Low powered, maar wel snelle server

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een low-powered server die sneller is dan mijn huidige (8 jaar oude) systeempje. Ik wil iets dat sneller en flexibeler is dan mijn soekris 4801, niet veel meer stroom gebruikt dan een laptop, en met enig geluk ook nog passief te koelen is.

Ik kwam zelf met het volgende lijstje:
- Core 2 Duo T7200 2Ghz (Merom) (Mobile)
- Gigabyte GA-8i945GMMFY (mobile chipset, on-board audio/video/lan)
- 4GB Kingston PC5300 (2x2G kit)
- Nexus Tech 'Breeze' tower, 350Watt voeding

Het Gigabyte bord zou zeer low-powered moeten zijn, door gebruik te maken van de i945M (mobile) chipset en andere mobile componenten (eigenlijk een laptop-bord op mini-atx formaat). De Core2 Duo zou max 35Watt moeten gebruiken, maar idle en met powermanagement nog veel minder (<10).

Op dit moment is het plan om mijn huidige raid-array er aan te hangen, om dat later misschien te vervangen door een nieuw array van sata disks.

Mijn huidige server vreet zo'n 60-70 Watt (volgens de stroom-meter) in 'normaal gebruik', dat is een K6-350 met 384M ram (en 3 HD's). Ik hoop dat dit systeem hier nog wel een stukje onder kan blijven terwijl het toch wel stukken sneller is.

Enige suggesties en tips voor andere low-powered componenten.
Ik zal binnenkort laten weten hoeveel stroom dit systeem idle en onder load gebruikt

[ Voor 4% gewijzigd door markjanssen op 18-12-2006 11:26 . Reden: linkje ]

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-01 15:32
Kijk eens naar de AMD Geode, gebruikt 14 watt (mobo + proc), kost 100 euro.

Heb je naar de efficiency van je voeding gekeken, kan ook aardig schelen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 22:33
storeman schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:10:
Kijk eens naar de AMD Geode, gebruikt 14 watt (mobo + proc), kost 100 euro.

Heb je naar de efficiency van je voeding gekeken, kan ook aardig schelen.
Een AMD Geode is een leuk stukje hardware, maar op geen enkele manier meer te vergelijken met een Core 2 Duo T7200.

@TS:
Waarom niet echt een laptop inzetten als server voor thuis? Heb je ook meteen een soort van UPS voorziening. Verder kun je binnenkort al 300 GB 2.5" harddisks krijgen die toch een stuk zuiniger zijn dan hun 3.5" broertjes.

• markjanssen
  • Niet online
Geode heb ik naar gekeken, maar die zijn zo goed als NIET leverbaar. Daarnaast sprak de 64bit en Virtualisatie van die Core2's me enorm aan.
Laptops zijn niet zo uitbrijdbaar, je kan er moeilijk een raid-array in hangen (fileserver is een belangrijk deel van het verhaal), laat staan extra interfaces e.d.
Tevens is het mijn ervaring dat laptops 24/7 aan laten staan niet erg goed is voor die beestjes, ze overlijden dan toch wel binnen 1 of 2 jaar.
De UPS heb ik nu al (voor de oude server) en er zit momenteel 2x 160 (raid-mirror) in de oude server. Mirroring is essentieel, en in laptops kan altijd maar 1 disk.

[ Voor 15% gewijzigd door markjanssen op 18-12-2006 11:17 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

GH45T schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:14:
[...]

Een AMD Geode is een leuk stukje hardware, maar op geen enkele manier meer te vergelijken met een Core 2 Duo T7200.

@TS:
Waarom niet echt een laptop inzetten als server voor thuis? Heb je ook meteen een soort van UPS voorziening. Verder kun je binnenkort al 300 GB 2.5" harddisks krijgen die toch een stuk zuiniger zijn dan hun 3.5" broertjes.
Is een laptop daar wel op voorzien? Zo 24/7 aanstaan?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01 20:46
heb je ook al naar VIA plankjes gekeken? :)

http://www.via.com.tw/en/initiatives/spearhead/mini-itx/

edit: http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/ :)

[ Voor 62% gewijzigd door Meester_J op 18-12-2006 11:27 ]

• GH45T
Snakiej schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:16:
[...]

Is een laptop daar wel op voorzien? Zo 24/7 aanstaan?
Met een coolplate of wat mods moet dat geen probleem zijn.

• markjanssen
  • Niet online
Meester_J schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:19:
heb je ook al naar VIA plankjes gekeken? :)
Je bedoelt de EPIA en Eden systeempjes... ja... die zijn ook wel interessant, hoewel ik er nog geen op ATX of mini-ATX heb gevonden, alleen in micro-atx/mini-itx. Qua cpu power en chipset speed zijn die echter ook nog 'redelijk traag', zeker vergeleken met de nieuwe core2's en i945 chipset (onboard video vergeleken met die via chrome chipset)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:52
GH45T schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:14:
[...]

Maar in iedere geval lichtjaren vooruit op een K6 350. Ik vraag me dan ook af wat de TS wil, want voor fileservers voor thuisgebruik is zelfs die Geode overkill.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• markjanssen
  • Niet online
Het is de bedoeling dit servertje als 'main' server te gebruiken voor thuis. Enkele 'tasks':
- Fileserver / Mailserver / etc
- Compilatie-server, build-systeem
- Shell-doos
- Draaien van (meerdere) virtuele machines voor test/ontwikkel doeleinden en sandboxen van 'untrusted' applicaties.

Vooral het compileren vereist meer cpu ruimte dan via/geode, en het virtualizeren maakt een cpu met VT en veel RAM wel een vereiste.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:52
markjanssen schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:30:
Het is de bedoeling dit servertje als 'main' server te gebruiken voor thuis. Enkele 'tasks':
- Fileserver / Mailserver / etc
- Compilatie-server, build-systeem
- Shell-doos
- Draaien van (meerdere) virtuele machines voor test/ontwikkel doeleinden en sandboxen van 'untrusted' applicaties.

Vooral het compileren vereist meer cpu ruimte dan via/geode, en het virtualizeren maakt een cpu met VT en veel RAM wel een vereiste.
OK, dit verduidelijkt de zaak. Wat betrefrt het virtualiseren, wat voor toepassingen precies en hoeveel tegelijk? Als je het een beetje behendig inricht, kun je misschien ook wel met minder intern geheugen uit de voeten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 16:28
markjanssen schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:04:

Het Gigabyte bord zou zeer low-powered moeten zijn, door gebruik te maken van de i945M (mobile) chipset en andere mobile componenten (eigenlijk een laptop-bord op mini-atx formaat). De Core2 Duo zou max 35Watt moeten gebruiken, maar idle en met powermanagement nog veel minder (<10).
Ik ben benieuwd of VMWare dat powermanagement leuk vindt...let erop.. !

Member of the Ukraine IT Army

• markjanssen
  • Niet online
Ik denk dat het Xen of LVM gaat worden qua virtualizatie, en niet vmware, ik ben bekend met de issues met speedstep en vmware op mijn werk-desktop ;)

@Breepee: Minstens 3-4 virtuele machines, 2 shell/desktop dozen en 1 of 2 development/compile omgevingen (linux/openbsd) en misschien nog een windows installatie ergens.

Daarnaast gooi ik hem liever nu vol met het max aan geheugen, budget is niet echt een issue, en dan heb ik in ieder geval niet te weinig.

[ Voor 17% gewijzigd door markjanssen op 18-12-2006 19:04 . Reden: memory verhaal ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37
Dan zou je denk ik zelfs al 8GB geheugen erin kunnen stoppen en dan Vista draaien ipv XP zonder enige grafische poespas. Vista gaat geloof ik tot 16GB geheugen door, waar XP bij 3 - 4GB raar kan gaan doen.

Verder is die Core2Duo wel heerlijk voor de dingen die je gaat doen, ik denk dat een Core2Quad (Wikipedia) een beetje overkill is. Vooral voor de prijs, efficientie en de stroom die die gebruikt. Daarnaast moet hij ook nog eens uitkomen.

[ Voor 0% gewijzigd door alex3305 op 18-12-2006 19:47 . Reden: Grammaticale error 248 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
En als je toch wat power wilt, waarom geen T5500/T5600? Lijkt me meer dan genoeg.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 19:33
Alex3305 schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:46:
Dan zou je denk ik zelfs al 8GB geheugen erin kunnen stoppen en dan Vista draaien ipv XP zonder enige grafische poespas. Vista gaat geloof ik tot 16GB geheugen door, waar XP bij 3 - 4GB raar kan gaan doen.

Verder is die Core2Duo wel heerlijk voor de dingen die je gaat doen, ik denk dat een Core2Quad (Wikipedia) een beetje overkill is. Vooral voor de prijs, efficientie en de stroom die die gebruikt. Daarnaast moet hij ook nog eens uitkomen.
De maximale hoeveelheid geheugen is afhankelijk van de versie. Staat wel op de MS site ergens.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Jullie babbellen wel leuk over windows, The__Virus en Alex3305, maar volgens mij gaat er *nix gedraait worden ;)
Iets met LVM en/of Xen, virtuele machines, shells en "mogelijk een windows installatie ergens".
Lijkt me dat er een *nix style OS op komt te staan ;) Dan maakt het meteen geen bal meer uit hoeveel RAM je in die plank propt, want *nix OSsen lusten het toch wel, zolang het mobo het maar lust ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• alex3305
:+ DOH! LVM is inderdaad *nix.. J'excuse moi..
* alex3305 is lieff :P

Nee ff serieus, dan kun je denk ik ook beter gewoon gelijk 8GB op die plank duwen of in ieder geval ruimte overlaten voor nog eens 4GB. Geheugen heb je nooit genoeg, behalve Bill Gates die had aan 640KB al genoeg :+

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

hehe, ach, 640k is ook genoeg ;) zolang je maar voldoende swapspace hebt :+
persoonlijk heb ik toch liever veel RAM :P

trouwens, voor het systeem zou je ook een AMD Turion kunnen gebruiken. Ook lekker zuinig.
Nadeel is dat die er alleen zijn in S754 singlecore uitvoering (als je desktop wil tenminste, laptop mobo's kennen socket S1 waarbij dualcore en dualchannel geen probleem is ;) )

[ Voor 53% gewijzigd door McKaamos op 18-12-2006 23:02 ]

• markjanssen
  • Niet online
hello_moto schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:55:
En als je toch wat power wilt, waarom geen T5500/T5600? Lijkt me meer dan genoeg.
Die supporten VT-tech niet... geen hardware virtualizatie

• markjanssen
  • Niet online
Alex3305 schreef op maandag 18 december 2006 @ 22:00:
Nee ff serieus, dan kun je denk ik ook beter gewoon gelijk 8GB op die plank duwen of in ieder geval ruimte overlaten voor nog eens 4GB. Geheugen heb je nooit genoeg, behalve Bill Gates die had aan 640KB al genoeg :+
Helaas kunnen er maar 2 dimmetjes in de plank.... en 2GB is al niet te krijgen, dus ik vrees dat het 2x 1G gaat worden ;(

Mobo/CPU/Kast heb ik ondertussen binnen zoals in de startpost gelist... nu nog ergens memory scoren

[ Voor 9% gewijzigd door markjanssen op 20-12-2006 00:13 ]

• alex3305
Wel jammer, want vooral geheugen zul je nodig hebben met virtualisatie - lijkt mij -. Maargoed je zou ook de Linux-swap kunnen gebruiken, alhoewel dit natuurlijk wel een stuk langzamer is, maar dat zou jij ook wel weten ;).

Verwijderd

Wat ook leuk is, als je meerdere schijven hebt, dan kun je ook op 2 schijven een aparte swap partitie maken, die je dezelfde prio geeft in je /etc/fstab, dan swap je twee keer zo snel theoretisch gezien.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

markjanssen schreef op woensdag 20 december 2006 @ 00:12:
[...]

Helaas kunnen er maar 2 dimmetjes in de plank.... en 2GB is al niet te krijgen, dus ik vrees dat het 2x 1G gaat worden ;(

Mobo/CPU/Kast heb ik ondertussen binnen zoals in de startpost gelist... nu nog ergens memory scoren
http://www.newegg.com/Pro...ription=&Ntk=&srchInDesc=
2x2GB. dunno of het in NL al verkrijgbaar is tho

edit: 4GB kits / 2GB strips zijn verkrijgbaar...
DDR2-533:
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIE22
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIE27
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=ICIE23
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIEU7
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=ICIEU8

DDR2-900:
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIEM5

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 21-12-2006 10:13 ]

• markjanssen
  • Niet online
Zo... eindelijk alles binnen, eindelijk 2x2GB geheugen (het is 400Mhz geworden... helaas)
Het systeem zit in elkaar, en de eerste resultaten zijn binnen. Met een raid-arraytje van twee oude (2004) 160G disks kom ik op de volgende gegevens:

Cpu Idle: 48 Watt
1 Core 100% load, 1 idle: 67 Watt
2 Cores full load: 78 Watt

De kast is verder dood en dood-stil (als de dvd drive leeg is, en de pc-speaker niet piept wegens lage fan-rotatie)

Ik vind wel dat de cpu's wat aan de temperatuur zijn, constant fluctuerend rond de 60-65 graden.

Ik gebruik nu KVM als virtualisatiesysteem, en dat bevalt me voorlopig prima. Heb er nu 2 debian systemen en een windows XP onder draaien (op een debian host). Hierbij vreet de windows vm rond de 10% cpu (1 core) en de linux vm's 2-3%... Erg netjes.

Nu alleen nog het bord zover krijgen dat er 4GB geheugen herkend en gebruikt wordt, ik zit nu nog op 3GB

[edit]
Het stroom-verbruik is gemeten van het 'hele' systeem m.b.v. een 'cost control' meter op de 220 naar de powersupply

[ Voor 7% gewijzigd door markjanssen op 09-01-2007 11:38 . Reden: stoom-verbruik uitleg ]

• GH45T
Wat heb je nu eigenlijk voor configuratie in elkaar gezet?

• markjanssen
  • Niet online
Het zelfde als ik al in de start-post riep, alleen ander memory

Gigabyte 8i945GMM
Core2Duo Mobile T7200 (2Ghz)
2x2G DDR2 400Mhz Kinston
NEC ND-4570A DVD Drive (+R -R RAM)
Cardreader/Writer/Floppy combo
Nexus Silent Breeze kast +350W supply (heeeeerlijk stil, mooie kast)

Daarin heb ik dan nog 2x 160G Maxtor 6Y160 PATA disks (die had ik nog) op een HPT366 controller zitten

Iiyama 2200WS (die is nog niet binnen)

[ Voor 27% gewijzigd door markjanssen op 09-01-2007 12:14 . Reden: meer detail ]

Pagina: 1