Benzine in Diesel-auto getankt

Pagina: 1
Acties:
  • 4.368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 22:37
Thuis hebben we twee auto's, een smart forfour (euro95) en een c5 (diesel).
Toen ik vanmiddag wegreed in de citroen c5 2.0 hdi van mijn vader, ging ik even tanken bij de pomp om de hoek.

Ik kan mij helemaal niets meer herinneren over welke slang ik pakte, dus dat is wel even vervelend. Wel weet ik nog dat de scooter die naast me stond euro95 tankte.
Toen de teller €49,99 aangaf, ben ik gaan afrekenen en ik reed niets vermoedend verder.

Bijna 4 km verderop aangekomen bij mijn vriendin gingen we na een bak koffie weer de auto in. Toen we stonden te wachten om over te steken trilde de auto licht waarop mijn vriendin hier een opmerking over maakte.
Ze vroeg of ik wel de juiste brandstof had getankt. Ik twijfelde hierover dus heb meteen de auto aan de kant gezet.

Vanaf dit moment heb het van horen zeggen omdat ik _moest_ gaan werken:

RouteMobiel heeft een lokale opsleepdienst ingeschakeld en deze mensen dachten dat er benzine in de tank zat vanwege de klacht en hij dacht dat ie het ruikte.

Mijn vader heeft de auto op de sleepwagen gereden en helemaal niets vreemds gemerkt aan de auto. Dus hij veronderstelde dat er niets aan de hand was.

Aangekomen bij de dealer waar de auto vandaan komt, hebben ze hem stationair laten draaien en konden niets ontdekken. De dealer had dus ook het idee dat er gewoon diesel in zat. Dan was er nog een ander argument, namelijk de inhoud van de tank. De dealer zei dat er voor 50 euro veel brandstof in de tank zat. Dit zou kunnen kloppen, want voor 50 euro heb je meer liters diesel dan liters euro95.

Een vriend van mij is automonteur en hij zei aan de telefoon dat het gevaarlijk kan zijn en dat er dus schade aan de auto kan komen. Hij werkt sinds 3 jaar bij een klein autobedrijfje wat leeft van reparaties aan auto's.

Hebben jullie een idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:49

MeNTaL_TO

The future is not set

Zekerheid, tank voor 75% leeg laten hevelen en aanvullen met diesel, wintermix lijkt me niet een probleem voor een hdi.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 14:08

reuzekind

Ik geloof in GoT

Is er niet iets waarmee ze kunnen analyseren wat voor brandstof in je tank zit? Het lijkt mij dat diesel andere waardes heeft dan benzine, en dat ze dat kunnen controleren.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:54

Sick Nick

Drop the top!

Wat dacht je van gewoon een beetje eruit halen en ruiken/kijken? Dat ruik je meteen en als het een volle tank diesel of een volle tank euro95 is zie je het ook gewoon meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Sick Nick schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:59:
Wat dacht je van gewoon een beetje eruit halen en ruiken/kijken? Dat ruik je meteen en als het een volle tank diesel of een volle tank euro95 is zie je het ook gewoon meteen.
Inderdaad, pompje eraan en ruiken maar. Hoe lastig kan het zijn ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:25

Klippy

Still Game

Sja hij staat al bij de dealer... dus dan snap ik niet dat die zo moeilijk doen en niet gewoon even wat uit de tank halen. Meer kan je niet doen, je kan wel vanalles bedenken en beredeneren hoeveel liter je hebt voor welke prijs, maar daar los je niks mee op.
Als je het zeker wil weten gewoon even de tank zo goed als leeg pompen, maar even testen eerst kan geen kwaad lijkt me, waarschlijk kom je er tijdens 't pompen toch al achter.

De verwarring is ook apart, als iemand mij zou zeggen heb je wel goed getankt zou ik zeggen je bent gek :+ Maar voorkomen is beter dat geef ik toe :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:22

mace

Sapere Aude

Tuinslang dr in, emmertje er bij, aanzuigen en hevelen maar, 1/4 er in laten zitten en diesel erbij :)

Diesel wordt 's winters aangelengd met benzine, anders gaat het vlokken, dus het is geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 17-12-2006 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

MeNTaL_TO schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:43:
Zekerheid, tank voor 75% leeg laten hevelen en aanvullen met diesel, wintermix lijkt me niet een probleem voor een hdi.
:X :X :X
voor een huidige diesel motor kan een geringste hoeveelheid benzine funest zijn
waarom? toleraties zijn zo klein geworden dat wanneer er een brandstof in komt die nog minder "smeert"dan diesel er ontzettend veel slijtage optreed
Voornamelijk in de hogedrukpomp.. waarna de verstuivers stuk gaan.
dus een "wintermix" is een heel groot probleem bij HDI motoren en andere Common Rail en pompverstuiver diesels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Anoniem: 46077 schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:41:
[...]

:X :X :X
voor een huidige diesel motor kan een geringste hoeveelheid benzine funest zijn
waarom? toleraties zijn zo klein geworden dat wanneer er een brandstof in komt die nog minder "smeert"dan diesel er ontzettend veel slijtage optreed
Voornamelijk in de hogedrukpomp.. waarna de verstuivers stuk gaan.
dus een "wintermix" is een heel groot probleem bij HDI motoren en andere Common Rail en pompverstuiver diesels
Echt waar? want ze hebben toch nog steeds winterdiesel bij de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 06:44
Ach, vorige week per ongeluk een litertje of 6 benzine in een diesel getant (had het na die 6 liter door dat ik fout bezig was). Heb de rest van de tank dan met diesel gevuld. Niets van gemerkt. Maar idd, rare dealer die niet even die tank kan leegzuigen om te zien wat er in zat... En anders ga jij terug naar dat Tankstation en probeer je te hervisualiseren welke slang je er in hebt gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MaCe1337 schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:46:
[...]

Echt waar? want ze hebben toch nog steeds winterdiesel bij de pomp?
ja maar niet meer aangemengt met benzine maar gewoon met andere additieve
tevens word de diesel vaak opgewarmt in de auto waardoor het vlokken afneemt

Verhaal over Benzine in een diesel
http://www.amt.nl/web/sho...gbaak.html/contentid=7993

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Staat op je bonnetje geen literprijs? Dan weet je het toch ook?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Neem je nooit een bonnetje mee ofzo? Daar staat toch heus wel duidelijk op wát je getankt hebt en anders kun je 't wel zien aan de literprijs :+

edit:
Best knap, in dezelfde minuut spuit 11 zijn :+

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 17-12-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 20:58
Pomp er gewoon wat uit en probeer het in de brand te steken. Brandt het? Benzine. Brandt het niet? Diesel :z Verschil kun je echt niet ruiken ofzo...

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Zelf diesel aanlengen is bij moderne auto's onzin, en ook bij oudere diesels hoeft 't in principe al niet meer omdat (zoals ZiekHoofd al zegt) de diesel al winterklaar is dmv bepaalde additieven.

Beetje idioot dat je dealer 1) de motor laat draaien en eigenlijk wacht tot het misgaat, en 2) eigenlijk de oplossing door jou laat aanreiken :?

Gewoon die troep eruit, zekere voor 't onzekere nemen en kijken of 't niet idd per ongeluk gemengd is met benzine.
Desnoods kieper je 't er weer in, maar om knieperig te gaan doen over die tankbeurt van 50 euro lijkt me ook misplaatste zuinigheid.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
_Brake_ schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:54:
Pomp er gewoon wat uit en probeer het in de brand te steken. Brandt het? Benzine. Brandt het niet? Diesel :z Verschil kun je echt niet ruiken ofzo...
Benzine is niet eens zo heel makkelijk aan te steken hoor ;) Maar het lijkt mij erg eenvoudig om gewoon ff wat de tank uit te pompen in een emmer en te ruiken of het naar benzine ruikt (daarbij ga ik er van uit dat er verschil is in geur, ik heb alleen nog nooit aan diesel gereden, dus hoe dat ruikt weet ik eigenlijk niet)... Als je inmiddels al heel wat kilometers hebt gereden kan het toch haast geen benzine meer zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 27-01-2025 12:48 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 26-06 15:39
Verschil kun je echt niet ruiken ofzo..
Het verschil tussen diesel en benzine kun je niet ruiken :?

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

_Brake_ schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:54:
Uhm, diesel krijg je met een open vlam ook wel aan het branden hoor...
En het verschil is ook wel te ruiken.

[ Voor 1% gewijzigd door RobIII op 27-01-2025 12:48 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
ik heb geen bonnetje meekregen, is mij ook niet voorgesteld door de pompbediende.

mijn vader belde me net op dat hij zijn auto kon komen halen. Wat ze precies gedaan hebben wist hij niet, maar hij ging 'm nu ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

FragDaddy schreef op maandag 18 december 2006 @ 08:47:
[...]

Het verschil tussen diesel en benzine kun je niet ruiken :?
Misschien is hij verkouden? ;)

Het verschil is goed te ruiken, diesel is veel scherper (en blijft ook veel penetranter hangen) qua geur dan de lekkere (kankerverwekkende) benzeendampjes van benzine...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
Volgens de dealer heb ik absoluut diesel getankt en mijn vader is er mee onderweg naar Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:28

SeatRider

Hips don't lie

Volgens mij is het ook (vaak) zo dat de benzinespuit smaller is dan diesel. Diesel in een benzineauto kan meer kwaad dan andersom: omdat diesel zelfontbrandend is krijg je iets heftigere ontbranding als je er ook nog bougies bij doet :).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Grrrrrene schreef op maandag 18 december 2006 @ 07:14:
[...]

Benzine is niet eens zo heel makkelijk aan te steken hoor ;) Maar het lijkt mij erg eenvoudig om gewoon ff wat de tank uit te pompen in een emmer en te ruiken of het naar benzine ruikt (daarbij ga ik er van uit dat er verschil is in geur, ik heb alleen nog nooit aan diesel gereden, dus hoe dat ruikt weet ik eigenlijk niet)... Als je inmiddels al heel wat kilometers hebt gereden kan het toch haast geen benzine meer zijn?
Dat heb jij dus nog nooit geprobeerd, blijkbaar? :?

De opmerking over het bonnetje snijdt tot nog toe het meeste hout.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 18 december 2006 @ 09:49:
[...]

Misschien is hij verkouden? ;)

Het verschil is goed te ruiken, diesel is veel scherper (en blijft ook veel penetranter hangen) qua geur dan de lekkere (kankerverwekkende) benzeendampjes van benzine...
Die geur klopt idd, maar is het ook nog zo makkelijk te onderscheiden als de benzine en diesel enigszins gemixt zijn in de tank? Al zal dat voor een garage toch wel te onderzoeken moeten zijn.

Verder vind ik dit wel een vreemde situatie. De auto reed kennelijk nog prima, maar alleen omdat je vriendin (wat weten vrouwen nou van auto's? :+) suggereert dat je misschien verkeerd getankt hebt zet je het ding meteen aan de kant en stelt alarmfase 5 in werking ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 18-12-2006 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

SeatRider schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:09:
Volgens mij is het ook (vaak) zo dat de benzinespuit smaller is dan diesel. Diesel in een benzineauto kan meer kwaad dan andersom: omdat diesel zelfontbrandend is krijg je iets heftigere ontbranding als je er ook nog bougies bij doet :).
't is eerder zo dat je motor nog ff blijft 'nadieselen' ook al zet je 'm van het contact.
Maar ook dat gaat eigenlijk al niet meer op met injectie en elektronische brandstofpompen.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
SeatRider schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:09:
Goed dat er volgens mij staat. Die compressie van een benzine wagen is 12:1 en bij een diesel 16-18:1 Je bougies slaan gewoon vet en daarmee is het gedaan. Benzine in een diesel is een stukje erger, een flink stukje.
McKaamos schreef op maandag 18 december 2006 @ 09:25:
Uhm, diesel krijg je met een open vlam ook wel aan het branden hoor...
En het verschil is ook wel te ruiken.
Alles krijg je aan het branden. Diesel wel wat moeilijker dan benzine vanwege de vluchtigheid van benzine. En je moet minimaal een vlam van 350 graden hebben en geen vonkje.

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 18-12-2006 12:18 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
Palomar schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:22:
[...]

Die geur klopt idd, maar is het ook nog zo makkelijk te onderscheiden als de benzine en diesel enigszins gemixt zijn in de tank? Al zal dat voor een garage toch wel te onderzoeken moeten zijn.

Verder vind ik dit wel een vreemde situatie. De auto reed kennelijk nog prima, maar alleen omdat je vriendin (wat weten vrouwen nou van auto's? :+) suggereert dat je misschien verkeerd getankt hebt zet je het ding meteen aan de kant en stelt alarmfase 5 in werking ;)
Ik zet 'm aan de kant en bel een vriend (automonteur) op, hij raadde mij aan om RouteMobiel in te schakelen. 't Is m'n vaders bakkie dus ik nam maar het zekere voor het onzekere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Laatst online: 18-05 20:55
Zou je het niet kunnen zien door de kleur? Ik weet dat diesel (hier in belgië toch) gekleurd wordt om goedkoop dieselrijden te vermijden. Of hebben benzine en diesel voor weggebruik dezelfde kleur?

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat is dus de goedkope diesel die gekleurd wordt ja, niet die voor personenauto's ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MadMarky op 19-12-2006 21:46 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:55
- Bij de pomp kunne ze het vast wel achterhalen (kost misschien effe werk)
- Je zou een proefmonster kunnen nemen en in een lab laten odnerzoeken (duur en ja dat duurt lang denk ik)
- Gewoon tank legen en voor 50 euro diesel erin? en olie verversen om zoveel mogelijk evt. slijtages tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Ik mag toch hopen dat hij er na 3 dagen inmiddels wel achter is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Staat ook al lang in het topic.
Ghannes schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:05:
Volgens de dealer heb ik absoluut diesel getankt en mijn vader is er mee onderweg naar Utrecht.

[ Voor 77% gewijzigd door MrAcid op 19-12-2006 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Ohja die lange reply had ik even gemist ;)
Wel grappig die verwarring om niks eigenlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ramzzz schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:09:
[...]

Dat heb jij dus nog nooit geprobeerd, blijkbaar? :?
Niet persoonlijk, wel 's op TV gezien dat alleen benzinedampen goed aan te steken zijn. Ze gingen letterlijk over een plas benzine heen met een aansteker en er gebeurde niks. Toen vingen ze de dampen op in een soort schoorsteentje en toen ze daar bovenaan de aansteker bij hielden kwam er een vlam uit de schoorsteen. Ik zeg niet dat benzine niet brandt, maar dat benzine echt niet zo eenvoudig aan te steken is: je moet er goed je best voor doen. Als je het fout doet, concludeer je al snel dat het diesel is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:56

-tom-562

Oliesjeik

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:40:
[...]

't is eerder zo dat je motor nog ff blijft 'nadieselen' ook al zet je 'm van het contact.
Maar ook dat gaat eigenlijk al niet meer op met injectie en elektronische brandstofpompen.
volgens mij ontbrand diesel niet eens door de lage compressie van een benzine auto

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 08:57
Ik heb pas geleden mijn dielsel auto volgegooit met benzine, hij stopte er na een paar km mee, ik heb thuis de tank leegehaald en de leidingen schoongemaakt, tank volgegooit met diesel en de diesel weer opgepompt.

Hij liep daarna weer prima en dat doet hij nu nog steeds.

Een vriend van mij is automonteur en die zei dat het alleen kwaad kon voor de brandstofpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Danielson schreef op woensdag 20 december 2006 @ 09:28:
Ik heb pas geleden mijn dielsel auto volgegooit met benzine, hij stopte er na een paar km mee, ik heb thuis de tank leegehaald en de leidingen schoongemaakt, tank volgegooit met diesel en de diesel weer opgepompt.

Een vriend van mij is automonteur en die zei dat het alleen kwaad kon voor de brandstofpomp.
wat voor diesel?
Common Rail/Pomp verstuivers
of een "ouderwets systeem" met een lagere druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 00:47
Simpel experiment om erachter te komen of het diesel of benzine is: klein beetje op een schoteltje doen en er een brandende lucifer overheen gooien. Benzine vliegt meteen in brand, diesel moet je echt aansteken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-06 10:58
LoL.. Mensen met een Nieuwe DIESEL niet meer naar Oost Europa gaan.

In die landen gooien ze gewoon Bezine bij de Diesel. alleen de grotere stations bij de grote steden hebben Diesel ala Shell.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Grrrrrene schreef op woensdag 20 december 2006 @ 07:09:
[...]
Niet persoonlijk, wel 's op TV gezien dat alleen benzinedampen goed aan te steken zijn. Ze gingen letterlijk over een plas benzine heen met een aansteker en er gebeurde niks. Toen vingen ze de dampen op in een soort schoorsteentje en toen ze daar bovenaan de aansteker bij hielden kwam er een vlam uit de schoorsteen. Ik zeg niet dat benzine niet brandt, maar dat benzine echt niet zo eenvoudig aan te steken is: je moet er goed je best voor doen. Als je het fout doet, concludeer je al snel dat het diesel is :P
Geloof dan maar niet alles wat je TV ziet. Als je met een lucifer/aansteker bij een plasje benzine komt (waar wel natuurlijk dampen vanaf komen, maar dat gebeurd altijd), dan gaat dit meteen branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

To_Tall schreef op zondag 24 december 2006 @ 13:20:
LoL.. Mensen met een Nieuwe DIESEL niet meer naar Oost Europa gaan.

In die landen gooien ze gewoon Bezine bij de Diesel. alleen de grotere stations bij de grote steden hebben Diesel ala Shell.
Sure, en niemand komt ermee op het nieuws oid? En onze auto rijdt nog prima hoor :P

Goedkoop bellen via VoIP

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:56

-tom-562

Oliesjeik

Cpt.Morgan schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:57:
[...]

Geloof dan maar niet alles wat je TV ziet. Als je met een lucifer/aansteker bij een plasje benzine komt (waar wel natuurlijk dampen vanaf komen, maar dat gebeurd altijd), dan gaat dit meteen branden.
een brandende sigarettenpeuk ontsteekt benzine anders niet hoor, dit was bij mythbusters op TV

Vaak bu'j te bang!

• Chevy454
  • Niet online
MensionXL schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:15:
Sure, en niemand komt ermee op het nieuws oid? En onze auto rijdt nog prima hoor :P
Een rechtzaak over een kapot dieselinspuitinrichting door slechte diesel hoor je ook niemand over.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Zelf werk ik ondertussen al bijna 10 jaar bij een benzinestation en als je inderdaad de verkeerde brandstof er in gegooid had, dan had je dat al gemerkt voor het eind van de oprit. Ik zal het even kort toelichten. Het heeft te maken met de principes waarop de verschillende motoren werken.

1) Benzine heeft een octaangetal van 95 (of hoger) in Nederland. Dat is de waarde waarbij de brandstof door compressie uit zichzelf ontsteekt. Bij benzine wordt de druk in de cylinders niet hoog genoeg om het uit zichzelf te laten ontsteken, dus vandaar de bougies om het mengsel benzine/lucht te ontsteken.
2) Diesel heeft een cetaangetal (vergelijkbaar met octaangetal) tussen 51 en 53.

Gooi je diesel in een benzineauto, dan gaat hij ongelofelijk slecht lopen (kloppen) omdat de diesel uit zichzelf ontsteekt bij een een compressie die maar de helft zo hoog is als die van benzine. Dus voordat de zuiger helemaal naar boven is. Doordat diesel nogal snel door compressie ontsteekt heeft zo'n motor ook geen bougies nodig, maar gewoon gloeispiralen.

Doe je het andersom en tank je diesel in plaats van benzine, dan start je motor niet. De compressie is niet hoog genoeg om de benzine uit zichzelf te ontsteken en de gloeispiralen worden niet heet genoeg om dat voor elkaar te krijgen.

Ik hoop dat ik nu alvast een paar broodje aap-verhalen uit de wereld geholpen heb.

En voor de mensen die het hebben over 'wintermix' en dat soort dingen. Ook dat is niet aan te raden. Die additieven (dopes) zitten vanaf halverwege september tot en met halverwege april standaard in alle diesel van alle maatschappijen. Als je benzine bij je diesel mengt, dan wordt het hele mengsel te schraal waardoor je brandstofpomp niet genoeg smering krijgt. Die kan er aan kapot gaan. Ten tweede wordt door het bijmengen van benzine (die na het ontsteken van de diesel mee ontsteekt) de temperatuur in de motor hoger dan normaal, waarbij je het risico loopt dat je interne motoronderdelen (bijv de injectoren) verbranden. Door milieu- en emissie-eisen, plus het hoge vermogen wat dieselrijders uit hun motor willen hebben, zijn de toleranties ontzettend laag en is het van belang dat je altijd de goede brandstof tankt. Dus geen benzine bijmengen, dat doen de oliemaatschappijen al voor je. (plus dat benzine bijmengen gewoon je brandstof duurder maakt ;))
MaCe1337 schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:12:
Tuinslang dr in, emmertje er bij, aanzuigen en hevelen maar, 1/4 er in laten zitten en diesel erbij :)

Diesel wordt 's winters aangelengd met benzine, anders gaat het vlokken, dus het is geen probleem.
Met ultrakleine hoeveelheden additieven wordt de diesel vermengd om "winter"-klare diesel te krijgen. Dat is heel wat anders dan 25% benzine er bij gooien. Daar wordt het mengsel te schraal van. Die additieven worden toegevoegd als # ppm (parts per million). Een aantal delen additief op 1 miljoen delen brandstof.
reuzekind schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:58:
Is er niet iets waarmee ze kunnen analyseren wat voor brandstof in je tank zit? Het lijkt mij dat diesel andere waardes heeft dan benzine, en dat ze dat kunnen controleren.
Ja dat kan, door de compressie te meten. Maar als het een benzine/diesel-mengsel is wat in je tank zit, dan is het bijna ondoenlijk om dat te meten. Ze kunnen het door opnieuw raffineren wel weer opnieuw splitsen in verschillende soorten brandstof.
Danielson schreef op woensdag 20 december 2006 @ 09:28:

Het kan dat hij daarna gewoon verder loopt hoor. Je hebt alleen een groot risico dat de brandstofpomp er van kapot gaat, maar er zijn ook veel gevallen dat hij gewoon verder werkt. Iedere brandstofpomp heeft zijn toleranties (ook om verschillen in dieselbrandstof en motoroliën geen problemen te laten veroorzaken, bijv in Oost-Europese landen). Als hij niet kapot gaat, super :) Verder moet je ook denken aan het even controleren van je injectoren, die werken bij nieuwe dieselmotoren op drukken tussen 1600 en 2000 bar!

[ Voor 32% gewijzigd door Megaflix op 28-12-2006 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En hoe zit het met 6 liter benzine in een L300... ? ;)

vriendin belt net met dit handige bericht :)

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2007 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En een L300 is het nieuwste model super soaker oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Lexus.

Als je het geld hebt voor een Lexus kan je de garagekosten ook wel betalen, succes! :P

Mocht het zo'n wazig busje zijn neem ik dit terug. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.kfz-schweizer.de/bilder/Mitsu%20vorne%20seitlich%202.jpg

/te lui om te resizen

[ Voor 47% gewijzigd door mace op 20-03-2007 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

dit is een l300 (op schaal). Vraag me af waar de tank van dat ding uberhaupt zit overigens :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tokuso-jp.com/liebherr/l300.jpg

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Moet geen probleem zijn, zeker niet als je hem meteen helemaal vol tankt met diesel.

Soort van wintermix (al eerder genoemd) krijg je dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het is inderdaad een L300... Ouwe kutbus, dus vandaar dat ik ook maar heb gezegd dat ze hem gewoon verder vol moet gooien met diesel, en over 100km nog een keertje tanken...

Tis niet mijn bus, maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

code:
1
[img=800,600][/img]

Afbeeldingslocatie: http://www.kfz-schweizer.de/bilder/Mitsu%20vorne%20seitlich%202.jpg
verrekte zak hooi...

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[img=600 doet hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Dikke pret allemaal, er wordt hier al gepraat over een defecte brandstofpomp en/of defecte brandstof injectoren (ipv bougies)

Diesel is t.o.v. Benzine ook veel meer smerend en alle onderdelen waar Diesel langs komt wordt gelijk gesmeerd, denk aan de brandstofpomp en de zuigers in de compressie kamers (in het motorblok) die worden niet vrolijk van benzine.

Ik werk zelf bij een niet nader te noemen hulpcentrale en heb al een hoop auto's economisch total-loss zien gaan door dit soort grappen.

Diesel in een benzine motor is overigens geen probleem, overpompen en schoonspuiten is genoeg, benzine in een diesel is funest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een klein beetje benzine in een dieselauto daarentegen hoeft geen ramp te zijn, een klein beetje diesel in een benzineauto gaat niet echt goed :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MadMarky schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 17:39:
Een klein beetje benzine in een dieselauto daarentegen hoeft geen ramp te zijn, een klein beetje diesel in een benzineauto gaat niet echt goed :P
zoals vaker gezegd.. ligt aan het type inspuiting
bij Common rail of pomp verstuivers is dit wel een ramp
bij een ouderwetse diesel niet zo
waarom? de inspuitdrukken en toleranties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Laatst online: 18-05 20:55
Anoniem: 63975 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 17:20:
Diesel in een benzine motor is overigens geen probleem, overpompen en schoonspuiten is genoeg, benzine in een diesel is funest.
Stom dat de diameter van de opening van een dieselpomp dan groter is dan die van een benzine. Dat hadden ze dan beter andersom gedaan? Iemand die weet waarom het zo is?

(Of zou het gewoon zijn dat vrachtwagens ook diesel pompen, en dan gewoon een groter debiet nodig is ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Vrachtwagens tanken toch bij hun eigen speciale vrachtwagenpomp? Ik heb nog nooit een truck gezien bij de normale personenwagen pomp :)

Ze zouden beter het uiteinde bij de een rond en bij de ander ovaal kunnen maken, dan heb je in doorsnede oppervlak geen verschil, maar het past toch niet op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:58:
Vrachtwagens tanken toch bij hun eigen speciale vrachtwagenpomp? Ik heb nog nooit een truck gezien bij de normale personenwagen pomp :)
Dat is meer vanwege het aantal liters/minuut. Elders lees ik dat het 130 l/minuut is. Ik heb per ongeluk eens geprobeerd een busje vol te tanken met de vrachtwagenpomp. Daarbij moest ik de tankpistool echt heel voorzichtig inknijpen anders ging het te hard. Zou wel leuk zijn als ik dat wel kon tanken met m'n auto, gewoon in 30 seconden de tank weer vol
edit: lol moest toch nog tanken dus net maar eens geprobeerd. Bij de onbemande pomp in de buurt zit er ook een knop 'voor vrachtwagens druk hier' dus ik druk die knop in, voel meer druk op de slang komen, voorzichtig tanken, en echt in no-time zat er weer 42 liter in de tank, ideaal :)

[ Voor 31% gewijzigd door bite op 20-03-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

bite schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 21:18:
Bij de onbemande pomp in de buurt zit er ook een knop 'voor vrachtwagens druk hier' dus ik druk die knop in, voel meer druk op de slang komen, voorzichtig tanken, en echt in no-time zat er weer 42 liter in de tank, ideaal :)
Wel voorzichtig ja, anders gutst er zo nog effe een klotsje diesel uit de tank en over je glanzende schoenen. Althans, ná deze wasbeurt glanzen ze, en je stinkt ook ineens als een bunzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Anoniem: 399 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:30:
[...]

Wel voorzichtig ja, anders gutst er zo nog effe een klotsje diesel uit de tank en over je glanzende schoenen. Althans, ná deze wasbeurt glanzen ze, en je stinkt ook ineens als een bunzing.
Bunzingen stinken inderdaad :(

De tank stopt toch vanzelf als ie vol zit ? Of gaat dat echt met zo'n extreme snelheid dat hij te laat stopt en er al 5 liter buiten je tank ligt. (Hoeveel liter gaat er in een doorsnee vrachtwagen eigenlijk...).

[ Voor 12% gewijzigd door Dennahz op 21-03-2007 09:41 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 14:03

Hertog

Aut bibat, aut abeat

ShadowrunR schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:51:
[...]

Stom dat de diameter van de opening van een dieselpomp dan groter is dan die van een benzine. Dat hadden ze dan beter andersom gedaan? Iemand die weet waarom het zo is?
Volgens mij is dat juist omdat diesel in een benzine auto juist wel een groot probleem is. Diesel ontbrand eerder dan benzine, en dat wil je niet in je motor hebben, lijkt me zo. :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:36
Grrrrrene schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:58:

Ze zouden beter het uiteinde bij de een rond en bij de ander ovaal kunnen maken, dan heb je in doorsnede oppervlak geen verschil, maar het past toch niet op elkaar.
De touringcars bij ons moeten wel eens tanken bij 'normale' pompstations. Dat duurt lang. Gelukkig hebben ze 2 vulopeningen, dan gaat het iig wat sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:40:
[...]

Bunzingen stinken inderdaad :(

De tank stopt toch vanzelf als ie vol zit ? Of gaat dat echt met zo'n extreme snelheid dat hij te laat stopt en er al 5 liter buiten je tank ligt. (Hoeveel liter gaat er in een doorsnee vrachtwagen eigenlijk...).
Nee, bij het tanken gaat er niets naast want hij stopt meteen als de diesel bij de sensor komt. Tank je te snel, dan loopt het dus niet snel genoeg je tank in en stopt ie er weer mee. Hoever je dat pistool kan inknijpen en hoe je 'm in de tank hangt(iets gedraaid bv) moet je ff uitproberen, maar bij m'n astra werkt het prima. Doordeweeks tank ik 30 a 35 liter, dus mooi meegenomen als dat zo snel gaat.
Ik zag eens een vrachtwagenchauffeur eens ongeveer 1200,- afrekenen, dus zal wel heel wat in de tank van een vrachtwagen gaan.
btw als het meezit ga ik binnenkort op een woonboot wonen. die heeft een tank van 500 liter(o.a. voor de diesel-cv) en als die gevult moet worden kan je dat gewoon bestellen en komen ze het brengen; gelukkig mag er wel 'rode' diesel in.

[ Voor 12% gewijzigd door bite op 21-03-2007 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afhankelijk van de uitrusting van de vrachtwagen gaat het wel om een kleine 1000l ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

WooK schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:56:
[...]

code:
1
[img=800,600][/img]

[afbeelding]
[afbeelding]
verrekte zak hooi...
:O

Moraalridders, zucht. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Anoniem: 399 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:30:
[...]

Als het om diesel gaat dan stink je ook echt 3/4 dagen :| .

Heel lang geleden heeft mijn vader dit ook gehad. Hij had toen een Golf 2 diesel. De medewerker van een pompstation had benzine getankt. Toen hij thuis was en hem wou starten deed tie niks.
Gelukkig had onze buurman nog een kleine pompje en al het benzine terug gebracht en diesel getankt.
Later geen problemen gehad.

Maar nu heeft mijn vader een Renault met LPG. Hij rijd altijd met LPG, als tie teveel benzine tankt word het benzine modder achtig na een tijd en dan je cilinders schoonmaken.
Pagina: 1