Toon posts:

OS ziet S-ATA Schijf niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuwe schijf aangeschaft maar deze wordt alleen herkend in de bios, maar windows ziet helemaal niets. Bij schijfbeheer is alleen de systeemschijf te zien en de dvd brander.

Mijn systeem:
M-Board: Asrock P4i65G
systeemschijf: Western Digital 80 GB (Met PATA aansluiting)
(nieuwe data schijf) Western Digital WD400KD Sata

wat ik heb geprobeerd is hetvolgende: BIOS update, naar V1.3 Er stond in de informatie iets over een WD 79 GB schijf, dus ik dacht dat dat wel zou helpen maar helaas. Ook volgens de handleiding de IDE instelling van het bios veranderd van Enchanced Mode naar Compatible Mode.

Verder heb ik ook de schijf in een ander systeem gechecked. deed het prima.
De sata kabel vervangen - geen resultaat
de systeemschijf zit op de Pri Master de brander op Sec Slave

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, als er nog vragen zijn hoor ik dat graag

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat de S-ATA controller ook goed geinstalleerd? Dus staat die in devicemanager?

[ Voor 24% gewijzigd door TERW_DAN op 18-12-2006 10:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
goede hint, ik kan vanmiddag pas kijken dus nog even afwachten. Wel weet ik te vertellen dat er in apparaatbeheer 1 vraagteken staat, maar die is van de tv-kaart, als de s-ata controller niet goed is geinstalleerd, komt er dan ook een vraagteken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:43:
goede hint, ik kan vanmiddag pas kijken dus nog even afwachten. Wel weet ik te vertellen dat er in apparaatbeheer 1 vraagteken staat, maar die is van de tv-kaart, als de s-ata controller niet goed is geinstalleerd, komt er dan ook een vraagteken?
Waarschijnlijk wel. Of de controller staat als raidcontroller geinstalleerd waardoor je eerst nog een raid array moet aanmaken (of de controller op non-raid zetten).

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:43
of je moet in je bios de s-ata optie inschakelen.. is bij mijn workstation op't werk zo..
iets van Enhanced mode S-ata + p-ata

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
TheNymf schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:49:
iets van Enhanced mode S-ata + p-ata
Volgens mijn handleiding zou ik mijn PATA writer en systeemschijf op Primary IDE slot moeten gooien en de data Sata schijf op 1 vd sata poorten, vervolgens de bios instellen op Compatible mode en als extra instelling [Pri IDE + SATA]

maar dit heeft helaas geen resultaat :s

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:48:
[...]

Waarschijnlijk wel. Of de controller staat als raidcontroller geinstalleerd waardoor je eerst nog een raid array moet aanmaken (of de controller op non-raid zetten).
Hmm dit laatste heb ik helemaal nog niet bekeken, kan ik dat gewoon in de device manager uitschakelen? Ik ben niet van plan raid control te gebruiken..

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 10:32
Ik ben niet van plan raid control te gebruiken..

Ik had dat maar wel even geprobeerd, dit stukje software kan je er mischien bij helpen als het niet helemaal lukt! (Hij kan je de fouten laten zien)

PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb de hoop vrijwel opgegeven. Dave is wezen kijken en we hebben echt alle mogelijkheden geprobeerd.. Waarschijnlijk is de Sata controller op het M-board niet meer heel of iets in die geest... De bios ziet de schijf wel, maar de windows setup kan hem al niet meer vinden...

Een andere optie waar ik nu aan zit te denken is om een gewone ATA schijf te kopen.. Maar voor ik dat doe wil ik van jullie even horen of alles bij mij wel compatible is (theoretisch). Mijn oog is gevallen op de Samsung 400GB HD400LD Spinpoint T133 8mb ATA-133 = 102.90 Euro

Ik neem aan dat deze wel gewoon zal werken op mijn M-board? de Asrock P4i65G...?? het enige wat ik zou kunnen aanwijzen als een mogelijk opstakel is dat de aansluitingen ATA100 IDE aansluitingen zijn... Kan dat kwaad? of zal hij de grootte van de schijf niet herkennen of iets dergerlijks?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ATA133 werkt keurig op ATA100. Heb het zelf hier ook en eigenlijk is dat een echte FAQ/zoek-vraag.

Wat betreft je SATA ding, als je BIOS de schijf wel ziet en je OS niet dan lijkt me dat toch echt een Windows probleem. Heb je chipset drivers geïnstalleerd? Drivers voor je SATA chip?
Er moet toch ergens iets mis gaan.
Wat bedoel je precies met "hij zie de disk niet"?
Staat de disk er letterlijk niet bij in "Apparaatbeheer" en "Systeembeheer->Schijfbeheer" ? Of krijg je gewoon geen extra station er bij?
Als de schijf wel verschijnt in Apparaatbeheer/Schijfbeheer dan moet je eens proberen om met Schijfbeheer een partitie op de disk te maken en deze te formatteren.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ik lees net dat de windows setup hem niet ziet , dat komt omdat je een driver diskette moet maken vanaf de cd die bij het moederbord geleverd werd.
Wanneer de windows setup start moet je op F6 drukken, om de sata drivers te instaleren , setup geeft dat ook aan onderin de grijze balk.
De drivers zorgen er voor dat windows de schijf ziet en dat je windows op die schijf kunt instaleren.
Neemt overigens niet weg dat je in de geïnstalleerde Windows versie de sata controller inderdaad in apparaatbeheer had moeten aantreffen.

Je moederbord heeft overigens geen raid mogelijkheden dus daar hoeven we het niet in te zoeken.

Succes

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2006 03:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de pc laat booten vanaf de cd en de win XP cd erin doe dan moet ik eerst op een knop drukken om de installatie te starten, dat lukt prima... vervolgens op F6 voor de raid SCSI instellingen, voor de drivers.. maar ik kan drukken wat ik wil maar er opent niets! vervolgens vraagt hij om op F2 te drukken voor systeemherstel en die pakt hij dan weer prima :s
wat te doen... ik ben ook de cd van t m-board kwijt :s

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2006 11:42 ]

• mad-dog
  • Laatst online: 13:59
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 03:28:
Ik lees net dat de windows setup hem niet ziet , dat komt omdat je een driver diskette moet maken vanaf de cd die bij het moederbord geleverd werd.
Wanneer de windows setup start moet je op F6 drukken, om de sata drivers te instaleren , setup geeft dat ook aan onderin de grijze balk.
De drivers zorgen er voor dat windows de schijf ziet en dat je windows op die schijf kunt instaleren.
Neemt overigens niet weg dat je in de geïnstalleerde Windows versie de sata controller inderdaad in apparaatbeheer had moeten aantreffen.

Je moederbord heeft overigens geen raid mogelijkheden dus daar hoeven we het niet in te zoeken.

Succes
Sinds wanneer heeft een ICH5-gebasseerd moederbord drivers nodig voor een Windows installatie ?

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik lees enige tegenstrijdig heden... hoe zit het precies?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

mad-dog schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 12:49:
[...]
Sinds wanneer heeft een ICH5-gebasseerd moederbord drivers nodig voor een Windows installatie ?
Als hij een standaard WindowsXP installatie CD gebruikt zitten er voor zover ik weer géén SATA drivers ingebakken. Het gebruik van SATA drives zonder drivers is dan dus niet mogelijk.
Als je de setup slipstreamed naar SP2 dan bevat de setup volgens mij wel enige ondersteuning voor een aantal SATA controllers.
Met een normale WinXP CD heb je dus altijd SATA drives nodig die je moet laden met F6 ;)
Dat er niets gebeurt is denk ik omdat hij de SATA drivers van flop wilt laden en je er geen flop in hebt zitten. Maar daar kan ik weinig over zeggen aangezien ik hier nog niet apart SATA drivers in heb moeten laden. Ik slipstream mijn installatie disken namelijk.

Dat je de CD van je moederbord kwijt bent is natuurlijk niet echt handig, maar vaak kun je alles keurig downloaden van de website van de fabrikant van je moederbord. Ga daar eens snuffelen, grote kans dat er SATA drivers en allerlei andere drivers opstaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 26-12-2006 13:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• mad-dog
  • Laatst online: 13:59
cybersteef schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:57:
[...]

Als hij een standaard WindowsXP installatie CD gebruikt zitten er voor zover ik weer géén SATA drivers ingebakken. Het gebruik van SATA drives zonder drivers is dan dus niet mogelijk.
Als je de setup slipstreamed naar SP2 dan bevat de setup volgens mij wel enige ondersteuning voor een aantal SATA controllers.
Met een normale WinXP CD heb je dus altijd SATA drives nodig die je moet laden met F6 ;)
Dat er niets gebeurt is denk ik omdat hij de SATA drivers van flop wilt laden en je er geen flop in hebt zitten. Maar daar kan ik weinig over zeggen aangezien ik hier nog niet apart SATA drivers in heb moeten laden. Ik slipstream mijn installatie disken namelijk.

Dat je de CD van je moederbord kwijt bent is natuurlijk niet echt handig, maar vaak kun je alles keurig downloaden van de website van de fabrikant van je moederbord. Ga daar eens snuffelen, grote kans dat er SATA drivers en allerlei andere drivers opstaan.
Je kunt beter even lezen wat ik schrijf. Een ICH5(non-R) Southbridge heeft NOOIT drivers nodig voor een Windows install. SP2 heeft daar niks mee te maken(die voegt sowieso geen extra SATA-drivers toe(iets wat veel mensen aannemen)
Pagina: 1