[XP] Specifieke NAS-backup software

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Beste mensen,

Door al die backup software heen zie ik het bos niet meer, specificaties zijn niet meer dan marketingpraatjes dus wend ik me naar jullie.

Wij hebben een aantal pc's in huis die zakelijk gebruikt worden binnen het thuisnetwerk. Omdat backuppen een onregelmatig, moeizaam en uiteindelijk ook vrij duur proces werd, hebben we besloten om een Maxtor NAS-schijf aan te schaffen waarmee de schade door potentiele hdd failures beperkt kan blijven, en incidenteel een fysieke backup in de brandkluis. Aangezien de bijgeleverde backup software simpel en summier is, ben ik op zoek naar een beter alternatief, die ik, door bovengenoemde redenen, niet heb kunnen vinden. Daarom wend ik me naar jullie. De software, voor circa 3 clients, moet in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:

• De installatie en configuratie daargelaten, moet het in de praktijk gebruikersvriendelijk zijn
• Scheduled een image-backup naar de NAS-schijf.
• Die NAS-schijf is wachtwoord beveiligd (standaard Windows authenticatie methode volgens mij), de software moet het wachtwoord op kunnen slaan, zodat de gebruikers dit wachtwoord niet hoeven te weten.
• Brandfunctie moet aanwezig zijn.
• Moet zonder server kunnen functioneren, behalve de NAS-schijf.

En indien mogelijk:

• Van iedere of een vaste client de mogelijkheid hebben om in 1 klap alle images op de NAS-schijf te backuppen naar een fysiek medium
• Tapestreamer/REV drive support
• Een soort archief-functionaliteit waardoor er 3 images per client op de NAT-schijf opgeslagen blijven.

Lijkt me duidelijk wat ik in gedachten heb. Kan iemand me een bepaald pakket aanbevelen?

• Flake
...maar zoiets bestaat niet? (vast wel toch?)

• Flake
laatste poging

• StevenK
  • Laatst online: 09-03 21:29
Wat je zou kunnen doen is op elke pc een ntbackup job te maken, met een batch-script, waardoor je drie backup-files maakt.

Je hebt dan nog geen brand-optie, maar wel een manier om geautomatiseerd die backups te maken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Kan je wat meer vertellen over wat je wilt backuppen?

1. Zijn het losse files of wil je per sé images?
2. Hoe ver terug in de tijd wil je kunnen gaan met je backups? Twee dagen? Drie jaar? (Niet goed gelezen, sorry.)
3. Wil je complete programma's backuppen (registry e.d.)?
4. Wat is je budget?

Met de meeste brandprogramma's kan je command-line wel files op CD/DVD zetten, en anders kan het wel met auto-hotkey. NTBackup volstaat in dat geval prima, alleen is het even uitzoeken hoe je het moet instellen allemaal.

Lees eens de tao van backup. Uiteindelijk is het een reclame maar er staan veel waarheden over backups in (en het is leuk om te lezen).

[ Voor 43% gewijzigd door CmdrKeen op 01-01-2007 21:19 ]

Bloed, zweet & koffie

• Flake
Om de vragen maar ff te beantwoorden:

1: Bij voorkeur images.
2: Reeds beantwoord
3: Graag
4: Prijs maak ik me nu nog even geen zorgen om, het mag op naam van de zaak dus daar zitten ook weer belastingvoordeeltjes aan verbonden.

Ik zal de NTbackup optie eens onderzoeken. Als er mensen zijn die volledige pakketten weten hoor ik het graag.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik denk dat NTBackup voor jou is in dit geval. Gebruik een schema als:

[Waarschijnlijk niet vaak restoren]
Maandag - full backup
Dinsdag t/m vrijdag - incremental backup

[Waarschijnlijk geregeld restoren]
Maandag - full backup
Dinsdag t/m vrijdag - differential backup

En dan in plaats van naar tape naar files backuppen, en wel een files op je NAS.

Check de command-line parameter van NTBackup, daar kan je heel wat mee instellen. Expirimenteer.

NTBackup is meegeleverd met Windows, er is volop documentatie over en volgens mij dekt het al je behoeften. Mocht je er nog vragen over hebben dan beantwoord ik ze graag :)

(NTBackup *is* trouwens een "volledig pakket"; wat zou je eraan missen?)

Bloed, zweet & koffie

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Goede image-backupsoftware:

Acronis True Image
Symantec Livestate Recovery
Pagina: 1