[sudo + ssh] Probleem met authorized keys...

Pagina: 1
Acties:

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 21:58
Zonder sudo kan ik perfect een scp of ssh sessie beginnen op een remote systeem. Immers, ik heb middels een authorized key op het remote systeem toegang zonder wachtwoord.

Echter wanneer ik hetzelfde commando met sudo ervoor doe, dan lijkt het erop dat ie mijn lokale key niet kan vinden/lezen en vraagt dus netjes om een wachtwoord van de user op het remote systeem.

Nu heb ik wel een beetje een idee wat het kan zijn. User met ID 0 heeft geen toegang tot het authorized_keys overzicht van de actuele gebruiker die sudo heeft aangeroepen. Maar waar ik maar niet op kan komen is wat ik nou precies moet doen om via duso toch het betreffende command uit te voeren zonder een wachtwoord op te geven.

Het commando staat in een script en dit script heeft root level toegang nodig om goed alle files te kunnen scp-en naar het remote systeem.

Het werkt dus allemaal goed, maar ik wil die wachtwoorden niet in hoeven voeren. Draait zo rottig headless namelijk.. :+

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik ga geen commentaar leveren over de veiligheid van dit alles, maar je moet even de keys instellen voor root ipv je gewone user :P

Om precies te zijn heeft ssh/scp als root namelijk wel toegang tot die keys, maar zoekt 'ie er gewoon niet naar.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 17-12-2006 22:52 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
je kunt met ssh -o IdentityFile het pad opgeven waar je private key staat. Houd er wel rekening mee dat al je ssh't, je standaard de username van de huidige gebruiker gebruikt. In jouw geval zal dat dus 'root' zijn in je script. Dit zul je dus expliciet moet veranderen naar de gebruiker als wie je wilt inloggen.

• The - DDD
@frim

Klinkt goed wat je zegt.

Ik gebruik een URL in de vorm username@hostname.tld.

Raar dat ik die -o optie niet gezien heb. Ik heb namelijk de man page voor SSH behoorlijk door zitten spitten.

• The - DDD
Nog even hierop terugkomend:

Deze toevoeging in de betreffende ssh en scp commando's hadden het gewenste resultaat:
code:
1
-o IdentityFile=~/.ssh/id_rsa

Verwijderd

Misschien is dit wel even fijn om te lezen:

https://words.tehmaze.com..._educated_use_of_ssh_keys

• The - DDD
De gevolgen van keyless entry heb ik heus wel door hoor.

Als je een beter alternatief hebt om scripted in te kunnen loggen van een remote host dan lees ik het graag.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

eigenlijk gaat dit niet over stupid user maar over untrust|lame_admin
Ik gebruik graag keyless ssh-keys
Voor scripts is dit zeer makkelijk. zolang je de pc waar je je private keys hebt opgeslagen 100% vertrouwt.
Daarbij indien root jouw keys wilt. kan die ook gewoon een keyloger gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door daft_dutch op 21-12-2006 10:38 ]

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Ja goed, maar ik doelde niet zo zeer op de TS, maar het is gewoon fijn als je dit ook even in de gaten hebt, een hoop mensen denk hier niet meteen aan :)
Pagina: 1