Goedkope tv-combi overzicht

Pagina: 1
Acties:
  • 2.656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Tijdje geleden bij Mediamarkt zijn twee goedkope tv/dvd combi's te koop. Het gaat om:
Vestel 1422 DVD en AudioSonic CTDVD-37TX
Ik begin alvast met deze twee modellen.
Audiosonic blijkt ook even te koop te zijn bij Aldi, en bij Scheer & Foppen heb ik ze ook gezien.
Voor andere modellen zoals 55 cm combi's heb ik alleen oppervlakkige gegevens, maar geen tests.
Ik heb eigenlijk veel aandacht voor NTSC en regiovrij afspelen. Ik heb beide in huis en dus beide getest.

* Vestel 1422 DVD *

Prijs 99 Euro (actie nu bij Mediamarkt)
(normaal 129-139)
Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/EAD79F42AB19BB43C1256F45004F1609_big.jpg
+ regiovrije dvdspeler met pal/ntsc ondersteuning
+ nette model, compact
+ duidelijke menu's
+ programmeren gaat goed dankzij frequente weergave (heel goed zelfs)
+ met audio/videouitgang (dus kan doorgeven naar beamer)
+ digital audio aanwezig, voor op de receiver.
+ nette DVD openingscherm en bediening
- geen front av (misleiding tov foto in Mediamarkt, idioten)
- in blad staat ntsc vermeld, maar dat werkt niet via videoingangen! Is alleen DVD deel.
- geen batterijen meegeleverd

* Audiosonic CTDVD-37TX *
Prijs 119 bij Mediamarkt (niet in krant).
Normale prijs iets van 139-169
Afbeeldingslocatie: http://www.defrieslandshop.nl/catalog/images/beeld/CTDVD37TX.jpg
+ front av / koptelefoon
+ pal/secam/ntsc
+ S-video uitgang
+ meer knoppen aan voorkant
+ av uitgang achterkant en digitale audio
+ s-video uitgang!
- behuizing is lelijk aan achterkant en steekt meer uit
- lelijke DVD opening scherm
- nogal drukke afstandbediening (tv en dvd delen zitten apart... naja, al die kleine knopjes....)

Allemaal plusjes en minnen voor beide modellen.
Dus ga ik beide in praktijk testen. Wat is de uitkomst?

* Vestel *
+ Makkelijk te programmeren, makkelijk zenderplek aanwijzen en opslaan. Frequentie is gewoon te zien, weet je meteen welke zender het is. Echt fluitje van een cent
+ Zelf zender naam geven
+ Duidelijk menu systeem, alle opties direct te benaderen via kleurentoetsen
+ minder drukke afstandbediening, 3 speciale modes (tv-dvd-dva) (je moet wel opletten welke mode gekozen is, kan soms verwarrend gaan)
+ goede handleiding, uitgebreid uitgelegd
+ meteen regiovrij, alles wordt gelezen uit elke regio DVD.
- geen directe ntsc weergave via videoingangen
- dvd weergave in ntsc is helaas niet optimaal, ruwe randen. Conclusie, de TV gedeelte is alleen maar PAL. De ruwe randen komt doordat DVD deel de NTSC signaal intern moet omzetten naar PAL. De DVD gedeelte kan wel in NTSC mode gezet worden, maar nutteloos voor TV deel omdat die dan zwart-wit wordt.

Conclusie: het is zeer gebruiksvriendelijke tv/dvd-combi, maar mist front-av en redelijke ntsc weergave vanaf dvd (en weergeeft geen ntsc via TV deel, dus ook niet via video-ingangen). Kan lastig worden als je Japanse console erop wil aansluiten, levert dan zwart/wit beeld op.
Letop, NTSC weergave en front-av staat op foto in Mediamarkt krant vermeld, dat is weer andere uitgebreidere 1422. Deze 2 dingen zijn optioneel hier. Misleidend info.

* Audiosonic *
+ ntsc weergave op alle videoingangen!
+ prima ntsc weergave vanaf dvd's, geen ruwe lijnen (TV deel heeft dus goede NTSC omzetting)
+ front-av / headphone
+ snelle dvd speler / laad snel in
+ grafische dvd menu
+ tv tuner blijkt multisystem te zijn, DVD deel kan ook in vaste PAL mode werken (met interne omzetting NTSC-PAL) maar levert wel ruwe lijnen op, net als Vestel.
- Nogal verre achterwerk
- niet regiovrij! (gelukkig kan ik makkelijk weer regiovrij maken, staat elders op internet). Eenmaal regiovrij is het fantastisch apparaat.
- Programmeren gaat niet vriendelijk en moet per kanaalnummer opnieuw opgezocht worden, geen frequentie waarden. Scant wel goed zenders op. Vreemde kanaalwissel functie.
- matige handleiding
- menu systeem niet direct per onderdeel bereikbaar onder kleurknoppen

Conclusie: Audiosonic is niet geschikt voor minder handige mensen, want het gaat wat lastiger met instellen. Eenmaal ingesteld kun je opgelucht ademhalen, want daarna blinkt het pas goed uit met zijn multisysteem dat werkt in tuner, dvd en videoingangen. (Regiolock staat wel in, maar is ongedaan te maken via toetsen op afstandsbediening)

Ik ben al wat ervaren gebruiker, en omdat ik NTSC videocamera heb, kies ik dus voor iets meer prijzige Audiosonic, die veel meer mogelijkheden biedt, goede NTSC weergave en zeker opmerklijk snellere dvd gedeelte.
Heb je geen Japanse console, maar wel hele meuk aan dvd's, en je bent minder handig... ga dan voor iets nettere en vriendelijkere Vestel.

Mocht Vestel echter ook over front-av en NTSC weergave op av ingang beschikken, dan wordt Vestel als winnaar aangewezen. Maar als je kritisch bent op NTSC, moet je Audiosonic nemen. Schrik je eerder van minder makkelijke bediening, dan moet je Vestel nemen. Helaas is Vestel 1422 meestal zonder 2 dingen erbij en wordt het dus allang Audiosonic aanbevolen. Zenders instellen bij Audiosonic moet je echt lijst bij de hand houden, dan spaart het tijd.

Na testen ontdek ik nog meer dingen rond Vestel.
Allereerst moet ik mededelen dat in handleiding van Vestel 1422 staat dat front-av en NTSC weergave optie is. Het is lastig te zien wanneer NTSC wel erin zit. De NTSC DVD's worden wel correct afgespeeld ... maar het blijkt intern omgezet te zijn in PAL signaal voor TV gedeelte. Dat wordt dus al in DVD gedeelte gecorrigeerd, niet in TV gedeelte. De omzetting is echter niet geweldig en zal ruwe lijnen opleveren.

Want ik kan de DVD gedeelte ook in NTSC only zetten. Hierdoor springt het TV beeld op zwart-wit beeld. Het weergeeft dus niet correct in kleur. Onhandige stap van Vestel.
Test met PAL/NTSC Laserdisc speler (ik kan switchen tussen PAL en NTSC daar) en ik kan ook weer zeggen dat NTSC ook niet lukt via Scart aansluiting. Het blijft zwart-wit. Pas als ik naar PAL mode zet, is het correct beeld met kleur.
De signaal op video ingangen (achter dus) helpt ook niet. Het resultaat blijft hetzelfde.
Ik ontdek iets vervelends toen ik twee apparaten inschakel en verbonden met videoingangen en Scart. Het blijkt niet in de staat te zijn om beide apparaten apart te houden. 1 van de apparaten moet uit. Het is duidelijk dat videoingangen gezamelijk verbonden zijn met Scart ingangen.
Dat Vestel slechts 3 modes kent: TV - DVD - AV1 - RGB (AV2 is er niet, dat is voor ontbrekende front-av) De RGB mode is speciale mode voor Scart aansluiting op RGB aansluitingen.

Op dit moment kent Vestel TV gedeelte alleen systemen: BG - DK - L - L'

Het is vrijwel zeker dat als Vestel 1422 over front-av beschikt, het ook over NTSC weergave zal beschikken. Maar op dit moment is even opletten op online winkels en marktplaatsen die teveel informatie vermelden terwijl het niet helemaal klopt. Deze 1422 heeft beide niet.

Audiosonic beschikt over video/audio-uitgangen, net als Vestel. De Vestel aansluitingen achter zijn alleen onduidelijk gelabeld (letters zelfde kleur als behuizing) zodat je wel goed moet kijken.

Bij Audiosonic zijn front-av en scart achter wel los van elkaar. Scart is AV1, front-av is AV2. De videosysteem is bijzonder: PAL - SECAM - NTSC 4.43 en 3.58 Dat is echt multisystem.
Audiosonic kan dus met Japanse en Amerikaanse systemen werken.

Als je nog meer leuke combo's weet, dan mag je hier posten.