Toon posts:

Vista, Ja! maar welke ?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na de kerst krijg ik een nieuwe pc (Hi-end gamer) en sta nu voor de keus voor een nieuw OS. Ik ben wel overtuigt dat ik over wil op Vista, alleen welke? Ik heb zelf al wat gegoogled (ook het Vista ervaringen topic bekeken) maar kan door de bomen het bos niet meer zien.

Volgens mij zijn er 4 versies:
Home
Home Premium
Business
Business Ultimate

Wat ik wil, Gamen, Audio/video(media center), internet en office. Verder komt de pc aan een netwerk met 2 andere pc's (XP pro)

Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn de verschillen tussen Home Premium, Business en Ultimate.

Verwijderd

Waarom zou je vista willen :S wat is daar nou zo veel beter aan dan winxp vista krijgt nog te maken met kinderziektes daarin tegen is winxp al nagenoeg uit ontwikkeld.

persoonlijk zie ik het nut niet in om nu direct in januari over te gaan stappen.

Verwijderd

Volgens mij wordt dit uitgebreid in [Vista] Het grote Vista Ervaringen Topic [Deel 8] behandeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 11:56 ]

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:55
ik heb gehoord als je games gaat spelen moet je ultimate pakken :) maar de verschillen er precies in zou ik zo niet weten

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:53:
Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn de verschillen tussen Home Premium, Business en Ultimate.
http://winsupersite.com/showcase/winvista_editions.asp
Killertjuh schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:55:
ik heb gehoord als je games gaat spelen moet je ultimate pakken :) maar de verschillen er precies in zou ik zo niet weten
Dat lijkt me echt onzin eigenlijk.

[ Voor 255% gewijzigd door Gunner op 18-12-2006 11:58 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

www.microsoft.com/windowsvista/getready/editions + [Vista] Lees hier voor je een vraag over Vista stelt = een goed beeld? Waar dacht je zelf aan?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

spuit11, zie link van post boven mij :)

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 12:00 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Die link had ik hier ook in eerste instantie neer gezet. Ik meende me te herinneren dat er ergens wel een duidelijkere lijst te vinden was, kan hem zo snel niet vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door Gunner op 18-12-2006 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
www.microsoft.com/windowsvista/getready/editions + [Vista] Lees hier voor je een vraag over Vista stelt = een goed beeld? Waar dacht je zelf aan?

Bedankt naar zo'n overzicht was ik op zoek.

Na dit gelezen te hebben wil ik de Ultimate versie (voor de netwerk mogelijkheden) Nu maar hopen dat het wel betaalbaar wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 12:08 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 12:05:
[...]

Bedankt naar zo'n overzicht was ik op zoek.

Na dit gelezen te hebben wil ik de Ultimate versie (voor de netwerk mogelijkheden) Nu maar hopen dat het wel betaalbaar wordt.
Ook dat is prima te vinden.

nieuws: Prijzen Nederlandse Windows Vista 'waarschijnlijk' bekend

nieuws: Prijzen Windows Vista officieel gepresenteerd

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 18-12-2006 12:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wel een groot verschil tussen de Premium en de Ultimate (€140,-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 12:10:
Wel een groot verschil tussen de Premium en de Ultimate (€140,-)
Zeker, als je naar de meerwaarde kijkt van die tweede:

Help protect against hardware failure
with advanced business backup features

lijkt mij dat er meer dan genoeg handige backuptooltjes te vinden zijn op het net. Tegen hardware failure kun je waarschijnlijk gewoon beter RAID draaien.

Business networking and Remote Desktop
for easier connectivity

Remote Desktop is handig, maar er zijn ook alternatieven. Waarschijnlijk zijn die stukken goedkoper.

Better protect your data
against loss or theft with Windows BitLocker™ Drive Encryption

Wederom de vraag of dat niet goedkoper kan.

Ofwel, het klinkt allemaal wel vet, die Ultimate, maar je moet wel goed nagaan of je dat de meerwaarde in geld waard is.

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-03 14:28
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 12:13:
[...]

lijkt mij dat er meer dan genoeg handige backuptooltjes te vinden zijn op het net. Tegen hardware failure kun je waarschijnlijk gewoon beter RAID draaien.

for easier connectivity

Remote Desktop is handig, maar er zijn ook alternatieven. Waarschijnlijk zijn die stukken goedkoper.

Better protect your data

Ofwel, het klinkt allemaal wel vet, die Ultimate, maar je moet wel goed nagaan of je dat de meerwaarde in geld waard is.
Die bitlocker werkt enkel als je een bitlocker chip in je pc hebt zitten anders is de meerwaarde zo goed als 0. En aangezien de eerste pc's met bitlocker chip nog uit moeten komen...
Kijk het is eigenlijk heel simpel, als je de verschillen wil weten tussen de vista versies moet je gewoon even kijken op vista site van microsoft.

Persoonlijk zou ik voor de zakelijke variant gaan ipv ultimate (omdat ik bv die extra media tools gewoon niet gebruik, maar wel veel met netwerken bezig ben) maar dat is voor iedereen anders.
Je kunt op allemaal gamen zonder meer.

Maar de performance van games is momenteel in XP velen malen beter door driverontwikkeling op dat platform. Persoonlijk ben ik best impressed met het OS. Niet zozeer qua game ondersteuning of werking van applicaties, maar gewoon dat microsoft EINDELIJK de ballen heeft gehad om een aantal structurele dogma's van alle voorgaande windows te laten varen en het eens goed aan te pakken.
(zoals de nieuwe netwerk laag, een ZEER verbeterde explorer interface, en als ik een programma kill dan is het vanaf dan ook echt meteen WEG (zoals in linux)). Ik denk dat mensen die vista vergelijken met XP een grove fout maken door enkel alleen naar de buitenkant te kijken en dan is er niet veel meer veranderd dan een paar fancy dingetjes zoals aero. Maar als je de tijd neemt en echt onbevangen en neutraal onder de motorkap kijkt dan zie je dat het echt veel beter in elkaar steekt. Alleen dat ziet jan met de pet niet :P (wat overigens in mijn ogen de absurde prijs van ultimate nog niet rechtvaardigd!).

Ik zou zeggen installeer eens een recente versie en probeer het eens uit. Vind je het niets blijf dan gewoon bij het oude XP er is niemand die je verplicht om over te stappen. Namelijk tegen de tijd dat spellen echt vista gaan vereisen is de hardware die in je pc zit zo oud dat die spellen toch al klote draaien op je systeem en dat je net zo goed een nieuwe pc + os kunt kopen.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:13

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 12:13:
[...]

for easier connectivity

Better protect your data

Die zaken die je hierboven noemt zitten afaik ook allemaal in de zakelijke Enterprise Edition (waar je weer geen media center bij hebt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:10

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Als je nu een XP Professional koopt (OEM) met zo'n Vista coupon er bij kun je straks goedkoper upgraden naar Vista. Wat ik echter nergens heb kunnen vinden is wat dat dan gaat kosten. En of die Vista dan vanaf blank te installeren is (geformateerde HD). Ik weet wel dat je de Business Editie krijgt, maar dat zal ook wel een OEM-licentie zijn dan.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, inderdaad die € 140,- kan ik wel beter besteden. Ik koop bij me PC een XP Pro+coupon en neem dan de home Premium!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op maandag 18 december 2006 @ 12:37:
[...]

Die zaken die je hierboven noemt zitten afaik ook allemaal in de zakelijke Enterprise Edition (waar je weer geen media center bij hebt.
Klopt, maar die is alleen in Volume Licensing te kopen, dus niet voor de consument beschikbaar / legaal aan te komen :)

• Bor

Bor

Maarten schreef op maandag 18 december 2006 @ 13:15:
[...]

Klopt, maar die is alleen in Volume Licensing te kopen, dus niet voor de consument beschikbaar / legaal aan te komen :)
Dat klopt. Het is echter wel de versie die door Surfnet en aanverwante bedrijven als APS-itdiensten zal worden geleverd heb ik mij onlang laten vertellen. Een aardig aantal mensen / tweakers zal deze versie daarom toch gewoon legaal in het bezit krijgen in januari wanneer de levering start.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

mrsar

waar een sar is,is een wodka

hier nog een handige links,ipv zeggen wat er in zit,zeggen ze hier wat bij de versies mist t.o.v. ultimate :) vond ikzelf iets duidelijker :P

http://www.realtime-vista...itions_so_what_is_the.htm

aangezien ik mijn pc op een domain laat inloggen,heb ik dus niets aan die home versies,dus als ik geen tvkaart ga kopen wat ik eigenlijk wel wilde kan ik voor de business editie gaan :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Verwijderd

Topicstarter
* No support for two processors

Heeft een Core2 duo/quad dan wel nut ??

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 13:36:

Dat is 1 processor met meerdere cores ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:46

ThunderNet

Flits!

Jawel, dat is namelijk een enkele processor :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bor de Wollef schreef op maandag 18 december 2006 @ 13:24:
[...]

Dat klopt. Het is echter wel de versie die door Surfnet en aanverwante bedrijven als APS-itdiensten zal worden geleverd heb ik mij onlang laten vertellen. Een aardig aantal mensen / tweakers zal deze versie daarom toch gewoon legaal in het bezit krijgen in januari wanneer de levering start.
Voor zover ik weet is deze Enterprise-versie niet te leveren via Surfnet of anderen aan "end-users" en al helemaal niet als de verantwoordelijke niet de mogelijkheid heeft om bij te houden hoeveel licenties zijn verstrekt en aan wie.

De licentie-modellen omtrent Vista liegen er niet om en ik zou er, persoonlijk, ook van opkijken als Surfnet dit wel voor elkaar gaat krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hardware Junk
  • Laatst online: 10-03 23:30

Core2 Duo is één CPU voor het OS.

Anders wordt het als je 2 dual cores gaat gebruiken, dan heb je 2 CPU's.

Waar ik bang voor ben is dat je niet meer net zoals Windows XP het register aan kan passen om zodoende zelfs 4 CPU's aan te sturen. Bij mij zat een quad Dualcore in de planning, maar ook Vista.....

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• MAX3400

MAX3400

Vista heeft ondersteuning voor 2 fysieke CPU's. Dus, een moederbord met sockets waar in elke socket 1 CPU zit.

Hoeveel logische CPU's je dan hebt, is afhankelijk van het aantal cores per CPU maar zolang je niet meer dan 2 fysieke CPU's in je machine hebt, kan je dus (met de huidige technologie, zeg maar) 2 QX6700 op een bord prikken en 8 cores gebruiken.

*edit*
Windows 2003 Server gaat toch ook niet mekkeren als je een Xeon HT hebt en HT uit of aanzet in de BIOS? Want dan heb je ineens ook 2x of 0.5x zoveel logische CPU's.

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 18-12-2006 13:48 ]

• Hardware Junk
  • Laatst online: 10-03 23:30
MAX3400 schreef op maandag 18 december 2006 @ 13:47:
Vista heeft ondersteuning voor 2 fysieke CPU's. Dus, een moederbord met sockets waar in elke socket 1 CPU zit.

Hoeveel logische CPU's je dan hebt, is afhankelijk van het aantal cores per CPU maar zolang je niet meer dan 2 fysieke CPU's in je machine hebt, kan je dus (met de huidige technologie, zeg maar) 2 QX6700 op een bord prikken en 8 cores gebruiken.
Met Windows XP was dit alleen een register waarde die je aan kon passen.

Die maakte alleen onderscheid tussen Uni of Multi CPU Apic. Zelf nimmer uitgeprobeerd daar ik enkel indertijd een SGI 540 had, quad CPU met een 'dual CPU supported OS. Dwz. 2000 professional + reg tweaks -> quad Xeon. Gelzen dat dit met XP hetzelfde werkt maar echter de switch van Uni naar Multi moeilijk verloopt (dus 2 naar 4 zou makkelijk gaan, 1 naar 2 niet).

QX6700 -> Xeon 53xx reeks.

[ Voor 26% gewijzigd door Hardware Junk op 18-12-2006 13:52 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Bor

Bor

MAX3400 schreef op maandag 18 december 2006 @ 13:41:
[...]

Voor zover ik weet is deze Enterprise-versie niet te leveren via Surfnet of anderen aan "end-users" en al helemaal niet als de verantwoordelijke niet de mogelijkheid heeft om bij te houden hoeveel licenties zijn verstrekt en aan wie.

De licentie-modellen omtrent Vista liegen er niet om en ik zou er, persoonlijk, ook van opkijken als Surfnet dit wel voor elkaar gaat krijgen.
Ik heb net contact gehad met APS ITdiensten en zij verklaren alleen de enterprise editie voor thuisgebruik te gaan leveren.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Bor de Wollef schreef op maandag 18 december 2006 @ 13:56:
[...]

Ik heb net contact gehad met APS ITdiensten en zij verklaren alleen de enterprise editie voor thuisgebruik te gaan leveren.
Dan snapt APS ITdiensten er heel erg weinig van :)

• MAX3400

MAX3400

PWM schreef op maandag 18 december 2006 @ 14:31:
[...]

Dan snapt APS ITdiensten er heel erg weinig van :)
Dat lijkt me ook; Enterprise is alleen leverbaar voor VLC's en de bijbehorende VLK's zijn expliciet niet bedoeld voor distributie op stand-alone clients die niet onder een centrale beheersorganisatie vallen en/of kunnen communiceren met een (centrale) WGA-server.

Pagina: 1