Ik ben op zoek naar een manier om de kleinste waarde die groter is dan mijn zoekwaarde te zoeken. Lookup geeft de grootste waarde die kleiner is, dus net andersom. is er een andere functie in excel die dit kan?
bij deze neem ik aan:
- zoekwaarde staat in D1
- waarden staan in A1:A10
=INDEX(A1:A10;MATCH(MIN(IF(A1:A10-D1>=0;A1:A10;FALSE));IF(A1:A10-D1>=0;A1:A10;FALSE);0))
het is misschien een wat ingewikkelde oplossing, maar hij werkt wel. Je moet 'm invoeren als "array formule" .. dus na het formule intikken eindigen met CTRL-SHIFT-ENTER, ipv ENTER ... dan krijg je { } om je formule heen.
- zoekwaarde staat in D1
- waarden staan in A1:A10
=INDEX(A1:A10;MATCH(MIN(IF(A1:A10-D1>=0;A1:A10;FALSE));IF(A1:A10-D1>=0;A1:A10;FALSE);0))
het is misschien een wat ingewikkelde oplossing, maar hij werkt wel. Je moet 'm invoeren als "array formule" .. dus na het formule intikken eindigen met CTRL-SHIFT-ENTER, ipv ENTER ... dan krijg je { } om je formule heen.
Moeilijk doen als het makkelijk kan 
Ervan uitgaande dat de waarden gesorteerd zijn doet vergelijken wat je wil:
Ervan uitgaande dat de waarden gesorteerd zijn doet vergelijken wat je wil:
criteriumtype_getal is het getal -1, 0 of 1. criteriumtype_getal geeft aan hoe zoekwaarde moet worden vergeleken met de waarden in zoeken-matrix.
Als criteriumtype_getal 1 is, zoekt VERGELIJKEN de grootste waarde die kleiner is dan of gelijk is aan zoekwaarde. zoeken-matrix moet in oplopende volgorde zijn gesorteerd (...;-2; -1; 0; 1; 2;...A-Z; ONWAAR; WAAR).
Als criteriumtype_getal 0 is, zoekt VERGELIJKEN de eerste waarde die precies gelijk is aan zoekwaarde. zoeken-matrix mag in willekeurige volgorde zijn gesorteerd.
Als criteriumtype_getal -1 is, zoekt VERGELIJKEN de kleinste waarde die groter is dan of gelijk is aan zoekwaarde. zoeken-matrix moet in aflopende volgorde zijn gesorteerd (WAAR; ONWAAR; Z-A;...2; 1; 0; -1; -2;...).
Als u criteriumtype_getal weglaat, wordt uitgegaan van de waarde 1.
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland