Toon posts:

Defect DDR2 geheugen Maar niet kunnen aantonen aan TD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mede tweakers.

Afgelopen maand een pc gekocht bij een grote online winkel en tijdens het instaleren van xp werd er al snel duidelijk dat er een probleem was. Aangezien ik zelf jaren lang technisch medeweker ben geweest bij div computers winkels werd mij al snel duidelijk dat het ging om een geheugen probleem. Het gaat hier om een ASUS M2N-SLI De luxe met een AMD 4200 MHz x2 en setje van 2 reepjes 512 MB geil ddr2 4-4-4 op 800 MHz

Het instaleren met DIMM 1, na het kopiëren van bestanden bij de windows installatie gaat het systeem onderuit en reset. Installatie met DIMM 2 gaat zonder problemen en het systeem werkt stabiel. Het na de installatie terug plaatsen van DIMM 1 : Het systeem word onstabiel en windows is na 3x starten zo corrupt dat er niet meer mee te werken is.

Nu gebruikten ik als TDér altijd Docmem of Mem test om geheugen te testen, het zelfde heb ik hier gedaan. Resultaat. Docmem vind GEEN fouten. Toch werkt deze DIMM in mijn systeem niet terwijl zijn broer wel werkt.

Klacht omschrijving ingevuld het setje terug gestuurd krijg ik het volgende terug :

Uit onze testen is gebleken dat het product naar behoren functioneert en voldoet aan de opgegeven specificaties. De door u opgegeven klacht hebben wij niet kunnen constateren. Voor dit onderzoek bent u onderzoekskosten à € 13,50 verschuldigd

Advies Technische Dienst:
Test de geheugenmodule i.c.m. het moederbord op compatibiliteit. U kunt dit uitvoeren met het programma Alegr memtest.

Als het probleem comptabiliteit zou zijn, waarom werkt dan DIMM 1 wel en DIMM 2 niet??
Zie ik hier nu iets over het hoofd? Beiden zou dan toch niet werken?

Docmem geeft geen 100% garantie toch vertrouwt mijn online winkel hier 100% in. Ik heb ergens gelezen ooit dat de klassieke manier van geheugen test door patroontjes te schrijven niet langer betrouwbaar werkt bij DDR2 geheugen, is dit correct zo ja waarom?

Verder. Hoe bewijs ik in vredes naam dat mijn geheugen wel defect is, waar ik echt 100% zeker van ben.

Zucht, dit is echt de laatste keer dat ik iets online bestel. Iemand enig idee verder?

Regards Sebastiaan

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:00
Sneller DDR2 geheugen van Corsair, OCZ, Geil hebben vaak een hoger voltage nodig om te kunnen werken. De grap is dat je dat moet zien aan te passen vòòrdat je je geheugen plaatst, of je moet het systeem nog wel zo stabiel zien op te starten met het snelle geheugen en het daarna direct aanpassen in het BIOS.
Heb namelijk op deze manier OCZ geheugen op mijn Asus M2NPV-VM nooit werkend kunnen krijgen. Corsair was instabiel, maar direct stabiel na het verhogen van het DRAM voltage. Nu lees ik dat met de laatste BIOS versie het wel goed zal worden herkend (OCZ).

Edit: kijk even in de specs van je geheugen en vergelijk dit voltage met de instelling in je BIOS.

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 17-12-2006 20:36 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Dat verklaart nog steeds niet waarom de ene DIMM wel werkt en de andere niet, dan zou je toch verwachten dat ze beide niet werken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Dat geeft eerder aan dat de modules verschillend zijn en dat de ene module wel op een laag voltage wil werken en de ander niet.

Overigens zijn die memtest dingen niet 100% betrouwbaar: als ik hier 3x512MB geheugen in een SiS748 bord ram en ik start memtest, is er niets aan de hand, kan wel een week laten draaien, geen fouten. Ga ik echter een linuxkernel compileren, knalt ie er halverwege uit met een segmentation fault: tijdens het compileren gebruik je enorm veel de memory interleaving mogelijkheden van de chipset, alleen is de SiS748 niet stabiel met 3 doublesided geheugenmodules.