Toon posts:

Doorgebrande videokaart (sapphire ati x800 gto)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vrijdag gebeurde er iets vreemds met mijn computer.
Ik was battlefield 2142 aant spelen, plotseling crashte het systeem en hoorde ik "knap".
Toen ik in mijn computerkast keek kan ik een beetje rook ruiken. Vervolgens voelde ik aan wat spullen en de videokaart voelde erg heet aan.

Als ik nu mijn computer opstart hoor ik een lange beep, gevolgd met 3 korte beeps.
Het start normaal op maar het beeld gaat niet aan.

Ik denk dat ik een open deur intrap als ik zeg dat de videokaart kapot is, maar misschien weten jullie wat het anders zou kunnen zijn?

Ik heb deze kaart nu ongeveer 1 jaar, zit er normaal gesproken garantie op dit soort kaarten?

Iedergeval bedankt!

Mijn systeem:
asus a8n-e s939
amd 3200
1 gig dualchannel ram
sapphire ati x800 gto 256

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je zegt dat ie 1 Lange beep en 3 korte Beeps geeft!
Pak je mobo boekje is en kijk wat dat betekend!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Er zit altijd garantie op videokaarten (als je ze nieuw koopt tenminste).
Hoe lang die garantie is, is afhankelijk van je leverancier, en de fabrikant.
De meeste winkels hanteren 1 jaar garantie, en de fabrieksgarantie is een beetje merkafhankelijk.
Dus bon opzoeken, en als je binnen het 1e jaar zit, terug naar je winkelier, anders kijken hoe lang Sapphire fabrieksgarantie geeft op die kaart...

Edit: 1 x lang, 3 x kort is over het algemeen VGA error, dus ja, je videokaart is gefrituurd ben ik bang...

[ Voor 12% gewijzigd door Brede P op 18-12-2006 10:42 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Brede P schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:41:
Edit: 1 x lang, 3 x kort is over het algemeen VGA error, dus ja, je videokaart is gefrituurd ben ik bang...
Ja maar dan vraag ik me af, hoe kan dat zomaar gebeuren? :O

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Volvados
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-07 15:16
dennus2006 schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:33:
Het staat niet in dat boekje ;) (heb toevallig volledig dezelfde config, op mijn gto2 na)
hier is de lijst van mogelijke beep-codes en de verklaring ervan, maar 1 lange gevolgd door 3 korte staat er niet tussen...
dennus2006 schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:33:
Je zegt dat ie 1 Lange beep en 3 korte Beeps geeft!
Wat voor temps had de kaart gewoonlijk? Dat kan wel soms hoog worden bij deze kaart. Was ie overclockt?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:43
1 lang en 3 kort is inderdaad voor de VGA ;)

Anyhow, Sapphire hanteert 2 jaar garantie, dus ik zou contact opnemen met Sapphire! (wel zorgen dat je de stock koeler erop zet zou je er een andere op hebben gezet)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je antwoord Brede P. en Spitfire.
Ben inmiddels opzoek naar de bon.

Hoe het kan gebeuren... i dunno, ik had recent de stof van de koel fan verwijderd met een wattenstaafje. Misschien werkte de fan niet meer goed daarna... Het lijkt met sterk maar ik kan niks anders bedenken.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07 09:43
http://www.technick.net/p...aiocp_dp=guide_beep_codes

Je hebt een Award bios denk ik, maar lang 3x kort is wat lastig te duiden in die tabel, omdat je altijd 3 groepen van beeps hebt. Bijv 1 - 2 - 2 = 1 lang, 2 kort, 2 kort. Je moederbord is denk ik kapot, maar er kan meer defect zijn.

hmm, al te laat.. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Atomsk op 18-12-2006 10:52 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Voor de duidelijkheid: Op alle videokaarten en andere hardware zit 2 jaar garantie minimaal.
Dat is Europees zo geregeld, of een fabrikant/winkelier je nu anders vertelt of niet, daar heb je recht op.

Verwijderd

Heb je de videokaart er al uit gehad? zijn er condensatoren kapot? of iets anders zwarts

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-07 20:47

wowi

Als u nog een pci video kaartje heeft stop die dan eens even in uw pc en haal de andere video kaart eruit, start je systeem nu normaal op dan is het wel zo goed als zeker dat je video kaart stuk is.

Bios beep lijkt de normale biep van vga kaart te zijn trouwens.

P.S. in de faq stond ook de opmerking, electronica werkt op rook, als de rookeruit is werkt het niet meer (mooie uitspraak trouwens, meestal zie je inderdaad rook). O+

[ Voor 8% gewijzigd door wowi op 18-12-2006 10:57 ]

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-07 15:23
Probeer eens een andere videokaart, dan heb je het uitgesloten of het aan je videokaart ligt.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:01

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Hann1BaL schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:54:
Voor de duidelijkheid: Op alle videokaarten en andere hardware zit 2 jaar garantie minimaal.
Dat is Europees zo geregeld, of een fabrikant/winkelier je nu anders vertelt of niet, daar heb je recht op.
Dat kan wel zo zijn, maar ergens recht op hebben zegt nog niet dat je het krijgt. En weinig mensen die daadwerkelijk een rechtzaak aanspannen, zeker als het om een relatief klein bedrag gaat. Helaas zij aardig wat retailers/fabrikanten daarvan op de hoogte...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een andere videokaart maar de agp past niet in mijn mobo.
Mijn vrouw gaat straks ff langs de winkel waar ik de kaart gekocht heb, dan kunnen zei bevestigen of het idd aan de kaart ligt. (Ben nu namelijk op m'n werk).

Verder zie ik niks zwarts oid op de kaart.

Verwijderd

Topicstarter
*bump m'n eigen thread*

Ik heb inmiddels de kaart bij de winkel waar ik het gekocht heb laten checken.
Het is inderdaad totaal doorgebrand, er zit 2 jaar garantie op dus ze gaan het
voor me regelen bij de fabrikant dat ik dezelfde kaart nieuw terug krijg (als het goed is).

Ik heb het vermoeden dat de koeling niet goed genoeg heeft gewerkt op de kaart.
Bij demanding spellen viel mijn computer vaak uit, waarschijnlijk omdat de video kaart
overhit raakte bedenk ik me nu.

Is het ook mogelijk om een betere (niet stock) koeler op zo'n kaart te plaatsen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SayWhatAgain! schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:01:
Dat kan wel zo zijn, maar ergens recht op hebben zegt nog niet dat je het krijgt. En weinig mensen die daadwerkelijk een rechtzaak aanspannen, zeker als het om een relatief klein bedrag gaat. Helaas zij aardig wat retailers/fabrikanten daarvan op de hoogte...
Misschien een beetje offtopic maar als je gaat opzoeken met welke richtlijn het geregeld is en wat er precies allemaal instaat, dan zullen ze je wel garantie geven zolang je beleefd blijft ;)

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:01

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 09:54:
...knip...

Is het ook mogelijk om een betere (niet stock) koeler op zo'n kaart te plaatsen?
Zeker, Zalman en Arctic hebben goede oplossingen. Wel even goed kijken of het op jouw kaart past en even reviews lezen welke het beste is.
Admiral Freebee schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 09:56:
[...]

Misschien een beetje offtopic maar als je gaat opzoeken met welke richtlijn het geregeld is en wat er precies allemaal instaat, dan zullen ze je wel garantie geven zolang je beleefd blijft ;)
Heb je helemaal gelijk in. Maar veel mensen maken de "fout" meteen die garantie te claimen wat wel eens een tegendraads effect heeft (lees: de fabrikant werkt niet meer echt mee). Meestal gewoon je probleem vertellen en vragen of ze een oplossing hebben is het beste. Dreigen met van alles zou ik alleen doen als ze echt niet welwillend blijken.
Pagina: 1