootste probleem is dat je alleen met de NW 5.1 server kan communiceren via het NCP protocol. En om dat te gebruiken heb je helaas de Novell Client nodig, hoewel ik niet weet in hoeverre de Client Service for NetWare van Microsoft ook werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door JoetjeF op 18-12-2006 17:34 ]

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
wij gebruiken voor diverse scriptjes gewoon een windows XP "jobserver"

hier hebben wij "JRB tools" en MKS op geinstalleerd (cygwin kan ook)

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ok mensen, bedankt voor de tips, ik ga eens knutselen. Btw, dat JRB tools is niet erg goedkoop zeg maar ;)

• Barracuda
mischien is er wel een goedkoper/gratis paket die het ook doet.

maar uhm 650 US vind ik niet heel duur (maar dat is natuurlijk ook afhankelijk hoeveel mensen je ermee bedient)

edit:
oh en wij krijgen waarschijnlijk academic korting

[ Voor 15% gewijzigd door Barracuda op 19-12-2006 14:34 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ok, FTP server is iig al up, zeer makkelijk gegaan met:
http://www.netwarefiles.com/utils/ndsftp.zip :)

Ik zal dit bericht editten bij voortgang :)

Mooie CRON tool:
http://www.technovell.com/download/TERRY/NwCronEng.zip

Nu ff CRON.NLM zoeken :)
http://support.novell.com/servlet/filedownload/pub/cron5.exe is wel voor Netware 4.2, maar we gaan het ff proberen :)

Werkt ook...

Dit staat nu in de crontab (elke minuut):
code:
1
*   *   *   *   0,1,2,3,4,5,6   perl sys:\system\createchkfile.pl > sys:\system\perloutput.txt

Dit maakt een file aan in sys:/ftproot/

Nu ik weet dat dit werkt, kom ik er wel uit met het verzinnen van een soort 'if exists' mechanisme in Perl.

Thx voor de support ;)

[ Voor 77% gewijzigd door DeMoN op 21-12-2006 11:40 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
De mensen op kantoor hier werken tot half 6, dus heb d'r net alles ff kunnen testen en het werkt perfect :)

• Barracuda
hoe heb je het nu draaien dan?

ik neem aan als volgt
je Linux/windows server FTP-ed een file naar je Novell doos.
je Novell doos kijkt iedere minuut of er een deze file bestaat
als de file bestaat dan;
gooi eerst filetje weg (anders blijft hij down gaan), disable logins, clear connections, en ga down?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Barracuda schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 16:08:
hoe heb je het nu draaien dan?

ik neem aan als volgt
je Linux/windows server FTP-ed een file naar je Novell doos.
je Novell doos kijkt iedere minuut of er een deze file bestaat
als de file bestaat dan;
gooi eerst filetje weg (anders blijft hij down gaan), disable logins, clear connections, en ga down?
Jup, zo ongeveer.

Cronjob:

code:
1
*   *   *   *   0,1,2,3,4,5,6   perl sys:\system\downcheck.pl > sys:\system\perloutput.txt

downcheck.pl
Perl:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
if (-e "sys:/ftproot/downfile")
{
    print scalar localtime();
    print "\n\n!!downfile aanwezig!!\n\nsys:/system/downserver.pl zal nu geladen worden\n";
    print "\n!!!!!!!!SERVER GAAT NU FORCED DOWN!!!!!!!!\n\n";    
    exec("perl sys:/system/downserver.pl");
}
else
{
    print scalar localtime();
    print "\n__Geen__ sys:/ftproot/downfile gevonden, server zal blijven draaien."
}

downserver.pl
Perl:
1
2
3
exec("disable login");
exec("clear station all");
exec("down -f");

perloutput.txt heeft hierdoor de meest van de tijd dit in zich zitten:
code:
1
2
Fri Dec 22 16:13:01 2006
__Geen__ sys:/ftproot/downfile gevonden, server zal blijven draaien.

:)

Bij het booten van de server wordt de file 'downfile' verwijderd door 'rmdownfile.ncf' aan te roepen wat het volgende in zich heeft:
code:
1
2
3
4
#voor de zekerheid toolbox laden voor het rm commando
LOAD TOOLBOX
#downfile verwijderen
rm BRUYNNETWARE/SYS:/ftproot/downfile -y

autoexec.ncf heeft als extra nu dat hij dus wel rmdownfile.ncf moet laten en ook ftpd en cron

Het FTP script wat Powerchute op Windows heeft werkt doordat default.cmd aangeroepen wordt, die weer upload.cmd aanroept:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
ftp.exe -s:%0
goto done
open 10.108.128.200
automatisering
passwordje
binary
put "C:\Program Files\APC\PowerChute Business Edition\agent\cmdfiles\downfile"
bye
:done

Voilla ;)

Pagina: 1