Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 12:13:
[...]
Zeker, als je naar de meerwaarde kijkt van die tweede:
Help protect against hardware failure
with advanced business backup features
lijkt mij dat er meer dan genoeg handige backuptooltjes te vinden zijn op het net. Tegen hardware failure kun je waarschijnlijk gewoon beter RAID draaien.
Business networking and Remote Desktop
for easier connectivity
Remote Desktop is handig, maar er zijn ook alternatieven. Waarschijnlijk zijn die stukken goedkoper.
Better protect your data
against loss or theft with Windows BitLocker™ Drive Encryption
Wederom de vraag of dat niet goedkoper kan.
Ofwel, het klinkt allemaal wel vet, die Ultimate, maar je moet wel goed nagaan of je dat de meerwaarde in geld waard is.
Die bitlocker werkt enkel als je een bitlocker chip in je pc hebt zitten anders is de meerwaarde zo goed als 0. En aangezien de eerste pc's met bitlocker chip nog uit moeten komen...
Kijk het is eigenlijk heel simpel, als je de verschillen wil weten tussen de vista versies moet je gewoon even kijken op vista site van microsoft.
Persoonlijk zou ik voor de zakelijke variant gaan ipv ultimate (omdat ik bv die extra media tools gewoon niet gebruik, maar wel veel met netwerken bezig ben) maar dat is voor iedereen anders.
Je kunt op allemaal gamen zonder meer.
Maar de performance van games is momenteel in XP velen malen beter door driverontwikkeling op dat platform. Persoonlijk ben ik best impressed met het OS. Niet zozeer qua game ondersteuning of werking van applicaties, maar gewoon dat microsoft EINDELIJK de ballen heeft gehad om een aantal structurele dogma's van alle voorgaande windows te laten varen en het eens goed aan te pakken.
(zoals de nieuwe netwerk laag, een ZEER verbeterde explorer interface, en als ik een programma kill dan is het vanaf dan ook echt meteen WEG (zoals in linux)). Ik denk dat mensen die vista vergelijken met XP een grove fout maken door enkel alleen naar de buitenkant te kijken en dan is er niet veel meer veranderd dan een paar fancy dingetjes zoals aero. Maar als je de tijd neemt en echt onbevangen en neutraal onder de motorkap kijkt dan zie je dat het echt veel beter in elkaar steekt. Alleen dat ziet jan met de pet niet

(wat overigens in mijn ogen de absurde prijs van ultimate nog niet rechtvaardigd!).
Ik zou zeggen installeer eens een recente versie en probeer het eens uit. Vind je het niets blijf dan gewoon bij het oude XP er is niemand die je verplicht om over te stappen. Namelijk tegen de tijd dat spellen echt vista gaan vereisen is de hardware die in je pc zit zo oud dat die spellen toch al klote draaien op je systeem en dat je net zo goed een nieuwe pc + os kunt kopen.