[Platenspeler] Brom en geen aarddraad, hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.760 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ola :)

Ik heb hier een oude Garrard platenspeler staan, die ik graag op mijn audiosetje aan wil sluiten. Dit ivm het aanschaffen van een x-aantal klassiekers op vinyl :)

Vroeger had dat ding een DIN-aansluiting, waarmee hij op de oude radio van mijn ouders zat. Dat ding heb ik er afgeknipt en er zijn twee CINCH-pluggen voor in de plaats gekomen. Daarvan weet ik dat de bedrading OK is. So far so good zou je zeggen. Aansluiten en gaan. NOT :(

Als ik hem alleen al aansluit op mijn midi-torentje geeft het ding een aardige brom. Dikke kans dat dat dus iets met de onderlinge aarding van doen heeft. Nou heb ik op mijn torentje volgens mij een aansluiting voor een aarddraad. Alleen mijn platenspeler heeft dat dus niet.

Als ik kijk op http://pinouts.ru/Home/DinAudio_pinout.shtml zie ik wel de juiste plug staan die er vroeger aan zat, maar staat er niks over platenspelers. ook kan ik op de platenspeler zoals gezegd nergens een aansluiting voor een aarddraad vinden. in ieder geval niet aan de buitenkant, dus dan ga ik er ook een beetje vanuit dat ie geen aansluiting heeft.

Kan iemand mij vertellen hoe ik toch een verbinding voor aarding kan maken tussen platenspeler en stereo-installatie :? Of wat die brom nog meer kan zijn :?

Mijn dank is groot :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 19:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Die aarde kan je gewoon aansluiten op de verwarming oid....
Of maak je een stekker aan de aarde, die plug je dan in een wandcontactdoos met aarde.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Harmen schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:55:
Die aarde kan je gewoon aansluiten op de verwarming oid....
Of maak je een stekker aan de aarde, die plug je dan in een wandcontactdoos met aarde.
Via verwarming kan juist níet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:03
Sluit je hem aan op de Phono in, of op een AUX in? Volgens mij zijn die laatste niet geschikt voor een platenspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raamfluiter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07-2017
Toch nog maar eens naar de bedrading kijken - van de Cinch-pluggen, én de oorspronkelijke DIN-kabel. 4 draden en een mantel, zit dat echt wel goed!?

De verwarming moet je buiten beschouwing laten. NOOIT doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 19:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Of hij zou er een platenspelerversterkertje tussen moeten hangen en die aan de aux hangen...

Over die verwarming, dat las ik laatst ergens. Niet mijn eigen ervaringen. ;)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Ik geloof dat ik mezelf even nader toe moet lichten :)

Mijn platenspeler heeft dus GEEN aansluiting voor een aarddraad.

Mijn stereo-installatie functioneert prima zonder aarding, maar op het moment dat ik de bron naar de platenspeler schakel gaat het mis en begint het gebrom.
Verder wordt (zo slim was ik al) de platenspeler keurig op de PHONO-aansluiting aangesloten, die heb ik namelijk eentje :) Ik heb alleen geen idee wat voor element er in de platenspeler zit. Hoe kan ik dat zien :?

Aarden op de verwarming was sowieso al geen idee van mij geweest btw. Ik ga er vanuit dat ik een evt aardingsdraad aan moet sluiten tussen platenspeler en stero-installatie - dat was volgens mij vroeger standaardprocedure voor de aansluiting van platenspelers. Alleen soms niet nodig ;)

In mijn geval heb ik last van en stevige brom, dus wil ik eigenlijk weten hoe ik een (veilige!) verbinding voor aarde tot stand kan brengen tussen mijn platenspeler en mijn stereo-installatie, terwijl mijn platenspeler gen aansluiting voor een aardraad heeft.

@Raamfluiter: ik heb gen idee waar de oorspronkelijke DIN-plug is gebleven, die zat als ik me goed herinner gegoten en is met het vuilnis mee gegaan. Wel weet ik dat er gewoon een relatief normale kabel met twee geisoleerde aderparen uit de platenspeler komt. Is eigenlijk het beste te omschrijven als gewone aansluitkabel van bijvoorbeeld cd-spelers.

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 17-12-2006 22:21 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39
Kijk eens of je met 1 kanaal aangesloten ook brom hebt en of het op beide kanalen zit. Het kan zijn dat in de oorspronkelijke kabel 1 van de signaalaardes niet is aangesloten omdat het juist in een dinplug zou uitkomen en daar samenkomen geeft weer kans op een aardlus.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Pino schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:34:
Kijk eens of je met 1 kanaal aangesloten ook brom hebt en of het op beide kanalen zit. Het kan zijn dat in de oorspronkelijke kabel 1 van de signaalaardes niet is aangesloten omdat het juist in een dinplug zou uitkomen en daar samenkomen geeft weer kans op een aardlus.
Met 1 kabel aangesloten blijft bij de ene kabel aangesloten de brom gelijk. Maar heel krom: bij alleen de andere kabel aangesloten wordt de brom allen maar sterker 8)7 En niet zo'n klein beetje sterker ook :(
Wel heb ik denk ik een klein beetje sluiting oid in de kabel ontdekt, vlakbij de CINCH-pluggen. Als ik daar beweeg hoor ik hem ook een stuk harder brommen. Dus ik denk dat ik de solderbout even uit de kast moet plukken :Y)
Kan dus nu even niet verder testen helaas. Rest mij nog de vraag: er zit dus geen aansluiting voor een aarddraad op mijn platenspeler. Hoe maak ik die aansluiting evt zelf :? Kan ik die van de GND uit de kabel halen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:19:
Ik geloof dat ik mezelf even nader toe moet lichten :)

Mijn platenspeler heeft dus GEEN aansluiting voor een aarddraad.
Ik denk (pure speculatie) dat 'ie mischien (een van) de twee ground aansluitingen voor het geluid daarvoor gebruikt. Dus de mantel van (een van) de twee chinches.
Ik heb alleen geen idee wat voor element er in de platenspeler zit. Hoe kan ik dat zien :?
De kans is het grootst dat je een Moving Magnet (MM) element hebt. Dat je dat om kunt schakelen op je stereotoren verbaast me eigenlijk. Mijn stereo gaat van MM uit, op m'n preamp (NAD PP-2) kan ik wel schakelen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39
The Eagle schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:51:
[...]

Met 1 kabel aangesloten blijft bij de ene kabel aangesloten de brom gelijk. Maar heel krom: bij alleen de andere kabel aangesloten wordt de brom allen maar sterker 8)7 En niet zo'n klein beetje sterker ook :(
dat kan kloppen dus, dan is er 1 van de aardes in je kabel niet aangesloten (dropveterkabel?) Maar zoals je het nu zegt heb je ergens een draadbreuk, dus maak dat eerst eens in orde.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:57:
[...]

Ik denk (pure speculatie) dat 'ie mischien (een van) de twee ground aansluitingen voor het geluid daarvoor gebruikt. Dus de mantel van (een van) de twee chinches.

[...]

De kans is het grootst dat je een Moving Magnet (MM) element hebt. Dat je dat om kunt schakelen op je stereotoren verbaast me eigenlijk. Mijn stereo gaat van MM uit, op m'n preamp (NAD PP-2) kan ik wel schakelen.
Dat heb je denk ik verkeerd gelezen, want ik kan op mijn stereotoren niet omschakelen. D'r zit slechts een PHONO-ingang op, en ik heb ook zo'n mooi knopje genaamd "Phono" op de voorkant ;)
Zou er op het elemant zelf moeten staan wat voor element het is :?
Pino schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:05:
[...]

dat kan kloppen dus, dan is er 1 van de aardes in je kabel niet aangesloten (dropveterkabel?) Maar zoals je het nu zegt heb je ergens een draadbreuk, dus maak dat eerst eens in orde.
Echt een dropveterkabel is het niet, maar ik ga morgen denk ik maar eens met de soldeerbout aan de slag en dan kijken of ik mer kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07
Ik zou zeggen schroef je draaitafel open en maak een foto van het deel waar de draden uit de arm verbonden worden met kabel naar je tulp pluggen. Ik verwacht dat er op die plaats wel een aardaansluiting op je draaitafel zit of gemaakt kan worden. Verder zou ik gewoon een geheel nieuw tulpkabeltje monteren, want als ik het zo lees is die ook brak.
En maak dan gelijk een foto van je element, misschien kunnen we je daarmee ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:23:
[...]

Dat heb je denk ik verkeerd gelezen, want ik kan op mijn stereotoren niet omschakelen. D'r zit slechts een PHONO-ingang op, en ik heb ook zo'n mooi knopje genaamd "Phono" op de voorkant ;)
Zou er op het elemant zelf moeten staan wat voor element het is :?
Als je 't niet om kunt schakelen is 't niet van belang dus waarom vroeg je 't dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 18 december 2006 @ 02:41:
[...]

Als je 't niet om kunt schakelen is 't niet van belang dus waarom vroeg je 't dan? :P
Omdat ik er nieuwsgierig naar was hoe ik kon zien welk type element ik heb :P
En ook omdat ik onder de indruk verkeerde dat het type element te maken had met evt ontstane brommen en het outputvoltage e.d., maar als ik je post lees blijk ik daar dus naast te zitten. Weer een zorg minder dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op maandag 18 december 2006 @ 09:59:
[...]

Omdat ik er nieuwsgierig naar was hoe ik kon zien welk type element ik heb :P
En ook omdat ik onder de indruk verkeerde dat het type element te maken had met evt ontstane brommen en het outputvoltage e.d., maar als ik je post lees blijk ik daar dus naast te zitten. Weer een zorg minder dan :)
Nou ja mocht je 't verschil willen weten: http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_cartridge

Kans dat je een MC hebt is vrij klein aangezien MM bij lange na het meest populair is. Ik geloof dat een dergelijk element aansluiten op een phono ingang die op MM berekend is ook niet zozeer resulteert in een brom maar in kutgeluid als je er een plaat onderlegt ;)

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 18-12-2006 11:31 ]

Pagina: 1