Toon posts:

Epox 4PEA+ CMOS problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een +- 3 jaar oud Epox moederbordje.
Sinds enige tijd vertoont het problemen bij het opstarten, op het led schermpje bleek de code 60 te staan. Na rondvraag bij Epox bleek dit om een CMOS probleem te zijn.
Na het resetten van mijn Cmos dmv een jumpertje werkte het moederbord weer.
Maar, de volgende keer dat ik de pc aanzette had ik weer hetzelfde probleem, weer fout 60. Weer cmos resetten dmv het jumpertje en het werkte weer.
Dit heb ik zo een stuk of 5 keer gedaan, zonder problemen.

Enkele dagen geleden moest de pc echter verhuisd worden, op de nieuwe locatie aangekomen wou de pc niet meer opstarten dmv het jumpertje. Ook de batterij er even uithalen mocht niet baten.
Toen heb ik het geheugen en de harde schijven er maar even uitgehaald, en daarna weer aangesloten, en hopla, het werkte weer.

Nu mijn vraag: Wat is er mis met dit moederbordje? Valt dit nog te repareren?

De verdere specs:
Intel P4 2.4 Ghz
3* 256 MB 333 Mhz geheugen
Hercules 9700 grafische kaart
en dan nog wat Western Digital harde schijfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin maar eerst met een nieuwe battery
Die dingen houden het maar 3jaar vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:51:
'maar 3 jaar' ? Dat valt ook wel mee. Bij mij gingen de batterijen in elk geval langer dan 3 jaar mee. Diegene die het eerst overleed was rond de 5 jaar oud. Menig ander systeem draait nog prima met oudere batterijtjes :Y).

Niettemin toch even kijken of de batterij niet het probleem is. Bekijk echter eer je een nieuwe batterij aanschaft naar de condensatoren. Wellicht zijn deze niet goed meer. Zie ook Badcaps Forums - Epox 4PEA with Badcaps. Met de GoT Search kun je meer vinden over de lekkende condensatoren. In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter wordt het onderwerp ook een keer aangehaald :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Thandor schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:58:
[...]
'maar 3 jaar' ? Dat valt ook wel mee. Bij mij gingen de batterijen in elk geval langer dan 3 jaar mee. Diegene die het eerst overleed was rond de 5 jaar oud. Menig ander systeem draait nog prima met oudere batterijtjes :Y).

Niettemin toch even kijken of de batterij niet het probleem is. Bekijk echter eer je een nieuwe batterij aanschaft naar de condensatoren. Wellicht zijn deze niet goed meer. Zie ook Badcaps Forums - Epox 4PEA with Badcaps. Met de GoT Search kun je meer vinden over de lekkende condensatoren. In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter wordt het onderwerp ook een keer aangehaald :).
ik heb hier 4 stuks 6+ jaar oude pcs staan, NOG NOOIT cmos batterijtje van vervangen en draaien nog vrolijk en onthouden nog vrolijk de settings, dus 3 jaar lijkt me beetje krap genomen

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 09:44
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:51:
lol?
Ik heb hier een 10 jaar oude P2 staan, een 6 jaar oude P3 en een bijna 4 jaar oude P4.
Alle batterijtjes zijn nog perfect in orde, dus ik weet niet waar je dit 'feit' vandaan haalt?

Maargoed ik zou voor de zekerheid wel even een nieuw batterijtje kopen. Werkt dat niet, dan is er iets aan de hand met de plank zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door InfinityG35 op 18-12-2006 17:56 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad last van lekkende condensatoren.
Echt raar, ik had de troubleshooter gelezen maar ik was zo gefixeerd op het CMOS dat ik niet eens dacht aan lekkende condensatoren.

Ik heb gemaild naar Epox wat er nu met mijn bord aangevangen moet worden. Maar ik vrees dat ik geen garantie meer ga krijgen (bord is +- 3 jaar oud momenteel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43

Thandor

SilverStreak

Niet altijd afgaan op de melding die een PC geeft. In dit geval (lekkende condensatoren) kan een PC de meeste vreemde symptomen krijgen die niet altijd verklaarbaar zijn. Dit geldt ook voor een PC welke bv. nat is geworden na een lekkage van een waterkoelingssysteem.

Zelf heb ik nog een EPoX 8RDA draaien. Deze heeft in het verleden ook lekkende condensatoren gehad. Destijds heb ik gemaild naar EPoX. Zij vroegen om foto's. Nadien kreeg ik, al duurde het wat lang omdat EPoX geen condensatoren op voorraad had, nieuwe condensatoren :). Uiteraard heb ik in de mails precies aangegeven welke condensatoren lek waren. Vervang overigens álle condensatoren. Zodra je van EPoX een reply krijgt met een bericht dat een condensator welke niet lekt niet vervangen hoeft te worden kun je het beste tóch om nieuwe vragen. Immers gaan de andere condensatoren (van bv. dezelfde serie) vanzelf lekken. Ook kunnen omringende condensatoren slijtage hebben ondervonden van de andere condensatoren die slecht functioneerden.

Mijn bord was volgens mij een kleine 2 jaar oud toen ik de zaken verving. Garantie had ik overigens al niet meer omdat het bord a) overclocked, b) licht gemod was en c) nat was geworden. Toch kreeg ik nieuwe condensatoren :Y). (De defecte condensatoren staan min of meer los van voorgenoemde factoren. Het enige wat schadelijker was, was het overclocken. De condensatoren kregen het zwaarder te verduren. Echter zouden ze zonder overclocken ook gaan lekken, enkel op een later tijdstip :z)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Serial nummer is doorgestuurd naar Epox.
Nu nog even afwachten of ik hem mag opsturen/nieuwe condensatoren krijgen/...
Tot nu toe niks dan lof iig over hun support, altijd super snel antwoord!

Nog een vraagje tussendoor. In diezelfe pc zitten er ook 2 Western Digital Caviar Raid Edition 120 Gb schijven als 1 grote dankzij RAID 0 (raid controller op het moederbord)
Nu deed ik vandaag eens een testje en haalde ik maar een lees snelheid van 20 MB per seconde (dit is echt super weinig voor zulke schijven), zou dat ook aan de condensatoren kunnen liggen?

Edit: Nog steeds geen reactie van Epox :? Op mijn vorige mailtjes had ik binnen de 24 uur antwoord, en nu wacht ik al meer dan een week op antwoord.
Het probleem met mijn RAID is ook opgelost, ik had, zonder dat ik het wist, de verkeerde driver geinstalleerd.
Op de een of andere manier wilt mijn moederbordje ook weer opstarten zonder problemen, zonder dat ik iets heb aangepast 8)7
Ik blijf wachten op een antwoord van Epox.

Edit 2: Eindelijk reactie gehad van Epox. Ze willen mij geen garantie meer geven jammer genoeg :'(

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 11:58 ]

Pagina: 1