Toon posts:

Moederbord sloopt processor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey,

Ik wilde eens een andere computer maken en mijn zoontje met de P4 laten spelen, de P4 werkte overigens prima, die had ik 2 jaar geleden gebouwd. Nu wil dus het geval dat ik dus een AMD64 3000 (socket 939) heb gebouwd die het 2 dagen goed heeft gedaan en me toen in de steek liet. Eerst dacht ik dat het de VGA kaart was (omdat de monitor op standby bleef staan knipperen) maar na het plaatsen van een andere vga kaart was dit uitgesloten (het probleem bleef) ook het geheugen getest maar bleek ook prima. Toen mijn processor eruit gehaald en bij een vriend met exact hetzelfde moederbord erin gedaan en ja hoor die deed het niet. dus nog even zijn processor in mijn moederbord gestopt, maar helaas hij deed het niet. Maar wat er nu gebeurt is is dat zijn processor het nu ook niet op zijn moederbord werkt (dus ook stuk) :? . Het lijkt er dus op dat ik een moederbord heb die processors sloopt. Wie heeft hier ook ervaring mee, en waar kan dit dan aan liggen?

het moederbord is een Asus a8n32 sli.

Groeten

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoezo het moederbord? Kan ook de voeding zijn, om maar een voorbeeld te geven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-05 15:01
En misschien zat de storing al in de proc, maar moest hij eigenlijk alleen warm worden om kapot te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
ge-flopt schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:05:
En misschien zat de storing al in de proc, maar moest hij eigenlijk alleen warm worden om kapot te gaan.
ik heb nu dus 2 kapotte processors, die 2e is een 4600 x2, die gewoon goed werkte

• Jird
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-04 11:21
hmmmmm,

klinkt als een gevalletje van een kapotte voeding (welke voeding zit erin?) of een vergeten P4 stekker (zit de 4pins-stekker in de buurt van de socket wel aangesloten?) of een geval van een mobo - mem conflict (staat je mem wel op de QVL-lijst van ASUS?)

ikzelf zou (vanwege de 2e "gesloopte" CPU) als eerste de voeding verdenken, maar ik sluit zeker de andere mogelijkheden niet uit....

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Verwijderd

De cpu gaat alleen verrot als de spanning niet klopt.

Dit kan twee oorzaken hebben.

oorzaak1: voeding zijn spanning op 12volt is te hoog (voeding kapot)
oorzaak2: moederbord zijn spannings regelaar voor cpu is kapot. (geeft maximalen spanning af)
spannings regelaar zit in de buurt van de cpu kijk of ergens daar iets verbrand is.

Verwijderd

Topicstarter
Jird schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:28:
hmmmmm,

klinkt als een gevalletje van een kapotte voeding (welke voeding zit erin?) of een vergeten P4 stekker (zit de 4pins-stekker in de buurt van de socket wel aangesloten?) of een geval van een mobo - mem conflict (staat je mem wel op de QVL-lijst van ASUS?)

ikzelf zou (vanwege de 2e "gesloopte" CPU) als eerste de voeding verdenken, maar ik sluit zeker de andere mogelijkheden niet uit....
De voeding is een levicom 500watt hij is 20 pins maar is dus aangesloten met een verloopstekker, eigenlijk heb er met de P4 (waar hij eerst op zat) geen problemen mee gehad.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:34:
[...]

De voeding is een levicom 500watt hij is 20 pins maar is dus aangesloten met een verloopstekker, eigenlijk heb er met de P4 (waar hij eerst op zat) geen problemen mee gehad.
daar heb je het probleem al.

De 24pin stekker is zodat het moederbord meer vermogen nodig heeft.
Volgens mij waaren de laaste 4pinnen van de 24pins 12volt? (weet het niet zeker)

Een gewonen 20pins voeding kan niet genoeg vermogen leveren over de 12volt lijn.
Hierdoor zakt het in en gaat de voeding ergens anders voltage wegtrekken zodat de 12volt lijn weer normaal word (meestal de 5volten de 12volt zijn gezamelijk intern verbonden).

Een 24pins voeding heeft 2x apparte 12volt rails om dit tegen te gaan.
Vaak staat in de handleiding dat je een 20pins voeding mag aan sluiten zolang er niet te veel onderdelen word bij geplaats op de bord(pci kaarten en enz)
Ook bij overklokken raden ze af om met een 20pins voeding te gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:39:
[...]

daar heb je het probleem al.

De 24pin stekker is zodat het moederbord meer vermogen nodig heeft.
Volgens mij waaren de laaste 4pinnen van de 24pins 12volt? (weet het niet zeker)

Een gewonen 20pins voeding kan niet genoeg vermogen leveren over de 12volt lijn.
Hierdoor zakt het in en gaat de voeding ergens anders voltage wegtrekken zodat de 12volt lijn weer normaal word (meestal de 5volten de 12volt zijn gezamelijk intern verbonden).

Een 24pins voeding heeft 2x apparte 12volt rails om dit tegen te gaan.
Vaak staat in de handleiding dat je een 20pins voeding mag aan sluiten zolang er niet te veel onderdelen word bij geplaats op de bord(pci kaarten en enz)
Ook bij overklokken raden ze af om met een 20pins voeding te gebruiken
Ok de voeding zou dus in dit geval de oorzaak zijn, maar betekent dit dan nu ook dat nu er dus 2 processors overleden zijn dat nu ook mijn moederbord kapot is, of hoeft dat niet persé?
of gewoon een nieuwe voeding en processor halen? (wel een dure manier om daar dus achter te komen)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 13:00
De kans dat het stuk is is er maar je kunt het proberen met een andere (wel 24 pins) voeding. Best kans dat je geluk hebt.

Edit:
Als je bolle busjes (elco's) ziet dan ben je wel de klos.

[ Voor 21% gewijzigd door Cave_Boy op 18-12-2006 07:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cave_Boy schreef op maandag 18 december 2006 @ 07:15:
De kans dat het stuk is is er maar je kunt het proberen met een andere (wel 24 pins) voeding. Best kans dat je geluk hebt.

Edit:
Als je bolle busjes (elco's) ziet dan ben je wel de klos.
Aan het moederbord zie ik niets vreemds, geen bolle elco's of zo. Dus nu eerst maar een nieuwe voeding kopen en hopen dat ik garantie heb op de processor. anders wordt dit wel een errug duur pc'tje
Pagina: 1